1 Nestátní neziskové organizace a jejich vliv v ochraně životního prostředí Ing. Jakub Dostál 26. 11. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přínosy dobrovolnictví v ochraně životního prostředí RNDr
Advertisements

Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
„Záchrana prírodného dedičstva v česko – slovenskom prihraničí“ Operační program přeshraniční spolupráce ČR -SR.
Základy projektu - rozvoj NNO ŽP Regionální centrum ČSOP Pověřenou organizací je ZO ČSOP Kněžice, celkem 18 základních organizací v kraji Koordinační.
Dotační příležitosti.
Aktéři udržitelného rozvoje Zapojování aktérů a sociální aspekty UR.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Studie dobrovolných aktivit ekologických NNO Tomáš Růžička
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Znečišťování ovzduší Karel Severa.
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
28. listopadu 2011, Brno ELSA European Land and Soil Alliance Evropský svaz ochrany půdy Seminář - inovace v regionech.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
ZAHRANIČNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE ČESKÉ REPUBLIKY Zuzana Hlavičková MZV ČR.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Kroměříž 13. –
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
9.A Zdroj vyhledávání: Internet Dne Patrik Pavlica Renata Schiebertová.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ELSA European Land and Soil Alliance Evropský svaz ochrany půdy
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Subjekty a objekty veřejných politik
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ekologická politika EU
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
NNO partner pro rozvoj kraje
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

1 Nestátní neziskové organizace a jejich vliv v ochraně životního prostředí Ing. Jakub Dostál

Nestátní neziskové organizace Strukturálně – operacionální definice (Salamon, Anheier): Institucionalizované Soukromé Neziskové Samosprávné a nezávislé Dobrovolné 2

NNO, definice Rady vlády pro NNO občanská sdružení a jejich organizační jednotky (spolky, svazy, kluby) - podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů obecně prospěšné společnosti – podle zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech nadace – podle zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech nadační fondy - podle zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech církevní právnické osoby - podle zákona č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech Plným názvem Právnická osoba založená registrovanou církví a náboženskou společností a evidovaná podle zákona 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech. Oficiální kratší název je Evidovaná právnická osoba. 3

Dobrovolnictví Nepanuje zcela shoda na jednotné definici dobrovolnictví Frič, Pospíšilová a kol. (2010: 9) V různých definicích můžeme nalézt minimálně tři společné prvky, a sice že dobrovolnictví: je nepovinné bez nároku na odměnu ve prospěch ostatních. Méně častým, ale stále frekventovaným prvkem, je podle nich organizovanost. Dekker a Halman (2003) 4

Definice ILO Salamon, Sokolowski a Haddock, (2011:225) přinášejí definici dobrovolnictví, která vznikla pro účely měření hodnoty dobrovolnictví ve spolupráci s Mezinárodní organizací práci (ILO) a světovými experty na dobrovolnictví a statistiku. Definici převzal i manuál ILO k měření dobrovolnické práce. Podle uvedené definice je dobrovolnictví tedy: „neplacená nepovinná práce, vykonávaná jak skrze určitou organizaci, tak přímo, mimo vlastní domácnost či rodinu dobrovolníků.“ 5

Zákon 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě je důležitý proto, že stát vymezil podmínky, za jakých bude dobrovolnictví, podporovat. Na druhou stranu tento zákon nepokrývá značnou část dobrovolnictví a je třeba ho takto chápat. § 2 (1) Dobrovolnickou službou je činnost, při níž dobrovolník poskytuje (mj.): b) pomoc při přírodních, ekologických nebo humanitárních katastrofách, při ochraně a zlepšování životního prostředí... 6

Neziskový sektor v enviromentální oblasti Ochrana životního prostředí a přírodních hodnot je vymáhána zákony a zajišťována činností státu a za tímto účelem jím zřízených organizací (více či méně) všude ve světě Důvodem je především ochrana zdraví obyvatel, zajištění tzv. ekosystémových služeb, ochrana přírody a krajiny pro možnost rekreace obyvatel a zachování přírodního dědictví pro další generace. Stát nikde na světě nemá dostatek prostředků pro zajištění veškeré nutné péče o životní prostředí a kromě zákonů využívá různá spojenectví a podporu jak firemního sektoru, tak především spolupráci s neziskovými organizacemi (MŽP ČR 2011) 7

