MODELY INTEGROVANÉHO ZKUŠENOSTNÍHO VYUČOVÁNÍ aneb „VÝUKOVÉ PROGRAMY“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Jak se stát dobrým právníkem?
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Jak se stát dobrým právníkem?
(komentovaný přehled)
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Výchovně vzdělávací cíle
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Rámcové a školní vzdělávací programy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
ŠKOLNÍ DIDAKTIKA.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Projekt Impuls / Seminář
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Pedagogická Psychologie
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Konflikt, koření života
Pedagogická psychologie
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
VIKBA32 Informační vzdělávání
Transkript prezentace:

MODELY INTEGROVANÉHO ZKUŠENOSTNÍHO VYUČOVÁNÍ aneb „VÝUKOVÉ PROGRAMY“ Známý anglický idiom "guide on the side, not sage on the stage" (nekažte z pódia, ale veďte za ruku) je běžně používán k popisu nových na studenta orientovaných výukových metod. PŘEDNÁŠKA Č.4 Helena Jedličková (zpracováno dle přednášky neznámého autora e-lektronické vzdělávání)

Obsah Činitelé výuky – zopakování základních pojmů s aplikací na „výukové programy“ Historické souvislosti a cíle zkušenostního integrovaného vyučování – sdělit podstatu Změny paradigmatu - popsat základní vizi, spojenou se zaváděním „výukových programů“ a „modelů zkušenostního učení - vyučování“ Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO - objasnit profesní složení realizačního týmu a objasnit úkoly jeho členů Jak zhodnotit výsledky - objasnit způsob hodnocení práce realizačního týmu a splnění úkolů jeho členů Je za minutu 12 - naklikat co nejvíce ukázek

Výuku (výchovně – vzdělávací proces) považujeme Činitelé výuky (zpracováno dle Kalhous,Z., Obst,O. a kol. Školní didaktika.2002) zkušenostního integrovaného vyučování Výuku (výchovně – vzdělávací proces) považujeme za SYSTÉM (soubor prvků, mezi nimiž existují vazby) Hlavními (systémotvornými) prvky výuky jsou : žák, učitel, učivo = „didaktický trojúhelník“, ovlivňovaný: - specifickými faktory okolí (ovlivňují výukový proces ve škole) - specifickými zvláštnostmi sekundární školy ______________________________________________________________ PAMATUJ a RESPEKTUJ (A.N. Whitehead 1949 - principy) : „Žáci jsou živé bytosti,rostoucí a schopné rozvoje, ne mrtvé objekty. Cílem a smyslem vzdělávání je proto stimulovat jejich seberozvíjení.“ „Učitelé musí být také živí lidé a žít tím, čemu vyučují. Jinak jsou v nebezpečí, že se učivo stane mrtvým.“ „ Učivo - Mrtvé znalosti – interní informace, které nesouvisejí s životem – nemají v učivu co dělat.“

Historické souvislosti a cíle zkušenostního integrovaného vyučování Kinematografie je předurčena k tomu, aby revolučním způsobem změnila náš vzdělávací systém. Během několika let do značné míry, ne-li úplně, nahradí učebnice. Thomas Alva Edison (vynálezce), 1922 Hlavním důvodem, proč technologie v 80. letech nesplnily svá očekávání, je to, že se na ně pohlíželo jako na řešení nesprávně postaveného úkolu. Všechna rozhodnutí týkající se nákupu a využití technologií byla motivována snahou o co největší zvýšení efektivity toho, co školy již dělaly, ne toho, jak s jejich pomocí školy změnit. Jane L. David (ředitelka výzkumné skupiny, poradce firmy Apple): The Unfulfilled Promise of the 1980s, 1994 ________________________________________________________________ „Výukové programy“ jsou technologie, motivované snahou zvýšit efektivitu toho, co školy dělají Cílem je integrovaný způsob vyučování v „přírodovědném edukačním prostředí“, zaměřený na žákovy postoje, dovednosti a znalosti. „Modely zkušenostního integrovaného vyučování“ jsou technologie, zaměřené na činitele výuky, pomocí nichž se pokoušíme školy měnit“ zaměřený na postoje, dovednosti a znalosti studenta - učitele

Změny paradigmatu? (předmětu zkoumání?) UNESCO 1997 : „Učení je skryté bohatství“ zpráva Mezinárodní komise UNESCO, „Vzdělávání pro 21. století – 4 pilíře:“ 1, učit se poznávat =učit se učit, učit se myslet, učit se učit (druhé) 2, učit se jednat 3, učit se žít společně 4, učit se být Své učitele již dokonce ani nenazýváme učiteli. Říkáme jim "vzdělávací poradci". A nechceme být nazýváni školou. Je to výraz příliš připomínající zastaralý způsob uzavírání lidí do tříd s povinností zvládnout látku danou osnovami. Michael Maser (spoluzakladatel The Virtual High Learning Community, Kanada), 1996 Zjišťuji, že má role učitele, který všechno ví, se mění na poskytovatele materiálů, na inspirátora, na někoho, kdo vymýšlí záměry, buduje základy, nastavuje podmínky a řeší konflikty. Cítím, že tato nová role je čím dál tím důležitější.

