Nábožensky vzdělávací tvorba doby barokní úvod Zpracováno k projektu FRVŠ 3163/2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Co má obsahovat prezentace
Český jazyk a literatura
Společnost vědění/učící se společnost
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Umberto Eco – Jméno růže
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
LATINA A LATINSKÁ LITERATURA V ČESKÝCH ZEMÍCH V DOBĚ BAROKA
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Česká románská kultura
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
Římské číslice 1 – 20 Matematika , 5. ročník
Katedra historie FP TUL
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
DĚJIINY SVĚTOVÉHO DIVADLA III Úvod 2014 / Struktura přednášky DSD Dějiny světového divadla I – ZS Dějiny světového divadla II – LS
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Osoba v právním smyslu Obecná charakteristika. Výběrová literatura: Korten, D.C., Keď korporácie vládnu svetu. Vyd. PARADIGMA.SK, Košice, 2000 Gray, J.,
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Literatura k aktuálním otázkám
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv21/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Původní český muzikál Autor: Mgr. Petr.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
Nad vědou v dějinách (I. a II.) Mgr. Pavel Rušar instruktor kurzu.
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
Manuscriptorium Evropská digitální knihovna historických fondů.
Seminář Bakalářská práce
Uměleckonaučná literatura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozhodování jako manažerská funkce
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pedagogika jako vědecká disciplína
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Spolkové a nadační právo
Ekonomika veřejného sektoru
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Název materiálu: Národní obrození
Prezentace a obhajoba zadaného tématu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Český jazyk a literatura
Vzor individuální prezentace
Velehrad - Centrum kulturního dialogu západní a východní Evropy
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Transkript prezentace:

Nábožensky vzdělávací tvorba doby barokní úvod Zpracováno k projektu FRVŠ 3163/2012

Nástin práce bod I –IX - základní otázky tématu – úvod bod I –IX - základní otázky tématu – úvod návrh typologie nábožensky vzdělávací literatury doby barokní návrh typologie nábožensky vzdělávací literatury doby barokní bod X – XIV - výňatky z textů – starých tisků nebo moderních kritických edic bod X – XIV - výňatky z textů – starých tisků nebo moderních kritických edic Katechizační texty….. Katechizační texty….. ukázky jsou voleny tak, aby prezentovaly nejen vybraný typ zohledňující hlediska žánrová i funkční zaměření textu, ale též aby na nich mohly být vyloženy otázky uvedené v bodech I-IX ukázky jsou voleny tak, aby prezentovaly nejen vybraný typ zohledňující hlediska žánrová i funkční zaměření textu, ale též aby na nich mohly být vyloženy otázky uvedené v bodech I-IX práce s vybranými ukázkami by tedy měla brát zřetel i k nim práce s vybranými ukázkami by tedy měla brát zřetel i k nim výběr relevantní odborné literatury (na některé tituly je odkazováno i ve výkladu) je připojen v závěru výběr relevantní odborné literatury (na některé tituly je odkazováno i ve výkladu) je připojen v závěru

I. Nábožensky vzdělávací tvorba a její cíle Výuka věrouky (vedle tradičního kostela a školy) Výuka věrouky (vedle tradičního kostela a školy) Podíl na procesu christianizace společnosti Podíl na procesu christianizace společnosti Kultivace víry a morálky Kultivace víry a morálky Prohloubení emocionálního prožitku víry Prohloubení emocionálního prožitku víry Rozvoj schopnosti sebereflexe čtenáře Rozvoj schopnosti sebereflexe čtenáře

II. Dynamika vývoje nábožensky vzdělávací tvorby Středověké kořeny Středověké kořeny Tomáš Štítný Tomáš Štítný Vývoj v době humanismu Vývoj v době humanismu Baroko Baroko

III. Autor a jeho strategie Metody práce Metody práce Strukturace textu Strukturace textu

IV. Čtenář Emancipační význam četby Emancipační význam četby Způsob recepce textu Způsob recepce textu Latina a vernakulární jazyk Latina a vernakulární jazyk

V. Mimoliterární charakter nábožensky vzdělávací tvorby Normativní věroučné jádro a metody jeho explikace Normativní věroučné jádro a metody jeho explikace Širší pojetí – veškerá nábožensky zacílená produkce, též kázání, duchovní píseň, modlitba aj. Širší pojetí – veškerá nábožensky zacílená produkce, též kázání, duchovní píseň, modlitba aj. Užší pojetí – realizace nábožensky vzdělávacích cílů, fungování mimo veřejnou sféru Užší pojetí – realizace nábožensky vzdělávacích cílů, fungování mimo veřejnou sféru

