Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CELOSTÁTNÍ KONFERENCE PRACOVNÍKŮ DM A INTERNÁTŮ 2016

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CELOSTÁTNÍ KONFERENCE PRACOVNÍKŮ DM A INTERNÁTŮ 2016"— Transkript prezentace:

1 CELOSTÁTNÍ KONFERENCE PRACOVNÍKŮ DM A INTERNÁTŮ 2016
„Co dělat když…“ Autor: Mgr. Sylva Nekolová Hradec Králové

2 Obsah dílny Zkušenosti s aplikací právních předpisů v podmínkách školských výchovných zařízení Realizace výchovy dle ŠVP a jeho evaluace Obsah výchovné práce vychovatele Dokumentace školských zařízení vnitřní řád a provozní řády, směrnice pedagogická dokumentace rozvržení a evidence pracovní doby vychovatelů BOZP a BOZ žáků v DM Zdravotně hygienické předpisy vztahující se k DM Zkušenosti z kontrol ČŠI

3 Základní právní normy vymezující postavení a obsah práce DM
Ústavní zákony – mají přednost před jinými zákony Ústava ČR – ústavní zákon č. 1/1993 Sb. Listina základních práv a svobod – ústavní zákon č. 2/1993 Sb ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb. Úmluva o právech dítěte - zákon č. 104/1991 Sb. Zásady: Zájem dítěte je prvotní při jakémkoliv rozhodování o něm. Dítě, které má již schopnost formulovat vlastní názory, má právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se ho dotýkají a při respektování práv nebo pověsti jiných!! Platí, že předpis nižší síly např. VŘ DM nemůže odporovat vyššímu předpisu!!

4 Základní právní normy vymezující postavení a obsah práce DM
Školské zákony a předpisy související Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon Zákon č. 563/2004 Sb., zákon o pedagogických pracovnících NV č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické činnosti NV č. 222/2010 Sb., kterým se stanoví katalog prací ve veřejných službách a správě

5 Základní právní normy vymezující postavení a obsah práce DM
Vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních,. Vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených MŠMT ČR, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Vyhláška č. 282/2016 Sb., o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních

6 Základní právní normy vymezující postavení a obsah práce DM
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů Zákon č. 222/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – účinnost - srpen 2015 Zákon č.258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění č. 303/2013 Sb. NOZ zákon č. 89/2012 Sb. – účinnost od Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění č. 101/2014 Sb. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí Zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník Předpisy vztahující se k oblasti BOZ, BOZP, PO a hygienické předpisy

7 Aktuální novely právních předpisů pro školství
Novela zákona č. 563/2004 Sb. s účinností od 12.ledna 2016 – změny týkající se pracovního poměru pedagogů na dobu určitou: -§ 1 odst.1 – rozšíření působnosti zákona o pracovním poměru pedagoga na dobu určitou - odst.2 – pracovní poměr s pedagogem na dobu určitou musí být uzavřen minimálně na 12 měsíců - odst.3 – celková max. doba všech pracovních poměrů na dobu určitou uzavřených s pedagogem nesmí být delší než 3 roky - odst.4 – kdy lze uzavřít pracovní poměr i na kratší dobu – zástupy za nepřítomné po dobu překážek v práci na straně zaměstnance, s nekvalifikovanými - bod 1 – dosavadní pracovní poměry na dobu určitou podle původních předpisů - bod 2 – změny dosavadních pracovních poměrů na dobu určitou provedené po účinnosti této novely již podle nových pravidel

8 Aktuální novely právních předpisů pro školství
Dne byla schválena další novela NV č. 564/2006 Sb. – č.316/2016 Sb., s účinností 1. listopadu 2016 - u pedagogů se nic  nemění - u provozních zaměstnanců se s účinností od 1.listopadu stanovují platové tarify podle přílohy č.1 – proto je nutné provést kontrolu platových výměrů, zda odpovídají - změněné platové tarify se ve většině případů mění o 10 Kč (někdy se i snižují) Pozor!!! dle bodu 4 přechodných ustanovení novely ŠZ č.178/2016 Sb., musí školy a ŠZ doplnit do 30. listopadu 2016 v rejstříku škol a školských zařízení adresu elektronické pošty zřizovatele a adresu elektronické pošty školy nebo školského zařízení - tiskopisy snad poskytne KÚ, jsou také ke stažení na novela tzv. „pamlskové vyhlášky“ – v plném rozsahu bude platit od roku 2017.

9 Aktuální novely právních předpisů pro školství
Připravovaná novela ŠZ: - vedle kariérního řádu pro učitele v návrhu jsou v návrhu nová ustanovení také k samostudiu - § 24, písm. b): - zůstává, že pedagogickému pracovníkovi náleží volno k samostudiu v rozsahu 12 pracovních dní ve školním roce, nebrání-li tomu vážné provozní důvody nebo účast pedagogického pracovníka na vzdělávání podle § 24, odst. 2, písm. c) a d) - DVPP. - dobu čerpání a konkrétní náplň volna k samostudiu v rozsahu 7 dní určuje ředitel, dobu čerpání a konkrétní náplň zbývající části určuje pedagogický pracovník. Termín jejího čerpání oznámí pedagog řediteli nejméně 3 měsíce předem. Má-li pedagog vytvořený osobní plán profesního rozvoje, čerpá volno k samostudiu za účelem naplnění povinné části tohoto plánu. Pedagog je povinen podat řediteli písemnou zprávu o průběhu volna k samostudiu, a to do 14 dnů ode dne ukončení volna k samostudiu.

10 Zákon č. 561/2004 Sb. Vybraná ustanovení ŠZ
§ 2 – zásady a cíle vzdělávání - odkaz na zásadní dokumenty: Listinu základních lidských práv a svobod a Úmluvu o právech dítěte (konkrétně čl. 33 Listiny a čl. 28 Úmluvy o právech dítěte) – v nich zásady vzdělávání důraz na: rovnost vzdělávacích příležitostí pro všechny, respektování vzdělávacích potřeb jednotlivců, možnost vzdělávat se po celou dobu života, bezplatnost základního a středního vzdělávání ve školách veřejných zřizovatelů, a to v prostředí vzájemné úcty a respektu, prosazování principů názorové snášenlivosti, solidarity a opatření proti projevům diskriminace a netolerance… - obecné cíle vzdělávání jsou stanoveny v odst. 2 § 2 a jsou společné pro veškeré vzdělávání podle ŠZ – znamenají priority státu v oblasti vzdělávání – musí je obsahovat ŠVP

11 Zákon č. 561/2004 Sb. Vybraná ustanovení ŠZ
§ 3 vzdělávání i ve školských zařízeních dle ŠVP § 5 školní vzdělávací programy – obsah ŠVP (odst. 2) - za ŠVP zodpovídá ředitel školy nebo DM (pokud je DM součástí školy pak dle § 168 ŠZ, odst. 1, písm. a) – pravomoc školské rady se vyjadřovat k ŠVP) - ŠVP musí být zpřístupněn veřejnosti, aby se s jeho obsahem mohli seznámit žáci, jejich rodiče příp. uchazeči o vzdělávání !! Přímá výchovná činnost může být v DM vykonávána jen podle ŠVP

