Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pracovní skupina ŘKV Lidské zdroje 27. května 2005
Arcibiskupský seminář, Thákurova 3, Praha 6 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Sekretariát ŘKV (odbor Rámce podpory Společenství)
2
Harmonogram EU Únor 2004: Návrh finanční perspektivy a 3. kohezní zpráva Květen 2004: Třetí kohezní fórum Červenec 2004: Zveřejnění balíčku návrhů nařízení Komisí Září 2004: Začátek jednání v pracovní skupině Rady EU Podzim 2005: Rozhodnutí k finanční perspektivě Konec roku 2005: Schválení nových nařízení 2006: Příprava programů pro období 1. leden 2007: Začátek realizace
3
Návrhy nové právní architektury
Obecné nařízení pro Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond a Fond soudržnosti Rada: jednomyslně EP:souhlas Rada: QMV (kvalifikovaná většina) EP: spolurozhodování EP: souhlas Nařízení Evropského fondu pro regionální rozvoj Nařízení ESF Nařízení Fondu soudržnosti Nařízení zakládající Evropské seskupení pro přeshraniční spolupráci (EGCC) Jedno nařízení Komise Informování, propagace, finanční kontrola a finanční opravy Nově: Obecné nařízení platí i pro Fond soudržnosti; nový Fond pro rozvoj venkova nyní mimo politiku soudržnosti; jedno nařízení Komise místo pěti pro jednotlivé specifické aspekty, zjednodušená pravidla způsobilosti včleněná přímo do nařízení. Pozice ČR – vytvářena v Resortní koordinační skupině pro EU
4
Nové programové dokumenty a návazné kroky
Strategické obecné zásady Společenství navrhuje Komise, přijímá Rada a schvaluje Evropský Parlament 1 Národní rozvojový plán tvoří členský stát při použití principu partnerství 2 Strategie hospodářského růstu Úřad vlády /sekce místopředsedy vlády pro ekonomiku Národní strategický referenční rámec navrhuje členský stát při použití principu partnerství; odráží zaměření Unie, stanovuje národní strategii a její programy; nakonec o něm rozhoduje Komise 3 Operační programy jeden program na fond a členský stát nebo region NUTS II, popis priorit, řízení a finanční zdroje; nakonec o něm rozhoduje Komise 4 5 Řízení programu a výběr projektu provádí členské státy a regiony NUTS II; princip „sdíleného řízení“ = společný postup s Komisí Strategická průběžná kontrola a výroční diskuse na jaře v Evropské radě, základem je výroční zpráva Komise a členských zemí 6
5
Důvody pro aktualizaci NRP
Změna cílů politiky na úrovni EU - snaha o hospodářskou a sociální soudržnost, ale také posun k konkurenceschopnosti a zahrnutí spolupráce Nový evropský přístup k programování – zjednodušení a subsidiarita Potřeba přehodnotit klíčové priority v domácím kontextu – přes výrazný pokrok v mnoha oblastech je v ČR nutné intenzivně se zabývat přetrvávajícími problémy i novými výzvami Potřeba poučit se z nabytých zkušeností – zatím jich není mnoho, ale získáváme pozitivní i negativní poznatky, které by měly být využity v přípravě programových dokumentů
6
Novinky v implementaci strukturální politiky
Tři nové cíle politiky soudržnosti: Konvergence a zahrnutí Fondu soudržnosti, Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Evropská územní spolupráce Propojení strukturálních fondů s evropskými a domácími politikami (CSG, BEBG, EES, NSRR) Strategické zprávy a výroční debata Méně zásahů Komise do procesu realizace, ale více kontrol a auditů (relativní posílení významu politiky soudržnosti mezi výdaji Společenství, potřeba zvýšit administrativní a absorpční kapacitu)
7
Hlavní domácí oblasti se vztahem k hospodářské a sociální soudržnosti
Významný růstový potenciál ČR Rostoucí deficit veřejných financí Zastaralá struktura hospodářství Potřeba strukturální reformy trhu práce (daňový systém,vzdělávání, mobilita obyvatel, trh s byty …) Zefektivnění výzkumu a vývoje, podpora inovací Podpora podnikání Snižování meziregionálních rozdílů Vnější impulsy pro hospodářský systém
8
