Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

AKTUÁLNÍ POZNATKY Z PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH CELKŮ Mgr. Martin MIKŠ vedoucí odboru kontrolního a právního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "AKTUÁLNÍ POZNATKY Z PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH CELKŮ Mgr. Martin MIKŠ vedoucí odboru kontrolního a právního."— Transkript prezentace:

1 AKTUÁLNÍ POZNATKY Z PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH CELKŮ Mgr. Martin MIKŠ vedoucí odboru kontrolního a právního

2 AKTUÁLNĚ… 23 kontrolorů oddělení přezkumu obcí provádí dílčí přezkoumání – to probíhá od 22.7. do 17.12.2009 Dílčí přezkoumání bude provedeno u 543 obcí, což představuje 99% obcí, které požádaly Krajský úřad Konečné či jednorázové přezkoumání bude provedeno u 549 obcí, což představuje 82% ze všech obcí na území Jihomoravského kraje Konečná a jednorázová přezkoumání budou probíhat od 18.1. do 13.5.2010 Jednorázové přezkoumání bude provedeno pouze u 6 obcí

3 CO LZE NALÉZT NA WEBU… Na dokumentech odboru www.kr-jihomoravsky.cz » Krajský úřad » Dokumenty odborů krajského úřadu » OKP Odbor kontrolní a právní - Zhodnocení a výsledky minulých let (Závěrečná zpráva za roky 2004 – 2008 – velmi obsáhlý dokument zhodnocující počty obcí, počty nedostatků jak z pohledu celého kraje, tak i podle okresů) Na metodických listech odboru OKP www.kr-jihomoravsky.cz » Krajský úřad » Metodické listy » OKP Odbor kontrolní a právní » Informace k přezkumu hospodaření - Povinnosti vyplývající ze zákona č. 420/2004 Sb. - Vzory k opatřením k nápravě zjištěných chyb a nedostatků - Nejčastější chyby a způsob jejich napravení (sice z let minulých, ale stále aktuální)

4 OBECNÉ POZNATKY Z PŘEZKOUMÁNÍ… Dodržování termínů - Žádost o přezkoumání či oznámení o auditorovi (do 30.6.) - Informace o uzavření smlouvy s auditorem (do 31.1. násl. roku) - Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření auditorem (předat stejnopis Krajskému úřadu do 15 dnů od projednání (§ 12 odst. 2 zákona č. 420/2004 Sb.), dbát na náležitosti této Zprávy (§ 10 zákona č. 420/2004 Sb.) - Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků (příprava konkrétních opatření na zasedání zastupitelstva, na kterém se bude projednávat závěrečný účet, náležitosti opatření (lhůty - § 13 zákona č. 420/2004 Sb. ), opatření zaslat do 15 dnů po projednání závěrečného účtu, zaslání opatření se týká i přezkoumání, které provádí auditor) Příprava na přezkoumání – nachystání písemností a dalších materiálů dle soupisu v oznamovacím dopisu, nezapomenout na veškeré smlouvy uzavřené v daném roce

5 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Zápisy z orgánů obce - Zápis ze zasedání zastupitelstva (§ 95 zákona č. 128/2000 Sb.) (zejména podpisy určených ověřovatelů, starosty nebo místostarosty. Dále pak průběh a výsledek hlasování a maximálně konkrétní přijatá usnesení. Zápis je nutno pořídit do 10 dnů) - Zápis ze schůze rady (§ 101 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb.) (podpisy starosta nebo místostarosta nebo jiný radní, průběh a výsledek hlasování, konkrétní přijatá usnesení. Zápis je nutno pořídit do 7 dnů) Jak by měla přijatá usnesení vypadat? - Nabytí a převod nemovitých věcí (pravomoc ZO, nezaměnitelná identifikace nemovitosti, protistrany (kupující, prodávající) a stanovení kupní ceny) Např. v ZO stanoveno, že se pozemek prodá p. Novákovi – kupní smlouva však uzavřena např. s dcerou,manželi)