12 Zákon č. 561/2004 Sb. § 21 Práva a povinnosti žáků, studentů, zákonných zástupců nezletilých žáků
§ 21 práva žáků a studentů … - právo na poskytování vzdělávání a školských služeb - právo na informace o výsledcích vzdělávání i zletilých žáků (pokud rodiče vůči nim plní vyživovací povinnost) - právo zakládat samosprávné orgány žáků, volit a být do nich volen … - mohou se obracet na ředitele a u přičleněných DM i na školskou radu – ti jsou povinni se vyjádřeními a stanovisky žákovské samosprávy zabývat a svá stanoviska k nim zdůvodnit

13 Zákon č. 561/2004 Sb. § 22 Povinností žáků, studentů a zákonných zástupců
§ 22 povinnosti žáků a studentů např. - řádně docházet do školy nebo ŠZ a řádně se vzdělávat - dodržovat VŘ a předpisy a pokyny ŠZ k BOZ bezpečnosti s nimiž byli seznámeni - plnit pokyny pedagogických pracovníků ŠZ vydané v souladu s právními předpisy a VŘ, dbát na upozornění nepedagogických pracovníků Povinností zletilého žáka či studenta a zákonného zástupce nezletilého žáka je např. informovat školu a ŠZ o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání Nezapomínat: - v odst. 2 písm. c) a odst. 3 písm. e) – povinnost oznamovat škole či ŠZ údaje podle § 28 odst. 2 a 3 upozornění, že mezi povinnými údaji je zahrnuto i RČ žáka nebo studenta

14 Zákon č. 561/2004 Sb. § 28 Dokumentace ŠZ
§ 28 – dokumentace škol a ŠZ - rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku, o jeho změnách a doklady uvedené v § 147 - doklady o přijímání dětí, žáků a studentů ke vzdělávání, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování – školní matrika - ŠVP DM - deníky VS, které obsahují průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu - kniha úrazů a záznamy o úrazech dětí, žáků a studentů, popřípadě lékařské posudky - protokoly o provedených kontrolách a zprávy ČŠI - personální, mzdová a hospodářská dokumentace a účetní evidence a další dokumentace stanovená zvláštními předpisy

15 Zákon č. 561/2004 Sb. § 28 Dokumentace ŠZ
§ 28 odst. 3 „Školní matrika“ ŠZ - údaje vedené ve školní matrice pro ŠZ: - jméno, příjmení, datum narození, státní občanství, místo trvalého pobytu, datum zahájení a ukončení školské služby, údaje o zdravotní způsobilosti a příp. zdravotních obtížích které by mohly mít vliv na poskytování školské služby, údaje o zdravotním postižení, nebo zdravotním znevýhodnění, popř. údaje o sociálním znevýhodnění, pokud je ŠZ tento údaj zákonným zástupcem nezletilého nebo zletilým žákem poskytnut, označení školy, ve které se žák vzdělává - kontaktní údaje na zákonné zástupce : jméno a příjmení, místo trvalého pobytu nebo bydliště, adresa pro doručování písemností, telefon Ve ŠZ ust. o povinné aktualizaci dat ve školní matrice!!

16 Zákon č. 561/2004 Sb. § 29 Dokumentace ŠZ
NOVÉ znění písm. f): od – údaje o znevýhodnění dítěte uvedeném v § 16, údaje o mimořádném nadání, údaje o podpůrných opatřeních poskytovaných dítěti v souladu s § 16 a o závěrech vyšetření uvedených v doporučení školského poradenského zařízení Nový systém založený na podpůrných opatřeních bude vyžadovat do ŠZ i novou kvalitu vykazovaných údajů ze školní matriky – nově i v zahajovacích výkazech k

17 Zákon č. 561/2004 Sb. § 29, odst.2 - BOZ ve školách a ŠZ
- uložena povinnost školám a ŠZ, aby dbaly při poskytování vzdělávání na ochranu zdraví žáků a to i k přihlédnutí k jejich fyzickým potřebám, vytvářet podmínky, aby nebyl narušen jejich zdravý vývoj tzn. povinnost i k ochraně před SPJ - MŠMT ČR k tomu vydává MP k zajištění BOZ dětí, žáků a také např. nový MP k šikaně a kyberšikaně – MP mají pro školy a ŠZ pouze doporučující formu Oblast BOZ též promítnuta do § 164, odst. 1, písm. h) ŠZ - zodpovědnost ředitele za náležitý dohled nad nezletilými žáky. Závazná pravidla pro BOZ jsou ponechána na škole a ŠZ – musí sami zvážit: - specifické podmínky svého ŠZ, vyhodnotit možná rizika, - stanovit pravidla pro BOZP a BOZ, poučit o nich zaměstnance ŠZ i žáky, kontrolovat jejich dodržování, - zpracovat tato pravidla do vnitřních norem (ŠVP, VŘ, směrnice k BOZ) – dodržovat jejich aktuálnost a platnost!!!

18 Zákon č. 561/2004 Sb. § 29, odst. 3 - BOZ ve školách a ŠZ
§ 29, odst povinnost vést evidenci úrazů žáků, které vznikly v souvislosti se vzděláváním a při souvisejících činnostech prováděcí předpis - vyhláška č.64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí a studentů - ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb. (definuje knihu úrazů a popisuje, jak má vypadat záznam o úrazu….) kniha úrazů a záznam o úrazu dle § 28 odst. 1 písm. f) a i) zákona č. 561/2004 Sb.= povinná dokumentace ŠZ vyhláška č. 75/2010 Sb., záznamová povinnost o úrazech formou vyplněním elektronického formuláře

19 BOZ žáků Náležitý dohled – legislativní rámec
§ 164 ŠZ ust. § 164, odst. 1 ŠZ – ředitel odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky ve ŠZ) - je jeden z mechanismů, kterým zajišťuje ŠZ bezpečnost žáků viz § 29 odst. 2 ŠZ – ŠZ mají povinnost zajištovat BOZ žáků tím, že jim poskytují nezbytné informace k zajištění BOZ § 6 vyhl. 263/2007 Sb., pracovní řád - k zajištění BOZ žáků ve ŠZ při poskytování školských služeb se vykonává v zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku, přírodě a životním prostředí (odkaz na OZ) dohled nad žáky - ředitel při zajišťování dohledu vychází z konkrétních podmínek a přihlíží zejména k vykonávané činnosti, věku žáků a jejich rozumové vyspělosti, dopravním a jiným rizikům, - pedagog koná dohled nad žáky dle rozvrhu ve ŠZ, příp. i mimo dle pokynů ředitele při akcích vyplývajících ze ŠVP Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník - § 2920 a 2922 – spoluodpovědnost zaměstnance za škodu vzniklou žákovi v důsledku nedostatečného dohledu nad jeho jednáním a chováním. MP MŠMT ČR k zajištění BOZ dětí, žáků, studentů ve školách a ŠZ

20 BOZ žáků Náležitý dohled
Zapamatujte si, že: Náležitým dohledem není možné rozumět takový dohled, který by byl za normálních okolností vykonáván osobami povinnými dohledem stále, nepřetržitě a bezprostředně (na každém kroku), neboť v takovém případě by byla zákonem předpokládaná možnost zproštění odpovědnosti těchto osob prakticky vyloučena Výkon náležitého dohledu předpokládá celkový zájem o svěřenou osobu. Při úvaze o tom, zda osoby dohledem povinné nezanedbávaly náležitý dohled, je nutno vzít zřetel i na některé okolnosti týkající se osoby podléhající dohledu (věk, povahové vlastnosti a celkové chování nezletilého).

