Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne 16.3.2006
2
Kontrola určitá forma zpětné vazby
podstatou kontroly je kritické zhodnocení reality s ohledem na řídicí záměry slouží ke zjištění odchylek skutečného stavu od plánu na jejím základě jsou přijímány příslušné kontrolní závěry
3
Funkce kontroly Ekonomická odhaluje nedostatky, rezervy Psychologická
posiluje odpovědnost pracovníků
4
Základní členění kontroly
interní (vnitřní) kontrola iniciována vnitřními strukturami organizace realizována řídicími pracovníky nebo pracovníky zmocněnými ke kontrole externí (vnější) kontrola realizováno subjekty stojícími mimo organizaci 1) zákonná např. daňová kontrola 2) smluvní např. kontrola bankou
5
Fáze kontroly určení předmětu kontroly
získání a výběr informací pro kontrolu primární a sekundární informace ověření správnosti získaných informací formální a věcná kontrola hodnocení kontrolovaných procesů (srovnávání) závěry a návrhy opatření vyhovuje X korigující opatření X nové řešení zpětná kontrola (kontrola kontroly)
7
Hodnotící kritéria Standardy Časové srovnání analýza vývoje v čase
Konkurenční srovnání srovnání s hodnotami konkurence
8
ad 1) - Standardy a) obecné normy chování
jejich znalost je samozřejmou součástí kvalifikace pracovníků (např. dodržování bezpečnostních, požárních, hygienických zásad) b) specifické požadavky fyzikální veličiny (spotřeba materiálu, práce) ekonomické veličiny (náklady, výnosy) kombinované veličiny
9
Moderní přístupy ke kontrole
11
nejméně efektivní je kontrola konečná
výhodnější je kontrola průběžná nejvýhodnější jsou preventivní opatření - vyžadují posílení zpětné vazby - využívají preventivní metodické postupy
12
Druhy a formy kontrolních procesů
Rozdělení kontroly podle úrovní řízení Kontrolní procesy vrcholového (top) managementu · Vlastník (akcionář) - hospodaření, výnosy kapitálu · Top management - využívá více nepřímou kontrolu - finanční, koncepční problémy, kvalita strategického rozhodování Kontrolní procesy středního a nižšího managementu · Manažer střední linie - konkrétní kontrola (marketingu, technického rozvoje, investic, nákupu, skladování, odbytu, personálních záležitostí) · Manažer první linie (mistr) - kontrola bezprostředně podřízených výkonných pracovníků
13
Druhy a formy kontrol
14
Kontrola, controlling, audit
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.