EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Rostliny našich rybníků 4.ročník
stěhování a šíření populace
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída. OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída.
Živočichové našich rybníků – ryby, obojživelníci a plazi
Opakování - centrální nervová soustava
Biotopy ČR.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Obratlovci povrch těla
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Význam hub a mechů v ekosystému
Sluneční energie.
Výživa a potraviny Voda a nápoje Obrázek:
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Světlo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Předmět: Biologie Obor: Technické lyceu Vyučující: Mgr. Kašpar Ludvík Třída: 2L Školní rok: 2014/15 Jméno: Zajonc Petr Předmět: Biologie Obor: Technické.
Migralita – stěhování organismů
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Etologie – chování živočichů
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Postřiky proti škůdcům Kód VM:VY_52_INOVACE_64_64 Vzdělávací předmět:Pěstování rostlin Tematická oblast:Škůdci.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
1. Jaká nádherná zář to letí oblohou, jak se to světlo třpytí na zemi, na vodách, až rozezpívá svět. A byl večer, byla noc a byl den, Bůh viděl, že dobře.
Ekosystémy.
LOUKA. vlhkost stanoviště způsob obhospodařování člověkem trávy: vzhled a druhová skladba.
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Moravskoslezské Beskydy
Živočichové kolem rybníku
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Ekosystém lesa a rybníka
Vypracoval: Radek Navrátil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:11.12.
SVĚTELNÁ ENERGIE. Vznik světelné energie Jaderná energie ve Slunci se mění na světelnou energii, tu zachytí solární panely, ze kterých vychází elektrická.
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_01_Ochrana.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm – Ultrafilaové → gama záření.
Voda je velmi důležitá pro život! Bez vody člověk vydrží mnohem kratší dobu než bez jídla.Před mnoha miliony let se život vyvinul právě ve vodě.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
TROPICKÝ PÁS Mgr. Renata Šimková Přírodověda 5.tř.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
LOUKA živočichové.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Abiotický faktor teplo
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_12_Ekosystém_řeka
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_ZE6-08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Abiotický faktor světlo
Rostliny - význam a jejich dělení.
Fotobiologické účinky a světelné znečištění Lidé a zvířata
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
EKOSYSTÉM POLÍ opakování Přírodověda 4. ročník Gabriela Mikulková 2012.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Transkript prezentace:

EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan

SVĚTELNÉ ZNEČIŠTĚNÍ CO JE TO?

NEVIDÍME HVĚZDY 

PŘÍRODA Většina živočichů a téměř všechny rostliny se řídí režimem DEN/NOC

ŽIVOČICHOVÉ Více než ½ živočichů alespoň částečně aktivní v noci (evoluční důvody) Migrace Reakce na světlo se různí instinktivně přitahováni instinktivně odpuzováni používání význačných zdrojů světel k orientaci řízení denního rytmu

HMYZ Poranění / usmrcení o lampu, vyčerpání Hmyz – důležitá součást celého ekosystému, základ potravního řetězce

OBOJŽIVELNÍCI Zejména okolí vodních plocha toků Některé druhy žab + mloci – noční tvorové, zatíženi činností člověka Narušení adaptace na tmu, schopnosti orientace MOŘSKÉ ŽELVIČKY: Jas moře a pevniny – líhnutí na plážích Zdroj světla = znemožnění nalézt správnou cestu

PTÁCI MIGRUJÍCÍ PTÁCI Dlouhé lety téměř výhradně v noci Orientace – Měsíc + hvězdy, obrysy hor, řek Osvětlení – mohou ztratit správnou orientaci, může to být pro ně fatální BILLBOARDY Nasvětlení zespoda – pták lapen ve světelném kuželu - krouží „Jsou dokonce známy případy, kdy někteří ptáci, zmateni okolním osvětlením, začali zpívat uprostřed noci!“

PTÁCI

SAVCI - NETOPÝŘI Chránění, citliví na množství světla Hlavní denní aktivita – rozhraní den/noc PARADOX: „Je velmi paradoxní, že na jedné straně některé druhy netopýrů chráníme přímo zákonem a na straně druhé poškozujeme jejich životní prostředí například tím, že osvětlujeme kostely, v jejichž věžích netopýři sídlí.“

ROSTLINY Životně závislé na světle = fotosyntéza Řídí se podle délky dne a noci (množství světla) Důsledky umělého osvětlení: posunutí doby kvetení, shazování listí, vyklíčení semen, likvidace hmyzu (některé rostliny kvetou v noci)

ROSTLINY

LIDSKÉ ZDRAVÍ Spánek = správná funkce našeho těla, regenerace nervového systému Spánkový hormon melatonin

BEZPEČNOST

ENERGIE

JAK TEDY SPRÁVNĚ SVÍTIT?

JAK TEDY SPRÁVNĚ SVÍTIT?

JAK TEDY SPRÁVNĚ SVÍTIT?

JAK TEDY SPRÁVNĚ SVÍTIT?

JAK TEDY SPRÁVNĚ SVÍTIT?

Chci zase vidět nebe plné hvězd www.svetelneznecisteni.cz Chci zase vidět nebe plné hvězd