Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Užívací vztahy k pozemkům

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Užívací vztahy k pozemkům"— Transkript prezentace:

1 Užívací vztahy k pozemkům
Pozemkové právo – podzim 2015 Ivana Průchová

2 Užívání pozemků přehled
Užívání pozemků na základě: realizace obsahu vlastnického práva specifika ve vztahu k užívání pozemků ve vlastnictví státu „odvozené vztahy“ – příslušnost hospodařit , právo hospodařit užívání z titulu držby pozemků užívání pozemku z titulu práva stavby užívání pozemku z titulu služebnosti specifika služebnosti užívacího práva (§ 1283 , OZ), služebnosti požívacího práva (§ 1285 aý 1293, OZ) přenechání pozemku do užívání jiným osobám nájem pacht, zemědělský pacht výprosa výpůjčka další instituty umožňující užívání pozemků – např. přístup do krajiny dle § 63 zák.č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny obecné užívání lesa podle § 19 zák.č. 289/1995 Sb., o lesích obecné užívání pozemních komunikací podle zák.č. 13/1997, Sb. o pozemních komunikací užívání pozemků tvořících veřejné prostranství další případy oprávnění vstupu na cizí pozemky VŠE K NIM VIZ BLÍŽE ZVLÁŠTNÍ ČÁST POZEMKOVÉHOHO PRÁVA

3 Vývoj právní úpravy

4 Vývoj právní úpravy – období před rokem 1989
Pozemky v soukromém vlastnictví Pozemky v socialistickém společenském vlastnictví Instituty, které učinily z vlastníků tzv. „holé vlastníky“ Družstevní užívání specifika k užívání pozemků ve vlastnictví členů družstev Užívání k zajištění zemědělské výroby Užívání k zajištění lesní výroby Bezplatné užívání rybníků Za určitých podmínek mohly být dány tyto pozemky soc.organizací do dočasného užívání jiným subjektům náhradní užívání V souvislosti s tzv. hospodářko- technickými úpravami pozemků (viz i přednáška „Pozemkové úpravy“) právo hospodaření subjektem státní socialistické organizace trvalé užívání subjektem nestátní socialistické organizace družstevní (zemědělské, nezemědělské), společenské osobní užívání pozemků subjektem fyzické osoby

5 Transformace užívacích vztahů: období 1989 - 2013
Pozemky v režimu zákona o půdě (zák.č. 229/1991 Sb. – „zákon o půdě“) a zákona o pozemkových úpravách Pozemky v socialistickém společenském vlastnictví Nájem ex lege dle zákona o půdě: podle § 22 odst. 1 ve spoj. s § 22 odst. 2 a násl. zákona o půdě „zákon o půdě“) ve vztahu k pozemkům, které spadají do věcné působnosti zákona o půdě a) ke dni účinnosti zák.č. 229/1991 Sb. družstevní užívání k nečlenské půdě, užívání k zajištění zemědělské výroby, užívání k zajištění lesní výroby, trvalé užívání rybníků, právo hospodaření s národním majetkem, trvalé užívání nemovitého majetku b) ke dni právní moci rozhodnutí v restituci podle § 9 zák. č. 229/1991 Sb. rozhodnutí pozemkového úřadu o schválení dohody o vydání nemovitosti rozhodnutí pozemkového úřadu o vlastnictví specifika transformace družstevního užívání pozemků ve vlastnictví členů družstev Nájem ex lege dle zák.č.139/2002 Sb., o pozemkových úpravách („ZoPÚ) § 16 ZoPÚ – náhradní užívání se trnaformovalo na nájem ex lege, S účinností k bylo ust. § 16 zákona o pozemkových úpravách zrušeno bez náhrady pozemky nespadající do věcné působnosti zákona o půdě Hospodaření s národním majetkem Zák.č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupováním v právních vztazích Nově: příslušnost hospodařit Trvalé užívání POSTUPNÁ TRANSFORMACE PODLE RŮZNÝCH PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ OZ Zák. č. 72/1994 Sb. „o vlastnictví k bytům“ Osobní užívání Ex lege transformace na vlastnictví resp. spoluvlastnictví dle § 872 OZ

