Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Batole – motorický a kognitivní vývoj
Advertisements

Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
BATOLE 1 – 3 rok.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
VY_32_INOVACE_PSYM20460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Teorie motivace Adéla Furiková.
Logopedická třída MOTÝLCI
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Alternativní a augmentativní komunikace
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
Specifické poruchy školních dovedností
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
ANTROPOMOTORIKA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Lateralita.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky Batole Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky

Vývoj hrubé motoriky Po prvním roce nastupuje vývoj chůze, stává se postupně účinnějším než lezením, jistější chůze s malým počtem pádů průměrně od 15 měsíce, zde počátky „běhání“ – strnulé, široká báze. Dva roky – dítě dobře utíká, dokáže rychle zastavit, téměř již nepadá, zvládá nerovnosti terénu, překračuje práh, chodí do schodů bez přidržování metodou přisunování nohy na každém schůdku (chůze dolů ze schodů je jistá až ve třech letech). Umí poskočit snožmo na místě, skáče z obrubníku, ze schodku. Tři roky – zvládne pravý skok, snožmo do dálky s překonáním určité vzdálenosti. Zvládá dovednost jízdy na tříkolce, případně kole s postranními kolečky. Dovednost chůze u zdravých dětí vzniká téměř „sama“. U děti s určitým, byť mírným pohybovým defektem vidíme náročnost celého procesu, velká nejistota, nepřevádí schopnosti do jiného prostředí atd.

Vývoj jemné motoriky Po prvním roce se rychle zdokonalují pohyby rukou a prstů při uchopování, pouštění a manipulování s předměty. Záměrné a přesné upuštění předmětu až kolem 18 měsíců – jistota v postavení kostek na sebe. Zacházení s kostkami          Tři roky – zvládne navlékání dostatečně velkých korálků na provázek. Vývoj a možnost detekce laterality. Jemná motorika se odráží ve vývoji dětské kresby mezi 1. a 3. rokem.

Vývoj jemné motoriky- Lateralita Mezi 2 a 3 rokem dochází k vyhraňování laterality (strannosti) -pravostrannost – levostrannost. Lateralita je podmíněna dominancí opačné mozkové hemisféry Přeučování Dříve se přeučovalo - dnes už se to nedělá !!!!! Poruchy, které, jak se ukázalo, byly typické u přecvičovaných leváků: Motorický neklid, změny v chování,neurózy,tiky, noční pomočování, odpor ke škole, zhoršování prospěchu Poruchy řeči: opoždění vývoje řeči a koktavost-balbuties, Vývojové poruchy: poruchy psaní a čtení-dyslexie, dysgrafie, neobratnost Jak se pozná leváctví? Druhy laterality    - vyhraněná lateralita      - nevyhraněná lateralita      - překřížená lateralita         

Vývoj jemné motoriky- Kresba do 1 roku = Období skvrn Pokud někteří rodiče dovolí svému dítěti v tomto věku „kreslit“, zjistí, že dítko tvoří skvrny, na čemkoliv a čímkoliv. po 1. roce = Stadium čárání V tomto věku dítě obvykle čmárá všemi směry, aniž by pozvedlo tužku a tvoří tak na papíře různé čáry. do 3 let = Stadium čmáranic Ve stádiu čmáranic dítě často během kreslení mění původní nápad, většinou kresbu ani nedokončí. Někdy projeví určitý záměr až v závěru kreslení, jedná se o tzv. náhodný realismus a znamená to, že dítě prostě svou kresbu nakonec nějak pojmenuje podle toho, co mu čmáranice připomíná nebo co ho právě napadne. Později řekne svůj záměr předem. Sluníčka, kroužky. mezi 3 -5 lety = Stadium „hlavonožců“ (univerzálních postav) Dítě již kreslení lépe zvládá a svým obrázkům dává určitý obsah. Kreslí postavy tzv. Hlavonožce, které jsou znázorněny kolečkem (představuje současně hlavu i tělo) a k němu připojuje dvě čárky (nohy) a často i další dvě čárky (ruce).