Neziskový sektor v enviromentální oblasti II Ochrana životního prostředí tvoří veřejností často nejvíce vnímanou oblast činnosti NNO. NNO zřejmě nejvíce plní funkci stabilizačního prvku demokracie. Tvoří pestrou mozaiku co do velikosti, organizační struktury, profesionality, zdrojů financování a zejména zaměření svého působení. Působnost organizací je značně rozmanitá od přímé ochrany přírody, krajiny a životního prostředí – prostřednictvím přímé terénní práce nebo snahou ovlivňovat záměry obcí, krajů i státu v oblasti životního prostředí (Kepáková 2004). 8

Činnost NNO v enviromentální oblasti Je velmi různorodá a zahrnuje nejrůznější činnosti Péče o poraněné živočichy Odborný monitoring výskytu ohrožených druhů živočichů a rostlin Zajištění informovanosti veřejnosti o možnostech používání ekologicky šetrných výrobků Environmentální vzdělávaní Účast ve správních řízeních Ovlivňování politických procesů v oblasti životního prostředí Pomoc při zvládání přírodních katastrof Značení turistických tras 9

NS v oblasti ochrany životního prostředí – světový kontext Green10 (Zelená desítka) BirdLife International The Climate Action Network Evropská environmentální kancelář (European Environmental Bureau) Friends of the Earth Europe 10

Green10 (Zelená desítka) neformální uskupení desíti největších evropských ekologických NNO Cca 20 milionů členů zastoupení v Bruselu komentují vývoj politiky životního prostředí a udržitelného rozvoje EU připravuje společná stanoviska, tiskové zprávy apod. Do činnosti evropských sítí jsou také začleněny české organizace 11

Zelená desítka a její partneři v ČR Birdlife International - Česká Společnost Ornitologická Climate Action Network Europe - Centrum pro dopravu a energetiku European Environmental Bureau - Zelený kruh, Společnost pro udržitelný život, Ústav pro ekopolitiku, Ekologický právní servis, Ekologické Centrum Toulcův dvůr European Federation for Transport and Environment - Český a Slovenský dopravní klub, Centrum pro dopravu a energetiku European Public Health Alliance International Friends of Nature - Přátelé přírody ČR Friends of the Earth Europe - Hnutí DUHA Greenpeace Europe - Greenpeace ČR WWF - European Policy Office CEE Bankwatch Network - Centrum pro dopravu a energetiku, Hnutí DUHA 12

BirdLife International celosvětové sdružení NNO pro ochranu ptactva a přírody, sdružuje 4000 pracovníků a 2,5 milionů členů po celém světě. Cílem „BirdLife International” je: ochrana ptačích druhů, míst jejich výskytu a biotopů. ochrana a zlepšování životní prostředí a zvyšování kvality lidského života. Českým partnerem je „Česká Společnost Ornitologická” založená v roce 1926, která v současné době čítá okolo 2000 členů.11 13

Kampaně a programy BirdLife International „Významná ptačí území” - program k identifikaci prioritních lokalit pro ochranu ptáků na celém světě a zajištění jejich odpovídající ochrany a péče. území jsou vybírána podle standardních vědeckých kritérií a jejich síť napomáhá dlouhodobému udržení populací volně žijících druhů ptactva. „Save the Albatross”- kampaň na záchranu mořských ptačích druhů. „Saving Sumatra´s Rainforest”- kampaň na záchranu deštných pralesů na Sumatře ohrožené nekontrolovaným kácením a těžbou dřeva. „Farming for Life”-cílem kampaně jsou významné změny hospodaření v zemědělství, které je jedním z největších zdrojů negativních vlivů na krajinu a potažmo i biodiverzitu. 14

The Climate Action Network nevládní nezisková organizace pro koordinaci činností environmentálních skupin v Evropě zaměřujících se na problematiku změny klimatu celosvětová síť NNO (přes 365) spolupracujících při ochraně klimatu Země. Českým partnerem je „Centrum pro dopravu a energetiku”- NNO fungující od roku 2000 zaměřena na dopravní a energetickou politiku a legislativu. 15

Cíl the Climate Action Network Europe: podpořit vládu, soukromý sektor a jednotlivé individuální aktivity ve snaze snížit antropogenní emise skleníkových plynů (změna klimatu) monitorovat a podporovat realizaci politických záměrů a opatření týkajících se ochrany klimatu v Evropě. podněcovat spolupráci NNO s cílem zlepšit současnou situaci. 16