6 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Jak by měla přijatá usnesení vypadat? - Poskytování dotací nad 50.000 Kč (pravomoc ZO, v jednotlivých případech občanským sdružením, humanitárním organizacím a jiným FO nebo PO, nezaměnitelná identifikace příjemce – nelze jen formou závazného ukazatele schváleného rozpočtu. Nutné předchozí schválení – chyba např. schválení dotace obci na povodně ve výši 100.000 Kč v červenci, dotace poskytnuta v červnu) - Uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo půjčky, o poskytnutí dotace (pravomoc ZO, jasná identifikace protistrany, nutné předchozí schválení, týká se i půjček z fondů (sociální fond, fond rozvoje bydlení) Opatřování listin doložkou (§ 41 zákona č. 128/2000 Sb.) (předchozí zveřejnění, schválení nebo souhlas – listina se opatří doložkou, že tyto podmínky jsou splněny. Chyba: ve smlouvě uvedeno, že bylo schváleno 17.6. v ZO, ale v tento den zasedání ZO vůbec nebylo)

7 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Změny provedené v návrhu rozpočtu (návrh rozpočtu byl zveřejněn na úřední desce, předložen zastupitelstvu ke schválení se změnami – nutno tyto změny přesně popsat v průběhu hlasování zastupitelstva. Dále mohou být uplatněny připomínky k návrhu rozpočtu ze strany občanů, zastupitelů, a to buď písemně nebo ústně na zasedání ZO – opět nutno přesně popsat v zápise ze ZO) Odměny členům zastupitelstva - odměnu starosty a místostarosty nutno zaokrouhlit na desetikoruny nahoru, u uvolněných členů ZO vypočítat dle aktuálního nařízení vlády (aktuálně NV č. 20/2009 Sb.), u neuvolněných členů ZO rozhoduje o výši odměny zastupitelstvo obce (konkrétní usnesení – za jakou funkci, jakou částku, stanovit od kterého dne se odměna neuvolněnému členovi ZO poskytuje (§ 77 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb.) )

8 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (provedena zákonem č. 477/2008 Sb. S účinností od 1. 4. 2009) - Otázky a odpovědi (Zprávy MF č. 3 a 4) - Zveřejňování dálkovým přístupem - návrh rozpočtu a návrh závěrečného účtu musí být zveřejněn vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu na úřední desce a v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to po dobu 15 dnů přede dnem projednání. Nutno doložit z archivu elektronické úřední desky nebo doložkou na písemném dokumentu. - Náležitosti závěrečného účtu – často chybí údaje o hospodaření s majetkem, dále nezapomenout na vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, státním fondům, Národnímu fondu a jiným rozpočtům a k hospodaření dalších osob (tzn. vyúčtování přijatých, ale i poskytnutých dotací z rozpočtu obce)

9 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Novela zákona č. 250/2000 Sb. - Správní delikty (§ 22a,§ 22b zákona č. 250/2000 Sb.) – nově zákon upravuje oblasti, které budou považovány za správní delikt. Za správní delikt bude muset Krajský úřad uložit pokutu až do výše 1 mil. Kč. Co je správním deliktem taxativně vymezuje zákon, dotýká se např. oblasti zveřejňování návrhu rozpočtu a návrhu závěrečného účtu, nezpracování rozpočtového výhledu, nehospodaření podle pravidel rozpočtového provizoria, neprovádění změn schváleného rozpočtu a také neprovádění kontroly svého hospodaření. - Zřizovací listina příspěvkové organizace (§ 27 zákona č. 250/2000 Sb.) – zřizovatel měl povinnost přizpůsobit zřizovací listinu příspěvkové organizace do konce října tak, aby odpovídala novele zákona. Nově se definuje svěřený majetek, nakládání s nepotřebným majetkem,…

