Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAleš Esterka
1
Elektronická evidence tržeb Martin Šabo Valná hromada Asociace provozovatelů kin Bystřice nad Pernštejnem, 11.5.2016
2
Zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb platnost 13. dubna 2016, účinnost od 1. prosince 2016 „předsunutá účinnost“ některých ustanovení k 1. září 2016 povolovací režim o zjednodušeném režimu, podání žádosti o autentizační údaje a jejich přidělení, přidělení certifikátů a jejich správa, oznamovací povinnost údajů o provozovnách, závazné posouzení o určení evidované tržby Zákon č. 113/ 2016 Sb., doprovodný zákon, obsahuje mj.: Sleva na dani z příjmů ve výši 5 000 Kč pro podnikající fyzické osoby Snížení sazby DPH z 21 % na 15 % u stravovacích služeb Základní informace o projektu Legislativa
3
Základní informace o projektu Evidence tržeb běžným způsobem 1.Podnikatel zašle datovou zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě 2.Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky (FIK) 3.Podnikatel vystaví účtenku zákazníkovi (včetně FIK) 4.Zákazník si převezme účtenku 5.Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy
4
On-line zaevidování tržby Základní způsob Následné zaevidování tržby Pouze pro případ výpadku spojení se serverem finanční správy zaslání dat nejpozději do 48 hodin Náhradní řešení (off-line) - tzv. zjednodušený režim Pouze pro výjimky na základě zákona, nařízení vlády nebo individuální dle rozhodnutí správce daně trvalá nemožnost připojení k internetu Zaslání dat do 5 dnů Základní informace o projektu Zasílaní dat z účtenek
5
Vyhlášení zákona ve sbírce zákonů - přijetí zákona 13. dubna 2016 Registrace do systému od 1. září 2016 Harmonogram 1. fáze povinnost evidovat - start 1. prosince 2016 2. fáze 1. března 2017 3. fáze 1. března 2018 4. fáze 1. června 2018
6
Povinná evidence tržeb pro I. fázi => od 1.12.2016 Doba na přípravu – 7 měsíců (pro první fázi, ostatní déle) do 1 měsíce po platnosti zákona (v průběhu května) - bude zveřejněna technická dokumentace pro zasílání evidovaných tržeb, včetně formátu a struktury datové věty, komunikačního rozhraní apod., do 2 měsíců po platnosti zákona (v průběhu června) - bude zajištěn PlayGround, tj. integrační prostředí pro testování výrobců pokladních systémů a vývojářů SW, včetně technické podpory „Registrace“ podnikatelů od 1.9.2016 – 3 měsíce před začátkem (Přidělování autentizačních údajů finančními úřady) Testování pro podnikatele (pilotní provoz) – 1 měsíc před začátkem (listopad) Základní informace o projektu Harmonogram
7
1. fáze – stravovací a ubytovací služby (HoReCa) 1.12.2016 2. fáze – maloobchod a velkoobchod (+3 měsíce) 1.3.2017 3. fáze – další činnosti (+ 15 měsíců) mj. i kina 1.3.2018 4. fáze – vybraná řemesla (+18 měsíců) 1.6.2018 Proč postupně? rozložení nástupu povinných subjektů (registrace do systému) rozložení poptávky po software/zařízení pro povinné subjekty postupný náběh zatížení IT systému evidence tržeb Základní informace o projektu Fázování vstupu do evidence
8
Základní informace o projektu Co je třeba si ujasnit Vykonávám podnikatelskou činnost? Přijímám tržby v hotovosti? (karty, poukázky, stravenky…) Moje činnost není vyjmuta z povinnosti evidovat tržby? => mám povinnost evidovat tržby Jaká je NACE klasifikace mé činnosti / činností? (ne pouze podle hlavní činnosti x ČSÚ) => určuje okamžik vzniku povinnosti evidovat tržby od 1. prosince 2016 – 1. fáze od 1. března 2017– 2. fáze od 1. března 2018– 3. fáze od 1. června 2018– 4. fáze
9