6 Přehled užívacích institutů k pozemkům po transformačních procesech do 31.12.2013
základní instituty nájem Specifika ex lege nájmu výpůjčka instituty týkající se pozemků ve vlastnictví státu příslušnost hospodařit (organizační složky státu, státní příspěvkové organizace) právo hospodařit (státní podniky) správa nemovitostí (Pozemkový fond ČR)– ! zánik k instituty týkající se majetku územně samosprávných celků majetek ve vlastnictví ÚSC předaný ÚSC organizační složce do správy k jejímu vlastnímu hospodářskému využití majetek ve vlastnictví ÚSC předaný příspěvkové organizaci k hospodaření

7 Současná právní úprava

8 Užívací vztahy dle současné právní úpravy (po 1.1.2014)
Prameny: Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník Zákon č. 219/200o Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku („zákon o půdě“) Zákon č. 513/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku Zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích Zákon č. 257/1997 Sb. o zemědělství Zákon č. 256/2013 Sb., o katastrální zákon vztah OZ a ostatních předpisů terminologické otázky

9 Přehled po 1.1.2014 základní instituty nájem (§ 2201 a násl. OZ)
pacht (§ 2332 a násl. OZ) zemědělský pacht (§ 2345 až 2348 OZ) výpůjčka (§ 2193 a násl. OZ) výprosa (§ 2189 a násl. OZ) instituty týkající se pozemků ve vlastnictví státu příslušnost hospodařit s majetkem státu (organizační složky státu, státní příspěvkové organizace) právo hospodařit s majetkem státu(státní podniky) Od nich odvozené užívací instituty (nájem, pacht, zemědělský pacht) instituty týkající se majetku územně samosprávných celků majetek ve vlastnictví ÚSC předaný ÚSC organizační složce do správy k jejímu vlastnímu hospodářskému využití majetek ve vlastnictví ÚSC předaný příspěvkové organizaci k hospodaření

10 Přechodná ustanovení OZ
není-li dále stanoveno jinak, řídí se jiné právní poměry (pozn.: vazba na § 3028/1 - práva a povinnosti vzniklé ode dne nabytí OZ) , 3028/2 OZ – právní poměry týkající se práv osobních, rodinných a věcných), vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i práva a povinnosti z nich vzniklé, včetně práv a povinností z porušení smluv uzavřených přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, dosavadními právními předpisy. to nebrání ujednání stran, že se tato jejich práva a povinnosti budou řídit tímto zákonem ode dne nabytí jeho účinnosti. 3074/1 OZ Speciální režim pro nájem, pacht Nájem: řídí se tímto zákonem ode dne nabytí jeho účinnosti, i když ke vzniku nájmu došlo před tímto dnem; vznik nájmu, jakož i práva a povinnosti vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se však posuzují podle dosavadních právních předpisů, to neplatí pro nájem movité věci a pro pacht. diskuse

11 Nájem pozemku

12 Nájem pozemku § 2201 OZ a násl. předmět nájmu (§ 2202 OZ):
Pojmové znaky nájmu užívání pozemku dočasnost úplata – nájemné forma není výslovně stanovena písemná forma na nájem pozemku se vztahují ustanovení o „obecném nájmu“ § 2201 až 2234 OZ předmět nájmu (§ 2202 OZ): pozemek nebo jeho část

13 Nájemní smlouva náležitosti: vymezení účastníků smlouvy
specifikace pozemku/části pozemku projev vůle pronajímatele pozemek/jeho část pronajmout a nájemcův vůle pozemek užívat projev vůle platit za užívání nájemné časová specifikace trvání nájmu

14 Nájem pozemku dočasnost nájem na dobu neurčitou výslovně sjednán
v případě, že si strany nedohodnou dobu trvání nebo den skočení nájmu, platí, že se jedná o nájem na dobu neurčitou (nevyvratitelná domněnka) nájem na dobu určitou sjednaná doba trvání nebo den ukončení nájem ujednaný na dobu určitou delší než padesát let má se zato, že byl nájem ujednán na dobu neurčitou (vyvratitelná domněnka) s tím, že v prvních deseti letech lze nájem vypovědět jen u ujednaných výpovědních důvodů a v ujednané výpovědní době