21 BOZ žáků Náležitý dohled
Dohled neznamená pouze zabránit úrazu či škodě ve chvíli, kdy k tomu dochází, ale především vytvořit podmínky (např. organizací činností, praktickou průpravou, náležitým proškolením apod.) k předejití možného vzniku rizika. Prokazování, že jste dohled nezanedbali, je tedy vždy na straně pedagogického pracovníka. Ten, kterému byla škoda způsobena, nemusí prokazovat, že to bylo tím, že jste zanedbali dohled. Žák, který škodu způsobil, nemusí prokazovat, že pedagogický pracovník náležitý dohled nezanedbal. Stačí, když na to poukáže a vyplývá z podstaty věci, že důkazní břemeno je na vaší straně.

22 Zákon č. 561/2004 Sb. § 29 BOZ žáků Zodpovědnost za žáky na vycházkách – dr. Valenta Odpovědnost ŠZ za žáky na vycházkách neobsahuje školský zákon, ale ust. § 391 odst. 3 ZP. A podle tohoto ust. odpovídá ŠZ za škody vzniklé žákům výlučně jen tehdy, dojde-li k nim při výchově mimo vyučování a v přímé souvislosti s ní (tedy jen při akcích organizovaných DM). V době vycházky žáka mimo DM a zejména při cestě do DM a z DM nelze dovozovat odpovědnost ŠZ. Dle obecných ustanovení občanského zákoníku zajišťuje náležitý dohled ve výše uvedených případech pouze zákonný zástupce nezletilého, který tak nese i případnou odpovědnost za škody vzniklé nezletilému v této době.

23 BOZ žáků Náležitý dohled - příklad
DM jede na výlet a místem ukončení akce je určen DM. Výlet se koná v jiném městě a jeden ze žáků v tomto městě shodou okolností bydlí. Rodiče požádají DM, aby se jejich dítě nemuselo vracet zpět do DM, protože půjde druhý den k lékaři. V dopise (telefonu, při osobním jednání) uvedou, že by si přáli, aby jejich syn mohl ukončit akci v okamžiku skončení výletu. Místo obvyklého papírku s uvedením, že za něj rodiče přebírají v té době zodpovědnost, použijte raději text s přesným sdělením, jak se dítě domů dopraví, a nebo tomuto dítěti zapište do žákovské průkazky rovnou, že akce končí na požádání zákonného zástupce např. před galerií ve

24 BOZ žáků Náležitý dohled - příklad
Žáci prvních ročníků se zúčastnili výstavy obrazů. Jako dohlížející byly DM určeny dvě vychovatelky na 18 nezletilých žáků. Žáci byli před odchodem na akci náležitě poučení Při cestě zpět z nádraží jeden chlapec záměrně poškrábal svým náramkem s ostrými hroty na kraji silnice stojící osobní vůz. Vychovatelka si toho okamžitě všimla a začala zvonit na zvonek domu, před kterým auto stálo. Majitel vozu byl doma, vychovatelka mu oznámila, co se stalo a domluvila s ním schůzku v DM. Na stejný termín byli pozváni zákonní zástupci žáka, na schůzce byla přítomna i ředitelka DM Zákonní zástupci byli seznámeni s protokolem o škodní události a stanovením škody Policií ČR.

25 BOZ žáků Náležitý dohled - příklad
Odpověď: Povinný dohled v tomto případě nebyl zanedbán - žák byl náležitě poučen vzhledem ke svému věku a mravní vyspělosti. Škoda na majetku byla Policií vyčíslena na částku nižší než 5 tis. Kč, proto případ skončil u přestupkové komise. K ní byli pozváni zákonní zástupci žáka, tak i dohlížející vychovatelky. Bylo prokázáno, že dohlížející dohled nezanedbaly a žák mohl dostatečně posoudit následky svého jednání, proto byla zákonnému zástupci uložena nejen povinnost uhradit celou škodu, ale i bloková pokuta.

26 BOZ žáků Náležitý dohled - příklad
Na akci DM jede se žáky kromě pedagogického dozoru i externí zaměstnanec, kterého DM zaměstná na dohodu o provedení práce a jeden z  rodičů. Rodič jede dobrovolně a za práci nebude odměněn. Přesto i s ním DM/škola musí uzavřít formální dohodu o tom, co se od něj během akce očekává, jakým způsobem a v jakém rozsahu má zajišťovat bezpečnost a zdraví žáků. Obvykle mu bude z prostředků určených na akci hrazeno ubytování a stravování, což je obdobné plnění, jako finanční odměna. I to je nutné v dohodě uvést. Tento dobrovolník musí být poučen o tom, co z jeho role vyplývá, včetně nebezpečí, že může být stíhán pro zanedbání povinného dozoru. Doporučení pro akce mimo DM: Do VŘ jasně stanovit, jakým způsobem a kdy DM vyrozumí zákonného zástupce o změnách v obvyklém režimu.

27 BOZ žáků Poučení žáků Poučení žáků je jedním z důležitých kroků k naplnění prevence rizik. ŠZ musí zajistit, aby žáci byli poučeni o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti při všech činnostech, jichž se účastní při vzdělávání nebo v přímé souvislosti s ním. Žáky je třeba seznámit: - s konkrétními dokumenty k zajištění BOZ (VŘ, směrnice k bezpečnosti, provozní řády učeben, posilovny, tělocvičny, apod.) - se zásadami bezpečného chování, s možnými riziky a odpovídajícími opatřeními, se kterými se mohou setkat ve ŠZ, jeho okolí a při činnostech mimo ŠZ (např. na vycházkách, nálezy nebezpečných předmětů, nebezpečí násilí apod.

28 BOZ žáků Poučení žáků Poučení žáků - čl. 9 MP – musí být prováděn způsobem srozumitelným a vhodným pro daný věk a rozumovou vyspělost. Provádí se vždy na začátku školního roku se záznamem v deníku VS, ZK (protokol - podepsat všichni žáci), dále při každé činnosti na první schůzce, před akcemi konanými ŠZ, v pololetí a prázdninami. Žáky seznamujete vždy s konkrétním nebezpečím a konkrétním způsobem, jak se mu vyhnout – každému z možných ohrožení věnujte dostatečný čas – uvádějte příklady.

29 BOZ žáků Poučení žáků Povinností ŠZ je doložit osnovu školení – rozsah není taxativně stanoven, záleží na konkrétních podmínkách DM Stanovení obsahu osnovy schvaluje ředitel – ten také rozhoduje o stanovení rizikových činností, při kterých budou ověřovány znalosti žáků – a to prokazatelně – je doporučován písemný test. Doklad o provedeném poučení – zpravidla záznam v deníku VS, přílohou je osnova a protokol s podpisy – POZOR na dodatečné poučení nepřítomných žáků!!

30 BOZ žáků Poučení žáků při akci konané mimo ŠZ
Určený pedagog zajistí, aby všichni žáci byli poučeni o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti při všech činnostech, které budou součástí mimoškolní akce (poučení o nebezpečí NL, cestování dopravními prostředky, při pěší turistice, koupání, chování při bouřce, pohybu ve městě, pobytu v ubytovacím objektu, práce s ohněm apod.) Zároveň je seznámí s vnitřními předpisy k zajištění BOZ, které se k činnostem vztahují např. výtah z VŘ, předpisů o BOZ, traumatologickým plánem, poskytováním 1. pomoci apod. Určený pedagog seznámí dále žáky s možnými riziky a odpovídajícími následnými opatřeními, se kterými se žáci mohou setkat na mimoškolní akci.

