Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dotační tituly Plzeňského kraje v roce 2017
Určeno pro příjemce dotace z dotačních titulů Plzeňského kraje v roce 2017 na financování sociálních služeb dle § 101a zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách Plzeň,
2
Dotační tituly Plzeňského kraje dle § 101a zákona o soc
Dotační tituly Plzeňského kraje dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017 „Podpora sociálních služeb dle § 101a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů pro rok – Plzeňský kraj“ (podávání žádostí - říjen 2016) ČÁST dotace určena pouze na MZDY/PLATY „Podpora sociálních služeb dle § 101a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů pro rok – Plzeňský kraj, MIMOŘÁDNÉ KOLO“ (podávání žádostí – srpen 2017) CELÁ dotace určena pouze na MZDY/PLATY DOFINANCOVÁNÍ v rámci dotačního titulu „Podpora sociálních služeb dle § 101a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů pro rok 2017 – Plzeňský kraj“ (podávání žádostí – září 2017)
3
Dotační tituly Plzeňského kraje dle § 101a zákona o soc
Dotační tituly Plzeňského kraje dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017 !POZOR! Dotace z dotačního titulu dle bodů 1. a 3. (viz předchozí slide) budou účtovány společně (jedná se o 1 dotační titul) a zároveň odděleně od všech ostatních dotací, dotace z dotačního titulu dle bodu 2. bude účtována odděleně od všech ostatních!!! Každá dotace z těchto 2 dotačních titulů má svůj položkový rozpočet (v žádosti v aplikaci OK služby), dle kterého musí být dotace čerpána Nejen vzhledem k účelovému určení dotací na mzdy/platy → zvážit možnost/nutnost Žádosti o změnu rozpočtu (z formuláře musí být jasné, k jakému dotačnímu titulu se žádost vztahuje) Žádost o změnu rozpočtu je nutné podat nejpozději do
4
Dotační tituly Plzeňského kraje dle § 101a zákona o soc
Dotační tituly Plzeňského kraje dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017 Účelové vázání dotace na mzdy/platy, dotaci lze čerpat na: všechny pracovní pozice zapojené do poskytování základ. činností sociální služby vč. ostatních pracovníků (ředitel, účetní atp.) na pracovní smlouvy, DPP i DPČ (pozor na soulad čerpání s položkovým rozpočtem dotace v žádosti) na úhradu základní mzdy/platového tarifu vč. odvodů sociálního a zdravotního pojištění, osobního ohodnocení, příplatků, náhrad mezd a odměn Odměny hrazené z dotace musí být vypláceny za činnosti v rámci poskytování základních činností sociální služby a musí být přiměřené.
5
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017 Dofinancování se týká pouze dotačního titulu „Podpora sociálních služeb dle § 101a zákona č. 108/2006 Sb., o soc. službách, ve znění pozdějších předpisů pro rok 2017 – Plzeňský kraj“ (podávání žádostí - říjen 2016, Smlouva o poskytnutí dotace - únor 2017, vyplacení dotace - březen a červen 2017) V článku na webových stránkách další informace (formulář žádosti o dofinancování a žádosti o navýšení VP) Termín pro podání žádosti = !POZOR! Žádost musí být do doručena na KÚPK, není dostačující razítko podací pošty dne objem finančních prostředků určených k rozdělení Kč
6
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017
7
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017 Žádost o dofinancování se podává prostřednictvím formuláře „Potvrzení požadavku na dotaci v rámci dotačního titulu „.....“ Podání žádosti prostřednictvím podatelny krajského úřadu, poštou, datovou schránkou 1 poskytovatel soc. služeb = 1 formulář potvrzení požadavku na dotaci za všechny sociální služby dohromady Sloupec „Požadavek na dofinancování služby“ – max. částka požadavku na dofinancování = požadavek na dotaci v aplikaci OK služby (říjen 2016) mínus již obdržená dotace (dle smlouvy z února 2017, vyplaceno březen a červen 2016) Požadavek na dotaci v aplikaci OK služby mohl být v rámci hodnocení ponížen (má vliv na výpočet výše požadavku na dofinancování) → sledovat výsledky hodnocení v aplikaci
8
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017 Sloupec „Finanční prostředky z veřejných rozpočtů na rok 2017“ – do prostředků z veřejných zdrojů se zahrnuje minimálně: dotace dle § 101a na rok 2017 (žádost – říjen 2016, Smlouva o poskytnutí dotace - únor 2017, vyplacení dotace - březen a červen 2017) mimořádné kolo dotace dle § 101a na rok 2017 (žádost – srpen 2017, Smlouva o poskytnutí dotace - září 2017) dále např. dotace od obcí, příspěvek zřizovatele na základní činnosti apod. NEZAHRNUJE se požadavek na dofinancování!
