Online komunity Hana Macháčková. Úvod Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů Vznikají/jsou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Sociální sítě Ondřej Herman.
Vymezení a funkce volného času
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Audit administrativních činností
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Kvalitativní výzkum.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Rozdíly mezi osobnostmi
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Virtuální sociální skupiny a jejich dynamika
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Model transkulturní péče
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Zdraví a internet Hana Macháčková PSY279.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Modely mentální retardace
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Terénní sociální práce s uživateli drog v sociálně vyloučených lokalitách JAKUB ČERNÝ ROMAN HLOUŠEK.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Online komunity Hana Macháčková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociální skupiny a role
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Sociální inkluze
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Vymezení a funkce volného času
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociální psychologie.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Pedagogika a psychologie
Jak na jazyky.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Online komunity Hana Macháčková

Úvod Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů Vznikají/jsou zde přítomny specifické sociální skupiny ▫dvě a více osob, které se vzájemně vnímají, ovlivňují a interagují spolu. ▫Znaky: role, status, normy, soudržnost (Baron, Byrne, Branscombe, 1991) Existují zde určitá sociální uskupení, sociální struktury 2

Online komunity 3

Komunity – tradiční pojetí Úzké (prostorové) vymezení, vyhraněnost, koheze Společná historie a cíle Blízké vztahy, časté interakce, závazky Pocit náležení (viz ohraničenost – kam? Mezi koho?) 4

Online komunity – různá prostředí 5

sociální sítě online hry blogy diskusní fóra webové stránky…. 6

Na internetu… Online komunity Mohou být: I velmi široké Vztahy mělké, bez závazků Nepravidelná interakce Mnoho „odpadlíků“ Mnoho různých cílů Bridging i bonding social capital 7

Komunity – tradiční pojetí Úzké (prostorové) vymezení, vyhraněnost, koheze Společná historie a cíle Blízké vztahy, časté interakce, závazky Pocit náležení (viz ohraničenost – kam? Mezi koho?) Různě pevné vztahy Rozprostřenost, takřka neohraničenost Malé závazky, různá frekvence interakcí, i neosobní vztahy Online vztahy 8

Online komunity a SNS Problematické uchopení ve vztahu k dřívějším významům Návaznost také na širší sociální procesy  Proměna společnosti – rozpad komunit (viz Putnam)  Postupující globalizace („společnost sítí“; Castells) „Networked individualism“ (Barry Wellman) ▫SNS jako komunita ▫často problematické – např. přes pocit emoční propojenosti chybí pocit vymezení a náležení do komunity 9

Online komunity Společenství lidí, kteří : 1.spolu alespoň v určité míře rozvíjejí a udržují vztahy na konkrétním online místě/místech 2.mají (implicitně i explicitně) definovány určité normy, hodnoty a role 3.které spojuje společný cíl či zájem 4.kteří cítí či vnímají, že jsou členy této komunity, že do ní určitým způsobem náleží a že pro ně má svůj specifický význam (Smith a Kollock, 1999; Yuan, 2012) 10

Psychologický zážitek komunity „zážitek, prožitek a vnímání toho, že člen do konkrétní komunity patří, že mu na dalších členech záleží, že členy spojuje určité pouto a závazek, díky němuž vzájemně mohou naplňovat své potřeby, ať už konkrétní materiální nebo sociální a emoční (např. v podobě pocitu náležení)“ Dimenze: 1.členství (rozlišení ne/členů) 2.vliv členů na komunitu a komunity na členy 3.integrace a naplnění potřeb (na základě sdílených hodnot a zdrojů) 4.sdílené emoční pouto (Halamová, 2002; McMillan a Chavis, 1986). 11

Zážitek virtuální komunity Významná reciproční podpora, identifikace s komunitou a vzájemná důvěra (Blanchard a Markus, 2004) I „nové aspekty“ imerze (vnoření se) do prostředí (Koh a Kim, 2003) 12

S ohledem na původní význam ▫Komunita: uzavřenější společenství se silnými vztahy ▫Online komunita: uzavřenější vymezená skupina se společným cílem/zájmem interagující online Online komunity 13