Základní informace o projektu Co je třeba udělat Ověřit pokladní zařízení a software Kontaktovat dodavatele (kapacita, konzultace) Získat autentizační údaje (3 měsíce před účinností zákona) Kontaktovat finanční úřad => prostřednictvím přístupových údajů do datové schránky (vzdálený přístup prostřednictvím portálu EET) nebo => osobně na územním pracovišti finančních úřadů (kterémkoliv) Může jednat i zástupce/zmocněnec => pozor na formulaci plné moci (i pro převzetí autentizačních údajů) Zaevidovat se na portálu e-tržby => obsahuje i přehled provozoven => lze nastavit přístupy a oprávnění (správa údajů, jen čtení…)
10
Základní informace o projektu Co je třeba udělat Stáhnout autentizační certifikát pro pokladní zařízení Prostřednictvím portálu e-tržby => neomezený počet certifikátů (podnikatel, provozovna, každé zařízení) => správa certifikátů (zneplatnění…) Otestovat funkčnost pokladního zařízení Zkušební provoz nejpozději 1 měsíc před startem 1. fáze => bude k dispozici i v budoucnosti (pro pozdější fáze i nové podnikatele) Na portálu e-tržby lze ověřit, jaké tržby byly zaevidovány
11
Základní informace o projektu Zákon o evidenci tržeb Rozsah zasílaných údajů (§ 19) Údaje o evidované tržbě poplatník zasílá datovou zprávou na společné technické zařízení správce daně. Výčet zasílaných údajů je uveden v § 19 odst. 1 a 2. Jedná se o: DIČ, ID provozovny a pokladního místa, pořadové číslo účtenky BKP, PKP (kódy generované pokladnou) Datum a čas transakce Celková částka tržby Režim EET (běžný/zjednodušený)… Základy DPH a částky DPH dle sazeb, včetně zvláštních režimů DIČ poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje Informace o platbě elektronickými peněženkami/vouchery…. Způsob tvorby podpisového kódu poplatníka a bezpečnostního kódu poplatníka stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.
12
Základní informace o projektu Kódy BKP „Bezpečnostní kód poplatníka“ je vytvořený poplatníkem, který prokazuje jednoznačnou vazbu mezi poplatníkem a účtenkou, je vždy součástí zasílaných údajů. FIK „Fiskální identifikační kód“ je jednoznačný identifikátor vytvořený systémem finanční správy na základě obdržené datové zprávy poplatníka, prokazuje zaevidování tržby v systému EET. PKP „Podpisový kód poplatníka“ PKP je pomocným ochranným prvkem, který umožňuje kontrolu integrity a prokazuje odpovědnost povinného subjektu za vystavení tištěné účtenky. PKP bude na účtenku tištěn pouze v případě, kdy bude vydávána v off-line režimu.
13
Základní informace o projektu Zákon o evidenci tržeb Údaje na účtence (§ 20) Zákonný výčet údajů, které je poplatník povinen uvádět na vystavené účtence a který tvoří její základní obsah (vedle dobrovolně uváděných údajů) je uveden v § 20 odst. 1 a 2. jedná se o: DIČ, ID provozovny a pokladního místa, pořadové číslo účtenky BKP (kód generovaný pokladnou) FIK (není-li FIK uvede se PKP) Datum a čas transakce Celková částka tržby Režim EET (běžný/zjednodušený)… … na účtence je možné uvést i další údaje (např. náležitosti DPH dokladu nebo dokladu podle zákona o ochraně spotřebitele) Uvádí se také daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním tržby poplatníka, který tržbu eviduje.
14
Základní informace o projektu Kontaktní místo Zřízen web www.e-trzby.czwww.e-trzby.cz Kontaktní formulář pro dotazy Kontaktní místo (telefonní linka, mailové a písemné dotazy) Kontaktní místo bude řízeno a metodicky podporováno pracovníky GFŘ a MF
15
Základní informace o projektu Otázky? Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.