31 Zákon č. 561/2004 Sb. § 30 – Vnitřní řád
§ 30, odst. 1 Školní řád, VŘ stanoví povinný obsah řádů VŘ = základní dokument vydávaný ředitelem, který upravuje základní vztahy mezi osobami na půdě ŠZ a podrobněji stanoví práva a povinnosti těchto osob (zaměstnanců, ubytovaných, zákonných zástupců nezletilých žáků). Aby mohlo být dle VŘ v daném DM postupováno, musí být VŘ zveřejněn na přístupném místě v DM, kam bez jakéhokoliv omezení mají přístup žáci, zaměstnanci. Povinnost ředitele – prokazatelně seznámit všechny výše uvedené s VŘ (protokol), také informovat o něm zákonné zástupce nezletilých žáků (obsah, kdy byl vydán a kde jej najdou).

32 Zákon č. 561/2004 Sb. § 30 – Vnitřní řád
Zapamatujte si, že: VŘ musí nejméně rozvádět ta ustanovení, která jsou obsažena v odst. 1 tohoto § 30 - písm. a) až d) např. podrobnosti k výkonu práv na povinností žáků, zákonných zástupců (viz § 21 a 22 ŠZ), provoz a vnitřní režim DM (viz též § 165), podmínky zajištění BOZ žáků v DM a jejich ochrana před SPJ, podmínky zacházení s majetkem DM ze strany žáků. Vloni nově bylo stanoveno, že do VŘ musí být zakomponováno to, že i nepedagogové jsou zahrnuti mezi zaměstnance, ke kterým se musí ubytovaní žáci chovat slušně a náležitým respektem. Nepodceňovat ani formální stránku VŘ (DM – název, sídlo, kdo vydává – ředitel dle § 30, odst. 1 ŠZ, , číslo vnitřního předpisu, schváleno dne.., účinnost od.., závěrečná ustanovení: zrušení předchozího předpisu, způsob vyhlášení a jeho zpřístupnění, podpis).

33 Zákon č. 561/2004 Sb. Vnitřní Řád Vzájemné vztahy mezi lidmi v DM jsou založeny na důvěře, respektu a vzájemné spolupráci. Žáci se ke všem zaměstnancům chovají zdvořile a slušně, zdraví je, oslovují je paní, pane. U vedoucích a výchovných pracovníků připojují jejich funkci, u ostatních příjmení. Žáci jsou povinni řídit se pokyny pedagogických pracovníků a dbát pokynů ostatních zaměstnanců DM. Povinnost zákonného zástupce zúčastnit se projednání závažných otázek týkající se vzdělávání na vyzvání ředitele (§22 odst. 3, písm. b). Zapomíná se, že: rodičovská povinnost náleží rodičům i při pobytu dítěte ve ŠZ (povinnost spolupracovat a řešit příp. problémy, které se v průběhu vzdělávání vyskytnou – kde to najdete? NOZ - § 865 a násl. - zákon č. 89/2012 Sb.

34 Zákon č. 561/2004 Sb. VŘ- Co ve VŘ nesmí chybět!
Ubytování v DM není nárokové Ubytovávají se žáci středních škol SOU a studenti VOŠ, výjimečně žáci ZŠ – nutno si ověřit, zda uchazeči o ubytování jsou žáky škol zařazených do rejstříku škol a ŠZ – studenty VŠ lze ubytovávat v případě volné kapacity ve zvláštním platebním režimu. DM mají povinnost zajistit stravování (jako podmínku ubytování nelze stanovit povinnost se stravovat) – žáci nemají z různých důvodů povinnost se stravování účastnit - viz. stanovisko ČŠI Praha. Ustanovení o provozu DM nesmí ve VŘ chybět - je vázáno na rozpis služeb pedagogických pracovníků , četnost výměny prádla atd. – součástí tohoto ustanovení je stanovení hodin příjezdů a odjezdů žáků.

35 Zákon č. 561/2004 Sb. VŘ- Co ve VŘ nesmí chybět!
Jakým způsobem dochází k ukončení ubytování: - opakované neuhrazení úplaty – ne ve SŘ (viz. § 5, odst. 4, písm. b) ) - při závažném porušení VŘ - SŘ - podmíněné vyloučení nebo vyloučení z DM (doporučení - součástí VŘ i Sankční řád) Stanovení denního režimu - lze pro zletilé žáky a studenty vypracovat denní režim, který může mít např. odlišný systém vycházek. Stanovení doby vycházek – nelze užít jako výchovného prostředku jejich zákaz – dítě dle Úmluvy má nárok na volný čas – zákaz vycházek nemá žádnou právní oporu a nelze ji tudíž používat – po dohodě s rodiči je však možné neudělit mimořádnou vycházku.

36 Zákon č. 561/2004 Sb. VŘ- Co ve VŘ nesmí chybět!
Užívání dohodnutých elektrospotřebičů (výčet) - za bezpečný provoz vnesených spotřebičů zodpovídá DM - písemné povolení užívání vlastních elektrospotřebičů v DM založit do osobního spisu žáka. Odjíždět domů či jinam během týdne, avšak pouze s předběžným písemným souhlasem zákonných zástupců. Ustanovení k ochraně autorského práva: zákaz užívání nelegálního softwaru. Zneužití připojení k internetu (např. porno stránky) - příručka k bezpečnosti na internetu. Ukládání potravin jen do ledniček – před odjezdem žáků vyprázdnit.

37 Zákon č. 561/2004 Sb. VŘ- Co ve VŘ nesmí chybět!
Oddělení žáka, který vykazuje známky akutního onemocnění (vysoká horečka, zvracení, průjem) od ostatních a zajistit pro něj dohled zletilé fyzické osoby (§ 7 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů). Do základních ustanovení lze také zařadit kategorizaci ubytovacích jednotek (platí, že celý DM nemusí být paušálně zařazen do stejné kategorie, ale podle počtu lůžek lze rozdílně zařazovat jednotlivé ložnice a tím také odlišovat platby a ubytování. Do prvé kategorie patří ložnice, které mají nejvýše 3 lůžka, do druhé spadají pokoje s více než 3-mi lůžky. VŘ by měl v úvodním ustanovení také určit dobu a způsob plateb.

38 Zákon č. 561/2004 Sb. VŘ - Co ve VŘ nesmí chybět!
Povinnosti žáků – nutno stanovit jasně a srozumitelně!! - dodržovat VŘ, řídit se pokyny pedagogů DM, dodržovat zásady slušného chování a dbát práv ostatních, udržovat čistotu a pořádek v osobních věcech a ve společných prostorách…, dodržovat pravidla BOZ a PO – nelze manipulovat s otevřeným ohněm, což obsahuje nejen kouření, ale také zapalování svíček či vonných tyčinek na pokojích, ohlásit vychovateli ve službě každý úraz a onemocnění, pokud žák onemocní doma a do DM nepřijede rodiče to oznámí do doby příjezdu žáka na DM vychovateli ve službě (u žáků zletilých odpadá – DM za ně nemá právní odpovědnost).

39 Zákon č. 561/2004 Sb. VŘ- Co ve VŘ nesmí chybět!
Povinnosti žáků: - šetřit zařízení DM, energií, vodou, okamžitě oznamování závad, poškození nebo odcizení majetku - žáci a studenti (popř. zákonní zástupci) odpovídají za škodu podle obecné úpravy občanského zákoníku či podle zvláštní úpravy § 391 ZP, - ve vnějších i vnitřních prostorách ŠZ je zakázáno kouřit a požívat alkohol a jiné návykové látky podle § 8 odst. 1 písm. b) zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

40 Zákon č. 561/2004 Sb. Vybraná ustanovení ŠZ
§ 31 výchovná opatření Výchovná opatření: - pozitivní: pochvaly či jiná ocenění, - negativní: kázeňská opatření, která může udělit ředitel školy či ŠZ nebo třídní učitel (důtka třídního učitele) – ne vychovatel Kázeňským opatřením s největším dopadem na žáka jsou: - podmíněné vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo ŠZ, - vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo ŠZ – vždy SŘ!! Veškerá kázeňská opatření mohou být žákovi ukládána pouze poruší-li pravidla chování při vzdělávací činnosti v DM či v přímé souvislosti s ní (při realizaci ŠVP).

41 Zákon č. 561/2004 Sb. Vybraná ustanovení ŠZ
§ 81 Další podmínky konání maturitní (obdobně závěrečné) zkoušky V souladu s § 81 odst. 10 školského zákona žák přestává být žákem střední školy dnem následujícím po dni, kdy úspěšně vykonal maturitní zkoušku. Tato skutečnost se tedy vztahuje ke dni následujícímu po dni, kdy úspěšně vykonal poslední část maturitní zkoušky, nikoliv ke dni vydání vysvědčení o maturitní zkoušce.  Den vydání vysvědčení není z tohoto pohledu rozhodující, vysvědčení již pouze osvědčuje skutečnost, která nastala. Nehledě na to, že pro vydání vysvědčení ředitelem školy nejsou ani stanovena pevná pravidla a termíny (§ 26 odst. 1 vyhlášky č. 177/2009 Sb. uvádí pouze, že "ředitel školy bez zbytečného odkladu vydá žákovi vysvědčení o maturitní zkoušce...").

42 Zákon č. 561/2004 Sb. Vybraná ustanovení ŠZ
§ 117 školská výchovná a ubytovací zařízení - vymezuje školská výchovná ubytovací zařízení viz. vyhláška č. 108/2005 Sb., v platném znění § ŠJ - mohou poskytovat školní stravování také v době školních prázdnin. § 123 odst. 4 – určuje úplatu za školské služby – výši úplaty stanoví ředitel školy nebo ŠZ (NE ve SŘ). O snížení nebo prominutí úplaty rozhoduje ředitel školy nebo ŠZ ( NE ve SŘ).

43 Vyhláška č. 108/2005 Sb. § 2 Účel DM (1) Domov poskytuje žákům středních škol a studentům vyšších odborných škol ubytování, výchovně vzdělávací činnost navazující na výchovně vzdělávací činnost středních škol a vyšších odborných škol a zajišťuje těmto žákům a studentům školní stravování. V případě hodném zvláštního zřetele může být do domova umístěn i žák druhého stupně základní školy (účinnost už od ). (2) Domov vede žáky a studenty k plnohodnotnému využívání volného času formou zájmových činností.

44 Vyhláška č. 108/2005 Sb. § 3 Organizace DM
(1) Základní jednotkou výchovně vzdělávací činnosti v domově je výchovná skupina (dále jen "skupina"). Každou skupinu vede jeden vychovatel. Nejnižší počet žáků a studentů ve skupině je 20 a nejvyšší počet žáků a studentů ve skupině je 30. V odůvodněných případech může ředitel domova zvýšit nejvyšší počet žáků a studentů ve skupině až o 3. (2) Ve skupině složené pouze ze studentů je nejnižší počet studentů 40 a nejvyšší počet studentů 50. (3) Je-li skupina tvořena pouze žáky a studenty (už NE se zdravotním postižením, ale) uvedenými v § 16 odst. 9 ŠZ, je počet žáků a studentů ve skupině shodný s počtem žáků ve třídě školy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením uvedené v § 16 odst. 9 ŠZ podle zvláštního právního předpisu – vyhlášky č. 27/2016 Sb.). (4) Žáci se ubytovávají v pokojích odděleně podle pohlaví a popř. i podle věku.

45 Vyhláška č. 108/2005 Sb. § 5 Úplata § 5 Úplata za ubytování v domově zřízeném státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí (1) Domov se pro stanovení výše úplaty člení na pokoje. (2) Pokoje se zařazují do I. a II. kategorie. Pokoje, které mají nejvýše 3 lůžka, se zařazují do I. kategorie. Pokoje, které mají 4 až 6 lůžek, se zařazují do II. kategorie. Úplata za ubytování činí: a) v pokoji I. kategorie nejvýše Kč za 1 lůžko na 1 kalendářní měsíc, b) v pokoji II. kategorie nejvýše 900 Kč za 1 lůžko na 1 kalendářní měsíc. (3) Výši úplaty za ubytování v domově stanoví ředitel domova s přihlédnutím k vybavení domova a k úrovni poskytovaných služeb.

46 Vyhláška č. 108/2005 Sb. (4) Výše úplaty za ubytování v DM se nemění, i když žák nebo student není ubytován po všechny dny v kalendářním měsíci. Pokud však v průběhu školního roku žák nebo student z důvodu organizace vyučování ve škole, jejímž je žákem nebo studentem, opakovaně nebude v DM ubytován, úplata se mu přiměřeně sníží. Metodický výklad MŠMT ČR: Snížení úplaty za ubytování je třeba omezit jen na případy, kdy nebude žák či student v DM opakovaně ubytován z důvodů cyklického střídání výuky a praktického vyučování, k němuž dochází na jiném místě než je vzdělávání.

47 Vyhláška č. 108/2005 Sb. Změny § 6,7 a 8 § 6,7 a 8 vyhlášky – změny vyvolané novou koncepcí vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pojem „dítě a žák se zdravotním postižením je důsledně nahrazen pojmem „dítě, žák“ uvedený v § 16 odst. 9 ŠZ.

48 Kontrola ČŠI v DM Předmětem posouzení při inspekční činnosti bude mj. následující dokumentace: Požadovaná dokumentace ve smyslu ustanovení § 28 odst. 1 školského zákona: úplné znění zřizovací listiny rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a jeho změnách, platný výpis z rejstříku evidence žáků a studentů (dle ustanovení § 28 odst. 3 školského zákona) ŠVP, VŘ DM záznamy z jednání provozních porad kniha úrazů, záznamy o úrazech žáků a studentů protokoly a záznamy o provedených kontrolách a inspekční zprávy personální dokumentace pedagogických pracovníků (doklady o dosažené odborné kvalifikaci) včetně jmenování ředitele do funkce

49 Kontrola ČŠI v DM Ostatní dokumentace:
jmenný seznam pedagogických pracovníků plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků koncepční dokumenty zařízení zahajovací výkazy záznamy z porad vedení, provozních porad aj. organizační řád plány kontrolní činnosti včetně výstupů

50 Kontrola ČŠI v DM Dokumentace k finančním podmínkám:
účtové rozvrhy platné v letech 2013, 2014 a 2015 schválené a upravené rozpočty – r. 2013, 2014 a 2015 rozpočty projektů rozvojových programů – r. 2013, 2014 a 2015 hlavní účetní kniha – r. 2013, 2014 a 2015 výkazy zisku a ztráty – r. 201, 2014 a 2015 finanční vypořádání dotací ze státního rozpočtu – r. 2013, 2014 a 2015 skutečné čerpání investičního fondu – r. 2013,2014 a 2015 rozhodnutí o poskytnutí dalších dotací, grantů apod. – r. 2013, 2014 a 2015 rozbory hospodaření – r. 2013, 2014 a 2015 dotace od zřizovatele na provoz – r. 2013, 2014 a 2015