Co je na nich specifické? Liší se napříč prostředími… 1) Rysy online prostředí (viz dříve) 14

Co je na nich specifické? Liší se napříč prostředími… 1) Rysy online prostředí (viz dříve) 2) Relativní anonymita a distance (velké rozdíly napříč komunitami!) 15

Online komunita Velká většina vztahů (především pak bližších) existuje/je udržována online i offline Různé typy komunit ▫hl. online, „půl napůl“, hl. offline Buď vznikla offline, či se tam přenáší 16

Online komunita Perspektiva „celé“ komunity a jedince I ve velkých komunitách – „subkomunity“ Pocit náležení Blízké vztahy Vymezenost I v „malých“ komunitách Anonymita, distance Záleží na podobě participace 17

Co je na nich specifické? Liší se napříč prostředími… 1) Rysy online prostředí (viz dříve) 2) Relativní anonymita a distance (velké rozdíly napříč komunitami!) ▫Disociace online a offline sociálního prostředí 3) Dostupnost a stabilita informací ▫Okamžitá ▫Napříč prostorem a časem ▫Napříč sociálními skupinami 18

Online komunity Komunity – odlišná sociální prostředí Velký potenciál pro rozšiřování vztahů poznávání nových sociálních prostředí, skupin 19

Online komunity Vyhraněná sociální skupina: ▫Hodnoty, normy, diskurz, forma interakce, obsah interakce, vzájemné vztahy Zdroj: informace, materiály, náležení, opora Informace v komunitě: existují a vznikají v rámci specifického diskurzu skupiny Specifické normy a hodnoty – a posilované chování 20

Online komunity Online komunity mohou být dobrým zdrojem podpory, opory, mohou dodávat pocit náležení… Ale i negativní působení – hl. rizikové komunity (např. pro-ana) ▫posilování nežádoucího chování díky „podpoře“ ze strany dalších členů. Pro-ana vs. harm-reducing ▫pozitivní i negativní vliv 21

Častá – zjednodušená - představa 22

Nebo dokonce jen… 23

Nebo dokonce jen… 24

Profil uživatelů/profil prostředí Jedinec 25

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Jedinec 26

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Sociálně- psychologické charakteristiky Jedinec 27

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Jedinec 28

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Jedinec 29

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Jedinec 30

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Způsob užívání Jedinec 31

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Jedinec 32

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Jedinec ??? 33

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Jedinec ??? 34

Profil uživatelů/profil prostředí Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně- psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání Jedinec ??? 35

Rizikové komunity, Jaký je význam komunity? Nakolik je kongruentní s naším já (reálné, ideální, chtěné? námi a druhými)? ▫Mění se v průběhu vývoje (adolescence!) Nakolik je kongruentní s obecnějšími normami? 36

Komunity jako sociální prostředí OC: společný jmenovatel, téma, normy a obecněji diskurz SIDE: anonymita - více viditelné společné aspekty, méně ty individuální ▫Stabilní informace a materiály („živé rozhovory“) Sebe-prezentace v souladu se skupinou Pozitivní zpětná vazba Odmítána konfrontační ZV 37

Komunity jako sociální prostředí Otázka budování sociální identity „Přenášení“ do offline prostředí Působení na duševní (i tělesný) rozvoj Pozitivní i negativní ▫Záleží na existujícím sociálním zázemí 38

Vliv komunity - Individuální faktory Kvalita offline vztahů Potřeba náležení Potřeba opory „Téma“: postoje, názory, zkušenost, individuální znaky Můžeme hodnotit pozitivně i negativně! ▫Velmi často propojeno 39

Pozitivní a negativní působení Otázka: Kdy komunita více prospívá? Kdy může škodit? 40

Působení komunit Silný pocit náležení Silná vyhraněnost In-group a out-group 41

Působení komunit Silný pocit náležení Silná vyhraněnost In-group a out-group Healthy-lifestyle OC OC zájmu/praxe Politicky zaměřená OC 42