Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Různé role zástupce ředitele školy
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Školní poradenské pracoviště
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Práce školního psychologa na základní škole
Středisko integrace menšin Opava Husova
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Telefonická poradenská linka pro pedagogy Statistika hovorů listopad červen 2010 srpen 2010 Mgr. Anna Rollová, František Šuranský.
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Školní psychologie a její podoby ve světě
Minimální preventivní program školy
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Hotel ATRIUM Otrokovice 25. června 2014 Projekt „Zvyšování kvality základního vzdělávání na území ORP Otrokovice“, reg: č.: CZ.1.07/1.1.00/ , je.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Úvod do psychologie Prezentace Barbora Čechová – Labeling Příště (4.11.): Barbora Palatová – Vězeňský experiment Barbora Skoumalová – Teorie.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Poradenský a podpůrný systém. Školní psychologie
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Speciálně pedagogická diagnostika
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Konference primární prevence PK
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Transkript prezentace:

Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína

Multidisciplinarita Pedagogická psychologie – učení, diagnostika schopností (zejména ve vztahu ke kognitivním kapacitám) Vývojová psychologie Psychopatologie Poradenská a klinická psychologie Speciální pedagogika Psychodiagnostika Psychologie organizace a řízení

Milníky školní psychologie I – Vytvoření Wundovy laboratoře v Německu 1896 – První fakultní dětská klinika (University of Pennsylvania, Lightner Witmer) 1899 – První pedagogická klinika (Antwerpy, Belgie) 1905 – Binetův test inteligence 1910 – Poprvé použit termín školní psycholog (Stern) 1918 – Arnold Gesell použil označení školní psycholog 1930 –Hildreth, G. H. (1930). Psychological services for school problems. Yonkers-on-Hudson, NY: World Book Co.

Milníky školní psychologie II – UNESCO sponzorovalo mezinárodní konferenci o školní psychologii UNESCO sponzorovalo evropskou konferenci o školní psychologii 1972 – Vznik International School Psychology Commitee 1975 – ISPC colloquium 1979 – Mezinárodní rok dítěte

Služby školního psychologa ObsahZpůsob realizace ZacíleníOblasti Informační Osvětový Preventivní Intervenční Identifikačně- diagnostický Modifikační Rozvíjející Konzultačně- poradenský Individuálně Skupinově Přímo Nepřímo Žáci Rodiče Učitelé Pedagogický sbor Výchovní poradci Speciální pedagog Metodik prevence Vedení školy Učení Chování Osobnost Sociální vztahy Psychohygienic ké otázky školy Výchovně- vzdělávací proces

Školní psycholog a ředitel školy Ředitel vytváří podmínky pro poskytování poradenských služeb na škole Očekávání ředitele školy Ředitel v roli nadřízeného, ale psychologického laika Psycholog v roli podřízeného, ale psychologického experta Zadávání zakázky a její interpretace Společná dohoda o realizaci konkrétní zakázky Kvalita vztahu ředitel-psycholog ovlivňuje vytváření kvalitních vztahů s ostatními články systému

Školní psycholog v systému školy Školní psycholog součástí orchestru a je v situaci, kdy pokud chce slyšet, jak orchestr hraje, nemůže z něho odejít. Aktivity s pedagogickým sborem, s jednotlivými učiteli, s třídními učiteli, s žákovskými kolektivy, s jednotlivými žáky a s jejich rodiči. Spolupráce s odborníky v jiných zařízeních (PPP, SPC, SVP, lékaři, psychiatři, sociální pracovníci, pracovníci v krizových centrech, …) Školní psycholog facilitátor komunikace mezi jednotlivými články systému. Školní psycholog ovlivňuje řešení školních problémů v místě jejich vzniku, trvale tak přispívá k proměně sociálního klimatu školy.

Školní psycholog a práce se třídou Každodenní činnost Cílem je mapování sociálního klimatu a jeho ovlivňování Plánování forem a postupů s ohledem na zvolené cíle Spolupráce s učiteli Problémy se řeší v prostředí, ve kterém vznikly a vytváří se základna pro prevenci

Školní psycholog a jednotlivý učitel Vztah ŠP a učitele MUSÍ být založen na vzájemném respektu k profesi toho druhého a na profesní důvěře!!! Konzultace zvolených pracovních postupů nebo způsobů komunikace s žáky. Rozbor vyučovacích postupů a průběhu vyučovacích hodin. Vytváření metodického zázemí pro vedení rozhovorů s rodiči. ŠP je často prostředníkem jejich vzájemné komunikace.

Školní psycholog a jednotliví žáci Je škola vhodným místem pro práci s klienty- žáky? Psychoterapie na půdě školy? Krizová intervence, konzultace, diagnostika intelektu a osobnosti, zvládání výukových obtíží, školní selhávání, výchovné problémy, patologické jevy, adaptační problémy, vztahové problémy. Zacházení s důvěrnými informacemi. Profesní výbava psychologa!!! Předávání klientů dalším odborníkům.

Školní psycholog a rodiče Informace o pravidlech poskytování služby školním psychologem. Efekt prostředí školy. Pracovna psychologa bezpečným místem. Informační, konzultační, vzdělávací a poradenské služby. Velmi náročná součást psychologické práce, protože je často třeba spolupracovat s celým rodinným systémem.