Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,"— Transkript prezentace:

1 Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum, Strojírenství, Ekonomika a podnikání a Provoz a ekonomika dopravy Vzdělávací oblast: Základy společenských věd – Politologie Název učebního materiálu: Veřejná správa Jméno autora: Mgr. Zděnka Němečková Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

2 Klíčová slova: Veřejná správa, státní správa, místní samospráva, obec, kraj Anotace: Aby mohla být veřejná moc účinně vykonávána, musí mít k naplnění svých cílů vhodné orgány na celém svém území. Předmětem tohoto materiálu bude dělení veřejné správy a též jakým způsobem se veřejná správa prostřednictvím těchto orgánů realizuje. Metodické pokyny: Řízeným rozhovorem žáci pracují s texty, schématy a obrázky.

3 Definice a dělení veřejné správy
Veřejná správa je činnost vykonávaná ve veřejném zájmu a nejde o činnost, jež je soudnictvím či zákonodárstvím. Veřejná správa se dělí na Státní správu – ta se skládá ze správních orgánů s různou mírou působnosti Samosprávu – umožňuje jejím členům/subjektům aktivně participovat na rozhodování o záležitostech, jež se jich týkají. Samospráva je projevem demokracie. Představitelem územní (místní) samosprávy jsou obce a kraje Kromě samosprávy místní známe i samosprávu zájmovou popř. profesní – jde např. o Českou advokátní komoru či Českou lékařskou komoru

4 Veřejná správa

5 Ústavní principy veřejné správy
Hlavními principy veřejné samosprávy jsou stanoveny v čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod – „Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví.“ Výkon státní správy je upraven v hlavě třetí Ústavy a výkon územní samosprávy je upraven v hlavě sedmé Ústavy

6 Státní správa Státní správa je činnost státu prostřednictvím těchto orgánů Ústředních orgánů státní správy – ministerstva, Státní úřad pro jadernou bezpečnost Územních orgánů státní správy – Finanční úřad Ostatních orgánů státní správy – Státní fond životního prostředí Jiných subjektů, na něž to stát pravomoci delegoval či přenesl – Rybářská stráž, Stanice technické kontroly, obce v přenesené působnosti Mezi těmito institucemi jsou vztahy nadřízenosti a podřízenosti (například Generální ředitelství cel může kontrolovat a rozhodovat o jednotlivých celních úřadech)

7 Samospráva Samospráva umožňuje svým členům, aby o některých svých záležitostech rozhodovali samostatně Samosprávu dělíme na dvojí Územní (místní) je vykonávána územně samosprávnými celky (obce) a vyššími územně samosprávnými celky (kraje) Zájmovou či profesní – některé profese jsou obligatorně členy určité komory například Česká lékařská komora či Česká advokátní komora Mezi veřejnou mocí a samosprávou není vztah nadřízenosti a podřízenosti a samosprávu lze kontrolovat jen na základě zákona a způsobem v zákoně stanoveným

8 Definování a působnost obce
Její postavení je upraveno v hlavě sedmé Ústavy ČR a zákoně č. 128/2000 Sb., v zákoně o obcích. Hlavní město Praha má svůj statut upraveno ve zvláštním zákoně o hl. městě Praze č. 131/2000 Sb. Obec definujeme dle § 1 zákona o obcích „základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce.“ Obec může vlastnit majetek, jež využívá všestrannému rozvoji svého území a k uspokojování potřeb svých občanů. Je finančně nezávislá na státu a patří jí příjmy z některých daní (např. daň z nemovitosti je 100%ním příjmem obce) Obec vykonává dvojí působnost Samostatnou působnost – vykonává obec pro všestranný rozvoj svého území a potřeb svých občanů. Je definován v § 35 zákona o obcích. Obec může být kontrolována jen na základě zákona a v jeho mezích. Při výkonu samostatné působnosti je obec vázána pouze zákonem. Přenesená působnost – na základě zákona je na obec delegován výkon státní správy. Jde například o rozhodování o správním trestání fyzických osob, jež způsobí přestupek. Při výkonu přenesené působnosti je obec vázána nejen zákonem, ale i právními akty a rozhodnutími vyšších orgánů státní správy (například správním aktem krajského úřadu)

