Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAneta Pavlíková
1
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba 3.6.2015 Ing. Hana Doleželová, Ph.D.
2
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Povaha poskytování sociálních služeb Sociální služby spadají do kategorie služeb obecného hospodářského zájmu Sdělení Komise č. 2012/C 8/02 o použití pravidel EU v oblasti státní podpory na vyrovnávací platbu udělenou za poskytování služeb obecného hospodářského zájmu Dopis předsedy ÚOHS ministryni práce a sociálních věcí č.j.: ÚOHS-C 10/2013-4620/2013/420/TEh ze dne 29.3.2013
3
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Povaha poskytování sociálních služeb Služby obecného hospodářského zájmu (SOHZ): Každá ekonomická činnost, která spadá pod závazek veřejné služby, tzn. závazek poskytovatele, který jej přijal ve veřejném zájmu a který by jej jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal (nebo přijal pouze z části). Za závazek poskytovateli může být poskytnuta veřejná podpora (např. finanční z veřejných rozpočtů) Je dán zájem EU/členského státu, aby byly (ko)financovány z veřejných zdrojů.
4
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora Není veřejnou podporou Veřejná zakázka s otevřeným zadávacím řízením V režimu „de minimis“ (200 tis. EUR za poslední 3 roky) V režimu „de minimis“ pro SOHZ (rozšířené, až 500 tis. EUR za poslední 3 roky) Je veřejnou podporou slučitelnou s vnitřním trhem EU S pověřením k výkonu SOHZ formou vyrovnávací platby
5
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora a MPSV Novela zákona o sociálních službách (č. 254/2014 Sb.) – od 1.1.2015: Upravuje proces tvorby a obsah střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb Přesněji zakotvuje kompetence zadavatelů (kraj, obec, MPSV) v procesu plánování Přenáší pravomoc a odpovědnost za financování sociálních služeb z prostředků státního rozpočtu na kraje Od roku 2016 povinnost pro ČR financovat sociální služby formou vyrovnávací platby – dle Rozhodnutí Komise č. 2012/21/EU.
6
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora a MPSV Zásady pro dotační řízení 2016 (z kapitoly 313 státního rozpočtu) by měly dle MPSV obsahovat minimálně následující: popis způsobu (mechanismu) stanovení krajské sítě sociálních služeb, včetně její aktualizace, popis výpočtu vyrovnávací platby na sociální službu - parametrů pro výpočet vyrovnávací platby, popis mechanismu poskytnutí vyrovnávací platby poskytovateli sociální služby, včetně harmonogramu její výplaty poskytovatelům služeb, popis mechanismu pro kontrolu a přezkoumání vyrovnávací platby a opatření k zamezení a vrácení jakékoli nadměrné vyrovnávací platby. (stejně tak i pro IP kraje)
7
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora a MPSV Předpokladem: stanovená krajská síť sociálních služeb (součást SPRSS, vícestupňová) dle předpokladů MPSV má být pro služby v síti „jednotné“ pověření k výkonu SOHZ (formou smlouvy o závazku veřejné služby) – přistoupení ostatních zadavatelů služeb (obce) a poskytovatelů finanční podpory k tomuto pověření (pověření na IČ a identifikátory) jednotný způsob výpočtu vyrovnávací platby pro všechny služby v krajské síti
8
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Obecně: VP = pokrytí čistých nákladů vynaložených při plnění závazků veřejné služby. VP slouží jako kompenzace poskytovateli sociální služby, tzn. celková výše prostředků z veřejných rozpočtů (včetně prostředků z ESF), kterou sociální služba potřebuje k zajištění dostupnosti poskytování sociální služby (k dokrytí svých provozních potřeb) vedle prostředků, které získá vlastní činností.
9
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba V případě jednotného pověření ze strany kraje, je kraj orgánem, který musí zamezit vzniku nadměrné vyrovnávací platby. Po ukončení dotačního roku bude provedeno „vyúčtování“ a posouzení vyrovnávací platby na úrovni kraje – posouzení veškerých nákladů a zdrojů ve vztahu k základním činnostem sociální služby (jejichž realizací je poskytovatel pověřen v rámci závazku veřejné služby). Případná nadměrná vyrovnávací platba musí být vrácena do rozpočtu pověřovatele (kraje).
10
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
11
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba – provozní náklady Limit maximálně přípustných provozních nákladů k adekvátnímu poskytování služby Na základě mediánu nákladů pro druh služby (dle cílové skupiny, kapacity) za předchozí období + inflace (1 %) Možnost individuálního navýšení Maximální poměr pracovníků v přímé péči a ostatních pracovníků Na základě výstupů projektu „Evaluace poskytování sociálních služeb v Moravskoslezském kraji“ Maximální strop pro správní režii (12 % celkových nákladů), nájemné, osobní náklady
12
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Investiční náklady budou považovány za oprávněné, pokud budou promítnuty ve: snížení provozních nákladů (úspory spojené s provedenou investicí), zvýšení kapacity služby, nárůst personálního zabezpečení služby, příp. zvýšení mzdového ohodnocení pracovníků (max. do výše přípustného limitu), jiné zdůvodněné zvýšení kvality poskytované služby.
13
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Posouzení vyrovnávací platby: Po ukončení dotačního roku a provedení účetní závěrky – nejpozději do 30.6. následujícího roku Pro jednotlivé sociální služby (v pověření závazkem veřejné služby): Posouzení skutečných nákladů – do výše maximálně přípustných provozních nákladů + příp. investiční náklady Porovnání se skutečně obdrženými zdroji
14
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Rozdíl mezi skutečnými zdroji a náklady v jednotlivých službách může být: nulový – skutečné náklady související s poskytováním služby jsou ve stejné výši jako skutečné příjmy (zdroje) služby, nejedná se o nadměrnou vyrovnávací platbu, záporný – skutečné náklady související s poskytováním služby jsou vyšší než skutečné příjmy (zdroje) služby, nejedná se o nadměrnou vyrovnávací platbu, kladný – skutečné náklady související s poskytováním služby nižší než skutečné příjmy (zdroje) služby, může se jednat o nadměrnou vyrovnávací platbu. Tyto rozdíly u jednotlivých služeb jsou následně posuzovány společně v rámci jednoho pověřovacího aktu (za jednoho poskytovatele). Kladný výsledek i v rámci společného posouzení = nadměrná vyrovnávací platba VRACÍ SE DO ROZPOČTU POVĚŘOVATELE
15
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Dotační řízení MSK (kapitola MPSV) 2016 + Obdobný mechanismus výpočtu dotace jako v předchozím roce. Dotace je jedním ze zdrojů sociální služby a vstupuje do posouzení vyrovnávací platby. Dotaci může obdržet pouze registrovaná sociální služba zařazená v základní síti sociálních služeb MSK, s pověřením k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu.
16
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.