Změny paradigmatu? (předmětu zkoumání) UNESCO 1997 : „Učení je skryté bohatství“ zpráva Mezinárodní komise UNESCO, „Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:“ 1, učit se poznávat =učit se učit, učit se myslet, učit se učit (druhé) Široké obecné znalosti oborových předmětů jsou propojovány do souvislostí, důraz je kladen na pozorování (nejen přírody, jevů v přírodě, ale i společnosti, změn ve škole, studentů, žáků, učitelů i vlastní osoby), na porozumění a schopnost využít poznatky, praktické činnosti i dovednosti v praxi tak, aby nebyly porušovány zákonitosti přírody.

Změny paradigmatu? UNESCO 1997 : „Učení je skryté bohatství“ zpráva Mezinárodní komise UNESCO, „Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:““ 2, učit se jednat = být schopen tvořivě zasahovat do svého okolí tvořit a učit se pracovat v týmu, řešit situace tak, aby nebyly porušovány zákonitosti přírody Základem je: kreativita a práce v týmu, osvojování profesních dovedností, získávat kompetence vyrovnávat se s různými situacemi, učení se aplikovat poznatky v praxi.

Změny paradigmatu? 3, učit se žít společně = dokázat spolupracovat UNESCO 1997 : „Učení je skryté bohatství“ zpráva Mezinárodní komise UNESCO, „Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:““ 3, učit se žít společně = dokázat spolupracovat a podílet se na společných úkolech Základem je: porozumět sám sobě, učit se komunikovat, kooperovat, mít úctu k hodnotám pluralismu a vzájemnému porozumění, umět využívat diskuze

4,učit se být = rozvoj osobnostního potenciálu Změny paradigmatu? UNESCO 1997 : „Učení je skryté bohatství“ zpráva Mezinárodní komise UNESCO, „Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:““ 4,učit se být = rozvoj osobnostního potenciálu Základem je: ROZVOJ PAMĚTI, MYŠLENÍ, ESTETICKÉHO SMYSLU, FYZICKÝCH VLASTNOSTÍ A KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ, SCHOPNOSTI JEDNAT S VĚTŠÍ AUTONOMIÍ, SAMOSTATNÝM ÚSUDKEM A OSOBNÍ ODPOVĚDNOSTÍ

Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO Výhody „výukových programů“ a „modelů zkušenostního vyučování“ pro studující Nevýhody „výukových programů“ a „modelů zkušenostního vyučování“ pro studující Tipy pro úspěšné studium Co mohou studující očekávat od instruktora? Testy pro vlastní hodnocení

Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO - Studijní materiály Tištěné učebnice (viz. použitá literatura) Video a televizní programy (film) (viz. videozáznamy na Kejbalech) Interaktivní CD-ROM a interaktivní PC software (zpracovává se) Diskusní skupiny (otevřeny) Chat (otevřen) Články z webovských stránek (zpracovává se) Interaktivní webovská místa (zpracovává se) Osobní rozhovor s odborníky (zajištěno v MZM a na Kejbalech) Online interview (budoucnost) Případové studie (zpracovává se) Týmové projekty (viz. programy na Kejbalech) Hostující přednášející (realizováno)

Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO - 3D Taxonomie

Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO –Vymezení cílů -Bloomova taxonomie Cílová kategorie (úroveň osvojení) Typická slovesa k vymezování cílů 1. Zapamatování termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, seřadit, vybrat, vysvětlit, určit 2. Pochopení překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vysvětlení) dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, opravit, přeložit, převést, vyjádřit vlastními slovy, vyjádřit jinou formou, vysvětlit, vypočítat, zkontrolovat, změřit 3. Aplikace použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet 4. Analýza rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hiearchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat 5. Syntéza složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (ucelené sdělení, plán nebo řada operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, odvození souboru abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo objasnění jevů kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, modifikovat, napsat sdělení, navrhnout, organizovat, reorganizovat, shrnout, vyvodit obecné závěry 6. Hodnocení posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit (názory), porovnat, provést kritiku, posoudit, propvěřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit

-  Přednáška Výukový program Návody a hotové odpovědi, uzavřené problémy, algoritmy Možnosti, otevřené problémy, otázky Prostředí bez zabudované zpětné vazby, minimálně interaktivní Povětšinou se jedná víceméně o multimediální prezentaci např. technické dokumentace, prodejních argumentů, postupů při práci s programy apod. Cílem je standardizace znalostí, které jsou ověřovány jinou cestou a v jiném čase (asynchronně; off-line). Multimediální prezentace neposkytuje hotové odpovědi či návody, otevírá problém, podněcuje k úvahám apod. Příkladem může být metodika k sestavení vlastního výukového programu, při němž je vždy řada možností a je na pracovníkovi, aby se sám rozhodl. Případná zpětná vazba je poskytována jinou cestou a v jiném čase. Prostředí se zabudovanou zpětnou vazbou, výrazně interaktivní Multimediální prezentace je doplněna o testovou část. Např. jde o testy se zaškrtáním odpovědí, které v případě chybné odpovědi „nalistují“ příslušnou pasáž věnovanou danému problému a po jejímž přečtení by měl uživatel již odpovědět správně. Cílem je standardizace znalostí, které jsou ihned (synchronně; on-line) ověřovány. Zde dochází k propojení dvou a více lidí v reálném čase. V úvahu přicházejí různé strategické hry, simulace chování otevřených dynamických systémů, diskuzní skupiny, virtuální týmy, videokonference. Cílem je spíše si formulovat otázky, uvědomit si souvislosti, vyzkoušet si jiné jednání apod. PRETEST – POSTEST - krátkodobá paměť - dlouhodobá paměť

Případové studie - omlouváme se dosud nefunkční pro výukové programy!! www.phil.muni.cz/elf http://videoserver.cesnet.cz/videoarchiv.php http://verejnost.itutor.cz/demos.asp http://ocw.mit.edu/index.html http://www.thirteen.org/listeningadventures/

Elektronické vzdělávání Encyklopedie www.branavedeni.cz www.cojeco.cz www.vseved.cz http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html http://wikipedia.infostar.cz/ EIZ portály http://library.muni.cz/e_zdroje.html http://www.infozdroje.cz http://www.portalstm.cz http://www.archive.org Digitální knihovny http://pro.corbis.com/ http://www.icdlbooks.org/ http://www.bl.uk/treasures/shakespeare/homepage.html

Klasické vzdělávání -Použitá literatura: Encyklopedie Knihovny KALHOUS, Z., OBST,O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, 430s. ISBN 80–7178–253-X KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995, 304s., ISBN 80-901873-0-7 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání http://www.vuppraha.cz KVASNIČKOVÁ, D.: Metodická příručka k výuce Přírodovědy na 1. stupni základní školy. Fortuna, Praha 2000, 144 s., ISBN 80-7168-534-8 EVROPSKÁ KOMISE 1995: Vyučování a učení. Cesta k učící se společnosti. Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě. Praha, UN_Gnosis. HORKÁ. H. 2000 : Výchova pro 21. století. Brno, PAIDO, s.7,14 JEDLIČKOVÁ,H. 2001: Aplikovaná biologie ve škole podporující zdraví. Principy angažovaného učení v terénu. in.Didaktika biologie a didaktika geologie, současnost a perspektivy, sb. Konf. UK Praha, s. 54 - 57 JEDLIČKOVÁ,H. 2002 : Projektová výuka pro vzdělávání a výchovu k trvale udržitelnému způsobu života ve studiu učitelů na PdF MU v Brně. In.Biologické dni, sborník z mezinárodní konference, Nitra, Prírodovedec č.93, s.19 - 21 JEDLIČKOVÁ,H. 2002 : Pozoruj, zkus, přemýšlej. In.Biologické dni, sborník z mezinárodní konference, Nitra, Prírodovedec č.93, s.22 JEDLIČKOVÁ,H. 2002 : „Kejbaly“ – terénní středisko výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život PdF MU v Brně. In.Biologické dni, sborník z mezinárodní konference, Nitra, Prírodovedec č.93, s.23OESD 1997 : Celoživotní učení pro všechny, Praha, Tauris OESD 2001 : Investing in Competencies for All.,Meeting of the OECD Education Ministers. Communiqué. Paris PIKE.G.,SELBY.D. 1994: Globální výchova. Praha, Grada PRŮCHA.J., WALTEROVÁ. E., MAREŠ. J. 1998: Pedagogický slovník.Praha, Alter s.164, 165 REICHHOLF.J. 2002 : Žít a přežít v přírodě. Praha, Ikar, s.6 UNESCO 1997 : Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO, „Vzdělávání pro 21. století“, Praha, ÚIV

MODELY INTEGROVANÉHO ZKUŠENOSTNÍHO VYUČOVÁNÍ aneb „VÝUKOVÉ PROGRAMY“ DĚKUJI ZA POZORNOST, PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková