ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.1020 NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
MATEMATIKA Variace.
MNOŽINY Příklad 1 Ze 30 žáků třídy celkem 25 odebírá alespoň 1 počítačový časopis. CHIP odebírá 10 žáků, LEVEL 19 žáků. Kolik žáků odebírá oba časopisy?
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 10 Algebraické vzorce II
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 02 Nulový bod
ROVNICE a NEROVNICE 04 Soustavy rovnic I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 01 Lineární rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 18 Odmocniny I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 03 Prvočíslo a číslo složené MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 20 Intervaly MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 03 Vyjádření neznámé MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 01 Hodnota výrazu MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 13 Reálná čísla I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 05 Soustavy rovnic II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 15 Exponenciální rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 17 Mocniny III MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Algebraické vzorce III
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 09 Algebraické vzorce I
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 19 Goniometrické rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 12 Procenta MěSOŠ Klobouky u Brna. ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 14 Lomené výrazy II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ČÍSELNÉ OBORY 02 Přirozená čísla MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 08 Kvadratické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 06 Dělení mnohočlenů MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 20 Goniometrické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Permutace s opakováním
ČÍSELNÉ OBORY 16 Mocniny I
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 08 Vytýkání II
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do škol ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Mgr. Vítězslav Kurz TEMATICKÁ OBLAST: Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika NÁZEV DUMu:Pravidlo součtu POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:01 KÓD DUMu:VY_32_INOVACE_2_3_01_KUR DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro použití v předmětu Seminář z matematiky, který je vyučován ve 3. a 4. ročníku. Je vytvořena k použití ve vyučovací hodině, je možno ji však použít i k samostudiu při přípravě k maturitě.

Doporučené vzorce Jsou-li A 1, A 2, …, A n konečné množiny, které mají po řadě p 1, p 2, …, p n prvků, a jsou-li každé dvě disjunktní, pak počet prvků množiny A 1 ∪ A 2 ∪ … ∪ A n je roven p 1 + p 2 + … + p n.

Pravidlo součtu Př.1: V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle? Př.2: V jedné třídě, ve které každý žák ovládá aspoň jeden ze dvou jazyků, angličtinu nebo němčinu, hovoří 25 žáků anglicky, 16 žáků německy a 7 žáků hovoří oběma jazyky. Kolik žáků chodí do této třídy? Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.

Příklad 1 Př.1: V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle? Nejdříve si na příkladu musíme rozdělit cestující v letadle do několika disjunktních množin. A to konkrétně na: ženy, muže a děti. musíme určit, kolik je v letadle můžu, žen a dětí a tím určíme kolik je zde cestujících.

Příklad 1 Př.1: V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle? Nejdříve si na příkladu musíme rozdělit cestující v letadle do několika disjunktních množin. A to konkrétně na: ženy, muže a děti. musíme určit, kolik je v letadle můžu, žen a dětí a tím určíme kolik je zde cestujících. Počet mužů:

Příklad 1 Př.1: V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle? Nejdříve si na příkladu musíme rozdělit cestující v letadle do několika disjunktních množin. A to konkrétně na: ženy, muže a děti. musíme určit, kolik je v letadle můžu, žen a dětí a tím určíme kolik je zde cestujících. Počet mužů: V zadání je informace, že mužů je 9. Počet dětí:

Příklad 1 Př.1: V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle? Nejdříve si na příkladu musíme rozdělit cestující v letadle do několika disjunktních množin. A to konkrétně na: ženy, muže a děti. musíme určit, kolik je v letadle můžu, žen a dětí a tím určíme kolik je zde cestujících. Počet mužů: V zadání je informace, že mužů je 9. Počet dětí: Sečteme americké děti (ze zadání je jich 5) a 7 dětí jiné státní příslušnosti. Dětí je tedy dohromady celkem 12. Počet žen:

Příklad 1 Př.1: V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle? Nejdříve si na příkladu musíme rozdělit cestující v letadle do několika disjunktních množin. A to konkrétně na: ženy, muže a děti. musíme určit, kolik je v letadle můžu, žen a dětí a tím určíme kolik je zde cestujících. Počet mužů: V zadání je informace, že mužů je 9. Počet dětí: Sečteme americké děti (ze zadání je jich 5) a 7 dětí jiné státní příslušnosti. Dětí je tedy dohromady celkem 12. Počet žen: Přímo zde tato informace uvedená není. Sečíst musíme americké ženy (těch je 14-6(muži)-5(děti)=3. Je zde 7 žen jiné státní příslušnosti. Dohromady Tedy 10 žen.

