Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Záruky zákonnosti, kontrola veřejné správy JUDr. Alena Kliková, Ph.D.
2
Záruky zákonnosti ve veřejné správě Vymezení: souhrn právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení zachování zákonnosti je jedním z předpokladů právní jistoty
3
Zákonnost ve veřejné správě Legalita jako první a nejdůležitější zásada činnosti správních orgánů (§ 2 odst. 1 SŘ) Ústava: - Právní stát (čl. 1 odst. 1) - Legalita výkonu státní moci (čl. 2 odst. 3) Zákonnost neznamená pouze vázanost zákonem, ale právem jako takovým, především mezinárodními smlouvami a ústavním pořádkem, jeho hodnotami a principy.
4
Záruky zákonnosti obecně Z hlediska forem: – Kontrola a dozor – Zrušení a sistace aktů – Přímé donucení – Uplatňování odpovědnosti Záruky vnitřní X vnější Vnější záruky: – ze strany jiných státních/samosprávných orgánů – Ze strany občanů Záruky mezinárodní
5
Záruky zákonnosti ve veřejné správě Vztahují se jak k vnitřní činnosti, tak i k činnosti vnější.
6
Záruky zákonnosti 1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů 2. kontrola veřejné správy 3. právo na informace ve veřejné správě 4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností 5. přímé donucení ke splnění povinnosti
7
Zrušení, změna a sistace vadných právních aktů Při činnost orgánů VS může docházet k chybám Náprava vad – presumpce správnost NPA IPA
8
Normativní právní akty Zrušení – orgán, který jej vydal nebo Ústavní soud Změna- orgán, který jej vydal
9
Individuální právní akty Vady skutkové a vady právní Systém opravných prostředků Řádné – odvolání a rozklad Mimořádné – obnova řízení a přezkum rozhodnutí
10
KONTROLA Předmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost činnosti veřejné správy A) vnitřní – správní - kontrolují subjekty veřejné správy B) vnější kontrola - kontroluje jiný subjekt než orgán VS
11
Kontrola veřejné správy Předběžná, průběžná, následn´á Funkce: prevence, represe
12
Vnitřní kontrola Správní dozor (průběžný, následný) (soustavný, jednorázový) Služební dohled Instanční kontrola Státní dozor nad samosprávnými korporacemi (přenesená působnost) Finanční kontrola (Zákon o finanční kontrole (č. 320/2001 Sb.)
13
Správní dozor Správní dozor Správní dozor X vnitřní (interní) dozor ve VS Dozor státu nad orgány územní samosprávy (přenesené a samostatné působnosti) Kontrolní řád (zákon č. 255/2012 Sb.) – Práva a povinnosti kontrolních orgánů a kontrolovaných osob – Průběh kontroly – Výsledek kontroly: kontrolní protokol – námitky proti kontrolnímu protokolu – „Vyřízení“ námitek
14
Instanční kontrola Správní řád: – Opravné prostředky Odvolání (§ 81), rozklad (§ 152), námitky (§ 117) – Přezkumné řízení (§ 96 – 99, § 156/2, § 165, § 174) – Atrakce, delegace (§ 80 odst. 4, § 131) – Opatření proti nečinnosti (§ 80) – Stížnost (§ 175)
15
Kontrola - pokr. Vnější kontrola - dělení 1) zákonodárné a zastupitelské sbory 2) občané (petice, stížnosti) 3) veřejný ochránce práv 4) NKÚ 5) soudy
16
1) zákonodárné a zastupitelské sbory Kontrola vlády: - Preventivní (vyslovení, nevyslovení důvěry) - Průběžná (projednávání a schvalování návrhů zákonů) - Schvalování státního rozpočtu - Interpelace - Možnost podat návrh ÚS na zrušení zákona
17
2) Petice Z latinského petitio – žádost Kvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru
18
Ústavněprávní zakotvení Čl. 18 LZPS Kategorie práv politických „ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“.
19
Omezení petičního práva - Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou.
20
Právní úprava Zák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním Oprávněná osoba: fyzická a právnické osoba, pokud je to v souladu s cíli jejich činnosti Adresát: státní orgány a orgány územní samosprávy
21
Vyřízení Písemná forma Jde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) Shromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) - uvádí se jméno, příjmení a bydliště - k podpisu nesmí být nikdo nucen - nutno se seznámit s textem petice - z petice musí být zřejmé, kdo ji podává
22
Vyřízení - pokr. Povinnost petici přijmout Povinnost ji vyřídit do 30 dnů Posuzuje obsah a zda není nepřípustná Nelze podat odvolání!
23
Ad 2) Stížnosti Individuálí podání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele § 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád Stížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu Forma: písemná nebo ústní Lhůta k vyřízení: 60 dnů Možnost obrany u nadřízeného správního orgánu
24
3) Veřejný ochránce práv Zák. č. 349/1999 Sb Iniciativní kontrolní orgán Monokratický a volený Proces volby 1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) 2. volba Poslaneckou sněmovnou 3 volen na 6 let
25
Nezávislost a nestrannost 1. neslučitelnost funkcí 2. trestně právní imunita 3. mlčenlivost 4. obrana
26
Vazby na Poslaneckou sněmovnu 1. volba a odpovědnost 2. informace 3. záruky nezávisloti 4. účast na jednání 5. podněty k legisl. procesu 6. ekonomický faktor
27
Činnost Hlídá korektnost veřejné správy Měřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy Zahajuje šetření na podnět nebo z vlastní iniciativy Vydává doporučení k nápravě
28
Podnět k zahájení šetření VOP Písemně nebo ústně do protokolu Formulář na stránkách www.ochrance.cz www.ochrance.cz Povinné údaje
29
Práva a povinnosti VOP při šetření Právo nahlížet, kopírovat - spis Vstupovat – místní šetření Požadovat vysvětlení
30
Opatření k nápravě – VOP navrhne zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, úkonu nebo postupu úřadu, lze-li je zahájit z úřední moci, provedení úkonů k odstranění nečinnosti, zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení, zahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt, poskytnutí náhrady škody nebo uplatnění nároku na náhradu škody.
31
4) NKÚ Úřad je nezávislý kontrolní orgán České republiky. Sídlem Úřadu je Praha.
32
Úřad vykonává kontrolu a) hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, b) státního závěrečného účtu České republiky, c) plnění státního rozpočtu České republiky, d) hospodaření s prostředky, poskytnutými České republice ze zahraničí, a s prostředky, za něž převzal stát záruky, e) vydávání a umořování státních cenných papírů, f) zadávání státních zakázek.
33
NKÚ provádí kontrolu organizačních složek státu, právnických a fyzických osob, hospodaření České národní banky v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz České národní banky.
34
5) Soudní kontrola Správní soudnictví – Přezkoumání správních rozhodnutí dle SŘS – Ochrana před nečinností – Ochrana před jiným nezákonným zásahem – Kompetenční žaloby – Soudní přezkum OOP Přezkoumání dle části V. OSŘ Ústavní soudnictví
35
Obecně k soudní kontrole Veřejná správa je striktně vázána zásadou legality, její prostor je vymezen pozitivně (čl. 2 odst. 3 a 4 Ústavy a čl. 2 odst. 2 a 3 Listiny), slouží občanům – Může činit jen to, co jí zákon umožní, a musí tak činit v zájmu všech (občanů) Souhrn institutů, které to mají „pojistit“ je označován jako záruky zákonnosti – Jejich součástí je soudní kontrola jako činnost vykonávaná mocí soudní, která zjišťuje a napravuje nezákonnost, popř. nesprávnost v činnosti veřejné správy
36
Obecně k soudní kontrole Ochrana před vadnými správními akty – Individuálními – Normativními Ochrana před jinou činností či nečinností veřejné správy Dále soudy ve správním soudnictví rozhodují v dalších věcech podle SŘS či zvláštního zákona
37
Obecně k soudní kontrole Správní soudnictví – SŘS (150/2002 Sb.), podpůrně OSŘ (99/1963 Sb.) – Ve správním soudnictví poskytují soudy ochranu veřejným subjektivním právům FO i PO způsobem stanoveným tímto zákonem a za podmínek stanovených tímto nebo zvl. zákonem a rozhodují v dalších věcech, v nichž tak stanoví tento zákon. Obecné soudnictví – Část V. OSŘ, přiměřeně část I. až IV. OSŘ Ústavní soudnictví – ZoÚS (182/1993 Sb.), podpůrně OSŘ popř. jiné soudní řády
38
Správní soudnictví Čl.36 Listiny (1) Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. (2) Kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak...
39
Správní soudy Krajské soudy (specializované senáty, samosoudci) Nejvyšší správní soud
40
Organizace NSS Předseda Místopředseda Předsedové kolegií (dle úseku činnosti) Předsedové senátů (předseda +6 nebo + 2) Soudci (asistent) Soudcovská rada (poradní orgán předsedy NSS) Státní správa NSS - Min. S, předseda NSS
41
Rozšířený senát, plénum Rozšířený senát Předseda + 6 nebo + 8 Odlišný právní názor dvou senátů Plénum Všichni soudci Zasedání neveřejná
42
Organizace krajských soudů Senát Samosoudce
43
Příslušnost soudů Věcná – není-li jinak – krajský soud Místní - v jehož obvodu je sídlo správního orgánu, který ve věci vydal rozhodnutí v prvním stupni - důchodové pojištění, aj. bydliště navrhovatele Postoupení pro nepříslušnost
44
Vyloučení soudců Podjatost Přikázání věci jinému soudu Dožádání
45
Správní soudnictví Žaloby proti (KS, zásadně orgán 1.st) – Rozhodnutí – Nečinnosti – Jinému zásahu Kompetenční spory (NSS) Věci volební (KS/NSS) a věci místního a krajského referenda (KS) Věci politických stran a hnutí (KS, rozp. NSS) Zrušení OOP (KS)
46
Řízení ve správním soudnictví obecně Návrh – žaloba Účastníci – navrhovatel (žalobce), odpůrce (žalovaný), další o kterých stanoví zákon Osoby zúčastněné na řízení
47
Účastníci Možné zastoupení Tlumočník (hradí stát) Rovné postavení Úkony Zpětvzetí (zcela, zčásti)
48
Předběžné opatření Soud – usnesením (30 dnů) Potřeba zatímně upravit poměry účastníků pro hrozící vážnou újmu Uloží něco vykonat, něčeho se zdržet nebo něco snášet Účastník nebo třetí osoba
49
Spojení a vyloučení věcí Žaloby skutkově souvisejí Jedna žaloba proti více rozhodnutím
50
Instituty Lhůty Doručování Předvolání a předvedení Pořádková pokuta Nahlížení do spisu
51
Odmítnutí návrhu Např. soud o téže věci již rozhodl nebo o téže věci již řízení u soudu probíhá nebo nejsou-li splněny jiné podmínky řízení, návrh byl podán předčasně nebo opožděně, návrh byl podán osobou k tomu zjevně neoprávněnou, návrh je podle tohoto zákona nepřípustný, aj.
52
Zastavení řízení vzal-li navrhovatel svůj návrh zpět; prohlásí-li navrhovatel, že byl po podání návrhu postupem správního orgánu plně uspokojen, stanoví-li tak tento nebo zvláštní zákon.