10 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Další oblasti, ve kterých jsou zjišťovány nedostatky - Smlouvy obecně – nutno dbát na dodržování a pravdivost uzavřených smluvních vztahů. Např. v kupní smlouvě uvedeno, že kupní cena za nemovitost byla uhrazena již před podpisem smlouvy, což oba účastníci stvrzují svým podpisem, ale ve skutečnosti buďto stále nebylo uhrazeno, nebo uhrazeno až po podpisu. Ve smlouvách o dílo se nedostatky týkají např. fakturace (měsíčně, pozastávky, dodržování termínů - z toho vyplývající uplatňování sankcí. Dále je nutno předkládat účetním veškeré uzavřené smluvní vztahy, kolaudační rozhodnutí, ze kterých mohou vyplývat účetní případy, i když se to na první pohled nezdá – zařazení do staveb, vznik závazku, pohledávky (úplatná věcná břemena), bezúplatné převody (ochranné prostředky hasiči, Pozemkový fond, ÚZSVM…)

11 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Další oblasti, ve kterých jsou zjišťovány nedostatky - Veřejné zakázky malého rozsahu – veřejná zakázka na dodávky a služby do 2 mil. a veřejná zakázka na stavební práce do 6 mil. Kč. Nutno prokázat dodržení zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Dobré je mít postup pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu popsán vnitřním dokumentem. - Záměry (§ 39 zákona č. 128/2000 Sb.) – prodej, směna, dar, nájem, výpůjčka nemovitého majetku. Nutno zveřejnit na úřední desce po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím příslušného orgánu. Nemovitost je nutno označit dle katastrálního zákona (§ 5 zákona č. 344/1992 Sb.). Záměr se nevyžaduje jde-li o pronájem bytů a hrobových míst anebo pronájem nebo výpůjčku majetku obce na dobu kratší než 30 dnů nebo jde-li o pronájem nebo výpůjčku právnické osobě zřízené obcí.

12 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Další oblasti, ve kterých jsou zjišťovány nedostatky - Účetnictví – mezi nejčastější nedostatky v oblasti účetnictví lze zařadit nedodržování okamžiku uskutečnění účetního případu, kterým je den, ve kterém dojde k nějaké skutečnosti, která zakládá povinnost zaúčtovat daný účetní případ. Např. u nákupu či prodeje nemovitosti se za okamžik uskutečnění účetního případu považuje již den podání návrhu na vklad příslušnému katastrálnímu úřadu, nikoliv až provedení zápisu. Další nedostatky, které se opakují, se týkají nezařazování již hotových investičních akcí do staveb na účet 021. Většinou je volen nesprávný způsob zařazení těchto akcí až koncem roku při provádění inventarizačních prací. Správně je nutno zařazovat již při uvedení věci do stavu způsobilého k užívání – dokončení věci, splnění technických funkcí a povinností stanovených zvláštními právními předpisy (zejména kolaudace)

13 POZNATKY Z DÍLČÍHO PŘEZKOUMÁNÍ… Další oblasti, ve kterých jsou zjišťovány nedostatky - Účetnictví – při provádění inventarizačních prací je také nutno dbát na provedení dokladové inventury pozemků (tzn. srovnání evidence pozemků vedenou na obci s evidencí vedenou katastrálním úřadem na listu vlastnictví). Dále je nutné provést porovnání staveb zapsaných na listu vlastnictví se stavbami vedenými v majetku obce (velmi často zjištěny nezapsané stavby v katastru, nebo naopak neprovedení výmazu stavby na katastru, která již byla zdemolována). Poslední oblastí, která stojí za zmínku se týká oceňování majetku, kdy je majetek oceňován pouze kupní cenou (cenou pořízení) a nejsou k ní připočteny náklady související s pořízením (dopravné, instalace, správní poplatky, projekty, geodetické práce, …), které pak dohromady dávají cenu pořizovací.

14 DĚKUJI ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "AKTUÁLNÍ POZNATKY Z PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH CELKŮ Mgr. Martin MIKŠ vedoucí odboru kontrolního a právního."

Podobné prezentace


Reklamy Google