RODINNÁ TERAPIE A VÝZKUM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

INTEGRACE KBT S JINÝMI PSYCHOTERAPEUTICKÝMI SMĚRY
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Didaktické prostředky
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Rodinné prostředí žáka
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Tělesné sebepojetí.
Systemický přístup v SP
Psychologické aspekty zdraví
Model transkulturní péče
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ARTETERAPIE.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vymezení pojmů funkce rodiny
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Pohled rodinného terapeuta na poruchy příjmu potravy říjen 2012 PhDr. Blanka Pöslová Ambulance klinické psychologie, rodinná terapie PARDUBICE
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí
Didaktické prostředky
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Rozhodování jako manažerská funkce
Sociální práce s rodinou 4
Specifika léčby dospělých dětí alkoholiků
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Probační a mediační služby výjezdní zasedání RVPK Příbram
Standardy pro základní vzdělávání
Konflikt, koření života
Psychologie výchovy a vzdělávání
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Týmová hra Roman Šmiřák Jednatel
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Katedra sociální práce
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Pedagog.
Transkript prezentace:

RODINNÁ TERAPIE A VÝZKUM Od zdrženlivého postoje k pečlivému zkoumání David Skorunka

Výzkumné počátky The Bateson Research Project (1953-1962) G.Bateson, D.Jackson, J.Haley, W.Fry, P.Watzlawick Mental Research Institute D.Jackson, V.Satir, J.Riskin, P.Watzlawick, J.Haley, J.Weakland

Eia Asen (foto: Kubička) „Zlaté“ časy „Kdysi dávno, velcí pionýři rodinné terapie jezdili pravidelně po světových turné, předváděli zázraky s pomocí i bez pomoci tzv. zázračné otázky. Za sebou nechávaly zástupy přesvědčených následovníků, kteří se posléze, obvykle neúspěšně, pokoušeli napodobit demonstrované ryzí intervence. Věřící i nevěřící se poté dohadovali o svých vlastních případech a v průběhu času jsme byli svědky zrodu rozdílných škol, myšlenkových systémů a variant praxe. Jejich zástupci spolu často soupeřili, místo aby si uvědomili, že se navzájem doplňují.“ Eia Asen (foto: Kubička) Asen, 2004, s.280

Rodinná terapie jako sekta? „Současná rodinná terapie, bohužel, vykazuje řadů rysů charakteristických pro náboženský směr s několika soupeřícími sektami, v jejichž čele stojí charismatičtí proroci vedoucí spolu nesmiřitelné konflikty. Každý z nich tvrdí, že jeho pohled je pravdivý, ale pouze několik málo z nich reprezentuje profesi zakotvenou v etických zásadách a zdravé skepsi.“ Werry, A.J.: Journal of Family Therapy, 1989

Skeptický pohled na vědecké zkoumání Pochybnosti o konceptech, v nichž je tzv. patologie individuálně založená Polemika s představami jednoduché lineární kauzality Kritika Pozitivistického chápání vědy, jednostranně zaměřené metodologie výzkumu a designu studií Mohou tradiční metody zachytit a zkoumat procesy, které jsou svou podstatou rekurzivní, vzájemně propojené a vzájemně se ovlivňující ???

Sílící zájem o výzkum Journal of Marital and Family Therapy, 1995 Zvláštní vydání zaměřené na výzkum, W.Pinsof, L.Wynne Přehled výzkumu účinnosti rodinné terapie Asen, E.: Advances in Psychiatric Treatment, 2002, 8, 230-238 Metaanalýza přístupů rodinné terapie Shadish, W.R., Baldwin, S.A.: Journal of Marital and Family Therapy, 2003, 29,547 Bergin´s and Garfield´s.: Handbook of Psychotherapy and Behavioral Change, 2004, Zpráva o výzkumu systemické rodinné terapie Stratton, P. Association of Family Therapy (AFT), 2005 Carr. A. The effectiveness of family therapy and systemic interventions for child-focused problems. Journal of Family Therapy, 2009, 31. Carr, A. The effectiveness of family therapy and systemic interventions for adult-focused problems. Journal of Family Therapy , 2009, 31. Von Sydow, K., Beher, S., Schweitzer, J., Retzlaff, R. The efficacy of systemic therapy with adult patients; A meta-content analysis of 38 randomised controlled trials. Family Process, 2010, Vol. 49., No.4.