51 Kontrola ČŠI v DM Dokumentace k BOZ:
prokazatelné seznámení žáků, studentů a zákonných zástupců s vnitřním řádem a pravidly BOZ vypracovaná bezpečnostní rizika a opatření pro jejich snížení řády rizikových pracovišť pravidla pro konání akcí mimo školské zařízení Seznam dokladů pro kontrolu školní jídelny: statistický výkaz Z 17-01 o činnosti zařízení školního stravování podle stavu k 31. říjnu 2015 (doložit uvedené počty strávníků přihláškami ke stravování, seznamem strávníků k  ) údaje o strávnících - Seznamy stravovaných (žáků a studentů) k 31. říjnu 2015 s daty jejich narození – z matriky školského zařízení (pro správné zařazení do věkových skupin)

52 Kontrola ČŠI v DM přihlášky ke stravování žáků a studentů pro příslušný školní rok vnitřní řád školní jídelny (provozní řád) vnitřní směrnice pro provozování doplňkové činnosti záznamy o plnění výživových norem – spotřební koše za rok 2015 (podklady pro výpočet spotřeby ve vybraných komoditách za školní stravování § 4 vyhlášky o školním stravování) výdejky potravin pro školní stravování za rok 2015 přehledy strávníků, odebraných porcí a poplatků za rok 2015 jídelní lístky rok 2015 plnění výživových norem – tabulky spotřebního koše za rok 2015 přehled čerpání finanční normy na nákup potravin za rok 2015

53 Kontrola ČŠI v DM vyúčtování stravného jednotlivých strávníků rok 2015
smlouvy o zajištění stravování mezi kontrolovanou osobou a jinými školskými právními subjekty další stravování nad rámec § 4 vyhlášky o školním stravování (bufet apod.) V průběhu inspekční činnosti může být vyžádána další dokumentace v rozsahu nutném pro posouzení předmětu inspekční činnosti.

54 Kontrola ČŠI v DM Poznatky z kontrol
kontrolovaná pedagogická dokumentace – Deníky výchovných skupin, záznamy o zájmových útvarech, záznamy o hospitacích a kontrolách, vnitřní kontrolní systém, dále také provozní dokumentace zejména denní záznamy a jejich konkrétnost vč. návrhu opatření apod., Vnitřní řád DM – mají být uvedena i práva a povinnosti zákonných zástupců, s VŘ DM musí být prokazatelně seznámeni i všichni pracovníci DM, plány dalšího vzdělávání vychovatelů – má být uvedeno zaměření DVPP a samostudia, důraz na průběžnou aktuálnost školní matriky DM i školní jídelny,

55 Kontrola ČŠI v DM Poznatky z kontrol
kontrolována pracovní doba vedoucího vychovatele, rozsah jeho přímé pedagogické činnosti a její dokladování, oblast BOZ a PO i hygieny: proškolení žáků o BOZ za začátku školního roku, v pololetí a před prázdninami, před konáním mimoškolních akcí, pravidla pro konání mimoškolních akcí, pravidla dohledu nad žáky v DM po celou dobu jejich pobytu, Provozní řád k zabezpečení hygieny a ochrany veřejného zdraví atd., všechny provozní řády místností, revize Další kontroly: mimo ČŠI provádí kontroly i Veterinární správa – oblast školního stravování vč. hygieny prostorů kuchyní, Inspektoráty bezpečnosti práce – celá oblast BOZ, BOZP a PO

56 Legislativní rámec oblasti zdravotně hygienické
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých – základní předpis pro prostředí DM § 10 Ubytování - nejmenší ubytovací plocha bez skříní na 1 ubytovaného 6 m2, k lůžku náleží: místo pro ukládání lůžkovin, , studijní místo (stůl, židle), lokální osvětlení (lampička), šatní skříň – podmínkou je vyhrazené místo na ukládání obuvi mimo ložnici!! - v DM musí být zřízena studovna (nejméně 1,5m2 na žáka), dále se tam zřizuje čajová kuchyňka (pro přípravu nápojů a ohřev jídla – nezapomenout na provozní řád!!), oddělený sklad čistého a sklad použitého prádla, prostory pro sušení oděvů a pro čištění obuvi, úklid a zázemí pro vychovatele, - požadavky na hygienická zařízení a jejich vybavení jsou upraveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.

57 Legislativní rámec oblasti zdravotně hygienické
§ 11 Vybavení nábytkem a rozsazení žáků - vybavení nábytkem musí odpovídat charakteru zařízení a věku žáků patrová lůžka jen v odůvodněných případech a opatřena zábranou proti pádu a vrchní lůžka musí být nepropustnou podložkou pod matrací, - každý pokoj musí být vybaven dále stolem a počtem židlí podle počtu ubytovaných. § 12 a 14 Osvětlení § 22 Úklid - denně setření navlhko, luxování, vynášejí se odpadky, úklid sociálního zařízení za použití čistících prostředků s dezinfekčním účinkem, nejméně 1x za týden desinfekce sociálního zařízení, nejméně 2x za rok umytí oken vč. rámů, svítidel, generální úklid všech prostor, čištění klimatizace a odvětrání - dle návodu výrobce, nejméně 1x 3 roky malování.

58 Legislativní rámec oblasti zdravotně hygienické
Poznámka k úklidu: i žáci mohou mýt své ložnice čistou vodou (bez saponátů), nikoliv však sociální zařízení, Doporučení: doplnit VŘ DM o tuto povinnost § 23 Výměna lůžkovin - za 2 týdny (14 kalendářních dnů) - v případě potřeby ihned, výměna ručníků 1 x za týden, v případě potřeby ihned - použité lůžkoviny se nesmí třídit v ubytovacích a pobytových místnostech a ukládají se do vhodných obalů (omyvatelných), použité lůžkoviny v obalech se skladují ve vyčleněném prostoru, - čisté lůžkoviny se skladují v samostatných skladech nebo v čistých, uzavíratelných skříních nebo na policích v obalech.

59 Hygienické požadavky na ŠZ
Zákon č. 258/2000 Sb., novela č. 267/20015 Sb. – od Hlava 2, díl 2 – Podmínky pro výchovu, vzdělávání a zotavení dětí § 9 odst. 1 – podmínky pro pořádání škol v přírodě (např. i adaptačních soustředění, víkendové pobyty) – dříve jen pro MŠ či ZŠ nyní platí pro všechny školy i ŠZ Hlava V – díl 2 Správní delikty a přestupky - § 92, písm. d) – výčet správních deliktů na úseku výchovy a vzdělávání i s pokutami – těch se ŠZ dopustí např. tím, že neplní hygienické podmínky na provoz, prostorové podmínky, vybavení, vytápění, zásobování vodou, úklid nebo nakládání s prádlem (pokuta až 30 tis. Kč), nezajistí oddělení žáka, který vykazuje známky akutního onemocnění od ostatních žáků a nezajistí pro něho dohled zletilé osoby – 5 tis. Kč)

60 BOZP a BOZ v DM Základní právní úprava
Odlišnost školství: 2 různé kategorie: zaměstnanci školy (BOZP) a žáci (BOZ) BOZ - bezpečnost a ochrana zdraví, dětí, žáků a studentů povinnosti se zásadě se neliší podle typu školy tzn. všechny povinnosti jsou stejné, pouze se musí přizpůsobit věku účastníků, rozsahu činnosti a obsahu vzdělávání BOZP - bezpečnost a ochrana zdraví při práci - týká se zaměstnanců škol a školských zařízení hlavní cíl BOZP a BOZ: předcházet nebo omezovat rizika ohrožující životy a zdraví zaměstnanců při práci i žáků POZOR: Od naprosté většiny ustanovení upravujících tuto oblast se nelze odchýlit, tj. nelze sjednat jinou úpravu.

