Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Očekávané změny po implementaci 5. AML směrnice EU do národního práva

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Očekávané změny po implementaci 5. AML směrnice EU do národního práva"— Transkript prezentace:

1 Očekávané změny po implementaci 5. AML směrnice EU do národního práva
Finanční analytický úřad Libor Kazda 7. června 2018 Finanční analytický úřad

2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849
IV. AML směrnice EU Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES Akční plán Evropské komise – implementace do – jen ČR Implementační lhůta směrnice – do června 2017 – plná jen ČR - ??? Finanční analytický úřad

3 IV. AML směrnice EU Geneze zákona č. 368/2016 Vnitřní a vnější PŘ – Projednání vládou (LRV) – Sněmovna 1. čtení čtení čtení Senát projednání Účinnost novely AMLZ – a její uplatňování v praxi Finanční analytický úřad

4 V. AML směrnice EU Návrh představen Evropskou komisí dne (tedy v průběhu implementační lhůty 4. AMLD), závazek jej přijmout je obsažen v Akčním plánu k posílení boje proti financování terorismu, který byl vydán jako reakce na teroristické útoky v Paříži v listopadu Schválení EP Schválení RE Finanční analytický úřad

5 Další vývoj pro implementaci
Publikace v Úředním věstníku EU bude v červnu 2018 a směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení. Obecná implementační lhůta je 18 měsíců. Implementační lhůty pro jednotlivé registry: registr skutečných majitelů právnických osob 18 m registr skutečných majitelů trustů 20 m registr účtů 26 m Finanční analytický úřad

6 Zařazení dalších subjektů mezi povinné osoby
Osoby, které profesionálně poskytují poradenství v daňových záležitostech (kromě auditorů účetních a daňových poradců). Realitky – i pro zprostředkování pronájmu, když měsíční nájem vyšší než 10 000 EUR. Poskytovatelé služeb výměny mezi virtuálními měnami a fiat měnami a poskytovatelé peněženek virtuálních měn (definice VC, definice poskytovatele peněženek). Obchodníci s uměleckými předměty - povinně. Finanční analytický úřad

7 Virtuální měny „virtuálními měnami“ digitální znázornění hodnoty, která není vydána či garantována centrální bankou ani orgánem veřejné moci, není nutně spojena se zákonně stanovenou měnou a nemá právní status měny či peněz, je však fyzickými nebo právnickými osobami přijímána jako prostředek směny a může být elektronicky převáděna, uchovávána a obchodována; „poskytovatelem virtuální peněženky“ subjekt poskytující služby, jejichž cílem je ochraňovat jménem jejich klientů soukromé šifrovací klíče za účelem držení, uchovávání a převodu virtuálních měn. Finanční analytický úřad

8 Virtuální měny Členské státy zajistí, aby poskytovatelé služeb výměny mezi virtuálními měnami a fiat měnami a poskytovatelé elektronických peněženek měli registraci, aby směnárny, provozovny poskytující proplácení šeků a poskytovatelé služeb pro svěřenské fondy a obchodní společnosti měli licenci nebo registraci a aby poskytovatelé služeb hazardních her podléhali regulaci. Finanční analytický úřad

9 Obchodníci s uměleckými předměty
osoby vyvíjející obchodní činnost či jednající jako zprostředkovatelé při obchodování s uměleckými díly v případě, že hodnota transakce či řada souvisejících transakcí dosáhne výše EUR nebo více, a to i tehdy, pokud je tato činnost vykonávána uměleckými galeriemi a aukčními síněmi; osoby, které skladují, obchodují či jednají jako zprostředkovatelé v rámci obchodu s uměleckými díly, pokud se tak děje v tzv. svobodných přístavech a v případě, že hodnota transakce či řada souvisejících transakcí dosáhne výše EUR nebo více. Finanční analytický úřad

10 Další změny Předplacené anonymní karty – snížení limitů (měsíční limit 150 EUR, max. částka uchovávaná 150 EUR, nelze zpětná výměna za hotovost vyšší než 50 EUR, nelze platba po internetu vyšší než 50 EUR); lze je úplně zakázat. Výslovně se v rámci identifikace zmiňuje identifikace na dálku, elektronická identifikace atd. – ale pouze způsob uznaný vnitrostátními orgány za bezpečný. Finanční analytický úřad

11 Další změny Obchodní vztahy či transakce s rizikovými 3. zeměmi – specifická, konkrétní opatření ECDD (čl. 18a) + možno žádat, aby 1. platba byla provedena z účtu u srovnatelně regulované úvěrové instituce. Vydat seznam funkcí, které jsou považovány za PEP (čl. 20a). FIU musí být schopna žádat informace od všech povinných osob (čl. 32). Přístup FIUs do katastru nemovitostí (čl. 32b). Finanční analytický úřad

12 Další změny Samosprávné profesní organizace musí vydávat výroční zprávu (čl. 34/2a) o počtu přijatých hlášení, kontrole a přijatých opatřeních. Zpracování osobních údajů dle AMLD se pro účely GDPR považuje za otázku veřejného zájmu. Zlepšení mezinárodní spolupráce FIUs. Výměna informací mezi dohledovými orgány (čl. 57a). Finanční analytický úřad

13 Evidence účtů ČS zavedou centralizované automatizované mechanismy, jako jsou centrální registry nebo centrální elektronické systémy vyhledávání dat. Musí zahrnovat platební a bankovní účty, které mají IOBAN a bezpečnostní schránky vedené u úvěrových institucí (čl. 32a). EK musí do předložit zprávu o případném propojení. Finanční analytický úřad

14 Problematika BO (skutečných majitelů)
Pokud jako BO uveden člen statutárního orgánu (když BO není nebo ho nelze zjistit) – vést údaje o obtížích během procesu ověřování. Při navazování obchodního vztahu s PO nebo svěřenským fondem – žádat výpis z registru BO. PO povinny mít skutečné a aktuální informace o svém BO + neplnění této povinnosti musí podléhat účinným, přiměřeným a odrazujícím sankcím (čl. 30). Povinnost těch skutečných majitelů poskytnou těm PO součinnost při plnění této povinnost (čl. 30). Informace o BO musí být uchovávány v registru a musí být přesné a aktuální + mechanismu pro nahlašování nesouladu a jeho nápravě. Zákon č. 304/2015 Sb. O Finanční analytický úřad

15 Problematika BO (skutečných majitelů)
Informace z tohoto registru dostupné příslušným orgánům a FIU (ti musí tyto informace včas a bezplatně poskytovat zahraničním partnerům) a povinným osobám plně, veřejnosti minimálně jméno, měsíc a rok narození, stát bydliště, státní příslušnost a informace o držené účasti. Registr může být online a za poplatek (jen ve výši, aby pokryl administrativní náklady). EK zajistí jejich propojení (pomocí platformy dle čl. 24 směrnice 2017/1132/EU. Obdobný registr na svěřenské fondy (fond registrován ve státě, v němž je svěřenský správce usazen, nebo má bydliště) – jen platí omezenější přístup. EK vydá prováděcí akt k propojení registrů. Finanční analytický úřad

16 ?????? Finanční analytický úřad

17 Počet přijatých OPO Finanční analytický úřad

18 Zajištěné finanční prostředky
Finanční analytický úřad

19 Děkuji za pozornost ….. Finanční analytický úřad


Stáhnout ppt "Očekávané změny po implementaci 5. AML směrnice EU do národního práva"

Podobné prezentace


Reklamy Google