Oblasti zkoumání v psychoterapii Výsledek (Outcome) Účinnost (Efficacy, Effectiveness) FUNGUJE TO? CO JE ÚČINNĚJŠÍ? 1. Proces psychoterapie aneb Co se děje během PST? JAK TO FUNGUJE? 2. Teoretická východiska, předpoklady, koncepty. PROČ TO FUNGUJE? 3. Upraveno dle Dallos, Vetere, 2006

Je rodinná/systemická terapie účinná? Rodinná/systemická terapie je účinná!!! Ve 34 z 38 kontrolovaných, randomizovaných studiích, byla systemická terapie buď účinnější nebo stejně účinná jako jiná forma terapie Afektivní poruchy zejm. deprese Poruchy příjmu potravy Somatická onemocnění Návyková onemocnění Schizofrenie (v kombinaci s medikací a dalšími postupy) Poruchy chování Potenciál též u anxiosních a somatoformních poruch Von Sydow, Beher, Schweitzer, Retzlaff, 2010

RT programy pro specifické problémy doložené výzkumem Poruchy chování v dětství a dospívání Intervenční programy v rámci institucí Drogové závislosti RT jako klíčový faktor v porovnání se skupinovou či individuální terapií Schizofrenie Psychoedukační programy, doplnění farmakoterapie, otázka relapsu Některé poruchy v dětství a dosp. Deprese, poruchy příjmu potravy Kriteria účinnosti programu Výzkumný design Manualizovaná terapie Signifikantní pozitivní výsledky Replikace výsledků na dalších místech Důkaz o trvání pozitivních výsledků nejméně 1 rok po skončení léčby Alexander, J., Sexton, T., Leigh Mease, A., 2004

Rozkol mezi praxí a výzkumem Strategická Strukturální Kognitivně behaviorální Kontextuální terapie Transgenerační Psychoanalytické vč. inspirace teorií objektních vztahů Experienciální včetně modelu Satirové Psychoedukační Milánská systemická Na řešení zaměřená Konstruktivistické přístupy Konstrukcionistické přístupy Feministicky zaměřená RT Narativní Hellingerovo pojetí atd. Ověřené a doložené přístup RT (FBest; Family Based Empirically Supported Treatments) Functional Family Therapy Multidimensional Family Therapy Multisystemic Therapy Strukturální rodinná terapie Alexander, Sexton, Leigh Mease, 2004 Attachment-based family therapy Emotion-focused couple/family therapy

RT a tzv. outcome research SCORE Project (UK, EU) Systemic Clinical Outcome and Routine Evaluation Self-report outcome measure, 15 položek (podrobnější verze 40 pol.) P. Stratton et al.www.aft.org.uk Stále probíhá vyhodnocování citlivosti na změnu v podobě rodinného fungování jako výsledku systemické párové/rodinné terapie Probíhá testování a validizace v 16 evropských zemích STIC Project (USA) Systemic Therapy Inventory of Change Self-report dotazník zaměřený na posuzování změny v průběhu systemické terapie u jedince, páru, rodiny, dítěte W.Pinsof et al.

