Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje"— Transkript prezentace:

1 Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
Olomoucký kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Pardbický kraj kraj Vysočina kraj Vysočina Zlínský kraj Jihočeský kraj Jihočeský kraj Zlínský kraj Rakousko Rakousko Slovensko Slovensko Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje seminář pro projektanty a pořizovatele Úvodní stránka se mi nelíbí – myslím tím 3 obrázky ve středu snímku; Jano – neřešila jsem záhlaví a zápatí, to prosím sjednoť; a jakékoliv grafické návrhy vítám – neumím si s tím moc poradit. Díky! Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

2 ZÚR = základní strategie pro rozvoj území
ZÚR – obecně ZÚR = základní strategie pro rozvoj území Východiskem: analýza uspořádání území kraje, tj. analýza uspořádání funkčních (prostorových) vztahů vzniklých v průběhu minulých let Návrh ZÚR: koncepce rozvoje území založená v minulosti, dotvářená zejména podle požadavků formulovaných státem, zastupovaným dotčenými orgány, a samosprávou kraje a obcí, s využitím územně plánovacích podkladů (územně analytických podkladů kraje a územních studií), oborových studií, odvětvových a meziodvětvových koncepcí, politik a strategií. Ke tvorbě ZÚR se využívají výrazové prostředky stanovené stavebním zákonem a jeho prováděcí vyhláškou. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

3 Tvorba návrhu ZÚR = složitý proces; nutná spolupráce dvou týmů:
ZÚR – obecně Tvorba návrhu ZÚR = složitý proces; nutná spolupráce dvou týmů: pořizovatele (krajský úřad) a projektanta tým pořizovatele = úředníci s oprávněním k výkonu činnosti v oblasti územního plánování, spojené zejména se zadáváním dokumentu, jeho projednáním a vydáním tým projektanta = projektanti odborně způsobilí vykonávat vybrané projekční práce (urbanista, dopravní inženýr, projektant – voda, elektro, projektant ÚSES, hodnotitelé vlivů koncepce na životní prostředí, veřejné zdraví, lokality NATURA atd.) Do přípravy je vhodné zapojit jak dotčené orgány, tak obce, resp. aktéry, s nimiž se dokument následně projednává. Kulaté stoly, pracovní jednání, výrobní výbory jsou vhodnými formáty pro pořádání diskuzí na vybraná témata, kterými projektant ověří či zjistí názory na jejich řešení. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

4 ZÚR regulují území v různé míře podrobnosti
ZÚR – obecně ZÚR regulují území v různé míře podrobnosti nejobecněji jsou formulovány urbanistické zásady ochrany a rozvoje území, tj. priority územního plánování kraje a územní podmínky koncepce ochrany a rozvoje přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území kraje podrobněji je vyjádřeno uspořádání území kraje – rozvojové oblasti, rozvojové osy a sídelní struktura, specifické oblasti a cílové charakteristiky (typů) krajin nejpodrobněji jsou v ZÚR vyjádřeny plochy, koridory, územní rezervy pro záměry dopravní a technické infrastruktury mezinárodního, celorepublikového a nadmístního významu, pro územní systém ekologické stability Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

5 ZÚR JMK – dokumentace Priority územního plánování Jihomoravského kraje
ZÚR JMK – dokumentace Priority územního plánování Jihomoravského kraje A. Stanovení priorit územního plánování Jihomoravského kraje pro zajištění udržitelného rozvoje území včetně zohlednění priorit stanovených v politice územního rozvoje urbanistické zásady ochrany a rozvoje území upřesňují priority z PÚR ČR závazný podklad pro územně plánovací činnost na území Jihomoravského kraje (pro územní plány, regulační plány, územní studie a rozhodování stavebních úřadů) Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě seminář

6 ZÚR JMK – dokumentace Uspořádání území kraje rozvojové oblasti
ZÚR JMK – dokumentace Uspořádání území kraje B. Zpřesnění vymezení rozvojových oblastí a rozvojových os vymezených v politice územního rozvoje a vymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území, které svým významem přesahují území více obcí (nadmístní rozvojové oblasti a nadmístní rozvojové osy) rozvojové oblasti rozvojové osy sídelní struktura C. Zpřesnění vymezení specifických oblastí vymezených v politice územního rozvoje a vymezení dalších specific­kých oblastí nadmístního významu specifické oblasti Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

