SPP341 PROJEKTOVÁNÍ INSTITUCÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE I. Konzultace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropská obchodní akademie1 Projektové cíle. Evropská obchodní akademie2 Projektové cíle   cílem projektového řízení je zajistit, aby požadované změny.
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Vize, Strategie, Cíle.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Evropský sociální fond
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
©AIT, Metoda logického rámce Jan Havlík, AIT Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Ing. Jan Doležal Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů, VŠE SE MĚNÍ „Kdo nemyslí na budoucí, bude poděšen blízkým.“ (Konfucius)
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Činnost veřejné správy
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Proces řízení projektu
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
RNDr. Ladislava Rohlová RNDr. Ladislava Rohlová Aplikace materiálových toků v průmyslovém podniku ENVIKONGRES BRNO 2006.
Didaktické prostředky
Jak na projekty Interaktivní výuka aneb od konce to jde lépe...
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
Podniková ekonomika Personální činnost.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Předmět: Řízení podniku 1
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Příprava projektu Komunitární program PROGRESS. Výzva 0&langId=enhttp://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=63.
Kampaň Sdružení AP pro podporu technického vzdělávání Průhonice, 10. prosince 2008 SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU / AUTOMOTIVE INDUSTRY ASSOCIATION.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Komunitní sociální práce
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
Příprava žádosti Společný technický sekretariát Drážďany.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Ekonomika malých a středních podniků
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Místní plán inkluze + OP VVV
Didaktické prostředky
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rozhodování jako manažerská funkce
Ekonomika malých a středních podniků
Projektování Projekt = plán, záměr, úmysl
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Management a řízení hotelu
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

SPP341 PROJEKTOVÁNÍ INSTITUCÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE I. Konzultace ZÁKLADNÍ POJMY A PŘÍSTUPY k projektům a projektování

Co je to „projekt“? = jakákoliv činnost, která končí dosažením přesně stanoveného cíle, resp. výsledku. - zahrnuje dočasné úkoly s přestě stanoveným cílem, jehož splnění vyžaduje organizované využití odpovídajícíh zdrojů.

Co všechno může být předmětem projektování institucí sociální práce Co všechno může být předmětem projektování institucí sociální práce? (uvedené aspekty projektování využívají rozlišení významu pojmu „organizace“) (1)  Založení instituce, resp. kampaň za její založení. Podle problému cílové populace a jejích potřeb záleží na tom, zdali projekt bude zaměřený na vznik quazi pospolitosti, založení sociálního sdružení anebo instituce v užším smyslu; (2) Zefektivnění práce u již existující organizace racionalizají jejích jednotlivých prvků; (3) Přímá organizovaná pomoc určité skupině lidí při řešení jejich problémů (je potřebné zorganizovat poskytuní služeb, výchovně osvětové činnosti anebo dosažení systémové změny na lokální, regionální anebo národní úrovni).

O tvorbě projektu budeme uvažovat ve dvou rovinách (1)   v rovině manažerských činností při tvorbě projektu; a (2) v rovině charakteristických znaků projektu.

Pět manažerských činností souvisejících s řízením projektu (dle M. D Pět manažerských činností souvisejících s řízením projektu (dle M.D. Rosenau, 2000: 12-13) (1)   Definování projektových cílů; (2)  Plánování projektu (tým musí splnit podmínku trojrozměrného cíle); (3)   Vedení lidí pracujících na projektu; (4)   Sledování postupu prací na projektu; a Ukončení projektu (ověření, že hotový úkol odpovídá aktuální definice cíle či cílů). ----------------------------------------------------------------------------------------- Tyto činnosti jsou společné jak pro projekty, které řeší technické problémy, tak i pro projekty, které řeší problémy a úkoly sociální.

Dva aspekty, ve kterých se liší řešení technických problémů od řešení problémů sociálních (1)   V povaze řešeného problému; Projekty institucí sociální práce vycházejí z potřeb sociálních skupin, resp. sociálních kategorií a prostředí a musejí zohlednit a reagovat na mnohem složitější sociální situace než projekty pro řešení technických problémů. (2) V postupu tvorby a realizace projektu.

Sedm kroků tvorby projektu (využití přístupu M. D. Rosenaua (2000) a L Sedm kroků tvorby projektu (využití přístupu M.D. Rosenaua (2000) a L. Musila (2002)) (1)   Zadání projektu; (2)   Ideový návrh projektu; (3)   Programový návrh projektu; (4)   Návrh projektu; (5)   Rozpory a jejich řešení; (6)   Konečná verze návrhu projektu; (7) Příprava projektu na předložení/schválení.

Jaké existují typické znaky projektů ? (dle M.D. Rosenau 2000:5) (1)   mají trojrozměrný cíl; (2)   jsou jedinečné; (3)   zahrnují zdroje; (4) realizují se v rámci organizace.

V čem spočívá trorozměrnost cíle projektů ? (1)   dosažení požadovaných měřitelných cílů (parametrů); (2)   provedení v daném termínu; (3) v rámci rozpočtových nákladů organizace, která projekt zavádí.