VI. Intertextualita Základní články víry Základní články víry Bible a patristika Bible a patristika Biblický apokryf Biblický apokryf Exemplum Exemplum

VII. Segmentace textu Formule Formule Gesta Gesta Způsob jejich využití Způsob jejich využití

VIII. Makrostruktura Kumulace textů Kumulace textů Interakce textů Interakce textů

W. Brückner : trojí funkční zaměření NV textů Propagandistické – převládají narativní postupy a intence persvazivní, snaha přivést k víře Propagandistické – převládají narativní postupy a intence persvazivní, snaha přivést k víře Katechetické – uplatňují se výrazněji postupy rétorické, dialog umožňující zvažování argumentů, vládne tu intence poučující s cílem získat (docere, conciliare) Katechetické – uplatňují se výrazněji postupy rétorické, dialog umožňující zvažování argumentů, vládne tu intence poučující s cílem získat (docere, conciliare) Povznášivé (aedificatio) – s postupy meditativními směřujícími k posílení zbožnosti pomocí prožitku víry, s cílem duchovně pohnout, dojmout, vést k následování vzoru (permovere, imitare, delectare) Povznášivé (aedificatio) – s postupy meditativními směřujícími k posílení zbožnosti pomocí prožitku víry, s cílem duchovně pohnout, dojmout, vést k následování vzoru (permovere, imitare, delectare) Souzvuk Souzvuk

IX. J. Kolár: mezidruhový kontext Metodologie využití mezidruhového kontextu v nábožensky vzdělávací literatuře Metodologie využití mezidruhového kontextu v nábožensky vzdělávací literatuře

X. Návrh typologie zohledňuje hlediska žánrová i funkční zaměření textů zohledňuje hlediska žánrová i funkční zaměření textů soubor textů: soubor textů: texty katechizační texty katechizační Věroučné encyklopedie Věroučné encyklopedie

Vybraná doporučená literatura Brückner, Wolfgang: Begriff und Theorie von Volkskultur für das 17. Jahrhundert. In Literatur und Volk im 17. Jahrhundert: Probleme populärer Kultur in Deutschland. Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung; Bd. 13, Teil 1, Wiesbaden 1985, S. 3–21 Brückner, Wolfgang: Begriff und Theorie von Volkskultur für das 17. Jahrhundert. In Literatur und Volk im 17. Jahrhundert: Probleme populärer Kultur in Deutschland. Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung; Bd. 13, Teil 1, Wiesbaden 1985, S. 3–21

Vybraná doporučená literatura Brückner, Wolfgang: Thesen zur literarische Symbol des sogennant Erbaulichen. In Literatur und Volk im 17. Jahrhundert: Probleme populärer Kultur in Deutschland Kolár, Jaroslav: O mezidruhových kontextech v české literatuře 16.–17. století. In Návraty bez konce. Studie k starší české literatuře. Brno: Atlantis 1999, s. 17–32

Vybraná doporučená literatura ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010 ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010 LOUTHAN, Howard. Obracení Čech na víru, aneb, Rekatolizace po dobrém a po zlém. Vyd. 1. Praha: Rybka, 2011 LOUTHAN, Howard. Obracení Čech na víru, aneb, Rekatolizace po dobrém a po zlém. Vyd. 1. Praha: Rybka, 2011 PELIKAN, Jaroslav. Komu patří bible? Dějiny Písma v proměnách staletí. Vyd. 1. Praha: Volvox Globator, 2009 PELIKAN, Jaroslav. Komu patří bible? Dějiny Písma v proměnách staletí. Vyd. 1. Praha: Volvox Globator, 2009

Vybraná doporučená literatura POLEHLA, Petr. Jezuitské divadlo ve službě zbožnosti a vzdělanosti. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011 POLEHLA, Petr. Jezuitské divadlo ve službě zbožnosti a vzdělanosti. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011 PUMPRLA, Václav. Knihopisný slovník českých, slovenských a cizích autorů. Praha: Kabinet pro klas. Studia, 2010 PUMPRLA, Václav. Knihopisný slovník českých, slovenských a cizích autorů. Praha: Kabinet pro klas. Studia, 2010