Veřejná správa ve školství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti financování dětského domova se školou Veselíčko
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Státní organizace Organizace, jejichž zakladatelem je státní nebo obecní samospráva Dělení:  Státní podnik – slouží k podnikání  Rozpočtové a příspěvkové.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Nástroje územního plánování
Hodnocení škol a školských zařízení
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Platná zákonná právní úprava oblasti regionálního školství
Vzdělávací soustava ČR
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
Veřejná správa – úvod.
PRÁVNÍ MINIMUM Školské právo
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
škol a školských zařízení
Členění a organizace veřejné správy
Rozpočty územních samosprávných celků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vládní neziskové organizace
Vykonavatelé vlastnického práva státu
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa Petr Machala.
Státní správa.
Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Veřejná správa ve školství, reforma školství
Financování regionálního školství
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Územní samospráva Obce
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Vzdělání z hlediska teorie statků
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon) vyjmenovává pravomoci zřizovatele, ředitele a školské rady Zřizovatel vydává zřizovací listinu školy; rozhoduje o.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
Normativní financování vztahy a souvislosti
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Obecná část rozpočtového práva III
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Novinky v předškolním vzdělávání
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpis rozpočtu a normativy
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Veřejná správa ve školství přednáška do předmětu Ekonomika školství 21. října 2005

Hlavní princip reformy VS ve školství- demokratizace- zabezpečována hlavně: decentralizací = přesun kompetencí z centrální úrovně státní správy na úroveň územních a obecních samospráv, participací = spoluúčast subjektů zainteresovaných na vzdělávání na spolurozhodování na jednotlivých stupních řízení a správy školství.

1. fáze reformy VS ve školství zřízení krajských úřadů k 1.1.2001, které nebyly připravené k převzetí kompetencí přesun kompetencí se realizoval v třech etapách: I. etapa: realizace k 31.3.2001 II. etapa: realizace k 30.6.2001 III. etapa: realizace k 30.9.2001

2. fáze reformy- rok 2002 Schválení zákonů: č. 284/2002 Sb. č. 312/2002 Sb. o úřednících územních samosprávních celků č. 320/2002 Sb. o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů

Právní subjektivita škol způsobilost být účastníkem- subjektem- právních vztahů právní subjekt vstupuje do právních vztahů a nese za ně odpovědnost změna právní formy musela být do 1.1.2003

Nabytí právní subjektivity školami- 3 varianty: sloučení jedné nebo více organizačních složek do již existující příspěvkové organizace (PO) vznik nové PO z jedné organizační složky vznik jedné PO z více organizačních složek

Průběh reformy ve školství (1) Státní správu ve školství do 31.12.2000 podle zákona ČNR č. 564/1990 Sb. vykonával a) ředitelé škol a školských zařízení b) obec, c) školské úřady, d) Česká školní inspekce, e e) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále jen "ministerstvo"), f f) jiné ústřední orgány státní správy, pokud tak stanoví zvláštní zákon.

Průběh reformy ve školství (2) Státní správa ve školství od 1. 1. 2001 podle zákona č. 132/2000 Sb. a) ředitelé škol a školských zařízení b) obec, c) okresní úřady d) kraje e) Česká školní inspekce f) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále jen "ministerstvo"), g)jiné ústřední orgány státní správy, pokud tak stanoví zvláštní zákon.

Průběh reformy ve školství (3) Státní správa ve školství od 1.1.2003 podle zákona č. 284/2002 Sb. do 1.1.2005 a) ředitelé škol a školských zařízení b) obce c) kraje d) Česká školní inspekce e) ministerstvo, f) jiné ústřední orgány státní správy

Průběh reformy ve školství (4)- samospráva Samosprávu ve školství do 31.12.2000 podle zákona ČNR č. 564/1990 Sb. vykonávali a) obce, okresní školské rady a rady škol Stav od 1. 1. 2001 podle zákona č. 132/2000 Sb. obce, kraje a rady škol Stav od 1.1.2003 do 1.1. 2005 podle zákona č. 284/2002 Sb. obce, kraje, rady škol

Školská právnická osoba právnická osoba, jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání podle vzdělávacích programů zřizovatelem může být kraj, obec nebo svazek obcí nebo jiná právnická osoba nebo fyzická osoba zřizuje se zřizovací listinou a vzniká dnem zápisu do rejstříku školských právnických osob

Zřizovací listina špo název a sídlo školské právnické osoby název, sídlo a identifikační číslo zřizovatele označení statutárního orgánu druhy a typy škol a školských zařízení předmět, podmínky a rozsah doplňkové činnosti vymezení způsobu majetkového zajištění činnosti počet členů rady v případě školské právnické osoby zřizované jinou právnickou nebo fyzickou osobou vymezení doby, na kterou je školská právnická osoba zřízena