Charakteristické znaky projektů institucí sociální práce (dle M. D Charakteristické znaky projektů institucí sociální práce (dle M.D. Rosenaua (2000: 5-12) a I. Vašečky (2003)) Řeší jedinečným způsobem problémovou situaci určité cílové populace; Mají stanoveny měřitelné a realizovatelné cíle; Využívají metody intervence adekvátní problémové situaci; Vycházejí z rozvahy vnějších a vnitřních zdrojů; Mají jasně formulovanou strategii a taktiku.

Na co je vázáno schválení projektu ? (1)   Jasné deklarování cílů; (2)   Jednoznačné vymezení cílové skupiny (cílových skupin) klientů; (3)   Explicitní vyjádření předpokládaných výstupů a výsledků (produktů). (explicitní stanovení metod intervence jakožto způsobů dosažení těchto výstupů a výsledků)

Složitější sociální situace vyžaduje při tvorbě projektu instituce sociální práce věnovat větší pozornost třem manažersky odlišným činnostem (dle L. Musila, 2002) (1)   Najít profesionálně kvalitní řešení; (2)   Identifikovat podmínky realizace; (3) Řešit potenciální rozpory.

1. Jak nalézt profesionálně kvalitní řešení? Je nutné si ujasnit CO, PROČ a JAK budeme projektem řešit; Na základě toho definujeme zadání projektu a vypracujeme program řešení daného sociálního problému nebo úkolu; Po jeho ukončení se často vracíme na začátek, původní mozaiku bouráme a stavíme novou, protože na samém začátku jsme špatně promysleli východiska.

Optimálně bychom měli profesionálně kvalitní řešení absolvovat ve třech krocích (1)   Rozpracovat zadání projektu (výběr tématu a kriterií pro výběr řešení); (2)  Dohodnout ideový návrh projektu (upřesnit zadání projektu: popsat problém a podstatu jeho řešení); (3) Zpracovat programový návrh projektu (definovat problémovou situaci cílové populace a konkretizovat řešení této situace).

(= výběr tématu a formulování představy o jeho řešení) Cíl: 1. krok: Zadání projektu (= výběr tématu a formulování představy o jeho řešení)   Cíl: Volba tématu a stanovení kriterií úspěšného řešení.

 2. krok: Ideový návrh projektu (= upřesnění zadání projektu: popis problému a jeho podstaty a stanovení kriterií pro výběr adekvátního způsobu řešení)   Cíl: Upřesnit zadání pro vypracování akceptovaného a realizovatelného projektu, který by řešil všemi akceptovaný problém. Prostředkem je vypracování představy o žádoucí strategii a taktice. Jedná se vlastně o upřesnění zadání projektu.

Programový návrh projektu  3. krok: Programový návrh projektu (= definování problémové situace cílové populace a konkretizování jejího řešení)   Cíl: Definovat v podobě ideového návrhu projektu problémový prostor vhodný pro uplatnění metod intervence které jsme zvolili, pro ovlivňování terčů a pro překonávání problémů v oblasti zdrojů.

2. Jak identifikovat a naplánovat podmínky realizace projektu? Jde o činnost, jejímž výsledkem je idetifikace a uspořádání všech činností potřebných pro realizaci projektu. 4. krok: Návrh projektu (= pracovní plán projektu)   Cíl: Uspořádat konkrétní akce a úkoly do logického pořádku v podobě pracovního plánu tak, aby plán vedl realizátory krok za krokem k dosažení vytyčeného cíle.

3. Jak řešit potenciální rozpory?      Cílem této činnosti je: (1) Identifikovat rozpory, které máme jako tvůrci projektu se subjekty, které jsou zainteresovány jeho realizací, nebo kterých se realizace projektu různě dotkne; (2)   Sumarizovat tyto rozpory; a (3) Vytvořit si představu o jejich řešení.      Předmětem konzultací a vyjednávání se v této etapě nejčastěji stávají: (1)  Rozpracované složky cíle, tj. rozsah prací (specifikace akcí, jednotlivé úkoly); a (2) Parametry jejich provedení, časový harmonogram, zabezpečení akcí.

Konečná verze návrhu projektu 5. krok: Rozpory a jejich řešení (= konzultace návrhu projektu s relevantními partnery)   Cíl: Konstatovat rozpory, sumarizovat je a vypracovat představu o jejich řešení. 6. krok: Konečná verze návrhu projektu (= závěrečné konzultace projektu)   Cíl: Odstranit sporné body v návrhu projektu a upravit projekt do konečné podoby. Uskutečňuje se ve dvou krocích.

Příprava projektu k předložení/ke schválení   7. krok: Příprava projektu k předložení/ke schválení Cíl: Upravit projekt do podoby požadované pro jeho schválení.

jednotlivé kroky jsou uspořádány kumulativně, což znamená, že žádný z nich není možno při sestavování projektu vynechat, protože v každom následném kroku se přebírá a dále rozpracovává vše, co bylo vypracované v kroku předcházejícím; nelze vyloučit situaci, kdy v následujícím kroku (x + 1) dospějeme k tomu, že v předcházejících krocích (x, x - 1, ...) jsme se v něčem mýlili a je nutné znovu je promyslet; znaky projektu jsou součástí každého kroku. Tvoří tak v každém z výše jmenovaných kroků jednotné schema, které se budeme snažit naplnit odlišným, pro daný krok specifickým obsahem.