15 Nájem pozemku PRONAJÍMATEL povinnosti
přenechat pozemek nájemci tak, aby jej mohl užívat k ujednanému nebo obvyklému účelu udržovat pozemek v takovém stavu, aby mohl sloužit takovému účelu, pro který byl pronajat odevzdat nájemci pozemek v ujednané době, jinak v den následující poté, co jej o to nájemce požádá, a to se vším, co je třeba k řádnému užívání pozemku, pokud se k tomu ve smlouvě zavázal, provádět po dobu nájmu pozemku běžnou údržbu pozemku, provádět ostatní údržbu pozemku, ledaže se k některému způsobu nebo druhu údržby pozemku a k odstranění některých vad na pozemku zavázal nájemce. Pronajímatel však dle § 2207 odst. 2 OZ neodpovídá za vady pozemku, o které v době uzavření nájemní smlouvy strany věděly a která nebrání užívání pozemku,

16 Nájem pozemku PRONAJÍMATEL práva: na nájemné
právo na to, aby mu nájemce umožnil v nezbytném rozsahu prohlídku pozemku právo na přístup na pozemek za účelem provedení potřebného odstranění vad na pozemku nebo provedení údržby pozemku, PODMÍNKY: pokud to pronajímatel nájemci předem v přiměřené době oznámil, předchozí oznámení se nevyžaduje, je-li nezbytné zabránit škodě nebo hrozí-li nebezpečí z prodlení.

17 Nájem pozemku NÁJEMCE práva:
na odevzdání pozemku od pronajímatele se vším, co je potřeba k jeho řádnému užívání, užívat pozemek k ujednanému nebo obvyklému účelu, na slevu z nájemného nebo prominutí  nájemného v zákonem stanovených případech, případně na další slevu z nájemného dle ujednání s pronajímatelem v nájemní smlouvě s předchozím souhlasem pronajímatele provést změnu změnu provádí nájemce na svůj náklad dojde-li změnou věci k jejímu zhodnocení, pronajímatel se s nájemcem při skončení nájmu vyrovná podle míry zhodnocení. provede-li nájemce změnu věci bez souhlasu pronajímatele, uvedení pozemku do původního stavu, jakmile o to pronajímatel požádá, nejpozději však při skončení nájmu pozemku neuvede-li nájemce na žádost pronajímatele věc do původního stavu, může pronajímatel nájem vypovědět bez výpovědní doby. právo domáhat se ochrany v případě, že jej třetí osoba ohrozí v jeho nájemním právu nebo způsobí-li nájemci porušením nájemního práva újmu ! pozor vazba na ÚKP, změny druhu pozemku

18 Nájem pozemku Povinnosti nájemce:
užívat pozemek k ujednanému a obvyklému účelu, po dobu nájmu pozemku provádět jeho běžnou údržbu, ledaže se k tomu zavázal ve smlouvě pronajímatel, oznámit pronajímateli řádně a včas vady, k nimž došlo na pozemku a které je povinen odstranit pronajímatel, strpět nezbytné odstranění vad na pozemku pronajímatelem, pokud je nelze odložit na dobu po skončení nájmu, a to i v případě, že mu to způsobí obtíže nebo omezení užívání pozemku; právo nájemce pro případ, že se jedná o takové odstranění vad věci, pro které v době jejího provádění není možné věc vůbec užívat, aby mu pronajímatel dočasně poskytl k užívání jiný pozemek v praxi bude ve vztahu k pozemku zřejmě spíše nesplnitelné, a proto bude nájemci pozemku svědčit právo vypovědět nájem pozemku bez výpovědní doby.

19 Podnájem Vznik: podnájem lze zřídit jen na dobu nájmu věci; k odchylnému ujednání se nepřihlíží. souhlas pronajímatele byla-li nájemní smlouva uzavřena v písemné formě, vyžaduje i souhlas pronajímatele písemnou formu. pokud by nájemce zřídil třetí osobě užívací právo k pozemku bez souhlasu pronajímatele, považuje se to za hrubé porušení nájemcových povinností způsobující pronajímateli vážnější újmu.

