DIDAKTIKA FYZIKY I. 2 Vzdělávací cíle ve Fy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Elektrické obvody – základní analýza
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Analýza a popis pracovního místa
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Obvody stejnosměrného proudu
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
RLC Obvody Michaela Šebestová.
Ing. Lukáš OTTE kancelář: A909 telefon: 3840
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
3. Mechanická energie a práce
Seminář Martina Kekule
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Výchovně vzdělávací cíle
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Identifikace modelu Tvorba matematického modelu Kateřina Růžičková.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Základy elektrotechniky Elektromagnetická indukce
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Školní didaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_06_NPZ_ZAKON_AKCE_A_REAKCE
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_19_ELEKTRICKE_MERICI_PRISTROJE
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Musíme… a nebo „Musíme“?
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA FYZIKY I. 2 Vzdělávací cíle ve Fy Josef Trna PdF MU©2009

Vzdělávací cíle Vzdělávací cíl (výukový cíl) - zamýšlené změny v učení a rozvoji žáka, kterých má být dosaženo vzděláváním (výukou). Zamýšlené změny se týkají změn ve vědomostech, dovednostech, návycích, hodnotových orientacích, osobnostním a sociálním rozvoji žáka. Jedná se tedy o předpokládaný, očekávaný výsledek výuky, k němuž směřují žáci v součinnosti s učitelem (učiteli).

Vzdělávací cíle Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace

Vzdělávací cíle Obecné cíle (klíčové kompetence) Specifické předmětové cíle Specifické tématické cíle Konkrétní cíle výukové jednotky (hodiny) či její části

Vzdělávací cíle Vědomosti – informace ve vědomí Dovednosti – dispozice pro činnosti Postoje – hodnotící vztahy vůči okolí a sobě Návyky – zautomatizované dílčí dovednosti

Taxonomie (klasifikace) VC Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů (1956) 1. Znalost (doslovně opakovat) 2. Pochopení (porozumět termínům a koncepcím, vysvětlit vlastními slovy, parafrázovat text) 3. Aplikace (řešit problém na základě porozumění) 4. Analýza (formulovat teoretické vysvětlení nebo matematický či logický model, odvodit zákonitost) 5. Syntéza (na základě zvládnutí předchozích stupňů vytvořit něco nového) 6. Vyhodnocení (vybrat a zdůvodnit nejvhodnější řešení)

Taxonomie (klasifikace) VC Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů upravená D. R. Krathwohlem, L. W. Andersenem. zapamatování (znalost) porozumění (pochopení) aplikace (použití) analýza (rozbor) hodnocení vytváření (syntéza)

1. Zapamatování K formulování cílů používáme aktivní slovesa: Žák si má vybavit, rozpoznat nebo reprodukovat osvojené vědomosti. Patří sem znalosti obecných a specifických pojmů (zvláště pak veličin) a způsobů jejich využití. K formulování cílů používáme aktivní slovesa: definovat hustotu látky; doplnit k vybraným fyzikálním veličinám jejich jednotky a naopak; napsat rovnici kontinuity; nazvat jednotlivé složky vnitřní energie; označit síly, které působí na těleso; pojmenovat prvky tvořící uzavřený elektrický obvod; popsat pohyb planet okolo Slunce podle Keplerových zákonů; přiřadit k daným schematickým značkám příslušné elektrotechnické prvky; reprodukovat zákon odrazu světla; znázornit graficky vzájemnou závislost stavových veličin u jednoduchých tepelných dějů.

2. Porozumění K formulování cílů používáme aktivní slovesa: Žák dokáže osvojené vědomosti vyjádřit vlastními slovy, matematicky zapsat definici veličiny nebo funkční závislost mezi veličinami, přejít od symboliky k informaci sdělené slovem, vystihnout hlavní myšlenku přečteného textu, uvést vlastní příklad jevu, vidět souvislosti s jinými skutečnostmi, vyjádřit opak, protiklad apod. K formulování cílů používáme aktivní slovesa: vyjádřit slovně, písemně a graficky závislost dráhy a velikosti rychlosti na čase u rovnoměrného pohybu; zdůvodnit chování magnetky v magnetickém poli vodiče s proudem; ilustrovat pojmy gravitační síla, tíhová síla a tíha; interpretovat fyzikální význam gravitační konstanty; objasnit rozdíl mezi ideálním a reálným zdrojem napětí; porovnat zobrazování spojkou a rozptylkou; shrnout praktické využití elektrolýzy; určit, zda plyn je nebo není ideální; uvést příklad polovodičové součástky; vysvětlit princip chemických zdrojů napětí.

3. Aplikace Žák si nejen vybavuje vědomosti, ale musí s nimi i něco udělat, použít získané vědomosti v nových (konkrétních) situacích a zároveň je správně použít ke splnění úkolu. K formulování cílů aktivní slovesa: aplikovat první a druhý Kirchhoffův zákon při řešení elektrické sítě; demonstrovat chování elektricky nabitých těles; diskutovat výsledek řešení úlohy; navrhnout postup měření elektrického odporu z jeho definice; naplánovat postup řešení s použitím kalorimetrické rovnice; roztřídit předložené látky podle jejich elektrické vodivosti; řešit úlohy z praxe s použitím vztahů pro výkon a účinnost; vybrat vhodné materiály pro tepelnou izolaci; vyzkoušet vhodnost zapojení při měření elektrického odporu.