Orgány špo orgánem špo zřízené ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí je ředitel orgány školské právnické osoby zřízené jinou právnickou nebo fyzickou osobou jsou ředitel a rada

Ředitel a rada špo Ředitel je statutárním orgánem špo- Rada: dbá na zachovávání účelu, pro který byla špo zřízena a na řádné hospodaření schvaluje rozpočet, jednací řád rady, vnitřní mzdový předpis a organizační řád špo rozhoduje o předmětu, podmínkách a rozsahu doplňkové činnosti špo vydává souhlas k právním úkonům má nejméně 3 a nejvýše 15 členů, členy jmenuje a odvolává zřizovatel, funkční období člena rady je 5 let

Územní samosprávu ve školství vykonávají: obec kraj Dbají zejména o: soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů a potřebami trhu práce a demografickým vývojem dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek

ředitel školy a školského zařízení (1) rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb odpovídá za poskytované vzdělávání odpovídá za pedagogickou a odbornou úroveň vzdělávání vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti ČSI odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky ve škole zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán

ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, dále stanovuje organizaci a podmínky provozu školy a školského zařízení odpovídá za použití finančních prostředků státního rozpočtu předkládá rozbor hospodaření rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy v případech: přeřazení žáka, povolení individuálního vzdělávacího plánu odkladu povinné školské docházky převedení žáka do odpovídajícího ročníku ZŠ přijetí k základnímu vzdělávání, vzdělávání ve SŠ přestupu, změně oboru vzdělání a přerušení vzdělávání podmíněného vyloučení a vyloučení žáka ze školy uznání dosaženého vzdělání

MŠMT ČR řídí výkon státní správy ve školství zřizuje školy pro výkon ústavní a ochranné výchovy, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků zřizuje a zrušuje: školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny školy, jejichž činnost je upravena mezinárodními smlouvami zajišťuje a provádí kontrolu správnosti a efektivnosti využití finančních prostředků stanovuje směrnicí závazné zásady pro rozpis finančních prostředků vyhlašuje rozvojové programy ve vzdělávání vydá metodiku pro vypracování školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Ostatní ministerstva Ministerstvo obrany zřizuje a zrušuje střední vojenské školy, vyšší odborné vojenské školy a školská zařízení jim sloužící Ministerstvo vnitra zřizuje a zrušuje střední policejní školky, vyšší policejní školy a školská zařízení jim sloužíc, střední školy požární ochrany, vyšší odborné školy požární ochrany a školská zařízení jim sloužící Ministerstvo spravedlnosti zřizuje a zrušuje střední školky Vězeňské služby a školská zařízení jim sloužící Ministerstvo zahraničních věcí zřizuje a zrušuje základní školy při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu České republiky

Česká školní inspekce správní úřad s celostátní působností, který je organizační složkou státu a účetní jednotkou členěna na ústředí ČSI se sídlem v Praze a inspektoráty ČSI v čele je ústřední školní inspektor zpracovává koncepční záměry inspekční činnosti a systémy hodnocení vzdělávací soustavy vykonává inspekční činnost vydává výroční zprávy

Obec je povinna zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky dětí a pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky zajišťuje výdaje právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení, které zřizuje, s výjimkou výdajů hrazených z finančních prostředků státního rozpočtu může přispívat i na další neinvestiční výdaje jinak hrazené ze státního rozpočtu

Kraj je povinen zajistit podmínky pro uskutečnění středního a vyššího odborného vzdělávání, vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním, dále jazykového, základního uměleckého a zájmového vzdělávání a výkon ústavní výchovy zajišťuje výdaje právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení, které zřizuje, s výjimkou výdajů hrazených z finančních prostředků státního rozpočtu může přispívat i na další neinvestiční výdaje jinak hrazené ze státního rozpočtu

Školská rada zřizuje se při základních, středních a vyšších odborných školách funkční období je tři roky Náplň činnosti: vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů schvaluje výroční zprávu školy, školní řád, pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy projednává návrh rozpočtu právnické osoby, vyjadřuje se k rozboru hospodaření a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření projednává inspekční správy ČSI

Hlavní zákonná norma ve školství: zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Tento zákon zrušil předcházející zákony: zákon č. 29/1984 Sb. o soustavě základních a středních škol ve znění pozdějších předpisů zákon č. 76/1978 Sb. o školských zařízeních zákon č. 564/1990 Sb. o státní správě a samosprávě ve školství v znění pozdějších předpisů (i 284/2002 Sb.) http://www.msmt.cz/Files/Obrazky/OS200505.JPG