20 Nájemné Nájemné: dle dohody v ujednané výši
není-li výše nájemného ujednána: platí se ve výši obvyklé v době uzavření nájemní smlouvy s přihlédnutím k nájemnému za nájem obdobných věcí za obdobných podmínek. má-li být nájemné podle ujednání stran plněno jinak než v penězích, je rozhodná majetková hodnota poskytovaného plnění vyjádřená v penězích. pronajímatel má právo na úhradu pohledávky vůči nájemci zadržet movité věci, které má nájemce na pozemku (§ 2234 OZ).

21 Způsoby skončení nájmu
dohodou uplynutím sjednané doby výpovědí s výpovědní dobou bez výpovědní doby rozhodnutím orgánu veřejné správy

22 Skončení nájmu výpovědí s výpovědní dobou
v případě nájmu pozemku je výpovědní doba tříměsíční (§ 2231 odst. 1 OZ), nestanoví - li smlouva jinak. výpověď nemusí být odůvodněna.

23 skončení nájmu bez výpovědní doby
nájemce užívá pozemek takovým způsobem, že se opotřebovává nad míru přiměřenou okolnostem nebo že hrozí jeho „zničení“ (v případě pozemku jeho znehodnocení). s výzvou pronajímatel je povinen nájemce vyzvat, aby jej užíval řádně a dát mu přiměřenou lhůtu k nápravě a upozornit jej na možné následky neuposlechnutí výzvy. výzva vyžaduje písemnou formu a musí být nájemci doručena. neuposlechne-li nájemce této výzvy, má pronajímatel právo nájem vypovědět bez výpovědní doby. bez výzvy hrozí-li naléhavě vážné nebezpečí z prodlení, má pronajímatel právo nájem vypovědět bez výpovědní doby, aniž nájemce vyzval k nápravě. pronajímatel nebo nájemce porušují zvlášť závažným způsobem své povinnosti, a tím působí značnou újmu druhé straně nájemní smlouvy (§ 2232 OZ) .

24 Nájem a podnájem pozemků určených plnění funkcí lesa podle lesního zákona
! Terminologie – LZ nepoužívá pojem pacht, zemědělský pacht - výklad Ve vztahu k nakládání se „státním lesem“ – u nájmu požadován předběžný souhlas Ministerstva zemědělství (§ 4 odst. 2 LZ) Předběžný souhlas se nevyžaduje u nájmu pozemků určených funkcí lesa, o jejichž omezení pro plnění funkcí lesa nebo o dočasném odnětí plnění funkcí lesa bylo rozhodnuto orgánem státní správy lesů § 5 LZ § 5 odst. 1 LZ – zákaz nájmu a podnájmu pozemků ve vlastnictví státu za účelem hospodaření § 5 odst podnájem lesa ve vztahu k jiným pozemkům („nestátnímu“ lesa) – pouze, pokud jej dovolí smlouva diskuse : právní stav před/po § 12 LZ smlouvy kratší 5ti let písemná forma evidence u orgánu státní správy lesů

25 Přenechání pozemku do úplatného užívání organizační složkou státu nebo státní organizací
Terminologie (interpretace po nabytí účinnosti OZ) § 27 zákona o majetku ČR (týká se všech věcí tj. vztahuje se i na pozemky) Úplatně (nájem) nepotřebné k plnění funkcí státu nebo jiných úkolů v organizační složka státu v rámci své působnosti nebo předmětu činnosti, k účelnějšímu nebo hospodárnějšímu využití pozemku právnickým i fyzickým osobám pouze na dobu určitou, nejdéle na dobu 8 let témuž uživateli,lze i opakovaně Nájemné Nesmí být sjednáno v nižší částce, než kterou jako nejvyšší možné nájemné stanoví zvláštní předpis, není-li nájemné upraveno zvláštním právním předpisem, sjedná se nejméně ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá

26 Ad Přenechání pozemku do úplatného užívání organizační složkou státu nebo státní organizací
podnájem souhlas pronajímající organizační složky s přenecháním pozemku nájemcem do podnájmu vyžaduje schválení schválení zřizovatele organizační složky, nemá-li organizační složka zřizovatele, schválení věcně příslušného ústředního správního úřadu, není-li, schválení Ministerstva financí.

