Pedagogický management J. Šťáva katedra pedagogiky tel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

úmluva o právech dítěte
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Studijní obor: Sociální činnost
Sociálně právní ochrana dětí
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Sociální patologie SCPT SCPA
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Všeobecná deklarace lidských práv
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Lidská práva v dokumentech
Minimální preventivní program školy
Základní práva a svobody
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Práva a povinnosti rodičů a dětí
Střední zdravotnická škola Mostecká Tábor DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Bc. Lektorství cizích jazyků
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
Vzdělání z hlediska teorie statků
Management pro vychovatele PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
2. ročník(4. semestr) NMgr. studia LF LF:MPSM101
Bc. Lektorství cizích jazyků
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Občanská práva a povinnosti
Práva a povinnosti mezi manželi
DOKUMENTY UPRAVUJÍCÍ LIDSKÁ PRÁVA
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Novela zákona o místních poplatcích
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
Občanská práva a povinnosti
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Pedagogický management 2005 J. Šťáva katedra pedagogiky tel
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
Úmluva o právech dětí Teologická etika 2 Jabok
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
LIDSKÁ PRÁVA y.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Pedagogický management J. Šťáva katedra pedagogiky tel DPS

1. Klima školy 2. Výchovný projekt (program) Požadavky Seminární práce: 1. Klima školy 2. Výchovný projekt (program)

Tematické okruhy: 1. Kurikulum - pojetí, proměny a trendy. 2. Obsah vzdělávání - učební plány, učební osnovy, standardy. 3. Informační systém pedagogické soustavy v ČR. 4. Pedagogická administrativa, pedagogická dokumentace. 5. Vzdělávací programy (např. Obecná škola, Národní škola, Zdravá škola apod., jakýkoliv).

Tematické okruhy: 6. Metody evaluace výchovných a vzdělávacích zařízení (vnější, vnitřní, možnosti). 7. Klima školy. 8. Vzdělávací politika ČR. 9. Dozory nad žáky. 10. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR.

Tematické okruhy: 11. Školský zákon č. 29/1984 Sb. (138/1995). 12. Zákon ČNR o školských zařízeních 76/1978 Sb.(novela 138/1995). 13. Rámcový vzdělávací program. 14. Image školy. 15. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.

Tematické okruhy: 16. Státní správa v řízení školství ČR. 17. Samospráva v řízení školství ČR. 18. Česká školní inspekce. 19. Výchovně vzdělávací soustava v ČR. 20. Vyhláška o ZŠ.

Tematické okruhy: 21. Dětská práva v ČR. 22. Vyhláška o SŠ. 23. Šikana. 24. Prevence sociálně patologických jevů.

Tematické okruhy: 25. Public relation. Kultura školy. 26. Marketing a škola.

Tematické okruhy: 27. Vyhláška o střediscích volného času dětí a mládeže. 28. Hygienické požadavky na zotavovací akce. 29. Organizace školního roku.

Literatura: Světlík, J. Marketing školy.Zlín, Ekka 1994. www.msmt.cz www.mvcr.cz Disketa „vychovatelé“ Školské zákony, vyhlášky Věstníky MŠMT nebo Sbírka zákonů 1991/291 Vyhláška o ZŠ, 1991/353 Vyhláška o soukromých školách, 1991/354 Vyhláška o SŠ, 1991/362 vyhláška o organizaci školního roku, 1991/452 Vyhláška o církevních školách, 1992/64 vyhláška o domovech mládeže, 1992/87 Vyhláška o školních družinách a školních klubech, 1992/432 Vyhláška o střediscích volného času dětí a mládeže, 1997/357 Vyhláška o školní inspekci 2001/106 Vyhláška ministerstva zdravotnictví o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti

Listina základadních práv a svobod

ÚMLUVA O PRÁVECH DÍTĚTE ÚMLUVA O PRÁVECH DÍTĚTE vychází z Všeobecné deklarace lidských práv, navazuje na Ženevskou deklaraci práv dítěte z roku 1924 a Deklaraci práv dítěte (přijatá Spojenými národy r.1959). Tato úmluva byla přijata v roce 1989 v New Yorku a jménem ČSFR byla podepsána 30.9.1990. Zveřejněna je ve Sbírce zákonů - č. 104/1991Sb, částka 22. ÚMLUVA O PRÁVECH DÍTĚTE a škola Prokazatelně s ní seznamte všechny pedagogické pracovníky (zápis v ped. radě) a zapracujte do školního řádu, do pravidel chování žáků a studentů - práva a povinnosti. -ÚMLUVA vychází z toho, že dětství má nárok na zvláštní péči a pomoc, rodina jako základní jednotka společnosti musí být chráněna tak, aby mohla plnit svoji úlohu, dítě musí vyrůstat v rodinném prostředí, musí být připraveno žít ve společnosti vlastním životem. -Dítětem se rozumí osoba mladší 18 let. -Státy, které přijaly úmluvu, se zavázaly respektovat a zabezpečit každému dítěti práva stanovená úmluvou bez jakékoli diskriminace podle rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, náboženství, politického smýšlení, národnostního, etnického nebo sociálního původu, majetku, tělesné nebo duševní nezpůsobilosti, rodu a jiného postavení dítěte nebo jeho rodičů. PRÁVA: -přirozené právo na život -právo na jméno,státní příslušnost, právo znát své rodiče a právo na jejich péči -dítě nesmí být odděleno od svých rodičů proti jejich vůli (výjimky na základě soudního rozhodnutí, např. pro zanedbávání péče) -dítě oddělené od jednoho nebo obou rodičů má právo udržovat osobní kontakty s oběma rodiči, ledaže by to bylo v rozporu se zájmy dítěte. -dítě, které je schopno formulovat své osobní názory, má právo je svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se musí názorům dítěte věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. Dítě má tedy právo na svobodu projevu - vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu - ústně, písemně, tiskem nebo jinými prostředky. Výkon tohoto práva může podléhat určitým omezením,ale ta mohou být jen taková, jaká stanoví zákon a která jsou nutná k respektování práv nebo pověsti jiných, k ochraně národní bezpečnosti nebo veřejného pořádku, veřejného zdraví nebo morálky. -právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství;právo a povinnosti rodičů, případně jejich zákonných zástupců usměrňovat dítě při výkonu jeho práva způsobem, který odpovídá jeho rozvíjejícím se schopnostem -svobody sdružování a pokojného shromažďování - s výjimkou omezení jež stanoví zákon a jež jsou nutná v demokratické společnosti -žádné dítě nesmí být vystaveno svévolnému zasahování do svého soukromého života, rodiny, domova nebo korespondence ani nezákonným útokům na svou čest a pověst. -oba rodiče mají společnou odpovědnost za výchovu a vývoj dítěte. Základním smyslem musí být zájem dítěte. -právo na ochranu před jakýmkoli tělesným či duševním násilím, urážením či zneužíváním, zanedbáváním nebo nedbalým zacházením, trýzněním nebo vykořisťováním během doby, kdy jsou v péči jednoho nebo obou rodičů, zákonných zástupců nebo jiných osob 446 ÚMLUVA O PRÁVECH DÍTĚTE - 2 DOPLŇUJE LIST č.445 -právo duševně či tělesně postižených dětí požívat plného a řádného života v podmínkách zabezpečujících důstojnost a umožňujících aktivní účast dětí ve společnosti -právo postižených dětí na zvláštní péči -právo postižených dětí na pomoc pokud možno bezplatnou, s ohledem na finanční zdroje rodičů, která je určena k zabezpečení účinného přístupu postiženého dítěte ke vzdělání, zdravotní a rehabilitační péči, přípravě pro zaměstnání a to způsobem vedoucím k dosažení co největšího zapojení dítěte do společnosti a rozvoje jeho osobnosti -právo na dosažení nejvýše dosažitelné úrovně zdravotního stavu, na využívání léčebných a rehabilitačních zařízení -právo každého dítěte na výhody sociálního zabezpečení -právo na životní úroveň nezbytnou pro jeho tělesný, duševní, duchovní, mravní a sociální rozvoj -právo dítěte na odpočinek a volný čas, na účast ve hře a oddechové činnosti -právo na ochranu před hospodářským vykořisťováním, před vykonáváním prací, které by mohly být nebezpečné, škodlivé zdraví a celkovému rozvoji -žádné dítě nesmí být nezákonně či svévolně zbaveno svobody -pokud je obžalováno či obviněno z porušení trestního práva, má být považováno za nevinné až do doby, kdy je mu zákonem prokázána vina. Má právo být okamžitě informováno o obviněních, právo na rozhodnutí věci před nestranným soudem v přítomnosti právního zástupce. Smluvní státy provádějí a zajišťují zejména: Pro všechny děti bezplatné a povinné základní vzdělání. Podněcují rozvoj různých forem středního vzdělání a zpřístupňují vysokoškolské. Činí opatření k tomu, aby kázeň ve škole byla zajišťována způsobem slučitelným s lidskou důstojností dítěte. Výchovu zaměřenou na posilování úcty k lidským právům a základním svobodám. Výchovu zaměřenou na posilování úcty k rodičům dítěte, ke své vlastní kultuře, jazyku a národním hodnotám. Přípravu dítěte na zodpovědný život ve svobodné společnosti v duchu porozumění, míru, snášenlivosti, rovnosti pohlaví a přátelství mezi všemi národy, etnickými, národnostními a náboženskými skupinami. Výchovu zaměřenou na posilování úcty k přírodnímu prostředí. Stanoví nejnižší věkovou hranici pro vstup do zaměstnání. Chrání před nezákonným užíváním narkotických látek. Chrání před všemi formami sexuálního vykořisťování a zneužívání. Chrání před mučením nebo jiným nelidským a krutým zacházením. Stanovují nejnižší věkovou hranici, před jejímž dosažením se děti považují za nezpůsobilé porušit trestní právo. Chrání dítě před všemi formami diskriminace, které vyplývají z postavení, činnosti, vyjádřených názorů nebo přesvědčení jeho rodičů. Podporují hromadné sdělovací prostředky k šíření materiálů dětem prospěšným, knih pro děti. Snižují kojeneckou a dětskou úmrtnost, zajišťují nezbytnou lékařskou pomoc a zdravotní péči pro všechny děti. Pro zjišťování pokroku ve státech, které ÚMLUVU podepsaly, se zřizuje stálý VÝBOR PRO PRÁVA DÍTĚTE při OSN. Státy, které ÚMLUVU podepsaly, musí výboru pravidelně předkládat zprávy o přijatých opatřeních k zajištění práv uvedených v ÚMLUVĚ. Výbor může doporučit Valnému shromáždění OSN provedení kontrol, jak je ÚMLUVA dodržována.