Aktivity The Climate Action Network Europe – zaměření na: požadavky Mezinárodní úmluvy OSN o změně klimatu a závazky vyplývající z ratifikace Kjótského protokolu. Evropský program ke změně klimatu, prioritní aktivity a politiky pro dosažení cílů Kjótského protokolu. obchodování s emisemi v rámci EU. rozvoj a podporu širšího využívání alternativních zdrojů energie. liberalizaci trhu s plynem a elektřinou. spolupráci s evropskými environmentálními NNO. 17

Evropská environmentální kancelář”(European Environmental Bureau) federace NNO zabývajících se ekologickými tématy a ochranou přírody. má 143 členských organizací v 31 zemích. Cílem je: chránit a zlepšovat životní prostředí v Evropě a umožnit občanům účast při rozhodovacích procesech. monitorovat vývoj politiky životního prostředí v EU. zastupovat své členy při rozhovorech s Evropskou Komisí, Evropským Parlamentem a Radou EU. zviditelňovat ekologická témata v EU. podporovat spolupráci mezi členskými organizacemi a evropskými institucemi se snahou zlepšovat životní prostředí v Evropě. 18

Evropská environmentální kancelář - partneři Partnery EEB v České republice jsou: Společnost pro trvale udržitelný život Ekologické Centrum Toulcův dvůr Ústav pro Ekopolitiku Zelený kruh Ekologický právní servis. 19

Evropská environmentální kancelář - aktivity Aktivity „EEB” jsou zaměřeny na oblasti: Zemědělství Biodiverzita Chemická politika Klimatické změny a energetika Naplňování politiky ŽP EU a zapojení nových členských zemí Ekologická finanční reforma Ekologická zodpovědnost Trvale udržitelný rozvoj Turismus Transparentnost a účast veřejnosti Odpady 20

Friends of the Earth Europe (FoEE) sdružuje více než 30 NNO v jednotlivých zemích a přibližně 1000 místních poboček v různých městech a obcích Evropy. je tvořena evropskými členy globální federace ekologických organizací Friends of the Earth International. vznik v roce

Friends of the Earth Europe II. Prosazují snížení znečištění ochranu zdraví před toxickými chemikáliemi lepší péči o krajinu rozšiřování občanských práv, podporu demokracie a rovnoprávnost. Českým zástupcem FoEE je Hnutí DUHA, ekologická NNO, která vznikla v roce

Enviromentální dobrovolnictví v ČR Podobně jako v jiných evropských zemích dlouholetá tradice Práce pro ochranu přírody byla v době socialismu mnohdy jednou z mála možností, jak se mohli lidé realizovat. Navíc ohrožení přírody a znečišťování životního prostředí byly veřejností vnímány jako jedny z nejpalčivějších problémů společnosti (MŽP ČR 2011) 23

Enviromentální neziskový sektor v ČR Po roce 1989 dochází v ČR k velkému rozvoji ekologických NNO. Ke konci 90. let se NNO postupně profesionalizují, byť jim v tom brání nedostatek finančních prostředků. Odliv financí je patrný především po roce 2000, kdy končí většina programů zahraniční pomoci. Na druhou stranu docházelo k mírnému navyšování prostředků pro granty NNO na Ministerstvu životního prostředí (až do roku 2010) existují nové možnosti z různých fondů Evropské unie (vzhledem ke komplikovanosti zpracování žádostí jsou ovšem dostupné jen pro ty největší organizace). 24

Financování enviromentálních NNO Snahy snížení závislosti na veřejných financích a grantech nadací vedly k posílení jednak individuálního fundraisingu a jednak fundraisingu korporátního. Individuální fundraisingové kampaně jsou vedeny zejména velkými síťovými organizacemi, ze získaných zdrojů pak benefitují ale i regionální pobočky. 25

Způsoby financování enviromentálních NNO Jedná se zejména o: „direkt dialog“ kampaně (v roce 2004 organizovaní dvěma organizacemi zejména v Praze, v roce 2009 devíti organizacemi už i v okresních městech), využití dárcovských SMS (z environmentálních témat fungují nejlépe živelné katastrofy) veřejné sbírky (z environmentálních je nejúspěšnější celostátní sbírka ČSOP Místo pro přírodu). Přesto pro většinu organizací zůstává dominantní projektové financování z veřejných zdrojů. 26