27 Ad Přenechání pozemku do úplatného užívání státním podnikem
terminologie (interpretace po nabytí účinnosti OZ) specifikum ve vztahu k nakládání s „určeným majetkem“ – tj. včetně nájmu, pachtu § 17 odst. 2 zák.o st.podniku Státní podnik s ním může nakládat pouze se souhlasem zakladatele

28 Obce a nájem pozemků terminologie Obce - § 39 zákona o obcích
povinnost obce zveřejnit záměr obce pronajmout pozemek 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. záměr obec zveřejní též způsobem v místě obvyklým. pokud obec záměr nezveřejní, je právní úkon od počátku neplatný. Pozemek se v záměru označí údaji podle zvláštního zákona platného ke dni zveřejnění záměru. ustanovení se nepoužije, jde-li o pronájem kratší 30 dnů nebo pronájem právnické osobě zřízené obcí. O přenechání pozemku do nájmu rozhoduje rada obce

29 Kraje a nájem pozemků Terminologie (interpretace po nabytí účinnosti NOZ) Kraje - § 18 zákona o krajích Povinnost kraje zveřejnit záměr pronajmout pozemek – 30 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu kraje vyvěšením na úřední desce, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. Pozemek se v záměru označí podle zvláštního zákona platného ke dni zveřejnění. Pokud kraj záměr po uvedenou dobu nezveřejní, je právní úkon neplatný. Povinnost se nevztahuje na pronájem pozemků svěřeného příspěvkovým organizacím zřízeným krajem, nestanoví-li zvláštní zákon nebo zastupitelstvo ve zřizovací listině jinak. O přenechání pozemku do nájmu rozhoduje rada kraje

30 Nájem pozemku a katastr nemovitostí
Je-li pronajatá věc zapsaná ve veřejném seznamu – tj. v katastru nemovitostí – zapíše se do veřejného seznamu i nájemní právo, pokud to navrhne vlastník věci nebo s jeho souhlasem nájemce KZ – zák.č. 256/2013 Sb. o katastru nemovitostí zápis nájmu - § 11 odst. 1 písm. q) KZ vkladem s deklaratorními účinky

31 Pacht § 2332 OZ a násl. forma není výslovně stanovena forma Znaky:
užívání a požívání (brání plodů a užitků) dočasnost úplatnost pachtovné část výnosu kombinace pachtovného a části výnosu forma není výslovně stanovena forma specifika zemědělský pacht, pach závodu přiměřené použití ustanovení o nájmu (§ 2341 OZ)

32 Zemědělský pacht § 2345 OZ a násl.
Pacht zemědělského nebo lesního pozemku dočasnost pacht na dobu neurčitou výslovně ujednán v případě, že je pacht ujednán na dobu delší než 2 roky a není-li smlouva uzavřena v písemné formě – má se za to, že pacht byl ujednán na dobu neurčitou pacht na dobu určitou pachtovné platí se pozadu splatné k 1. říjnu

33 Pacht , zemědělský pacht a katastr nemovitostí
pacht pozemku a KN § 2333 OZ na návrh vlastníka pozemku nebo s jeho souhlasem pachtýř KZ – zák.č. 256/2013 Sb. KZ 11 odst. 1 písm. r) KZ vkladem s deklaratorními účinky

34 Výpůjčka

35 Výpůjčka pozemků v NOZ § 2193 a násl. OZ znaky dočasnost bezplatnost
předmět nezuživatelná věc Vazba na KN OZ ani KZ se zápisem výpůjčky do katastru nepočítá

36 Výpůjčka pozemků a lesní zákon
Ve vztahu k nakládání se státním lesem je výpůjčky požadován předběžný souhlas Ministerstva zemědělství (§ 4 odst. 2 LZ) Předběžný souhlas se nevyžaduje u výpůjčky pozemků určených funkcí lesa, o jejichž omezení pro plnění funkcí lesa nebo o dočasném odnětí plnění funkcí lesa bylo rozhodnuto orgánem státní správy lesů lesním zákonem není výslovně zakázána – na rozdíl od nájmu a podnájmu – výpůjčka státního lesa za účelem hospodaření (§ 5 LZ) Smlouvy o výpůjčce pozemků určených plnění funkcí lesa, pokud trvají nebo mají trvat méně než 5 let (§ 12 LZ) musí mít písemnou formu, jinak je neplatná musí být uzavření smlouvy oznámeno orgánu státní správy lesů