9
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc
Žádost o dotaci v rámci dofinancování dle § 101a zákona o soc. službách v roce 2017 V případě, že součet částek ve sloupci „Požadavek na dofinancování služby“ a sloupci „Finanční prostředky z veřejných rozpočtů na rok 2017“ překročí výši vyrovnávací platby na rok 2017, je nutné požádat o navýšení vyrovnávací platby, jinak dojde k ponížení požadavku! K ponížení požadavku dojde také v případě, že součet již přidělené dotace a požadavku na dofinancování by překročil optimální výši finanční podpory vypočtenou dle vzorce v Metodice dotačního titulu
10
Žádost o navýšení VP na rok 2017
1 poskytovatel soc. služeb = 1 formulář Žádosti o navýšení VP za všechny sociální služby dohromady Při vyplňování postupovat dle vložených komentářů k buňkám Vyplnit oba listy formuláře excel = Žádost o navýšení VP na rok a Příloha žádosti o navýšení VP (počet služeb, u kterých je požadováno navýšení VP = počet Příloh žádosti o navýšení VP) Ke každé Příloze žádosti o navýšení VP přiložit výsledovku z účetního programu zahrnující náklady a výnosy sociální služby za rok 2016 Nová výše VP se vypočte automaticky do tabulky C. po zadání údajů do tabulky B. „Nový předpoklad nákladů a výnosů sociální služby v roce 2017“ Novou automaticky vypočtenou výši VP přepsat do sloupce „Navrhovaná výše VP v Kč“ v listu „Žádost o navýšení VP na rok 2017“
12
Odpovědi na zaslané dotazy
Jak správně označovat a účtovat případné navýšení mezd z dotace v mimořádném kole dotačního řízení? Nyní účtujeme s UZ 13305 platy pracovnic pečovatelské služby, bude nutné každý měsíc přímo označovat část navýšeného platu jiným účelovým znakem a na zbývající část používat původní UZ 13305? Účelové určení dotace na mzdy/platy a jejich navýšení nelimituje příjemce dotace v tom, zda dotaci použije na úhradu mzdových nákladů odpovídající mzdě před navýšením nebo pouze na část mzdy odpovídající navýšení. Dotaci z mimořádného kola lze tedy využít např. na úhradu celkových mzdových nákladů všech pracovníků za určitý kalendářní měsíc roku 2017. Protože musí být dotace z mimořádného kola odděleně účtována od ostatních dotací na rok 2017, musí být v účetnictví označena jinak. Není povinností příjemce dotace označovat dotaci UZ 13305, může zvolit jiný způsob označování (viz Doporučené postupy na www stránkách PK). !!!POZOR!!! V případě příspěvkových organizací Plzeňského kraje musí být UZ při účtování obou dotací z dotačního titulu dle § 101a použit (z důvodu vykazování vůči zřizovateli). Pro oddělené účtování obou dotací musí být použito jiné rozlišení (např. Záznamová jednotka).
13
Odpovědi na zaslané dotazy
Budou pro rok 2018 navýšeny vyrovnávací platby (VP) v souvislosti s navýšením platů dle nařízení vlády č. 564/2006 Sb.? Výše VP pro rok 2018 bude stanovena na základě ukazatelů vzešlých z Analýzy nákladů a výnosů sociálních služeb v Plzeňském kraji, hodnoty ukazatelů pro výpočet VP (průměrné hodnoty pro daný druh služby) již byly navýšeny v souhrnu o 38,6 %: v souvislosti s potřebou zlepšení situace v oblasti personálního zajištění sociálních služeb a navýšení mzdových/platových nákladů v oblasti poskytování sociálních služeb byly vypočtené průměrné hodnoty u každého druhu sociální služby navýšeny shodně o 25 %. dále byly vypočtené průměrné hodnoty u každého druhu sociální služby navýšeny shodně o 3,6 % odpovídající předpokládané míře inflace navýšení o 10 % (respektive 20% u pobytových služeb) bylo provedeno rovněž u každého druhu sociální služby ve snaze umožnit poskytovatelům rozvoj jimi poskytovaných služeb.
14
Odpovědi na zaslané dotazy
Jakým způsobem se má postupovat v případě nedočerpání finančních prostředků na mzdy, tj. zda prvotně vyčerpat prostředky v rámci mimořádného kola a vratku provést v rámci dotace dle § 101a včetně dofinancování nebo vratku provést z mimořádného kola? Rozhodnutí, kterou dotaci bude v tomto případě příjemce vracet, je na příjemci dotace. Příjemce dotace může zvolit, které mzdové náklady bude krýt výnosy dané dotace. Pokud tedy zvolí např. časovou posloupnost, využije nejprve dotaci z mimořádného kola (vyplacení dotace říjen 2017) a vratka bude realizována z nevyčerpané dotace z dofinancování (vyplacení cca listopad 2017) Je ale možné rozhodnout se (pro zjednodušení administrace) vyčerpat dotaci z dofinancování (vyplacení cca listopad 2017), která bude účtována dohromady s dotací dle § 101a (vyplaceno březen a červen 2017). Nevyčerpaná pak zůstane dotace z mimořádného kola (vyplacení říjen 2017).