4. Analýza K formulování cílů aktivní slovesa: Žák je nucen provádět složitější myšlenkové operace: rozdělit složitější informace o celku na vhodné prvky a objasnit vztahy mezi nimi (vystihnout strukturu celku) a nalézt řešení problému. K formulování cílů aktivní slovesa: analyzovat (rozebrat) činnost jaderné elektrárny; provést rozbor sil působících na pohybující se auto v zatáčce; načrtnout schéma tepelného stroje; předpovědět směr magnetické síly působící v magnetickém poli na proudovodič; rozdělit Carnotův cyklus na jednoduché tepelné děje; rozhodnout, jaký bude výsledný pohyb tělesa, na které působí víc sil; rozlišit spektrum vytvořené hranolem a mřížkou; specifikovat podmínky, za kterých platí příslušný fyzikální zákon; ukázat, jak se mění poloha obrazu získaného čočkou vzhledem k poloze předmětu; vysvětlit, proč konstrukce deskového kondenzátoru má vliv na jeho kapacitu.

5. Hodnocení Žák posuzuje hodnotu dvou nebo více možností (např. materiálů, metod a technik měření), obhajuje svůj výběr logickými argumenty a důkazy s užitím kritérií, která jsou dána nebo která si žák navrhne sám. K formulování cílů aktivní slovesa: diskutovat výhody a nevýhody využívání jaderných elektráren v praxi; kritizovat nesprávný postup; argumentovat a obhájit svůj názor; ocenit výkon spolužáka; porovnat zážehový a vznětový motorem z hlediska jejich účinnosti a funkce; posoudit správnost předložených nákresů elektrotechnických schémat vzhledem k platným normám; uvést klady a zápory radioaktivního záření; zhodnotit vhodnost použití dané metody měření (např. indexu lomu).

6. Vytváření Žák musí komplexním, náročným způsobem pracovat s vědomostmi, aby jejich skládáním vytvořil jejich nový celek. Žák musí vytvořit něco osobitého, co předtím v jeho zkušenosti neexistovalo. Je to významná tvořivá činnost složená z mnoha prvků: vytvoření uceleného sdělení, plánování operací nutných k vytvoření projektu, sestavení operačního plánu, odvození souboru abstraktních vztahů nebo řešení komplexních úloh syntetickou metodou. K formulování cílů aktivní slovesa: napsat sdělení (zprávu) týkající se výzkumů Země fyzikálními metodami po prostudování doporučené literatury; navrhnout zapojení tranzistoru se společným emitorem k zesílení napětí; předvést postup při řešení elektrických sítí; řešit úlohy na vazebnou energii jádra; shrnout různé možnosti působení dvou sil na tuhé těleso; vytvořit návrh na měření tíhového zrychlení; vyvodit závěry z měření elektrického odporu metodou přímou, substituční a můstkovou.

Taxonomie (klasifikace) VC Niemierkova taxonomie vzdělávacích cílů: úroveň: vědomosti zapamatování poznatků porozumění poznatkům úroveň: dovednosti používání vědomostí v typových situacích používání vědomostí v problémových situacích

Taxonomie (klasifikace) VC Tollingerové taxonomie operací při řešení úloh (1970): 1. pamětní reprodukce poznatků 2. jednoduché myšlenkové operace s poznatky 3. složité myšlenkové operace s poznatky 4. sděleni poznatků 5. tvořivé myšlení

Požadavky na správné vytyčování cílů Konzistence – vnitřní vazba cílů v cílové struktuře, vyplývající z podřízenosti nižších cílů cílům vyšším; cíl, který nenapomáhá k dosažení cíle hierarchicky vyššího nebo dokonce jeho dosaženi ztěžuje není konzistentní Přiměřenost - je dána souladem požadavků s možnostmi, tj. optimálním vztahem mezi cíli na jedné straně a dostupnými výukovými prostředky a reálnými podmínkami na straně druhé; to znamená, že cíle mají být náročne, ale současně i splnitelné Jednoznačnost - cíle je dána takovou jeho formulaci, která nepřipouští víceznačný výklad jeho smyslu jak různými učiteli tak žáky Kontrolovatelnost - zajišťuje možnost zjistit, zda cíle bylo dosaženo či nikoli

Techniky vymezování cílů R. F. Mager: Výukový cíl jako zamýšlený výsledek výuky, kterého má být dosaženo ve vymezené etapě vlastni výuky. Není-li cil jasně vymezen, není možné nejen posoudit účinnost výuky, ale není k dispozici ani základna pro výběr vhodných výukových prostředků; nazveme-li výměrem cíle všechny slovní údaje nezbytné k popisu cíle, pak by tento výměr cíle měl obsahovat tři složky: 1. požadovaný výkon žáka – vyjadřuje se slovesem, resp. slovesnou vazbou ve spojeni s předmětem činnosti 2. podmínky v nichž a být výkon realizován: a. rozsah požadovaného výkonu b. vymezeni způsobů řešeni c. vymezeni pomůcek d. prostředí e. požadavky fyzické a psychické 3. norma výkonu – kvantitativní formou se stanoví minimální úroveň výkonu, o které lze říci, že ještě vyhovuje požadavku splněni cíle; běžně se používá tří druhů norem: a. počtu nebo procenta úloh, které z předložených úloh na učivo vymezené cílem musí žák správně vyřešit b. tolerované nepřesnosti c. časového limitu, ve kterém musí byt úkol splněn

Techniky vymezování cílů CO má žák umět a vykonat JAK KVALITNĚ má danou činnost vykonat JAK PŘESNĚ (do jaké míry) má činnost vykonat ZA JAKÝCH PODMÍNEK má činnost vykonat

Chyby při vymezování cílů cíle se vymezují velmi obecně a dále se již nespecifikují popis cíle se redukuje na stručné vyjádření obsahem vymezení cíle připouští různé interpretace cíl se nahrazuje popisem činnosti učitele