37 Přenechání pozemku do bezúplatného užívání organizační složkou státu nebo státní organizací
terminologie Bezúplatně (výpůjčka) organizační složka státu jen osobám, které se nezabývají podnikáním a pouze k zajištění výkonu státní správy v přenesené působnosti nebo pro účely sociální, humanitární, požární ochrany, ochrany obyvatelstva, IZS, vzdělávání, vědecké, kulturní, sportovní a tělovýchovné,ochrany přírody a péče o životní prostředí a práce s dětmi a mládeží písemná forma - § 17 zákona o majetku ČR

38 Přenechání pozemku do bezúplatného užívání státním podnikem
Terminologie specifikum ve vztahu k nakládání s „určeným majetkem“ – tj. včetně nájmu, pachtu § 17 odst. 2 zák.o st.podniku Státní podnik s ním může nakládat pouze se souhlasem zakladatele specifika ve vztahu k pozemkům určeným plnění funkcí lesa § 4 a 5 zák.č. 289/1995 Sb., o lesích (viz výše)

39 Obce, kraje a výpůjčka pozemků
Obce - § 39 zákona o obcích Dtto jako u nájmu Kraje - § 18 zákona o krajích

40 Výprosa vazba na KN OZ ani KZ se zápisem do katastru nepočítá
§ 2189 OZ a násl. přenechání pozemku k užívání jinému znaky bezplatnost bez ujednání doby bez ujednání účelu, ke kterému se má věc (pozemek) užívat vazba na KN OZ ani KZ se zápisem do katastru nepočítá

41

42 Specifické užívací vztahy a pozemkové úpravy
časově omezený nájem zatímní zatímní bezúplatné užívání Blíže viz přednáška „Pozemkové úpravy“

43 Hospodaření s majetkem státu
základní teze blíže viz též přednáška Pozemkové vlastnictví státu

44 Příslušnost hospodařit s majetkem státu
Prameny: Zák.č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky, vez znění pozdějších předpisů Zák.č. 201/2002 Sb. o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů Zák.č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu (zrušil zák. č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky)

45 Příslušnost hospodařit s majetkem státu
§ 9 ZoMČR hospodaření s určitým majetkem přísluší organizační složce, která je účetní jednotkou a potřebuje jej k plnění funkcí státu nebo jiných úkolů v rámci své působnosti nebo stanoveného předmětu činnosti, popřípadě přísluší zřizovateli organizační složky, nerozhodl-li v souvislosti s jejím zánikem (§ 5 odst. 2) o jiném způsobu naložení s majetkem. Není-li stanoveno jinak příslušná organizační složka s majetkem rovněž nakládá, a to způsoby a za podmínek podle tohoto zákona. pochybnosti o příslušnosti hospodařit Vzniknou-li pochybnosti o příslušnosti organizační složky, odstraní tyto pochybnosti na žádost anebo z vlastního podnětu Ministerstvo financí svým opatřením (§ 20).

46 Organizační složka státu
§§ 3,4 ZoMČR organizační složky státu: ministerstva a jiné správní úřady státu, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář prezidenta republiky, Úřad vlády České republiky, Kancelář Veřejného ochránce práv, Akademie věd České republiky, Grantová agentura České republiky a jiná zařízení, o kterých to stanoví zvláštní právní předpis anebo tento zákon obdobné postavení jako organizační složka státu má Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu. K plnění úkolů v rámci své působnosti může organizační složku podle tohoto zákona jménem státu zřídit i ministerstvo (dále jen "zřizovatel"). organizační složka není právnickou osobou. Tím není dotčena její působnost nebo výkon předmětu činnosti podle zvláštních právních předpisů a její jednání v těchto případech je jednáním státu.