61 BOZP v DM Základní právní úprava BOZP
ZP a zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky BOZP v pracovněprávních vztazích (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci) oba tyto předpisy upravují požadavky na BOZP v pracovně právních vztazích – platí i pro ŠZ ZP: - Základní povinnosti zaměstnanců - § 79, odst. 1 ZP - Práva a povinnosti zaměstnanců - § 135 ZP Práva zaměstnanců: např. právo na zajištění BOZP, na informace o rizicích, právo odmítnout práci, která ohrožuje jeho zdraví nebo zdraví jiných osob, účastnit se řešení otázek BOZP.

62 BOZP v DM Základní právní úprava BOZP
Povinnosti zaměstnanců: dbát o bezpečnost vlastní i jiných osob, kterých se dotýká jejich činnost, znát předpisy a požadavky zaměstnavatele na BOZP tzn. zejména se účastnit školení, podrobit se lékařským prohlídkám, dodržovat předpisy BOZP s nimiž byl seznámen, nepožívat alkoholické nápoje, návykové látky, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště, nekouřit na pracovišti, oznamovat svému nadřízenému nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují zdraví a bezpečnost a podílet se na jejich odstraňování, bezodkladně oznamovat pracovní úraz a pracovní úraz jiné osoby, jehož byl svědkem a spolupracovat při vyšetřování příčin, podrobit se na pokyn vedoucího alkostestu. Uvedené povinnosti se přiměřeně vztahují i na další osoby, které se s vědomím zaměstnavatele pohybují na pracovišti.

63 BOZP v DM Základní právní úprava BOZP
BOZP a Pracovní řád – obsahuje také ustanovení vyplývající ze ZP a jde zejména o povinnosti: pro zaměstnavatele jako např.: zajištění první pomoci, spolupráci se smluvním lékařem, prošetření okolností úrazu, zajištění evidence úrazu…. pro zaměstnance jako např.: povinnost poskytnout první pomoc, přivolat lékařskou pomoc, zajistit převoz zraněného v doprovodu zletilé osoby povinnost oznamovat zaměstnavateli (též přímému nadřízenému) své poznatky o trestné činnosti nebo SPJ v chování žáků (drogy, alkohol, šikana…)

64 BOZP V DM Základní právní úprava BOZP
Provedení identifikace rizik - základní krok na úseku bezpečnosti práce - § ZP Prevence rizik : rozumí se tím všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění BOZ a BOZP, které mají předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení rizik, která nelze odstranit. rizika: nebezpečí úrazu (např. elektrickým proudem, ale třeba i neodstraněním závady, mokrou podlahou), rizika nejsou jen působení škodlivých faktorů, ale třeba i špatná volba a použití pracovních prostředků a postupů, nevhodné uspořádání pracoviště nebo nízká úroveň vzdělání zaměstnanců a žáků a jejich nedostatečné poučení, ale také např. nevhodný zdravotní stav, biologické faktory (nebezpečí při výměně prádla svrab, plísně, vši…).

65 BOZP v DM Základní právní úprava BOZP
Povinnost zaměstnavatele - zajistit léčebně preventivní péči (smlouva o poskytování péče se zdravotnickým zařízením) Cíl léčebně preventivní péče = zjistit zdravotní způsobilost osoby k výkonu práce Preventivní prohlídky jsou povinné pro zaměstnance školství –výsledkem prohlídky je vydání lékařského posudku – zakládá se do osobního spisu zaměstnance. Zaměstnanec musí absolvovat preventivní prohlídku u smluvního poskytovatele pracovně lékařských služeb zaměstnavatele (vyňato ze smluvní volnosti výběru lékaře).

66 BOZP v DM Dotazy Kdo provádí úhradu za pracovně lékařské služby? Zdravotně lékařské služby = zdravotní služby preventivní, jejichž součástí je hodnocení vlivu pracovní činnosti, pracovního prostředí a podmínek na zdraví zaměstnance. Odpověď: Zásadní změnu v úhradách provedl zákon č.369/2011, o specifických zdravotních službách (změnil zákon o veřejném zdravotním pojištění z roku 1997) – účinnost od roku 2012 – úhrada za pracovně lékařské služby dle § 58 zákona přechází na zaměstnavatele vč. úhrady za výpis ze zdravotní dokumentace (součást prohlídky).

67 BOZP v DM Dotazy Kdo musí absolvovat vstupní preventivní prohlídku?
Cílem vstupní prohlídky = zjištění zda zdravotní způsobilost uchazeče je v souladu s požadavky pracovní pozice. Musí se jí podrobit fyzická osoba dle § 32 ZP, pokud bude zaměstnanec vykonávat práce, které jsou dle zákona označeny za rizikové – před uzavřením pracovní smlouvy, ale i DPP či DPČ. Ve školství tuto povinnost stanovuje vyhl.č.79/2013 Sb. – příloha č. 2 – říká, že práce ve školství spadá dle ŠZ za riziko ohrožení zdraví. Vstupní zdravotní prohlídku musí absolvovat zaměstnanec i v případě změny pracovní pozice.

68 BOZP v DM Dotazy Jaká je frekvence periodických prohlídek ve školství?
Zaměstnanec má povinnost podrobit se zdravotním prohlídkám dle § 106 ZP, druhy prohlídek stanoví vyhláška č. 73/2013 (vstupní, periodické, mimořádné, výstupní). Frekvence periodických prohlídek u všech zaměstnanců ve školství: x za 4 r. nebo 1x za2 roky u osoby nad 50 let x za rok u zaměstnance konající práci v noci. Zaměstnavatel musí vyslat zaměstnance na preventivní prohlídku v předstihu před uplynutím platnosti posudku.

69 BOZP v DM Dotazy Může se ve škole či ŠZ konat po pracovní době oslava, kde se pije a kouří? Dle § 8 zákona č.379/2005 Sb. se uvádí, že je zakázáno kouřit ve vnitřních i vnějších prostorách škol a ŠZ. Zákaz se vztahuje i na organizace a osoby, které si prostory od ŠZ pronajímají. Všechny tyto prostory musí být označeny tabulkou „Zákaz kouření“. Pokud osob nedodržují tento zákaz je ředitel oprávněn požádat Policii ČR aby zasáhla. Obdobné to je alkoholem – zde vycházíme z § 12 stejného zákona – zákaz podávání a požívání alkoholu i po pracovní době.

