Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tvorba vzorců a názvů oxidů- procvičování
opakování učiva chemie 8.ročníku
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Kovy alkalických zemin
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Kyslík.
K Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í K. K Y S L Í K O 16 O 17 O 18 O 16 O (99,76%), 17 O (0,04%), 18 O (0,2%) 2s 2 2p 4 Fyzikální vlastnosti:
Kyslík Vladislava Zubrová.
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
Jak se tvoří názvy oxidů
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Oxidy – názvosloví Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití solí TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Soli a jejich chemické vlastnosti
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Výpočty z chemických rovnic
VY_32_INOVACE_Slo_II_07 Oxidy 3, Sulfidy ppt.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Kyselinotvorné a hydroxidotvorné oxidy
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Kyseliny a hydroxidy Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Vlastnosti oxidů TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické sloučeniny ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0882 1

Vlastnosti oxidů

Oxidy oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s dalším prvkem. Podle toho, jak probíhá reakce oxidu s vodou, je rozdělujeme do tří skupin: oxidy kyselinotvorné zásadotvorné amfoterní

Kyselinotvorné oxidy reagují s vodou za vzniku kyseliny (kyselého roztoku). Např. CO2 + H2O → H2CO3 Kyselinotvorný oxid Kyselina uhličitá

Zásadotvorné oxidy reagují s vodou za vzniku hydroxidu (zásaditého roztoku). Např. K2O + H2O → 2 KOH Hydroxid draselný Zásadotvorný oxid

Amfoterní oxidy s vodou nereagují. Např. Cr2O3 + H2O → Amfoterní oxid

Jak rozeznat oxidy? Určit, do které skupiny oxid náleží, lze i bez pokusu. Stačí v periodické tabulce vyhledat hodnotu relativní elektronegativity prvku, který tvoří s kyslíkem zadaný oxid. Např. CO2 C má elektronegativitu 2,5 E=2,5

Jak rozeznat oxidy? Je-li E ≤ 1, je oxid zásadotvorný. K2O E(K)= 0,91 Je-li 1< E ≤ 2, je oxid amfoterní. Cr2O3 E(Cr)= 1,56 Je-li E > 2, je oxid kyselinotvorný. CO2 E(C)= 2,5

Procvičuj Roztřiď oxidy do tabulky: SiO2, Al2O3, Na2O, Cl2O3, PbO, P2O5, CaO, NO2, MnO, Li2O, SO3, MgO kyselinotvorné zásadotvorné amfoterní

Řešení kyselinotvorné zásadotvorné amfoterní Cl2O3 Na2O SiO2 P2O5 CaO Al2O3 NO2 Li2O PbO SO3 MnO MgO

SO2 + H2O → CaO + H2O → Doplň rovnice: Vznik kyselých dešťů: Hašení páleného vápna: CaO + H2O →

Zdroj Beneš, Banýr, Pumpr: Základy chemie I www.office.microsoft.com Vypracovala: Jitka Malíčková