Zkušenosti s realizací operačních programů
Rozdílná schopnost absorpce mezi OP a jejich prioritami a opatřeními Právní, finanční a institucionální bariéry Potřeba vzdělávání v oblasti přípravy a implementace projektů Poučení Tlak na sjednocení evropských a domácích podpůrných programů
9
Výzvy v oblasti lidských zdrojů
Rozšíření a zlepšení investic do lidského kapitálu Podpora administrativní / institucionální kapacity – „smart administration“ Zlepšování systémů vzdělávání a odborné přípravy Podpora rekvalifikace a celoživotního vzdělávání, jejich adaptace požadavkům trhu práce Kurikulární reforma vzdělávacích systémů
10
Výzvy v oblasti lidských zdrojů
Investice do vzdělávací infrastruktury Rozvoj lidského potenciálu v oblasti vědy a inovací, postgraduální studia Rozšíření škály možností vzdělávání (dálkové studium, e-learning) Podpora začleňování absolventů do pracovního procesu Reformy vedoucí k vymizení vzdělanostních disparit mezi regiony
11
Výzvy v oblasti lidských zdrojů
Aktivní politika zaměstnanosti Boj s dlouhodobou nezaměstnaností Podpora integrace znevýhodněných lidí, boj s diskriminací Zlepšení profesionální i geografické mobility, adaptabilita Výměna zkušeností a postupů v rámci EU
12
Řídicí a koordinační výbor
Statut a jednací řád (usnesení vlády č. 245/2005) Předseda: Mgr. Radko Martínek, ministr pro místní rozvoj Tajemník: Mgr. Arnošt Marks, PhD., ředitel ORPS Sekretariát: Odbor Rámce podpory Společenství, MMR Jmenování členů a členek ŘKV – odeslány jmenovací dopisy Výstupy z 1. jednání ŘKV: harmonogram přípravy aktualizace NRP a tvorby NSRF návrh organizace činnosti včetně práce pracovních skupin vedení a složení pracovních skupin zajištění programování na MMR
13
Řídicí a koordinační výbor
Harmonogram 2005: aktualizace NRP a tvorba NSRF Duben: vybrán zpracovatel Květen: Strategie hospodářského růstu ČR (ÚV / spolugestor) Červen/Červenec : Převzetí a sestavení externě zpracovaných částí, dokončení strategie a struktury priorit včetně životního prostředí a regionální dimenze Září: Návrh zaměření operačních programů + První návrh „Národního rozvojového plánu ČR 2007 – 2013“ včetně indikativního finančního rámce Listopad: První návrh „Národního strategického referenčního rámce “ ?: Finanční části programových dokumentů (finanční perspektiva) Průběžně: ex-ante, SEA, informace vládě
14
Řídicí a koordinační výbor
Návrh organizace činnosti včetně práce pracovních skupin I ŘKV – cca 1x za 2-3 měsíce – projednává celkové materiály z PS 5 PS podle priorit v usnesení vlády č. 245/2005 1 PS horizontální, 1 PS pro finance PS – cca 1x za 3 týdny předseda ŘKV jmenuje vedení a složení každé PS ORPS zajišťuje sekretariát ŘKV a pracovních skupin (komunikace se zpracovatelem, pozvánky, zápisy..)
15
Řídicí a koordinační výbor
Návrh organizace činnosti včetně práce pracovních skupin II Odpovědnosti v rámci jednotlivých pracovních skupin musí být jasně strukturované, a to na několika úrovních: vedoucí pracovní skupiny - řídí jednání, spolupracuje se sekretariátem ŘKV, zástupci vedoucího pracovní skupiny - spoluodpovědnost za činnost PS ŘKV, odborná gesce za soulad s novými nařízeními - pracovníci sekretariátu ŘKV reps. odboru Rámce podpory Společenství, organizace pracovních skupin - sekretariát ŘKV určí technického pracovníka (pozn. odpovědnost za vypracování zápisu je na dohodě s vedoucím pracovní skupiny), zástupce spolugestora materiálů (ÚV-sekce místopředsedy vlády pro ekonomiku).
16
Řídicí a koordinační výbor
Vedení a složení pracovních skupin PS Lidské zdroje Vedení: MPSV, MŠMT, MPO, MMR, zástupce regionů soudržnosti NUTS II, ÚV/spolugestor Další členové: MV (Úsek pro reformu veřejné správy), ÚV (Sekce generálního ředitelství státní služby), Rada pro rozvoj lidských zdrojů, MS, MI, MŽP, MZd, MMR, regiony soudržnosti NUTS II, SMO, ČKR, ČMKOS, KZPS, SPD, NNO, HK, ČSU
17
Děkuji Vám za pozornost.