7 ZÚR JMK – dokumentace Hodnoty území kraje přírodní kulturní
ZÚR JMK – dokumentace Hodnoty území kraje E. Upřesnění územních podmínek koncepce ochrany a roz­voje přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území kraje přírodní kulturní civilizační Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

8 ZÚR JMK – dokumentace Krajina
ZÚR JMK – dokumentace Krajina F. Stanovení cílových charakteristik krajiny, včetně územ­ních podmínek pro jejich zachování nebo dosažení 38 krajinných typů se stanovenými cílovými charakteristikami Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

9 ZÚR – obecně ZÚR naplňují princip subsidiarity
ZÚR – obecně ZÚR naplňují princip subsidiarity Ponechávají tam, kde je to účelné, rozhodnutí na nižší stupeň ÚPD, čímž naplňují princip subsidiarity, tedy rozhodování a odpovědnost za rozvoj území na nejnižším stupni, na němž lze dosáhnout zamýšleného výsledku. Snaha o co nejjednodušší povolovací proces → rychlost řízení → rychlost výstavby ZÚR stanovují požadavky na koordinaci územně plánovací činnosti obcí a na řešení v územně plánovací dokumentaci obcí, zejména s přihlédnutím k podmínkám obnovy a rozvoje sídelní struktury. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

10 ZÚR JMK Koordinace Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář 25.4.2017
H. Stanovení požadavků na koordinaci územně plánovací činnosti obcí a na řešení v územně plánovací dokumenta­ci obcí, zejména s přihlédnutím k podmínkám obnovy a rozvoje sídelní struktury H.1 Požadavky na koordinaci ploch a koridorů veřejně prospěšných staveb a veřejně prospěšných opatření H.2 Požadavky na územní vymezení a koordinaci cyklistických tras a stezek nadmístního významu H.3 Požadavky na koordinaci územních rezerv H.4 Požadavky na řešení v územně plánovací dokumentaci obcí Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

11 ZÚR – obecně Dopravní a technická infrastruktura podléhá oproti ostatním regulovaným prvkům specifické regulaci – může být již od nejvyšší úrovně nástrojů územního plánování vymezována pomocí ploch a koridorů. V politice územního rozvoje je vymezena pomocí koridorů. Vzhledem k závaznosti vyšších nástrojů územního plánování pro nižší stupně (§ 32 odst. 1, § 36 odst. 5, § 43 odst. 5 SZ) tak dochází k pronikání vymezených koridorů do nižších stupňů územně plánovacích nástrojů, které je mohou pouze zpřesňovat. Přestože vysoká míra konkretizace záměrů je vlastní spíše nižším nástrojům územního plánování, v případě dopravní a technické infrastruktury je podmíněna specifickými potřebami při jejím plánování. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

12 ZÚR – obecně Zásady územního rozvoje ani vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území nesmí obsahovat podrobnosti náležející svým obsahem územnímu plánu, regulačnímu plánu nebo navazujícím rozhodnutím. ZÚR řeší záležitosti nadmístního významu – koordinují záměry procházející územím více obcí. Zákon vylučuje, aby prostřednictvím zásad územního rozvoje kraj intervenoval do pravomoci obcí a řešil problémy v jejich pravomoci na úseku územního plánování s výjimkou případu, kdy je nezbytná koordinace nadmístních souvislostí, vazeb mezi jednotlivými obcemi a takových změn v území, které mají dopad do správního území více obcí. Není důvodné, aby každý záměr nadmístního významu byl řešen v ZÚR (novela stavebního zákona účinná od ). Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

13 ZÚR – obecně Šíře plochy či koridoru by měla být kompromisem mezi požadavkem přesného vymezení, které minimalizuje počet osob potenciálně dotčených na právech, a požadavkem ponechání dostatečného prostoru, který v nižších stupních územně plánovacích nástrojů umožňuje variantní řešení a upřesnění daného záměru. Větší šířka koridoru poskytuje nástrojům územního plánování nižšího stupně určitou volnost pro zohlednění konkrétních místních podmínek. Měřítko zpracování ZÚR (1:100 000 nebo 1:50 000) je natolik malé, že pro vymezení ploch a koridorů je z hlediska předběžné opatrnosti pořizovatelské praxe potřebné mít k dispozici podrobnější prověření, v němž je záměr zkoumán jak z hledisek územního plánování, tak z hledisek ochrany životního prostředí a lidského zdraví a případně dalších odvětvových složek. Mapové podklady použité pro tvorbu zásad územního rozvoje nebudou nikdy zcela aktuální. Vzhledem k míře podrobnosti ZÚR není toto samo o sobě takovou vadou, která by byla v rozporu se smyslem územního plánování. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

14 ZÚR JMK – dokumentace Plochy/koridory nadmístního významu
ZÚR JMK – dokumentace Plochy/koridory nadmístního významu D. Zpřesnění vymezení ploch a koridorů vymezených v politice územního rozvoje a vymezení ploch a koridorů nadmístního významu, včetně ploch a koridorů veřejné infrastruktury, územního systému ekologické stability a územních rezerv, u ploch územních rezerv stanovení využití, které má být prověřeno Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

15 Struktura / členění ZÚR JMK
ZÚR JMK – dokumentace Struktura / členění ZÚR JMK V kapitolách ZÚR JMK jsou obsaženy: - záměry zpřesněné z PÚR - záměry nadmístního významu sledované krajem Popis záměru je strukturován: - popis o jaký záměr se jedná - územní vymezení (identifikace ORP a obcí dotčených záměrem) - požadavky na uspořádání a využití území, kritéria a podmínky pro rozhodování o změnách („vlastní zásady“) - úkoly pro územní plánování Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

16 Vymezení koridorů a ploch
ZÚR JMK – dokumentace Vymezení koridorů a ploch využity územní plány koridory mimo zastavěná území a zastavitelné plochy Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

17 Vymezení koridorů a ploch
ZÚR JMK – dokumentace Vymezení koridorů a ploch využity územní plány koridory mimo zastavěná území a zastavitelné plochy Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

18 Územní studie a regulační plán v ZÚR
ZÚR – obecně Územní studie a regulační plán v ZÚR ZÚR mohou ve vybraných plochách nebo koridorech uložit prověření změn jejich využití územní studií. Pořízení územní studie není na rozdíl od územního plánu podmínkou pro rozhodování v území. Většinou se prověřuje rozsáhlé území, blokace by byla nepřiměřená, proto podmínka pro rozhodování není v ZÚR stanovena. Stavební zákon stanovuje možnost nikoliv povinnost využít územní studii k prověření změn v území. Zásady územního rozvoje mohou využít další možnosti stanovené stavebním zákonem a uložit pro plochu nebo koridor podmínku zpracovat regulační plán. V tomto případě je vydání regulačního plánu podmínkou pro rozhodování o změnách v území. V praxi se bude jednat o vymezení plochy nebo koridoru podstatně menšího rozsahu než tomu je u územní studie. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

19 ZÚR JMK – dokumentace Územní studie Krajský úřad Jihomoravského kraje
ZÚR JMK – dokumentace Územní studie I. Vymezení ploch a koridorů, ve kterých se ukládá prověře­ní změn jejich využití územní studií Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

20 ZÚR – obecně Odůvodnění ZÚR
ZÚR – obecně Odůvodnění ZÚR Při zpracování odůvodnění ZÚR se vychází z § 40 SZ, prováděcích předpisů a ze správního řádu. Odůvodnění ZÚR se zpracovává průběžně a jsou do něj postupně doplňovány výstupy jednotlivých etap pořizování dokumentace. Poznámka: Povinnost odůvodnit ZÚR z hlediska souladu s cíli a úkoly územního plánování není pouhou formální záležitostí, ale naopak nutnou podmínkou pro to, aby obce, dotčené orgány, okolní kraje, veřejnost i soudy byly schopny posoudit, zda nedochází k ohrožení jejich zájmů v území. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