Vývoj kresby

Vývoj kresby

Vývoj kresby

Vývoj komunikačních schopností Aktivní x pasivní zásoba Průměrná aktivní slovní zásoba: 12 měsíců – 6 slov 18 měsíců – 20 až 30 slov 24 měsíců – 200 až 300 slov Dítě v jednom roce rozumí lidské řeči, jednoduchým pokynům, otázkám – „udělej pápá“, „ne, nesmíš“, „kde jsou botičky?“. První slůvka jsou v dětském žargonu, kterému rozumějí především rodiče. Pocházejí často z oblasti onomatopoické. Také zvládá typickou intonaci lidské řeči, pronáší větičky s jednoznačnou formou sdělení, odlišné rytmem a melodií řeči. Delší souvislé promluvy, v nichž si dítě vypráví, jen výjimečně zazní zřetelné slůvko.

Vývoj komunikačních schopností Mezi rok a půl a 2 lety dochází k rychlému pokroku ve vývoji řeči, dítě začne opravdově chápat symbolický význam slov, začíná rozumět stále většímu počtu slov a i aktivní slovní zásoba se razantně rozšiřuje. Začíná slůvka spojovat, nejprve pokládá výrazy vedle sebe Kolem 3 roku dítě se z 3 osoby dosáhne do 1. osoby „Já“ - Já jsem papala“ a ne „Eliška papala“. Začne na sebe upozorňovat, vyzdvihuje některé své aktivity- „Já jsme spinkala“ „Já jsme dělala e-e“ Mnoho ze začátku velkých rozdílů ve vývoji řeči se později zcela srovná. Poruchy řeči - patlavost.

Kognitivní vývoj 1. otázka      k upřesnění vede stále se opakující otázka – Co to je ?      upřesnění vzájemných vztahů – konec 2. roku      ale otázky taky slouží jako nástroj k navozování a udržení kontaktů 2. otázka      kolem 3 (do 4-5) roku se objevuje otázka s hlubší podstatou      Proč ? – dopátrat se poznatků, které nejsou vidět, navázat a udržet kontakty

Sebeobsluha hygienické návyky (2 let – nepočůrávají se, mytí rukou)   stolování (1 rok – pití z hrníčku, 2 rok – lžíce) oblékání, svlékání (1 rok – čepice, tepláky) obouvání (zip)

Sebeobsluha - Udržování tělesné čistoty V průběhu druhého roku života velké téma. Podmíněný reflex vyprázdnění po posazení na nočník již u kojenců, ovšem zásluha spíše matky, jak vystihne vhodnou chvíli. Zralost k uvědomění potřeby, schopnost aktivně ji sdělit a vůlí kontrolovat svěrače – koncem druhého roku. Závisí na metodách učení, psychoanalytický význam – tvrdost a přísnost v tomto směru vede ke skrblictví, osobnosti, která má tendenci vše zadržovat, sbírat, k rigidní formě osobnosti. Rozvolněnost a nošení plínek delší dobu vedu k rozhazovačné osobnosti neschopné hospodařit s penězi.

Emoční vývoj Výrazná separační reakce dětí mezi 18 a 24 měsícem (Bowly, 50. léta). Tři fáze (každá fáze může trvat od několika hodin po několik týdnů): Fáze protestu – dítě křičí a volá matku Fáze zoufalství – ztráta naděje na přivolání matky Fáze odpoutání od matky – hledání náhradní mateřské osoby x ztráta vztahu k lidem, připoutání k věcem Jedná se o normální reakce, chybí-li je to spíše podezřelé.

Emoční vývoj- Fáze negativismu KONFLIKTY=  navenek to vypadá, že dělá protiklad než chce dospělý (dítě nedokáže odhadnout své schopnosti, nemá minulou zkušenost)      - dítě nechce zákazy, příkazy může to přejít do vědomého postavení do opozice jako přirozený jev do 5 roku – později už je to problém (nástup do školy....) JDE O pozitivní vývojový jev → rozvoj vlastní vůle- neznamená to, že dítě rozmazlené, každé si tím musí projí 3 rok → až do afektů –tzv. afektivní stavy: dítě leží na zemi a kope, může modrat (je bez dechu) a ztrácet vědomí, nebo zvracet- Pomoc: pevné obětí a počkat než to přejde, pokud omdlívá studená voda (sprcha). rodiče by neměli sebou nechat manipulovat