Příklad 1 Př.1: V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle? Nejdříve si na příkladu musíme rozdělit cestující v letadle do několika disjunktních množin. A to konkrétně na: ženy, muže a děti. musíme určit, kolik je v letadle můžu, žen a dětí a tím určíme kolik je zde cestujících. Počet mužů: V zadání je informace, že mužů je 9. Počet dětí: Sečteme americké děti (ze zadání je jich 5) a 7 dětí jiné státní příslušnosti. Dětí je tedy dohromady celkem 12. Počet žen: Přímo zde tato informace uvedená není. Sečíst musíme americké ženy (těch je 14-6(muži)-5(děti)=3. Je zde 7 žen jiné státní příslušnosti. Dohromady Tedy 10 žen. V letadle je tedy: =31 cestujících.

Příklad 2 Př.2: V jedné třídě, ve které každý žák ovládá aspoň jeden ze dvou jazyků, angličtinu nebo němčinu, hovoří 25 žáků anglicky, 16 žáků německy a 7 žáků hovoří oběma jazyky. Kolik žáků chodí do této třídy? Rozdělíme si žáky třídy na disjunktní množiny: Žáky kteří ovládají POUZE angličtinu, Žáky kteří ovládají POUZE němčinu, Žáky, kteří ovládají OBA jazyky.

Příklad 2 Př.2: V jedné třídě, ve které každý žák ovládá aspoň jeden ze dvou jazyků, angličtinu nebo němčinu, hovoří 25 žáků anglicky, 16 žáků německy a 7 žáků hovoří oběma jazyky. Kolik žáků chodí do této třídy? Rozdělíme si žáky třídy na disjunktní množiny: Žáky kteří ovládají POUZE angličtinu, Žáky kteří ovládají POUZE němčinu, Žáky, kteří ovládají OBA jazyky. Můžeme vyloučit žáky, kteří neumí ani jeden jazyk, jelikož je to napsáno přímo V zadání, že každý umí alespoň jeden.

Příklad 2 Př.2: V jedné třídě, ve které každý žák ovládá aspoň jeden ze dvou jazyků, angličtinu nebo němčinu, hovoří 25 žáků anglicky, 16 žáků německy a 7 žáků hovoří oběma jazyky. Kolik žáků chodí do této třídy? Rozdělíme si žáky třídy na disjunktní množiny: Žáky kteří ovládají POUZE angličtinu, Žáky kteří ovládají POUZE němčinu, Žáky, kteří ovládají OBA jazyky. Můžeme vyloučit žáky, kteří neumí ani jeden jazyk, jelikož je to napsáno přímo V zadání, že každý umí alespoň jeden. Mezi 25 žáky, kteří umí anglicky a 16 žáky, kteří umí německy je 7 žáků, kteří umí oba jazyky. Tyto žáky „přiřadím“ k těm, co umí pouze anglicky. To z toho důvodu, abych je nezapočítával dvakrát.

Příklad 2 Př.2: V jedné třídě, ve které každý žák ovládá aspoň jeden ze dvou jazyků, angličtinu nebo němčinu, hovoří 25 žáků anglicky, 16 žáků německy a 7 žáků hovoří oběma jazyky. Kolik žáků chodí do této třídy? Rozdělíme si žáky třídy na disjunktní množiny: Žáky kteří ovládají POUZE angličtinu, Žáky kteří ovládají POUZE němčinu, Žáky, kteří ovládají OBA jazyky. Můžeme vyloučit žáky, kteří neumí ani jeden jazyk, jelikož je to napsáno přímo V zadání, že každý umí alespoň jeden. Mezi 25 žáky, kteří umí anglicky a 16 žáky, kteří umí německy je 7 žáků, kteří umí oba jazyky. Tyto žáky „přiřadím“ k těm, co umí pouze anglicky. To z toho důvodu, abych je nezapočítával dvakrát. Celkem žáků ve třídě je 25 + (16-7)= 34 žáků.

Příklad 3 Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou. Všechna dvojciferná čísla, jejichž počet označíme jako A, si rozdělíme na: a)Všechna dvojciferná čísla, v jejichž dekadickém zápisu se číslice vyskytuje dvakrát – jejich počet označíme B

Příklad 3 Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou. Všechna dvojciferná čísla, jejichž počet označíme jako A, si rozdělíme na: a)Všechna dvojciferná čísla, v jejichž dekadickém zápisu se číslice vyskytuje dvakrát – jejich počet označíme B b)Všechna dvojciferná čísla, v jejichž dekadickém zápisu se číslice Vyskytuje nejvýše jednou – jejich počet označíme C.

Příklad 3 Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou. Všechna dvojciferná čísla, jejichž počet označíme jako A, si rozdělíme na: a)Všechna dvojciferná čísla, v jejichž dekadickém zápisu se číslice vyskytuje dvakrát – jejich počet označíme B b)Všechna dvojciferná čísla, v jejichž dekadickém zápisu se číslice Vyskytuje nejvýše jednou – jejich počet označíme C. Uvědomíme si následující: V každém dvojciferném čísle je každá číslice buď dvakrát nebo nejvýše jednou.

Příklad 3 Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.

Příklad 3 Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.

Příklad 3 Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.

Příklad 3 Př.3: Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.