Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Konference ČSVTS HGF a VŠB-TU Současnost a perspektivy těžby a úpravy nerudních surovin II Využití průzkumu ložisek nerudních surovin pro projektování.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Průmysl. O čem tato lekce bude: o průmyslu obecně, o koeficientu průmyslu, o ukazatelích charakterizujících průmysl.
TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Změny v ekonomickém prostředí
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Facility management ČSN EN
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Ekonomika investic.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Význam informací a dat a znalostí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Lenka Zahradníčková
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
SPACE ANALÝZA.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
Oceňování ložisek a cena (podle různých zdrojů a materiálů M.Holuba)
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Model strategie marketingového mixu
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovliv ň ující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Hospodářství.
Př.MPO 2: strategie podniku a růst hodnoty podniku Strategie Růst výkonnosti podniku Růst hodnoty podniku.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Vysoká škola technická a ekonomická
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Digitální učební materiál
Společné a koordinované politiky EU
Vítejte na marketingu.
Cenové strategie.
Transkript prezentace:

Faktory ovlivňující využívání ložisek

Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická, lokální)

Ložisko a systém vztahů Geologie Technologie (dobývání, úprava) kvalita kvantita technologické požadavky náklady výpočty efektivnosti investice požadavky společnosti – trhu infrastruktura …

Geologické faktory - rizika kvalita průzkumu (vzorkování, technologické a laboratorní práce) zásoby vyhledané a prozkoumané kvalita versus množství zásob GEOLOGICKÉ GEOLOGICKÉ - přírodní faktory: jsou určeny genezí ložiska a geologickým prostředím. Z toho je odvozen typ suroviny, její kvalita a kvantita, báňsko-technické podmínky dobývání atd. hlavní geologické riziko

Technologická rizika značná ale nikoliv zásadní TECHNOLOGICKÁ TECHNOLOGICKÁ - znalost a dostupnost těžebních, úpravenských a dalších zpracovatelských technologií.

Ekonomická rizika provozní – náklady a ceny investiční – dlouhodobá návratnost zisk Výše nutného zisku závisí i na poměru výše investice k velikosti produkce, v tomto případě těžby. U těžeb mezi kt/rok je poměr investičních a vlastních výrobních nákladů na těžbu jedné tuny okolo 2 až 4 ku jedné. Tento poměr s velikostí těžby klesá pod 1 při těžbách nad kt/rok. EKONOMICKÉ EKONOMICKÉ - vývoj cen a nákladů, fáze ekonomických cyklů, obchodní strategie těžaře, atd.

Výnos-riziko-likvidita likvidita riziko výnos vkladní knížka

Strategická rizika domácí vnější, mezinárodní vztahy surovinová politika politika, legislativa STRATEGICKÉ STRATEGICKÉ - dostupnost suroviny na světových trzích, mezinárodní napětí všeobecně a v zemích hlavních producentů zvláště, zájem státu na vlastním těžebním průmyslu atd. --- např. jejich zlepšení vede k růstu významu přírodních faktorů

Regionální rizika problematika životního prostředí – definice požadavků na kvalitu ŽP legislativa nerosty vyhrazené / nevyhrazené LOKÁLNÍ LOKÁLNÍ - podnebí a orografie, infrastruktura, dostupnost energie a pracovní síly, stupeň využívání zdrojů, zatížení a ochrana životního prostředí, střety zájmů atd. Grasberg, Papua-Nová Quinea

Georgius Agricola „… avšak horník, dřív než začne žíly dobývati, má uvážiti sedm věcí: 1.povahu místa 2.jeho polohu 3.vodu 4.cestu 5.podnebí 6.země pána 7.země souseda“ (De re metallica libri XII, 1556)

Schéma systémového modelování (obecné) formulace cíle definice objektu popis struktury modelu analýzaexperiment identifikace parametrů studium chování a syntéza modelu aplikacekorekce

Projevy faktorů v obecných trendech využívání ložisek částečně posun k méně kvalitním surovinám, náhradním, či netradičním nekontrastní typy ložisek přírodní faktory jsou vyvažovány větší těžbou, povrchovou těžbou využití zdrojů v hloubkách – zlepšení průzkumu a technologie těžeb