9 Dělení obcí a orgány obce
Na území ČR se nachází obcí, nicméně obce se mohou podle velikosti nebo počtu obyvatel dělit na Obce – jsou obcemi do obyvatel Městys – jde o historický titul města, jež byl udělen předsedou Poslanecké sněmovny Město – jde o obec nad obyvatel nebo historicky udělený titul, uděluje ho předseda Poslanecké sněmovny Statutární město – má pravomoc dělit své území na městské obvody či části, v zákoně o obcích je taxativně stanovený výčet statutárních měst, je jich 26 např. Karviná či Most Základními orgány obce jsou Zastupitelstvo – je základním orgánem obce, voleno v přímých, rovných a tajných volbách každé 4 roky, ze svého středu volí starostu a členy rady. Rozhoduje o rozpočtu obce a vydává obecně závazné vyhlášky v samostatné působnosti Rada obce je tvořena starostou, místostarosty a členy a je výkonným orgánem obce Starosta – volen zastupitelstvem, má ceremoniální pravomoci Obecní či městský úřad – starosta, místostarosta a zaměstnanci vykonávají samostatnou i přenesenou působnost obce

10 Kraje Jejich postavení je upraveno v ústavním zákoně č. 347/1997 Sb. a zákoně o krajích č. 129/2000 Sb. Jde o vyšší územně samosprávné celky a je jich celkově 14 (vč. Hlavního města Prahy) Působnost a orgány jsou analogické k obci

11 Scénář 1 Právě jsi získal řidičský průkaz a našetřil sis a koupil sis starší auto. Jednou při příjezdu ke svému bytu pojedeš v obci 80 km/hod místo 50 km/hod. Co z daného scénáře patří pod samostatnou a co pod přenesenou působnost obce? Pod přenesenou působnost obce patří vydání řidičského průkazu popř. zaregistrování motorového vozidla do evidence a taktéž projednávání přestupku proti plynulosti a bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Tato zmocnění najdeme pod § 124 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích Z daného scénáře žádná situace nespadá pod samostatnou působnost obce

12 Scénář 2 V obci Český Jiřetín závažným způsobem narostla kriminalita. Zastupitelstvo obce se mělo ve svém rozpočtu volné finanční prostředky, a proto se rozhodlo, že si zřídí obecní policii. Jde o výkon samostatné či přenesené působnosti obce? A co by mohlo dělat v případě, kdyby si nechtělo obecní policii zřídit? Jde o rozhodnutí v samostatné působnosti obce (dle § 84 odst. 2 písm. O) zákona o obcích. Pokud by obec Jiřetín nechtěla si z jakéhokoliv důvodu zřídit obecní policii mohla by uzavřít veřejnoprávní smlouvu s jinou obcí, že by k ní tamější obecní policie ve prováděla svojí činnost ve sjednaném rozsahu.

13 Kontrolní otázky 4) Jak se odlišuje statutární město od jiných měst?
1) Jak se dělí veřejná moc? Na státní správu a samosprávu Na státní správu a ostatní správu Na samosprávu a ostatní správu 2) Jakým subjektem veřejné správy je Česká stomatologická komora? Státní správy s celostátní působností Územní samosprávy Zájmové samosprávy 3) Kde je upraveno postavení obce? V zákoně o provozu na pozemních komunikacích V zákoně o krajích V zákoně o obcích 4) Jak se odlišuje statutární město od jiných měst? Nemůže se členit na městské obvody či části a výčet měst je demonstrativně vymezen v zákoně o obcích Může se členit na městské obvody či části a výčet měst je demonstrativně vymezen v zákoně o obcích Může se členit na městské obvody či části a výčet měst je taxativně vymezen v zákoně o obcích 5) Kolik je celkově na území krajů (vč. Hlavního města Prahy)? 13 14 15

14 Správné odpovědi Správnými odpověďmi jsou 1)A 2)C 3)C 4)C 5)B

15 Použité zdroje Hendrych, D. a kol. (2009): Správní právo. Praha: C.H.Beck Kolektiv autorů (2004): Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Nakladatelství Didaktis Listina základních práv a svobod Cabada, L. – Vodička, K. (2007): Politický systém České republiky. Praha: Portál Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích

16 Odkazy obrázky http://priseka.unas.cz/images/znacka3.jpg


Stáhnout ppt "Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,"

Podobné prezentace


Reklamy Google