Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Seminář pro všeobecné letectví 2019 Pavel Běleš

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Seminář pro všeobecné letectví 2019 Pavel Běleš"— Transkript prezentace:

1 Návrh dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)
Seminář pro všeobecné letectví 2019 Pavel Běleš Oddělení postupů letových navigačních služeb ŘLP ČR, s.p.

2 Cíl prezentace Záměrem prezentace je:
Předestřít stávající východiska místně příslušných stanovišť ATC při povolování (místního) provozu GA, prováděného ve vzdušném prostoru třídy C a D, představit návrh na řešení, umožňujícího provádění letů všeobecného letectví z neřízených letišť a ploch SLZ v řízených okrscích a řízených oblastech (včetně koncových řízených oblastí) s minimálním možným dopadem omezujících podmínek, vyplývajících z klasifikace vzdušného prostoru ATS.

3 Poskytovatel letových navigačních služeb
Prováděcí nařízení komise (EU) 1035/2011, kterým se stanoví společné požadavky pro poskytování letových navigačních služeb: považováno za formální spouštěč oddělení AFIS jakožto součásti množiny ATS od neřízených letišť neobsazených touto službou, ale již jeho předchůdce, NK 2096/2005 však hovoří o AFIS jako o poskytovateli ATS. „Poskytovatelem letových navigačních služeb“ se rozumí veřejný nebo soukromý subjekt, který poskytuje letové navigační služby pro všeobecný letový provoz, včetně organizace, která požádala o osvědčení k provozování takových služeb.

4 Poskytovatel letových navigačních služeb
Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 550/2004, kap. I: Čl čl. 8, odst. 1. „Poskytování všech letových navigačních služeb ve Společenství podléhá osvědčení, které je vydáváno členskými státy.“ Čl. 8 – „Členské státy zajistí výlučné poskytování letových provozních služeb v rámci jednotlivých bloků vzdušného prostoru vztahujících se ke vzdušenému prostoru, který spadá pod jejich pravomoc. Za tímto účelem členské státy určí poskytovatele letových provozních služeb, který je držitelem osvědčení platného ve Společenství.“ Směrnice ÚCL pro provádění osvědčení poskytovatele letových navigačních služeb (CAA/S-SLS-025-3/2013): „V souladu s ustanovením čl. 8 nařízení č. 550/2004 ČR cestou Úřadu zajišťuje výlučné poskytování letových provozních služeb v rámci jednotlivých bloků vzdušného prostoru vztahujících se ke vzdušenému prostoru, který spadá pod jeho pravomoc. Za tímto účelem pověřuje poskytovatele letových provozních služeb, který je držitelem osvědčení platného ve Společenství.“

5 Pověření poskytováním ATS
ŘLP ČR, s.p. je držitelem osvědčení poskytovatele letových navigačních služeb, pověřeným rozhodnutím Úřadu pro civilní letectví poskytováním ATS ve stanoveném rozsahu a prostoru – pověření zároveň vyjadřuje odpovědnost za poskytování ATS ve smyslu ICAO Annex 11 ve znění národního leteckého předpisu L11, čl : „Jakmile bylo rozhodnuto, že letové provozní služby budou poskytovány, musí dotyčné státy určit orgán, který bude odpovědný za poskytování takových služeb.“

6 Pověření poskytováním ATS vs. delegace ATS
Delegace poskytování ATS ve vzdušných prostorech, v nichž bylo ŘLP ČR, s.p. pověřeno poskytováním ATS, na subjekty, jež nejsou držiteli platného osvědčení poskytovatele ANS, je nepřípustná. Delegace poskytování ATS mezi stanovišti ATS subjektů, které jsou certifikovanými poskytovateli ANS, je proveditelná v rozsahu odpovídajícím jejich osvědčení za předpokladu, že odpovědnost delegujícího stanoviště v předmětném vzdušném prostoru bude pregnantně vyjádřena podmínkami, stanovenými vzájemnou dohodou nebo koordinačním procesem.

7 Návrh řešení Aktuální situace a možnosti místně příslušného stanoviště ATC: Nelze aplikovat metodu delegace poskytování letové informační a pohotovostní služby na subjekt, který není držitelem platného osvědčení poskytovatele letových navigačních služeb, pokud předpokládaný vzdušný prostor nebyl vyňat z jeho odpovědnosti (např. procesem vyhrazování vzdušného prostoru, popsaným v AIP ČR, ENR 1.1) lze ve vymezeném vzdušném prostoru povolit letovou činnost prováděnou známými letadly po stanovenou a předem koordinovanou dobu s případnou možností tuto činnost dohodnutým postupem kdykoli přerušit nebo omezit – řešení je však koordinačně náročné a zatěžující obě strany.