Proces rodinné terapie Co se odehrává v průběhu procesu rodinné terapie? Jaké mechanismy změny jsou zodpovědné za výsledek rodinné terapie? Jak příslušníci různých škol rodinné terapie pracují s určitými procesuálními fenomény? Např. práce s obviňováním mezi členy rodiny v průběhu rodinné terapie Výzkum porovnávající styl práce terapeutů hlásících se ke konstrukcionistické/narativní perspektivě Různé formy „zacházení“ s obviňováním a pocity viny u různých terapeutů, přestože společné sdílení výchozích premis Friedlander, Heatherington, Marrs, 2000

Perspektiva a zkušenost terapeuta „Zažívání negativních emocí je nevyhnutelnou součástí komplikovaného a nepředvídatelného procesu terapie a neměli bychom to považovat projev toho, že terapeut je nezkušený nebo že dělá svou práci špatně.“ Rober, 2010, s. 2. Nejčastějí pocity: strach, vztek pocity bezmoci, rozpaky, stud, ale i nuda… Časté pocit nejistoty a pochybnosti o vlastních schopnostech a dostatečné kompetenci. Riziko narušení terapeutické aliance (alliance ruptures) Riziko bezvýchodné situace (impasse) , která negativně naruší terapeutický proces. Safran et al., 2002; Rober, 1999, 2010, Flaskas, 2005

Mechanismy změny v rodinné terapii Redefinování problému Různé úhly pohledu, změny týkající se obviňování jedince, sdílení zodpovědnosti za řešení a změnu Vyřešení/překonání bezvýchodné situace, „slepé uličky“ Zmírnění negativních pocitů a konfliktních interakcí během sezení Zlepšení vzájemné komunikace a schopnosti zvládání projevů chování Terapeutické spojenectví společné úsilí terapeuta a klientů, nikoli pouhá terapeutova technika Nespecifické faktory změny Rodina Terapeut(ka) Strukturování terapie Alexander, J., Sexton, T., Leigh Mease, A., 2004

Terapeutická aliance-klíčový faktor Projekt SOFTA (USA, Španělsko) (System for Observing Family Therapy Alliances) M.Friedlander, L.Heatherington, V. Escudero et al. SOFTA-0 pozorování sezení či videonahrávek SOFTA-s self-report e-SOFTA elektronická podoba Vše jak pro klienta(y) tak pro terapeuty Původně pro výzkum, posléze i pro klinickou praxi a vzdělávací programy (rozvoj dovednosti k budování terapeutické aliance) www.softa-soatif.net

Dimenze terapeutické aliance v RT Postoj/motivace k terapeutické spolupráci Angažovanost v terapeutickém procesu Emoční vztah s terapeutem Afektivní „zapojení se“ klientů do terapie Kognitivně-behaviorální „zapojení se“ klientů do terapie Sdílený pocit sounáležitosti v rodině Bezpečí v terapeutickém systému Vztahy klientů k (v rámci) rodinného systému Upraveno dle Friedlander, Heatherington, Escudero, 2006

Terapeutická aliance v RT Odlišnosti od individuální terapie Komplexnější než dyadický vztah (vztahování se ke vztahu) Různá míra motivace u jednotlivých členů rodiny Různé potřeby a očekávání u jednotlivých členů rodiny Různé tzv. attachment patterns v různých dyádách Rodinná tajemství Rozdíly v moci mezi členy rodiny Různé fáze životního cyklu (vývoj) Nelze vyloučit vznik tzv. vztahových trojůhelníků (gender a pohlaví terapeuta zde hraje roli) Narušení terapeutických aliancí je časté. Všichni nemohou mít z terapie vždy stejný užitek Friedlander, 2008

Realita v praxi Průzkum v USA mezi 2598 rodinnými terapeuty. Který z rodinných terapeutů v posledních 25 letech nejvíce ovlivnil vaší klinickou praxi? Salvador Minuchin Virginia Satir Murray Bowen Milton Ericson 95,8% terapeutů kombinuje více přístupů, víceméně v eklektickém duchu. Pořadí přístupů: KBT (68,7%), MFT (49,8), Mindfulness therapy (41,4) Psychotherapy Networker, March Issue, 2007