21 ZÚR JMK Odůvodnění ZÚR JMK širší vztahy koordinační výkres
Odůvodnění ZÚR JMK širší vztahy koordinační výkres 1: 1:50 000 dopravní infrastruktura technická infrastruktura ÚSES Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

22 ZÚR JMK – dokumentace Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
ZÚR JMK – dokumentace Tady se mi nelíbí naklonění – myslím si, že máme v nějaké prezentaci otočené; a taky nemáme aktuální Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

23 Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na udržitelný rozvoj území
VVURÚ – dokumentace Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na udržitelný rozvoj území Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na životní prostředí podle přílohy SZ (SEA) Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti (NATURA 2000) Vyhodnocení vlivů na skutečnosti zjištěné v územně analytických podkladech (ÚAP) Případné vyhodnocení vlivů na jiné skutečnosti ovlivněné navrženým řešením, avšak nepodchycené v územně analytických podkladech, například skutečnosti zjištěné v doplňujících průzkumech a rozborech Vyhodnocení přínosu zásad územního rozvoje k naplnění priorit územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území obsažených v politice územního rozvoje (Priority ÚP) Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území – shrnutí (Závěr) Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

24 ZÚR – obecně Nejdiskutovanější je přístup k hodnocení vlivů koncepce na životní prostředí, který je rámcově popsán v příloze stavebního zákona (od není součástí návrhu ZÚR). I když se posuzovatelé SEA vypořádají s většinou bodů přílohy stavebního zákona, nejvíce problémů činí bod 6, který ukládá zhodnocení stávajících a předpokládaných vlivů variant ÚPD včetně vlivů sekundárních, synergických, kumulativních, krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých, trvalých a přechodných, kladných a záporných. CEA (Cumulative Environmental Assessment, posuzování kumulativních a synergických vlivů na životní prostředí) musí obsahovat popis vhodné metodologie, zjištění a popis stavu životního prostředí a složek, které by mohly být negativně ovlivněny, identifikaci a popis možných kumulativních a synergických vlivů, posouzení těchto vlivů, vymezení kompenzačních opatření, stanovení pravidel monitorování kumulativních a synergických vlivů. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

25 ZÚR – obecně Nelze však trvat na tom, aby ve vyhodnocení kumulativních a synergických vlivů byly výslovně zapracovány veškeré záměry, je dostačující, pokud dojde ke zhodnocení kumulativních a synergických vlivů pouze mezi záměry, kde relevantní vlivy tohoto druhu vůbec přicházejí v úvahu. Z právních předpisů neplyne povinnost zpracovatele koncepce předložit k posouzení vlivů na životní prostředí variantní návrh koncepce event. návrh koncepce obsahující variantní řešení jednotlivých ploch a koridorů. Taková povinnost může být stanovena dotčeným orgánem na úseku posuzování vlivů koncepce na životní prostředí nebo v zadání zásad územního rozvoje. Vyhodnocení vlivů na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti prochází hodnocením dle metodiky zpracované MŽP. Na úrovni zásad územního rozvoje není možné v případě některých záměrů přesně kvantifikovat jejich možný negativní vliv na území zařazená do soustavy NATURA 2000. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

26 A. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na životní prostředí (SEA)
VVURÚ – dokumentace A. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na životní prostředí (SEA) Základní kroky hodnocení SEA Popis stavu území Posouzení koncepce, posouzení vymezených ploch a koridorů Vytvoření metodiky Sledované složky životního prostředí (ovzduší, obyvatelstvo, lidské zdraví, biologická rozmanitost, půda (ZPF + PUPFL), horninové prostředí, voda, klima, hmotné statky, kulturní dědictví, krajina) Sledované vlivy (přímé, sekundární, synergické, kumulativní, krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé, trvalé, přechodné, kladné, záporné) Tabelární hodnocení všech vymezených ploch a koridorů (klasifikace vlivů a slovní hodnocení) Porovnání variant Návrh opatření, ukazatelů, požadavků Netechnické shrnutí Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

27 B. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na území Natura 2000
VVURÚ – dokumentace B. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na území Natura 2000 Území Natura 2000: evropsky významné lokality (EVL) a ptačí oblasti (PO) Na území JMK je 201 evropsky významných lokalit a 8 ptačích oblastí Provedena klasifikace vlivů (-2 až 0) Pro 51 ploch a koridorů byl konstatován mírně negativní vliv Doporučení pro eliminaci a zmírnění vlivů Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