47 Státní příspěvkové organizace
Státní příspěvkové organizace (§ 54 a 55 zákona o majetku ČR) nemají vlastní majetek; příslušnost hospodařit s majetkem ČR za podmínek stanovených zákonem č. 219/200 Sb., nabývají majetek pro stát vlastním jménem jednají v právních vztazích týkajících se majetku a účastní se řízení před soudy a jinými orgány ve věcech týkajících se majetku včetně řízení o určení, zda tu vlastnické nebo jiné obdobné právo státu je, či není. Zvláštní právní předpis může stanovit, ve kterých případech a za jakých podmínek se řízení před soudy a jinými orgány ve věcech týkajících se tohoto majetku účastní přímo stát.

48 Základní povinnosti při hospodaření s majetkem státu
§ 14 ZoMČR Majetek musí být využíván účelně a hospodárně k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností; jiným způsobem lze majetek použít nebo s ním naložit pouze za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem anebo tímto zákonem. Organizační složka si počíná tak, aby svým jednáním majetek nepoškozovala a neodůvodněně nesnižovala jeho rozsah a hodnotu anebo výnos z tohoto majetku. Příslušná organizační složka vede majetek v účetnictví a provádí jeho inventarizace podle zvláštních právních Příslušná organizační složka pečuje o zachování majetku a jeho údržbu, a pokud to připouští jeho povaha, i o jeho zlepšení nebo rozmnožení. Chrání jej před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím. Příslušná organizační složka důsledně využívá všechny právní prostředky při uplatňování a hájení práv státu jako vlastníka a při ochraně majetku před neoprávněnými zásahy a včas uplatňuje právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení.

49 Právo hospodařit s majetkem státu
Zák.č. 77/1997 Sb., o státním podniku Vztah k zák.č. 219/2000 Sb. Státní podnik je právnickou osobou provozující podnikatelskou činnost s majetkem státu vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Podnik má právo hospodařit s majetkem státu a nemá vlastní majetek Kmenovým jměním podniku je obchodní majetek podniku, s nímž má podnik právo hospodařit při svém vzniku Jměním podniku se pro účely tohoto zákona rozumí obchodní majetek podniku a jeho závazky Určený majetekm je majetek státu, který je vymezen jako určený majetek v zakládací listině. Tento majetek se zapisuje do obchodního rejstříku.

50 Subjekty práva hospodařit - státní podniky
státní podniky – např.: Lesy České republiky, s.p. Povodí , s.p. (Labe, Moravy, Vltavy, Odry, Ohře) Vojenské lesy a statky, s.p.

51 Evidence užívacích vztahů - shrnutí

52 Katastr nemovitostí zápis práv „odvozených“ od majetku ve vlastnictví státu a ÚSC
Zápis tzv. „odvozených“ práv do KN – rozuměj odvozených od majetku ve vlastnictví státu a ÚSC § 19 NKZ a) příslušnost organizačních složek státu a státních organizací hospodařit s majetkem státu, b) právo hospodařit s majetkem státu, c) správa nemovitostí ve vlastnictví státu Jde o institut, který svědčil Pozemkovému fondu ČR, který byl zrušen ke dni , v současné době institut správy neexistuje d) majetek hlavního města Prahy svěřený městským částem hlavního města Prahy, e) majetek statutárního města svěřený městským obvodům nebo městským částem statutárních měst, f) majetek ve vlastnictví územního samosprávného celku předaný organizační složce do správy k jejímu vlastnímu hospodářskému využití, g) majetek ve vlastnictví územního samosprávného celku předaný příspěvkové organizaci k hospodaření. Ivana Průchová

53 Katastr nemovitostí a zápis nájmu a pachtu
Zápis nájmu, pachtu: zápis vkladem na žádost vlastníka nebo na žádost nájemce či pachtýře se souhlasem vlastníka § 11 odst. 1 písm. q,r KZ

54 Další evidence pozemků
Evidence využití půdy podle uživatelských vztahů Zák.č. 252/1997 Sb., o zemědělství, § 3a a násl. (LPIS - Land Parcel Information Systems) Evidence vybraných lesních pozemků Zák.č. 289/1996 Sb., o lesích. § 12 Ivana Průchová

55 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Užívací vztahy k pozemkům"

Podobné prezentace


Reklamy Google