PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D. SURDOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY jeden z oborů speciální pedagogiky, který se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním osob se sluchovým postižením základní dělení na oralisty (německá metoda) a zastánce ZJ (francouzská metoda)
ZÁKLADNÍ TERMINOLOGIE hluchoněmý hluchý neslyšící Neslyšící osoby se sluchovým postižením
DĚLENÍ SLUCHOVÝCH VAD dle doby získání typ vady dle výše ztráty prelingvální postlingvální typ vady převodní percepční dle výše ztráty WHO
VÝŠE ZTRÁTY Stupeň postižení odpovídající hodnota v dB charakteristika doporučení, rady 0 – normální sluch 25dB nebo méně (lepší ucho) Žádné, či velice mírné sluchové problémy. Schopnost slyšet šepot. 1 – lehké postižení 26-40dB (lepší ucho) Schopnost slyšet a opakovat slova mluvená normálním hlasem z 1 metru. Poradenství, kompenzační pomůcky. 2 – střední postižení 41-60dB (lepší ucho) Schopnost slyšet a opakovat slova mluvená zvýšeným hlasem z 1 metru. Kompenzační pomůcky. 3 – těžké postižení 61-80dB (lepší ucho) Schopnost slyšet nějaká slova, která jsou říkána zvýšeným hlasem do lepšího ucha. Kompenzační pomůcky. Výuka odezírání, znakového jazyka. 4 – hluboké postižení včetně hluchoty 81dB nebo více (lepší ucho) Neschopnost slyšet a rozumět velmi silnému hlasu (křiku). Kompenzační pomůcky. Další rehabilitace- odezírání, zankový jazyk.
DIAGNOSTIKA SLUCHOVÝCH VAD včasnost audiometrie z elektrické odezvy tónová audiometrie
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ běžné školství speciální školství MŠ pro sluchově postižené ZŠ pro sluchově postižené SŠ pro sluchově postižené vybudování komunikačního kanálu orální přístup bilingvální přístup totální komunikace
VÝZNAM SLUCHU PRO ČLOVĚKA sluchem přijímáme 75% informací přijímáme informace stále i podvědomě základní charakteristika: impulzivnost nedostatek sebeúcty nedostatek empatie problémy v prosociálním chování neschopnost popsat momentální ps. stav
KOMPENZAČNÍ POMŮCKY technické pomůcky úprava prostředí sluchadla CI úprava prostředí koberce světlo úprava učebních materiálů