28 ZÚR – proces Zadání ZÚR Proces přípravy ZÚR je dynamický, proto obsah návrhu dokumentace se proměňuje v čase tak, jak tento proces prochází jednotlivými fázemi. Ze stavebního zákona nelze dovodit příkaz, aby návrh zásad územního rozvoje byl identický s obsahem schváleného zadání, nýbrž toliko pokyn, aby návrh ze schváleného zadání (zprávy o uplatňování zásad územního rozvoje) vycházel. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

29 ZÚR – proces Společné jednání
ZÚR – proces Společné jednání Ve společném jednání se ověřuje přijatelnost návrhu ZÚR z hledisek ochrany veřejných zájmů, které hájí dotčené orgány. Dotčené orgány vydávají pro postupy podle SZ stanoviska, jež jsou závazným podkladem pro opatření obecné povahy. ZÚR jsou svou povahou strategickým dokumentem, čemuž by měla odpovídat také povaha stanovisek vydávaných dotčenými orgány v průběhu jejich pořizování. Stanoviska dotčených orgánů nejsou samostatně soudně přezkoumatelná. Správnost těchto stanovisek však lze napadat v rámci řízení o zrušení opatření obecné povahy. Obsah stanoviska by tedy měl alespoň v základní rovině odpovídat požadavkům kladeným na odůvodnění správního rozhodnutí. Pokud řešení ZÚR obsahuje varianty řešení, pak dotčené orgány uplatňují stanovisko ke každé variantě. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

30 ZÚR – proces Praxí ověřeným přístupem je písemné vyhodnocení každého stanoviska dotčeného orgánu včetně dohody jeho vyhodnocení (dohoda o úpravě). Poznámka: Metodické sdělení MMR k posuzování vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území uvádí: …Pokud úprava návrhu podle § 51 odst. 1 stavebního zákona zahrnuje úpravy řešení, u nichž se lze domnívat, že mohou měnit vliv ÚP na udržitelný rozvoj území (např. vymezení nových zastavitelných ploch, změna koncepce řešení atd.), pořizovatel zajistí odpovídající úpravu či doplnění „vyhodnocení vlivů ÚP na udržitelný rozvoj území“. Upravený návrh ÚP ani toto vyhodnocení však neprojednává opakovaně postupem podle § 50 stavebního zákona (společné jednání). Tyto úpravy budou předmětem projednání postupem podle § 52 stavebního zákona (veřejné projednání), kde se projeví jako „části řešení, které byly od společného jednání změněny“. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

31 ZÚR – proces Veřejné projednání
ZÚR – proces Veřejné projednání Obsah veřejného projednání při pořizování ÚPD lze rozdělit do dvou fází: odborné informování veřejnosti o připravovaném opatření obecné povahy, na němž bude zajištěna účast projektanta veřejná diskuze a oběma fázím by měl být věnován srovnatelný časový prostor. Poznámky: Ústavou a Listinou základních práv a svobod deklarovaného práva na příznivé životní prostředí se lze domáhat pouze v mezích zákonů, které toto ustanovení provádějí. Ke stanoviskům, námitkám a připomínkám ve věcech, o kterých bylo rozhodnuto při schválení PÚR, se nepřihlíží. Nelze připustit rozhodování o téže věci dvakrát. Dle judikatury správních soudů rozhodnutí o námitkách naplňuje formální znaky správního rozhodnutí. Je nutné rozhodnout přezkoumatelným způsobem. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

32 ZÚR – proces Přezkoumání
ZÚR – proces Přezkoumání Přezkoumání návrhu ZÚR je činností pořizovatele, která se prolíná celým procesem pořízení dokumentace. V každé etapě přípravy musí být ZÚR zpracovány v souladu: s politikou územního rozvoje, s cíli a úkoly územního plánování, s požadavky stavebního zákona a jeho prováděcích právních předpisů, s požadavky zvláštních právních předpisů a se stanovisky dotčených orgánů podle zvláštních právních předpisů, popřípadě s výsledkem řešení rozporů. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