Důvody angažování se veřejnosti v ochraně životního prostředí Zejména dva důvody: Je jim sympatický předmět ochrany (rostliny, krajina, živočichové) Brání narušení životního prostředí. V současnosti jsou veřejností velmi pozitivně vnímány např.: činnost stanic pro poraněné živočichy (Národní síť záchranných stanic), výsadba stromů (Nadace Partnerství, ČSOP), brigády pro mladé lidi (Akce příroda Hnutí Brontosaurus) péče o cenné pozemky (pozemkové spolky). 27

Důvody angažování se veřejnosti v ochraně životního prostředí II Existuje a vzniká ale také řada NNO, které reagují na různé investiční záměry a brání zhoršení životního prostředí v místě, kde žijí. Nejčastěji z důvodu: zvýšení hluku a znečištění ovzduší (např. z automobilové dopravy) narušení a poškození přírody a krajiny (stavba přehrad, regulace toků, výstavba větrných a solárních elektráren), které jsou částí veřejnosti vnímány negativně. Další důvod – lidé chtějí někam patřit, realizovat se, přispět něčemu „užitečnému“ 28

Jak se zapojit Databáze dobrovolnictví dobrovolnik.cz Informace na webuwebu 29

Výzkum Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických NNO v ČR (2011) Nadace Partnerství ve spolupráci s Českým svazem ochránců přírody Dotazníkové šetření mezi environmentálními NNO Data od 80 environmentálních NNO z oblasti dobrovolnictví a financování těchto organizací. 30

Výzkum Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických NNO v ČR II. Celková hodnota dobrovolnické práce: 21–22 miliony Kč za rok Ve zkoumaných (80) NNO pracuje přes dobrovolníků, z nichž 16 % pravidelně každý měsíc Ze všech organizací, které se účastnily dotazníkového šetření, jich 34 (42 %) nemá žádné zaměstnance a činnost je vykonávána pouze dobrovolnicky. Dobrovolníci se v environmentálních organizacích nejvíce podílejí na činnostech souvisejících s ochranou přírody, ekologickým vzděláváním dětí a mládeže a poradenstvím a osvětou. 31

32 Oblasti činnosti práce dobrovolníků v ekologických NNO Zdroj: Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických neziskových organizací, s. 1 (2011)

33 Zdroj: Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických neziskových organizací, s. 1 (2011) Zdroj: Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických neziskových organizací, s. 2 (2011) Objem příjmů ekologických neziskových organizací

Výzkum Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických NNO v ČR III Průměrná enviromentální NNO v ČR má svůj rozpočet z 53 % krytý z veřejných rozpočtů (státní zdroje, kraje, obce, EU). Průměrně až 22 % příjmů organizací pochází ze zdrojů státního rozpočtu a státních fondů. 40 % NNO vůbec nemá příjmy z těchto zdrojů českého státu. 34

35 Zdroje příjmů environmentálních organizací Zdroj: Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických neziskových organizací, s. 3 (2011)

Děkuji za pozornost! 36

Reference Frič, P., Vzorce a hodnoty dobrovolnictví, VŠE, Praha Škarabelová, S. Když se řekne nezisková organizace Kepáková, K., Neziskový sektor před vstupem do Evropské unie. Vývoj, kapacita a směřování českých NNO zaměřených na oblast životního prostředí a udržitelného rozvoje. Nadace Partnerství, Brno, Dobrovolnictví a finanční zdroje ekologických neziskových organizací Ministerstvo životního prostředí – nestátní neziskové organizace Mezinárodní NNO v environmentální oblasti desitka/ Dobrovolnik.cz Dobrovolnictví v ekologii dobrovolnictvi/dobrovolnictvi-v-ekologii/ Gulbrandsen, Lars H., and Steinar Andresen. "NGO influence in the implementation of the Kyoto Protocol: Compliance, flexibility mechanisms, and sinks." Global Environmental Politics 4.4 (2004): Betsill, Michele M., and Elisabeth Corell. "NGO influence in international environmental negotiations: a framework for analysis." Global Environmental Politics 1.4 (2001): Bohmelt, Tobias, and Carola Betzold. "The Impact of NGOs in International Environmental Negotiations: Do NGOs Induce Stronger Environmental Commitments?." (2010). 37