15
Odpovědi na zaslané dotazy
Jsou uznatelným nákladem mzdové náklady ve formě odměn zdůvodněných tím, že se jedná o navýšení mezd na základě nařízení vlády? Jaká pravidla se budou vztahovat na tyto navýšené mzdy a odměny? Odměna jako součást mzdy/platu je uznatelným nákladem v rámci obou dotačních titulů dle § 101 („klasický“ dotační titul dle § 101a vč. dofinancování + mimořádné kolo dle § 101a). Odměna musí být vyplacena za činnosti v rámci poskytování základních činností sociální služby a musí být přiměřená. Jako odůvodnění odměny není možné uvést, že se jedná o jednorázovou odměnu nahrazující dlouhodobé navýšení mzdy v souvislosti s nařízením vlády č. 564/2006 Sb.
16
Odpovědi na zaslané dotazy
U služby (pobytová forma) je stanovena nižší VP než v roce 2017 a vzhledem k valorizaci mezd bude tedy VP pro 2018 nedostačující. Současně je pro rok 2018 stanovena i nízká finanční podpora v rámci dotačního titulu dle § 101a. Už nyní víme, že u této služby bude v roce 2018 nedostatečné finanční zajištění. Jak a kdy bychom měli tento problém začít řešit? Ukazatel výše finanční podpory pro jednotlivé druhy sociálních služeb pro rok 2018 nebude navyšován. Pokud bude optimum finanční podpory vypočtené na základě tohoto ukazatele a následně přidělená dotace nízká, musí poskytovatel této služby hledat alternativní zdroj veřejných finanční prostředků. Výše vyrovnávací platby pro jednotlivé druhy sociálních služeb bude vypočtena na základě stávající zveřejněné hodnoty jednotlivých ukazatelů. V případě, že takto vypočtená výše VP nebude pro konkrétní službu dostačující, je možné v souladu se Zásadami požádat o její navýšení, a to nejdříve po ukončení 1. čtvrtletí roku 2018.
17
Odpovědi na zaslané dotazy
Existuje možnost změny sledování čerpání rozpočtu dotace pouze v rozdělení na osobní a provozní náklady, tedy ne po jednotlivých položkách. Plzeňský kraj o této změně pro rok 2018 neuvažuje. Sociální služba je rozdělena na část služby financované z IP a na část služby, která je financovaná z dotačního titulu dle § 101a zákona o soc. službách. Je možné přidělit odměny pouze zaměstnancům, kteří se podílejí na poskytování části sociální služby financované z dotačního titulu dle § 101a? Je tento postup možný i v případě zaměstnance, který se podílí částí svého úvazku na poskytování obou částí služby? Ano, je možné poskytnout odměny pouze v jedné z výše uvedených částí služby. Je ale nutné dbát na přiměřenost takto přidělených odměn s ohledem na danou situaci, místo a čas, kdy je odměna přidělována a zároveň je nutné, aby toto individuální přidělení odměn bylo náležitě zdůvodněno.
18
Odpovědi na zaslané dotazy
Je uznatelným nákladem v rámci dotačního titulu dle § 101a zaměstnanecký benefit ve formě příspěvku na oběd? V případě že toto není možné, je možné alespoň účtovat tento náklad do nákladů sociální služby v rozsahu základních činností? Plnění sociálního charakteru (zaměstnanecký benefit) ve formě příspěvku na oběd je neuznatelným nákladem v rámci dotačního titulu dle § 101a s výjimkou, kdy je tvorba fondu k úhradě takového plnění sociálního charakteru pro zaměstnavatele povinná podle platných právních předpisů. V případě, kdy je tvorba fondu pro zaměstnavatele povinná dle právních předpisů, lze náklady na tvorbu fondu účtovat jako náklad sociální služby v rozsahu základních činností a hradit z dotace dle § 101a, v ostatních případech je lze účtovat jako náklad sociální služby v rozsahu základních činností, ale nelze je hradit z dotace dle § 101a.
19
Mgr. Magdaléna Uzlíková Bc. Denisa Krkoška Terelmešová
Zpracovala: Mgr. Magdaléna Uzlíková Oddělení správní a realizace projektů Odbor sociálních věcí Krajský úřad Plzeňského kraje tel.: Další kontakty: Bc. Denisa Krkoška Terelmešová tel.:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.