8 Návrh řešení Návrh vytvoření specifického prvku struktury vzdušného prostoru určeného obecně pro provoz GA ve FIR Praha v prostředí řízených vzdušných prostorů třídy D nebo C, umožňujícího provádění letů všeobecného letectví z neřízených letišť a ploch SLZ v řízených okrscích a řízených oblastech (včetně koncových řízených oblastí) s minimálním možným dopadem omezujících podmínek, vyplývajících z klasifikace vzdušného prostoru ATS, přístupného pružné aktivaci i deaktivaci v závislosti na převládajících, aktuálních nebo předpokládaných provozních podmínkách v sousedícím vzdušném prostoru třídy D nebo C, jehož zřízení se bude podmiňuje souhlasem stanoviště ATC, do jehož prostoru odpovědnosti uvažovaný vzdušný prostor zasahuje a u nějž se předpokládá, že jeho správou v době aktivace bude pověřen provozovatel neřízeného letiště, plochy SLZ nebo pravidelně prováděných letových činností zasahujících do řízených vzdušných prostorů ATS třídy D nebo C.

9 Dočasně rezervovaný prostor (TRA)
Vzdušný prostor dočasně rezervovaný a přidělený k výhradnímu využití konkrétnímu uživateli po stanovenou dobu. Skybrary Dočasně rezervovaný prostor (TRA) je definovaná část vzdušného prostoru za normálních okolností, v pravomoci jedné složky letectví, která je na základě společné dohody dočasně rezervovaná, pro specifické použití jinou složkou letectví a přes kterou může na základě ATC povolení proletět jiný provoz. AIP ČR, ENR (European Route Network Improvement Plan, Part 3 Airspace Management Handbook Guidelines for Airspace Management)

10 Dočasně rezervovaný prostor určený pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)
Specifický typ TRA určený pro místní provoz GA v prostředí řízených vzdušných prostorů třídy D nebo C. Zřizuje se s cílem umožnit provádění letů všeobecného letectví z neřízených letišť a ploch SLZ a v jejich blízkosti za podmínek třídy G v rámci řízených okrsků a řízených oblastí, včetně koncových řízených oblastí.

11 Zřízení dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)
TRA GA se může zřídit: Kolem neřízeného letiště, jehož ATZ je dotčena průnikem* řízeného vzdušného prostoru třídy D nebo C – TRA GA pak představuje tu část potenciálního ATZ (tj. poloměr 3 NM/5,5 km kolem ARP/4.000 ft AMSL), která je nedílnou součástí takovéhoto řízeného vzdušného prostoru v době, kdy TRA GA není aktivní; Poznámka: Ustanovení platí i pro případ, kdy je potenciální ATZ cele součástí CTR. nebo * L11, dod. S: „Zasahuje-li vertikálně nebo horizontálně do takto vymezeného prostoru řízený vzdušný prostor třídy C nebo D, nebo v AUP plánovaný prostor TRA/TSA, nebo jiný dočasně vyhrazený vzdušný prostor, který byl zveřejněn formou AIP SUP nebo NOTAM, nebo zakázaný prostor, tvoří hranice ATZ hranice těchto prostorů.“

12 Zřízení dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)
TRA GA se může zřídit: u neřízeného letiště, na němž se pravidelně provádějí činnosti, které zasahují do řízeného vzdušného prostoru třídy D nebo C, a to v horizontálním a vertikálním rozsahu odpovídajícím charakteru daných činností (např. PJE, plachtařské aktivity apod.) a stanoveném na základě dohody mezi místně příslušným stanovištěm ATC a správcem TRA GA; Poznámka: Takové TRA GA mohou vertikálně a/nebo horizontálně navazovat na TRA GA uvedené pod písm. a), příp. na ATZ neřízeného letiště. nebo

13 Zřízení dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)

14 Zřízení dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)
TRA GA se může zřídit: kolem plochy SLZ. Horizontální a vertikální rozsah je předmětem dohody mezi místně příslušným stanovištěm ATC a správcem TRA GA; nebo