Mgr. Arnošt Marks, PhD., tajemník Řídicího a koordinačního výboru Kontakt: Sekretariát ŘKV Kontakty: (viz sekce Cíle evropské politiky– odkaz Budoucnost regionální politiky EU)
18
Evaluace Rámce podpory Společenství
Výstupy projektů pro programování 2007+ Evaluační jednotka strukturálních fondů
19
projekty evaluačního plánu RPS
Projekt 1/04: Analýza a vyhodnocení slabých míst systému implementace strukturálních fondů a rizik poruch Charakteristika: Cílem projektu je identifikovat a vyhodnotit významné interní vlivy působící na systém implementace SF v oblastech připravenosti příjemců, kvality projektů a systému administrace. Vazba na programování: doporučení systémové povahy pro současné i budoucí programové období. Ukončení: VIII. 2005 Projekt 3/04: Analýza a vyhodnocení vnějšího prostředí systému implementace RPS Charakteristika: Cílem projektu je identifikovat a vyhodnotit významné externí vlivy působící na úspěšné naplňování RPS a absorpci strukturálních fondů, zejména ve smyslu tvorby a zaměření projektů. Vazba na programování: doporučení systémové povahy pro současné i budoucí programové období. Ukončení:VII.-VIII.2005 Projekt 4/04: Analýza a vyhodnocení bariér růstu konkurenceschopnosti ČR Charakteristika: Cílem projektu je vypracování studie za účelem identi-fikace a vyhodnocení bariér růstu konkurenceschopnosti ČR, především ve tvorby, využívání a šíření inovací, a navrhnout kroky vedoucí k odstranění těchto bariér, s ohledem jak na kvalitnější strategii Politiky HSS, tak na lepší prostředí pro inovativně založenou ekonomiku v ČR. Vazba na programování: podpora programování – strategická studie. Ukončení: V. 2005
20
projekty evaluačního plánu RPS
Projekt 5/04: Vyhodnocení současného rozložení národních a strukturálních rozvojových programů EU Charakteristika: Cílem projektu je identifikovat a zmapovat oblasti intervence společné pro rozvojové programy EU a české programy, identifikovat programy, schémata či projekty vhodné pro naplnění strategických cílů politiky HSS či českých rozvojových politik. Vazba na programování: podpora programování – strategická studie. Ukončení: VI. 2005 Projekt 6/04: Hodnocení indikátorů a vhodnosti jejich nastavení Charakteristika: Cílem projektu je celkové vyhodnocení nastavení a vypovídací schopnosti indikátorů RPS a OP (do úrovně priorit) a vytvoření návrhů pro úpravy systému pro období 2007–13. Vazba na programování: doporučení systémové povahy pro současné i budoucí programové období. Ukončení: VI. 2005 Projekt 1/05: Doporučení analýz a evaluací pro operační programy Charakteristika: Cílem projektu je na základě závěrů předcházejících evaluačních projektů formulovat doporučení pro operační programy v současném programovém období a vytvořit metodiku pro přípravu operačních programů období 2007 – 2013. Vazba na programování: doporučení pro současné i budoucí programové období. Ukončení: X. 2005
21
projekty evaluačního plánu RPS
Projekt 2/05: Ex-ante evaluace program. dokumentů pro programové období Charakteristika: Cílem projektu je včasné zabezpečení integrace mezi zpracovateli jednotlivých programových dokumentů a odborníky na problematiku za účelem posouzení reálnosti dosažení stanovených cílů intervencí finančních prostředků. Vazba na programování: součást povinného předběžného hodnocení programových dokumentů. Ukončení: XII. 2006 Projekt 3/05: SEA programových dokumentů pro programové období Charakteristika: Hlavním výstupem projektu bude vyhodnocení vlivu NRP na život-ní prostředí a veřejné zdraví v ČR. Plnění zadání bude uskutečňováno v součinnos-ti s týmem připravujícím návrh NRP a s týmem zpracovávajícím eval. ex ante NRP. Vazba na programování: součást povinného předběžného hodnocení programových dokumentů. Ukončení: XII. 2006 Projekt 4/05: Evaluace střednědobého pokroku realizace RPS Charakteristika: Evaluace střednědobého pokroku realizace RPS bude navazovat na detailní hodnocení realizace připravované jednotlivými operačními programy dle požadavků EK. Vazba na programování: doporučení pro současné i budoucí programové období. Ukončení: V. 2006
22
projekty evaluačního plánu RPS
Projekt 5/05: Hodnocení předpokládaných sociálně ekonomických dopadů intervencí politiky HSS makroekonomických modelem Charakteristika: Požadavkem EK je zpracování makroekonomického modelu dopadu intervencí SF v ČR. Vzhledem ke standardnímu využití modelu Hermin pro EU i členské státy bude tento model aplikován i na podmínky ČR. Vazba na programování: součást povinného předběžného hodnocení programových dokumentů. Ukončení: IV. 2006
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.