Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Ústav pedagogických věd FF MU
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
ICT v životě základních škol
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Potřebujeme Národní program vzdělávání? Petr Novotný KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Děti a rodiče před televizí
Otázky a dilemata. Komu? Dítě, žák, pedagog, pracovníciDítě, rodiče, pečovatelé Kde? Škola, poradenská instituceDomácí prostředí Kdy? Chování je nefunkčníNastane.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy sociální psychologie
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Potenciální zisky z aplikace workplace learning v rozvoji pracovníků Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU v Brně A. Nováka Brno.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Výzkum veřejného mínění
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Základní informace k ŠAP a PA
Workshop k akčnímu výzkumu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Standardy pro základní vzdělávání
Úvod do kvalitativního výzkumu
Psychologie výchovy a vzdělávání
Skryté světy učení na pracovišti
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Kariérní dráhy na ústavu konstruování FSI VUT v Brně
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Pedagog.
Transkript prezentace:

Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha Milan Pol, Lenka Hloušková, Petr Novotný, Martin Sedláček Ústav pedagogických věd FF MU http://www.phil.muni.cz/wupv

Informace o výzkumném projektu Téma: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha Výzkum je podporován: Grantová agentura České republiky (GAČR, 406/07/0845) Cílem projektu je přispět k poznání teorie a praxe práce ředitelů škol v kontextu rozvoje jejich životní a profesní dráhy.

Kontext výzkumu proměna role ředitele po roce 1989, autonomie škol, další (nová) očekávání (autoevaluace, ŠVP, správa škol, …), nedostatek empirických dat,

Kontext výzkumu Poznatky o roli ředitele školy v systémové rovině. (Pol, Hloušková, Novotný, Zounek, 2004; Pol, Novotný, 2005; Sedláček, 2007…) Individuální naplnění role ředitele – odraz dosavadní životní a profesní dráhy.

Výzkumné otázky Jaká očekávání na roli ředitele vyplývají ze současných konceptů řízení školy a vedení? Jak se tato očekávání proměňují v čase? Jaké jsou hlavní dilemata a výzvy, které ředitelé škol v těchto souvislostech musejí řešit? Co utváří životní a profesní dráhu ředitele české školy? Jak lze charakterizovat profesní identitu ředitele české školy? Jak lze charakterizovat individuální koncepty řízení a vedení u ředitelů českých škol? V jakém časovém horizontu budoucnosti uvažují ředitelé českých škol o výkonu své stávající funkce? Jaká klíčová témata se objevují v kariérovém plánování ředitelů českých škol?

Metodologické poznámky kvalitativní přístup biografický a narativní design – životní historie (life history) kombinace metod sběru dat: biografické rozhovory s respondenty (řediteli) hloubkové rozhovory se spolupracovníky ředitelů zúčastněná pozorování analýza dokumentů

Profesní a životní dráha Jak uvažujeme? Vertikální linie Profesní kariéra v čase. příprava na roli kariérní postup určující momenty do dnešních dnů Horizontální linie Sledování vývoje myšlení a jednání. hodnoty postoje chování ... Životní dráha Organizační socializace Profesní socializace

Výzkumný vzorek 2007 – 2009: 8 až 10 ředitelů ZŠ záměrný výběr: – pohlaví, – délka praxe, – velikost a místo školy, – image školy,

Vybrané výsledky iniciálních fází výzkumu

Kdo se stává ředitelem školy? identifikace ředitelů: poznávání charakteristik, kontextu a hlavních faktorů ovlivňujících přijmutí ředitelské role Vlastně náhoda Nebo ne?

Proč ředitelé výzvu přijali? Jaké motivy stály v pozadí? kariérní postup – patrně nejde o tak silný motiv, jak by se mohlo na první pohled zdát snaha něco změnit nebo ovlivnit – budovat školu podle svého – impulsem je špatná zkušenost (momentálně zažívaná nebo i dřívější) tlak očekávání – např. feminizovaného prostředí

Identifikované fáze „ředitelování“ Vstup do ředitelny, začínající ředitel bez formální přípravy „nepravý“ nováček zděděná kultura – stín předchozího ředitele pověst učitele optimistický přístup vlastní nejistota

Identifikované fáze „ředitelování“ Důležité osobní zkoušky, přechod k fungujícímu řediteli krizové situace vyžadující řešení – přikládán osobní význam (celková inspekce školy, oprava havárie v kuchyni, soudní spor o majetek školy, problémy s rodiči, ...) cílem – vlastní sebejistota nezáměrným efektem – posilování respektu okolí (sboru) V tomto období formování dvou typů: A: sebejistý typ (schopnost podstoupit riziko, odvaha k nepopulárním krokům,…) B: váhající typ (nejistota, alibistický přístup, …)

Identifikované fáze „ředitelování“ Výkonová fáze zdokonalování „řemesla“ – učení se převážně vlastní zkušeností „vystřízlivění“ z počátečního optimismu (naivních představ) „zaměření na vnitřní chod školy

Identifikované fáze „ředitelování“ Nové impulzy krize, únava, stereotyp… hledání cesty kam dál: – nové aktivity uvnitř školy (návrat k upraveným optimistickým ideálům, aktivní práce na grantech – zlepšení pedagogické práce) – aktivity i mimo školu (komunální politika, lektorování, PAU…)

Závěrem výzkum stále probíhá doplňování našeho vzorku – hledání paralel (specifik?) modely vývoje profesní dráhy ředitelů (zahraniční zdroje)

Děkujeme za pozornost