53
Jednání soudu Veřejné (lze vyloučit) Předvolání min. 10 dnů předem Neúčast lze Odročení Dokazování Konečné návrhy účastníků Rozsudek vyhlášen jménem republiky a veřejně
54
Rozhodnutí bez jednání účastníci shodně navrhli nebo s tím souhlasí
55
Rozhodnutí Ve věci samé - rozsudek; usnesením jen tam, kde to zákon stanoví. V jiných věcech - usnesením. Proti rozhodnutí soudu jsou opravné prostředky přípustné, jen stanoví-li tak tento zákon.
56
Rozsudek Písemné vyhotovení (nejpozději do jednoho měsíce od vyhlášení) Rozsudek, který byl doručen účastníkům, je v právní moci Výrok pravomocného rozsudku je závazný
57
Přezkoumávání správních rozhodnutí ve správním soudnictví Po vyčerpání řádných opravných prostředků Ve lhůtě 2 měsíců od doručení Zásadně KS dle místa, v němž má sídlo orgán rozhodující v 1. stupni + u KS v Praze v případě Středočeského kraje) Náležitosti dle § 37 odst. 2 a 3 + § 71 Žaloba nemá automatický odkladný účinek
58
Přezkoumávání správních rozhodnutí ve správním soudnictví Postup soudu Odmítnutí (§46 SŘS), jinak Přezkoumání – V mezích žalobních bodů (s výjimkou nicotnosti) – Dle skutkového a právního stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu Rozhodnutí (bez jednání § 76 / po projednání) Rozsudek – Vylovení nicotnosti (i bez návrhu) – Zrušení rozhodnutí (popř. i 1. st.) a vrácení, popř. moderace – Zamítnutí žaloby (není-li důvodná)
59
Přezkoumávání správních rozhodnutí ve správním soudnictví Žaloba ve veřejném zájmu – Dle zvláštního zákona – NSZ (jestliže k jejímu podání shledá závažný veřejný zájem) – VOP (jestliže k jejímu podání prokáže závažný veřejný zájem) – Ve lhůtě 3 let od PM (doručení poslednímu) – Popř. dle zvl. zákona / mezinárodní sml. (ve lhůtě pro posledního účastníka)
60
Nečinnost Po vyčerpání prostředků dle SprŘ (zvl. zákona) Ve lhůtě 1 roku od okamžiku, kdy mělo být vydáno rozhodnutí či osvědčení / kdy byl učiněn poslední úkon (není-li lhůta stanovena)
61
Nečinnost Postup soudu Odmítnutí (§46 SŘS), jinak Přezkoumání – Dle skutkového stavu zjištěného ke dni svého rozhodnutí Rozsudek – Uložení povinnosti vydat rozhodnutí nebo osvědčení a stanovení přiměřené lhůty (ne však delší, než jakou stanoví zvláštní zákon) – Zamítnutí žaloby (není-li důvodná)
62
Jiný zásah Nesmí jít o rozhodnutí ani o nečinnost Nelze se domáhat, lze-li to jinými právními prostředky; to neplatí v případě, domáhá-li se žalobce pouze určení, že zásah byl nezákonný. Ve lhůtě 2 měsíců, kdy se žalobce o zásahu dozvěděl, obj. do 2 let
63
Jiný zásah Postup soudu Odmítnutí (§46 SŘS), jinak Přezkoumání – Dle skutkového stavu zjištěného ke dni svého rozhodnutí – Dle skutkového a právního stavu, který tu byl v době zásahu - rozhoduje-li soud pouze o určení toho, zda zásah byl nezákonný Rozsudek – Určení, že provedený zásah byl nezákonný, a trvá-li takový zásah nebo jeho důsledky či hrozí-li jeho opakování, zákaz spr. orgánu, aby v porušování žalobcova práva pokračoval, a přikáže, aby, je-li to možné, obnovil stav před zásahem. – Zamítnutí žaloby (není-li důvodná)
64
Kompetenční spory (NSS) Pozitivní (kladný) Negativní (záporný)
65
Soudní přezkum OOP Navrhovatel: ten, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy, vydaným správním orgánem, zkrácen. OOP vydané krajem i obec Lhůta: do 3 let ode dne, kdy návrhem napadené OOP nabylo účinnosti
66
Přezkum OOP -rozsudek a jeho účinky opatření obecné povahy nebo jeho části zruší dnem, který v rozsudku určí Práva a povinnosti z právních vztahů vzniklých před zrušením opatření obecné povahy nebo jeho části zůstávají nedotčena.
