Personální plán pro podnikatelský plán Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Personální plánování v rámci podnikatelského plánu plán personální potřeb, popis pracovních míst, vlastní personální plán.
Human resources management Lidské zdroje soubor vzájemně propojených politik vycházejících z určité ideologie a filozofie Plánování lidských zdrojů určuje potřeby lidských zdrojů Výsledek – personální plán
Human resources management personální plánování, získávání a výběr zaměstnanců, vzdělávání zaměstnanců, analýza pracovních míst, popis pracovních míst, bezpečnost práce, odměňování zaměstnanců, hodnocení zaměstnanců, hodnocení pracovního výkonu, řízení pracovní kariéry, predikce budoucích potřeb pracovníků, atd.
Plán Získávání pracovníků Otázky: Kolik pracovníků je třeba získat? Jaká je potřebná kvalifikace a struktura pracovníků? Jaké lidské zdroje budou osloveny? metody vyhledávání a získávání pracovníků, termín nástupu pracovníků
Vnitřní a vnější zdroje pracovníků Vnitřní zdroje: uvolnění pracovníci v důsledku organizačních změn, pracovníci, kteří mají zájem o přechod na uvolněnou pozici, pracovníci tzv. uspoření, např. v důsledku nákupu nové technologie, atd. Vnější zdroje: personální agentury, on-line získávání pracovníků, pracovní úřady, doporučení, absolventi, ženy v domácnosti, studenti, volní uchazeči o zaměstnání, atd.
Výhody a nevýhody vnitřních a vnějších zdrojů získávání pracovníků Zdroje Výhody Nevýhody Vnitřní Znalost uchazeče Uchazeč se rychleji adaptuje, zná organizaci Motivace pracovníků, možnost pracovního postupu Nižší náklady na zapracování Zvyšování loajality Rychlejší obsazení místa Dopad na morálku díky vzájemné konkurenci a soutěžení Omezený výběr Tzv. „provozní slepota“ (neschopnost přinášet nové nápady, atd.) Nutnost obsazení pracovního místa, které pracovník opouští Vnější Nižší náklady v případě nutnosti získání specialistů, top manažerů, než v případě, že si je firma vychovává Širší nabídka Možnost vnesení nových názorů, zkušeností, postupů, atd. Větší časová náročnost Obvykle vyšší náklady Nutnost zapracování, adaptace, orientace, školení pracovníka
Proces získávání pracovníků krok 1 identifikace potřeb pracovníků krok 2 popis pracovního míst specifikace požadavků vztahující se k pracovnímu místu krok 3 zvážení alternativ krok 4 profil pracovníka charakteristiky pracovního místa krok 5 identifikace vnitřních a vnějších zdrojů potenciálních pracovníků krok 6 metody získávání pracovníků krok 7 identifikace požadovaných dokumentů a informací od uchazečů krok 8 příprava nabídky pracovního místa krok 9 zveřejnění nabídky pracovního místa krok 10 shromáždění a analýza dokumentů uchazečů krok 11 předvýběr na základě předložených dokumentů krok 12 seznam uchazečů k výběru
Popis pracovního místa název pozice, pracovní pracovního místa, nadřízený, počet podřízených, odpovědnost a pravomoci povinnosti v rámci pozice, úkoly a činnosti, povaha vykonávané práce, zastupování, pracovní podmínky, technické prostředky a zařízení k práci, očekávané výsledky, metodika výkonu práce, mzdové zařazení, možné benefity, bonusy, popř. podíly na zisku, možnost dalšího postupu.
kvalifikační profil pracovníka dosažené vzdělání – stupeň vzdělání, obor, specializace, odborné a další kurzy – certifikáty, apod., jazykové znalosti, zkušenosti v oboru, délka praxe v oboru, psychologické a osobností předpoklady fyzické i dušení požadavky, popř. další dovednosti.