15 Zřízení dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)
TRA GA se může zřídit: jako vzdušný prostor, v němž se pravidelně provádějí aktivity padákových a závěsných kluzáků. Horizontální a vertikální rozsah odpovídá charakteru daných činností a je předmětem dohody mezi místně příslušným stanovištěm ATC a správcem TRA GA. Nezbytným předpokladem zřízení TRA GA je uzavření dohody mezi správcem tohoto prostoru a místně příslušným stanovištěm ATC o podmínkách a koordinaci používání TRA GA. V této dohodě si strany stanoví mechanismus aktivace a deaktivace TRA GA, způsob spojení a komunikace, vyjadřování omezení aktivace v horizontálních, vertikálních nebo časových parametrech, odpovědné osoby nebo funkce a jiné podrobnosti, jsou-li požadovány nebo zapotřebí.

16 Aktivace a deaktivace dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA) Návrh obecného procesu aktivace a deaktivace: Vyhrazování TRA GA se neprovádí jako činnost spadající do předtaktické fáze ASM a tyto prostory tudíž nejsou předmětem publikace prostřednictvím AUP/UUP. Informace o jejich aktivaci lze získat na provozní frekvenci místně příslušného stanoviště ATC nebo stanoviště poskytování informací známému provozu, příp. FIC Praha. TRA GA se aktivuje na základě koordinace mezi správcem TRA GA a místně příslušným stanovištěm ATC v reálném čase. Aktivací TRA GA dochází k oddělení tohoto prostoru od okolních řízených vzdušných prostorů třídy D nebo C, deaktivací TRA GA se předmětné oddělení ruší. Místně příslušné stanoviště ATC může na základě vyvíjející se provozní situace kdykoli požádat správce TSA GA o ukončení nebo omezení činnosti, případně o deaktivaci TRA GA.

17 Popis dočasně rezervovaného prostoru určeného pro provoz všeobecného letectví (TRA GA)
Návrh popisu TRA GA (AIP ENR 5.5, včetně příkladu): Označení, název a vodorovná hranice Horní hranice Spodní hranice Správce TRA GA Místně příslušné stanoviště ATC Stanoviště ATS poskytující FIS/ALRS Poznámky Identification, name and lateral limits Upper limit Lower limit TRA GA administrator Locally appropriate ATC unit ATS unit providing FIS/ALRS Remarks Volací znak 1) Call sign 1) Volací znak Call sign 1 2 3 4 5 6 LKTRAKVHO1A HORY kružnice o poloměru 2 km se středem v poloze: N E 2300 ft AMSL GND Letecký spolek Hory, o.s. HORY RADIO TWR Karlovy Vary Karlovy Vary VĚŽ/TOWER Karlovy Vary VĚŽ/TOWER Viz AIP ČR, LKKV AD 2.18 LKTRAMTZA2P ZABREH2 kružnice o poloměru 3NM kolem ARP LKZA FL 125 FL 95 Slezský Aeroklub Zábřeh, z.s. ZÁBŘEH RADIO APP Ostrava Ostrava RADAR FIC Praha Praha INFORMATION RMZ – Zábřeh RADIO2) Viz VFR příručka, VFR-AD/LKZA Viz AIP ENR, ENR 2.1

18 Dočasně rezervovaný prostor určený pro provoz všeobecného letectví (TRA GA) na rozhraní se sousedícím vzd. prostorem Pravidla pro provádění letů a rozhraní se sousedícím vzdušným prostorem: V hranicích aktivovaného TRA GA (v případě vertikálního či horizontálního omezení během koordinace při aktivaci pouze v rámci této limitace) se aplikují podmínky vzdušného prostoru a pravidla létání jako ve vzdušném prostoru třídy G. V haldině, v níž TRA GA sousedí vertikálně se vzdušným prostorem ATS jiné třídy, musí lety prováděné ve společné hladině i služby jim poskytované vyhovovat požadavkům třídy G vzdušného prostoru. Pokud let vstupuje z TRA GA do řízeného vzdušného prostoru třídy D nebo C, platí pro něj stejná pravidla jako pro jakýkoli jiný neřízený let, který vstupuje do řízeného vzdušného prostoru zmíněné klasifikace, včetně podmínky navázání spojení a získání povolení ke vstupu do takového prostoru Je-li TRA GA označen jako RMZ, je let uvnitř takového prostoru povinen navázat a udržovat spojení na určeném provozním kmitočtu.

19 Děkuji za pozornost a přeji příjemný den


Stáhnout ppt "Seminář pro všeobecné letectví 2019 Pavel Běleš"

Podobné prezentace


Reklamy Google