67
Opravné prostředky Kasační stížnost Obnova
68
Kasační stížnost = opravný prostředek proti pravomocnému rozhodnutí KS (důvody dle § 103 SŘS) – Účastník řízení, popř. osoba zúčastněná (zastoupen advokátem / jedná-li stěžovatel osobou, která je Mgr. práva) – NSS, ve lhůtě 2 týdnů od doručení – Nemá automatický odkladný účinek – Lze jen zrušit rozhodnutí KS (popř. i předchozí úkony)
69
Obnova řízení = prostředek nápravy použitelný, jestliže vyšly najevo důkazy nebo skutečnosti, které bez viny účastníka řízení (KS / NSS) nebyly nebo nemohly být v původním řízení uplatněny, popřípadě bylo jinak rozhodnuto o předběžné otázce, jestliže výsledek obnoveného řízení může být pro něj příznivější. Účastník řízení Soud, který rozhodl, v 3 měsíční subjektivní lhůtě, zásadně však v 3 leté objektivní lhůtě Nemá automatický odkladný účinek Po povolení obnovy -> řízení o původním návrhu
70
Část V. OSŘ § 244 odst. 1 OSŘ Rozhodl-li … „správní orgán“ podle zvláštního zákona o sporu nebo o jiné právní věci, která vyplývá ze vztahů soukromého práva…, a nabylo-li rozhodnutí správního orgánu právní moci, může být tatáž věc projednána na návrh v občanském soudním řízení. typicky vyvlastnění, katastr, dříve ČTÚ spor (SŘS/OSŘ) řeší zvláštní senát (3 soudci NSS + 3 NS) dle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů
71
Část V. OSŘ Není-li stanoveno jinak, v 1.st okresní soudy – krajské soudy rozhodují ve věcech vkladu práva k nemovitým věcem, vyvlastnění Musí být vyčerpány řádné opravné prostředky 2 měsíce od doručení rozhodnutí Žaloba nemá automatický odkladný účinek Soud není vázán skutkovým stavem, jak byl zjištěn správním orgánem Dospěje-li soud k závěru, že o sporu nebo o jiné právní věci má být rozhodnuto jinak, než rozhodl správní orgán, rozhodne ve věci samé rozsudkem; v příslušném rozsahu nahradí správní rozhodnutí
72
Část V. OSŘ Přezkoumání rozhodnutí soudu – Odvolání (krajský soud/vrchní soud), 15 dnů Odvolání má odkladný účinek – Dovolání (Nejvyšší soud), 2 měsíce –Proti rozhodnutí o odvolání –Zásadně přípustné, jestliže se odvolací soud odchýlil od ustálené rozhodovací praxe, jde o otázku, která v rozhodování dovolacího soudu dosud nebyla vyřešena nebo je rozhodována rozdílně anebo má-li být dovolacím soudem posouzena jinak – Žaloba na obnovu řízení a pro zmatečnost (zásadně soud 1. st), zásadně 3 měsíční lhůta
73
Ústavní soudnictví Ústavní soud je soudním orgánem ochrany ústavnosti. Rozhoduje mj. o – zrušení podzákonných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem, – o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu, – o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozh. a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod
74
Ústavní soudnictví Řízení o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod, Ústavní stížnost typicky – Čl. 36 spravedlivý proces a čl. 11 náhrada nákladů – Podívat se do NAULUS na judikaturu k čl. 11
75
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.