Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015 Petr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015 Petr."— Transkript prezentace:

1 Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr Černikovský MŠMT, 1 1

2 Obsah prezentace 1. Dlouhodobý záměr ministerstva: východiska, kontext, pojetí 2. Dlouhodobý záměr vysoké školy: účel, forma, očekávání ministerstva 3. Rozvojové programy: nejvýznamnější změny ve vyhlášení pro rok Projednávání: idea, formát,harmonogram

3 1. Dlouhodobý záměr ministerstva: východiska, kontext, pojetí

4 Obecná východiska (1) Významné transformace evropských systémů vysokoškolského vzdělávání v posledních desetiletích – změny v systémech řízení vysokých škol na národní i institucionální úrovni; Na systémové úrovni obecně ústup od modelu státní kontroly vysokých škol směrem k principům vedení (guidance) za účasti různých sociálních aktérů

5 Obecná východiska (2) Zvýšená potřeba dlouhodobého plánování rozvoje systémů vysokého školství – často vize, priority a cíle formulovány ve speciálních strategických dokumentech Liší se délkou plánovacího období, formou, statusem etc.

6 Česká republika Dlouhodobý záměr stále poměrně nový nástroj – koncept uveden v život zákonem č /1998 Sb. Zákon ponechává značnou volnost pro zpracování dokumentu Třetí DZ v pořadí ( , , )

7 Kontext (1) Klíčové „objektivní“ faktory:
Masifikace terciárního vzdělávání Demografický vývoj – stagnace počtu „tradičních“ studentů Rychlé a obtížně predikovatelné změny ve světě práce Internacionalizace vysokého školství Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

8 Kontext (2) Příležitosti:
Široce sdílený pocit nutnosti změn v systému vysokoškolského a terciárního vzdělávání + debata o cílech a nástrojích reforem Nové nástroje pro nástroje pro změny – zejm. operační programy Zvýšené nároky na koordinaci aktivit – na systémové i institucionální úrovni Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

9 Role ministerstva a vysokých škol
Ministerstvo: formulace priorit, cílů a závazků systémového charakteru a jejich aktualizace, formulace obecných doporučení vysokým školám Vysoké školy: identifikace mise, realistický dlouhodobý záměr rozvoje, operacionalizace, aktualizace a implementace dlouhodobých priorit Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

10 Formulace systémových priorit
Prioritní oblasti: Kvalita a relevance Otevřenost Efektivita a financování Priority (18) Cíle Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

11 2. Dlouhodobý záměr vysoké školy: poslání, forma, očekávání ministerstva

12 Poslání Institucionální perspektiva: dlouhodobý záměr jako nástroj řízení vysoké školy Systémová perspektiva: dlouhodobý záměr vysoké školy jako rozhraní mezi institucionálními (vysoká škola) a systémovými prioritami (ministerstvo), resp. jako vyjádření místa vysoké školy ve společnosti (v rovině regionální, národní, evropské či globální)

13 Rozsah a struktura Rozsah ani struktura dokumentu není ministerstvem předepsána Dokument má být koncipován s ohledem na jeho dvě výše zmíněné hlavní funkce

14 Očekávání ministerstva
Zpracování na základě interních analýz Formulace mise vysoké školy jako celku Realistické nastavení dlouhodobých priorit vztažených k Dlouhodobému záměru ministerstva (více než souhrn konkrétních cílů) Nástin operacionalizace priorit (k tomu lze využít aktualizaci pro rok 2011)

15 Aktualizace Dlouhodobého záměru 2011
Větší význam aktualizací DZ v následujícím období Reakce na aktuální vývoj v oblasti vysokého školství, koordinace s řešením IPn

16 Aktualizace Dlouhodobého záměru 2011
Aktualizace priorit (rok 2011 z tohoto pohledu specifický) Operacionalizace priorit a cílů Dokument lze pojmout jako součást Dlouhodobého záměru, pokud budou cíle pro rok 2011 jednoznačně odlišeny od dlouhodobých priorit

17 3. Rozvojové programy

18 Kontinuita a změny Ministerstvo zachová rozvojové programy
V souladu s logikou Dlouhodobého záměru ministerstva budou prováděny postupné úpravy ve fungování rozvojových programů – částečně se již projevuje ve vyhlášení pro rok : změny témat programů + úpravy obecných mechanismů

19 Úprava témat rozvojových programů
Aktualizace programů v souladu s prioritami Dlouhodobého záměru ministerstva, např: Program na podporu zvyšování kvality činnosti vysokých škol (DP - 1) Program na podporu otevřenosti vysokých škol (DP - 4) Podprogramy na podporu systémů uznávání kurzů CŽV a studia VOŠ (CP – 1a, 5d) Podprogramy na podporu poradenství (CP – 5 b,c)

20 Nejdůležitější obecné změny
Decentralizované programy: v rámci každého programu či podprogramu předloží vysoká škola pouze jeden projekt→ bude integrovat dílčí projekty jednotlivých částí vysoké školy - nevztahuje se na program č. 1c) „podpora odstraňování slabých a/nebo podporu silných stránek vysoké školy“

21 Nejdůležitější obecné změny
Decentralizované programy: Finanční prostředky na projekty v podprogramu 1c) max. do výše 20% z přiděleného orientačního limitu; v případě investičních prostředků na rekonstrukce výukových prostor max. 50% z přiděleného orientačního limitu

22 4. Projednávání

23 Termíny Předložení DZ: do 1. 10. 2010
Projednávání DZ a Aktualizace 2011: – (9 týdnů) – VVŠ od konce října do prosince Jednání Rady programů: 3. – Projednávání rozvojových projektů: –

24 Formát projednávání Dlouhodobý záměr vysoké školy a jeho aktualizace na rok 2011 Společné projednávání obou dokumentů Za MŠMT: náměstek ministryně/ředitel odboru vysokých škol + pracovníci skupiny vědy a vysokého školství preference projednávání na vysokých školách

25 Formát projednávání Rozvojové projekty na rok 2011
Spolu s DZ a aktualizací 2011 – v případě malého množství připomínek Samostatně Za MŠMT: zástupce rady programů + pracovníci odboru vysokých škol preference jednání na MŠMT

26 Výstupy projednávání Ministerstvo Dlouhodobý záměr ani jeho aktualizace neschvaluje Výstupem projednávání bude standardizovaný zápis – lze chápat jako testování mechanismu kontraktování – ministerstvo do budoucna uvažuje o postupném přechodu ke kontraktovému financování

27 Děkuji Vám za pozornost!


Stáhnout ppt "Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015 Petr."

Podobné prezentace


Reklamy Google