33 ZÚR – proces Vydání ZÚR Završením pořizování zásad územního rozvoje je jejich vydání. Poznámky: Zastupitelstvo kraje není oprávněno stanoviska dotčených orgánů po věcné stránce přezkoumávat či měnit, a to ani k případně vznesené námitce. Pokud je totiž stanovisko závazným podkladem pro zásady územního rozvoje, nemůže se od něho zastupitelstvo při tvorbě zásad územního rozvoje odchýlit a zásady územního rozvoje vydat v rozporu s tímto stanoviskem. Pro zákonnost procesu schvalování územně plánovací dokumentace je zcela irelevantní, jaké podklady měli zastupitelé při schvalování rozhodnutí o námitkách k dispozici. Případná neúplnost podkladů je totiž ryze věcí politické odpovědnosti jednotlivých zastupitelů, respektive odrazem pečlivého a zodpovědného přístupu k výkonu jejich zastupitelského mandátu. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

34 ZÚR – proces Soudní přezkum
ZÚR – proces Soudní přezkum Při přezkumu je třeba dbát zásady minimalizace soudních zásahů do územně plánovací dokumentace. Správní soudy nejsou povolány k tomu, aby hodnotily odbornou stránku věci, neboť takový přezkum jim nepřísluší; odborné posouzení věci a volba konkrétního řešení je na pořizovateli územně plánovací dokumentace a osobách, které k tomu disponují odpovídajícím vzděláním a erudicí a které pořizovatel zpracováním odborných podkladů pověří. Je proto namístě, aby správní soudy při přezkumu opatření obecné povahy tohoto typu postupovaly obzvlášť obezřetně. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

35 Územní studie dle ZÚR JMK
ZÚR JMK – dokumentace Územní studie dle ZÚR JMK ZÚR JMK v kap. I ukládají ve vybraných plochách a koridorech prověření změn jejich využití územní studií = ukládají zpracovat 2 územní studie: 1 – ÚS nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brna 2 – ÚS koridoru vedení 400 kV Sokolnice – hranice ČR/Rakousko Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

36 ZÚR JMK – dokumentace Vymezení územní studie v ZÚR JMK pouze znázorňuje, která území budou řešením dotčena. V této ploše mohou stavební úřady rozhodovat v souladu s řešením obsaženým v územním plánu a ZÚR JMK. Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

37 D43 var. Bítýšská/ nebo var. Bystrcká?
Cílem je prověřit průchod nadmístní dopravní infrastruktury územím metropolitní rozvojové oblasti Brno v podrobnějším měřítku než umožňují zásady územního rozvoje obchvat Kuřimi S × J? D43 var. Bítýšská/ nebo var. Bystrcká? Optimalizovaná MŽP? napojení území na D1? JZT ano či ne? PÚR ČR, čl. (42): Metropolitní rozvojová oblast Brno, Úkoly pro územní plánování: pořídit územní studie řešící zejména vzájemné vazby veřejné infrastruktury seminář

38 ZÚR JMK – dokumentace Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě
v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno zadání územní studie výběrové řízení na projektanta do zpracování návrhu ÚS do projednání návrhu ÚS do schválení návrhu Zprávy o uplatňování ZÚR JMK zpracování návrhu Aktualizace ZÚR JMK do projednání návrhu Aktualizace ZÚR JMK do vydání Aktualizace ZÚR JMK Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář

39 pořizovatel ZÚR JMK – kontakty
pořizovatel ZÚR JMK – kontakty Krajský úřad Jihomoravského kraje Žerotínovo nám. 3 BRNO Odbor územního plánování a stavebního řádu ( OÚPSŘ ) vedoucí odboru – Ing. arch. Eva Hamrlová Oddělení územního plánování ( OÚP ) vedoucí oddělení – Ing. arch. Jana Janíková agenda ZÚR JMK Ing. Jana Svobodová Ing. arch. Jana Děrdová tel.: / kl tel.: / kl. 1386 Děkujeme za pozornost. Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář


Stáhnout ppt "Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje"

Podobné prezentace


Reklamy Google