70 BOZ žáků Základní právní úprava BOZ
K problematice BOZ se vztahují pouze dvě ustanovení školského zákona. v § 29 - základní povinnosti ŠZ k oblasti BOZ žáků z § 164 vyplývá odpovědnost ředitele školy a ŠZ za zajištění dohledu nad žáky. BOZ ve školství se týká také několik prováděcích vyhlášek ke školskému zákonu (avšak pouze okrajově), dále také MP MŠMT ČR č. j.: 37014/ , k zajištění BOZ dětí, žáků a studentů ve školách a ŠZ zřizovaných MŠMT ČR - pro ostatní může sloužit jako inspirace např. při tvorbě školních řádů. vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí a studentů - ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb. (definuje knihu úrazů a popisuje, jak má vypadat záznam o úrazu….) vyhláška č. 75/2010 Sb., záznamová povinnost o úrazech formou vyplněním elektronického formuláře Kniha úrazů a záznam o úrazu dle § 28 odst. 1 písm. f) a i) zákona č. 561/2004 Sb = povinná dokumentace ŠZ

71 BOZ žáků Vedení knihy úrazů
Forma: Kniha úrazů je výslovně uvedena v § 28 odst. 1 písm. i) zákona č. 561/2004 Sb. jako součást dokumentace ŠZ (povinnost ji vést) – není předepsáno, když právnická osoba má více součástí, že musí být vedena kniha úrazů samostatně na všechny. Není stanovena závazně povinná forma zápisu – právnická osoba může použít tiskopisy z komerční nabídky či si vytvořit vlastní. Každý zápis provedený v knize úrazů stvrzuje svým podpisem ten zaměstnanec, který zápis provedl.

72 BOZ žáků Vedení knihy úrazů
Obsah: V souladu s prováděcí vyhláškou č. 64/2005 Sb. – se evidují do knihy všechny úrazy dětí, žáků, studentů, ke kterým došlo při poskytování školských služeb a s nimi přímo souvisejících činnostech – nezáleží na závažnosti následků úrazu ani na tom, kdo jej zavinil (ŠZ není oprávněno závazně posuzovat otázky zavinění). Zápisy v knize úrazů mají evidenční a popisný charakter - co tam má být viz § 1 odst. 2 vyhlášky č. 64/2005 Sb. - ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb. (definuje knihu úrazů a popisuje, jak má vypadat záznam o úrazu….) Nezapomínat poznačit do knihy: kdy a jak byl o úrazu informován zákonný zástupce žáka, kdo vykonával dozor v době úrazu, jména a příjmení svědků, apod.

73 BOZ žáků Vedení knihy úrazů
Jak má takový záznam v knize úrazů vypadat? pořadové číslo úrazu jméno popř. jména, příjmení a datum narození zraněného, popis úrazu popis události, při kterém k úrazu došlo, vč. údaje o datu a místě události zda a kým byl úraz ošetřen popis zaměstnance organizace, který provedl záznam do knihy úrazů další údaje, pokud jsou potřebné k sepsání záznamu o úrazu

74 BOZ žáků Vedení knihy úrazů
Zápis úrazu je nutno v souladu s § 1, odst. 1 vyhlášky č. 64/2005 Sb. nutně do knihy učinit „nejpozději do 24 hod. od okamžiku, kdy se ŠZ o úrazu dozví“ – tedy od okamžiku, kdy se o něm dozvěděl kterýkoliv zaměstnanec. Pamatujte, že: dle ust. § 106 odst. 4 písm. h) zákona č. 262/2006 Sb., ZP - ukládá každému zaměstnanci bezodkladně oznamovat svému nadřízenému zaměstnanci úraz, jehož byl svědkem. Pamatujte, že: dle § 2 odst. 1 písm a) se záznam o úrazu vyhotovuje, jestliže nepřítomnost žáka ve škole nebo ŠZ zapříčiněná úrazem zasáhla alespoň do dvou po sobě jdoucích vyučovacích dnů – pokud nepřítomnost žáka jen krátkodobá např. ošetření u lékaře – a následující den je ve škole – nevzniká povinnost záznam vyhotovit.

75 BOZ a BOZP v DM Školní úraz
Příklad z praxe: Přihodí-li se např. žákovi úraz ve čtvrtek při druhé vyučovací hodině, přičemž je následně omluven z vyučování z důvodu ambulantního ošetření a nevolnosti způsobené úrazem a v pátek zmešká první hodinu, protože ještě musí podstoupit další vyšetření – bude splněna podmínka nepřítomnosti ve vyučování zasahující alespoň do dvou po sobě jdoucích vyučovacích dnů. Totéž platí, i když se bude jednat místo čtvrtka a pátku o pátek a následující pondělí – i tehdy jde o po sobě jdoucí vyučovací dny. Nepřítomnost ve škole či ŠZ musí být způsobena úrazem. Takže pokud by žák třeba v den úrazu byl ve škole nepřítomen z důvodu ošetření u lékaře a následující den by do školy nepřišel z důvodu začínající nemoci nesouvisející s úrazem, nebude splněna podmínka pro vyhotovení záznamu o úrazu podle § 2 odst. 1, písm. a) vyhlášky č. 64/2005 Sb.

76 BOZ žáků Postup při úrazu žáka
1. Poskytnout první pomoc, příp. přivolat LZS - Z: přímý účastník (zaměstnanec, žák), T: neprodleně 2. Informovat zákonné zástupce nezletilého žáka (§ 3, odst. 1), skupinového vychovatele, noční službu. 3. Provést úkony evidence: zápis do knihy úrazů – Z: kdo zjistil (obvykle vedoucí činnosti, vychovatel, hlavní služba), T: neprodleně 4. Nasvědčují-li tomu zjištěné okolnosti, že v souvislosti s úrazem byl spáchán trestný čin nebo přestupek podá právnická osoba vykonávající činnost ŠZ hlášení místně příslušnému útvaru Policie ČR, Policii se hlásí i smrtelné úrazy (§ 3, odst. 2). 5. Prověřit, zda žák druhý den po úrazu byl přítomen školnímu vyučování (nebyl-li, jde o tzv. registrovaný úraz) – Z: vychovatel žáka, T: den po úrazu

77 BOZ žáků Postup při úrazu žáka
6. Vypracovat záznam o úrazu na předepsaném tiskopisu v 5ti vyhotoveních (rodič/ žák, pojišťovna, zřizovatel, ČŠI, DMIŠJ) – Z: vychovatel, který organizoval činnost nebo skup. vychovatel, T: nejlépe bezprostředně po ošetření, i když není známo, zda půjde o „registrovaný“ úraz 7. Pokud má právnická osoba vykonávající činnost ŠZ sjednáno pojištěním své odpovědnosti za škodu vzniklou na životě a zdraví dětí, žáků či studentů, musí úraz hlásit také příslušné pojišťovně (zpravidla smlouvu o pojištění má uzavřenou zřizovatel pro PO). 8. Dotáhnout úraz k odškodnění (vystavení posudku o bolestném ošetřujícím lékařem), předat veškerou dokumentaci odpovědnému pracovníkovi DM zodpovědného za likvidaci úrazů a pokud má žák uzavřenou vlastní pojistku – nutná spolupráce se zákonnými zástupci.

78 BOZ žáků Záznam o úraze - novela
Doplnění pravidel o aktualizace záznamu o úrazu viz. vyhláška č. 57/2010 Sb. - § 2 odst. 6 a závěrečná rubrika ve vzoru formuláře záznamu) – tím se odstranila dosavadní nejistota ohledně správného postupu v případě, kdy po vyhotovení záznamu o úrazu dojde: a) k poskytnutí náhrady za bolest nebo náhrady za ztížení společenského uplatnění způsobeného úrazem, b) k úmrtí dítěte, žáka, studenta, je-li podle § 2 odst. 1, písm. b) vyhlášky č. 64/2005 Sb. úraz kvalifikován jako smrtelný.

79 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "CELOSTÁTNÍ KONFERENCE PRACOVNÍKŮ DM A INTERNÁTŮ 2016"

Podobné prezentace


Reklamy Google