Přednáška č. 10: Demokracie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Advertisements

I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Politika, politické strany, politický pluralismus
Sociální politika a Welfare State
Politologie jako věda Politika moc
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Demokracie Úvod do politologie.
Demokracie Seminář politologie.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Demokracie Občanská výchova.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní otázky demokracie
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Demokracie a její hodnoty
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
POLITOLOGIE TEST 12.
Politika Pavel Šuranský.
Demokracie Základy politologie Úvod do politologie.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Problémy demokratického vládnutí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Účast veřejnosti na veřejné správě 17. února 2010.
Problémy demokratického vládnutí
Problémy demokratického vládnutí
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Název politologie je složen z následujících slov:
Přednáška č. 2 Politické ideologie
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
HISTORICKÝ VÝVOJ KONCEPTU OS – VZTAH STÁTU A OS Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
Politologie a mezinárodní vztahy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Stát Definice, funkce, typy.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Přednáška č. 10: Demokracie 03. 12. 2009

Co je demokracie? Demos = lid, kratos = síla, moc, vláda demokracie = „vláda lidu“ Aténská demokracie Platón, Aristoteles: odmítání demokratického způsobu vlády

Co je demokracie? A. Lincoln (1864): „Vláda lidu, prostřednictvím lidu a pro lid“ (government of the people, by the people and for the people) - lid vládne sám × legitimita díky souhlasu lidu - výkon moci lidem (účast na vládnutí) - ve prospěch společného blaha

Uvažujeme-li o demokracii jako o způsobu vládnutí, vyvstávají následující klíčové otázky: Koho máme na mysli, když hovoříme o vládě lidu? Kdo fakticky v demokracii vládne komu? Jak by měl lid vládnout?

Dle výkonu vlády lidu rozlišujeme: Přímá (participativní) demokracie – přímá, nezprostředkovaná a trvalá participace občanů na úkolech spojených s vládnutím (systém lidové samosprávy). Nástroje přímé demokracie: referendum lidová iniciativa přímá volba (prezidenta) Reprezentativní (zastupitelská, nepřímá) demokracie – moc vykonávaná prostřednictvím zástupců volených ve svobodných a pravidelných volbách. Zákl. instituce zastupitelské demokracie: shromáždění (parlament), polit. strany, volby a všeobecné volební právo.

Demokratické transformace (R. Dahl) 1. antické Řecko (klasická dem.) a Řím (republikánská tradice) 2. zrod národních států (18.-19. století) – akceptace zastupitelského charakteru dem. 3. demokracie v nadnárodních útvarech (počátek 21. století)

1) Klasické modely demokracie klasická demokracie demokracie jako ochrana demokracie jako nástroj rozvoje lidová demokracie

1. Klasická (přímá) demokracie, republikanismus Kořeny v antickém Řecku (4. a 5. stol. pnl., především v Athénách) - Lidové shromáždění, Rada pěti set, Výbor rady - soudy a soudní poroty - střepinový soud (ostrakismus) S rostoucí rozlohou obce (římská republika/císařství) => rozvoj republikánské tradice

Liberalismus a demokracie 2. Protektivní (ochranná) demokracie J. Bentham, James Mill – představitelé utilitarismu (cíl = „co největší štěstí pro co největší počet lidí“); - demokracie = systém „vládnutí se souhlasem ovládaných“ (přijetí zastupitelského principu) - postupné přijímání všeobecného volebního práva (Bentham) Jde o klasickou liberální teorii reprezentativní demokracie.

Liberalismus a demokracie 3. Rozvojová (vývojová) demokracie J.J. Rousseau – radikálnější ideál demokratických představ (myšlenková opora principu přímé demokracie). - Vliv na moderní ideu participativní demokracie (koncepce „demokracie dole“). - nebezpečí podřízení individuálních zájmů kolektivu: člověk je „donucen ke svobodě“. John Stuart Mill – skromnější představa „rozvojové“ demokracie, definitivní propojení myšlenky liberalismu a demokracie - představa kultivace jedince i společnosti - politická participace jen po získání určitého stupně občanského vzdělání (Mill byl zastáncem „vážení“ volebních hlasů dle kvalifikace) - nebezpečí (a) nedostatečných duševních schopností lidu (b) ovlivnění vlády zájmy, jež nesměřují k všeobecnému blahu

Liberalismus a demokracie 3. rozvojová (vývojová) demokracie Alexis de Tocqueville – dílo Demokracie v Americe: analýza a interpretace systému vlády v USA - lidská rovnost se realizuje právě v demokratické formě vlády

Úskalí demokracie dle Tocquevilla tyranie většiny tyranie veřejného mínění (nivelizace, „zestejnění“) společnosti přílišný individualismus demokratický despotismus (infantilizace společnosti) – vzdání se svobody ve prospěch rozšiřování funkcí státu

Protiklad liberálně- demokratických modelů 4. Lidová demokracie Označení různých demokratických modelů vycházejících z marxistické tradice (odmítání liberální demokracie jakožto „buržoazní“, „kapitalistické“ demokracie). Skutečných demokratických cílů lze dosáhnout pouze prostřednictvím společného vlastnictví. Praktická ukázka: komunistické režimy sovětského vzoru (s naprostou absencí mechanismu kontroly moci komunistické strany).

2) Demokracie v praxi (výklady 20. století) Pluralistický model (nejvlivnější představitel R. Dahl)  viz následující 2 snímky Elitismus, konkurenční modely Korporatismus Legální demokracie (~ Nová pravice) Participační a deliberativní model Globální demokracie blíže z literatury!

Polyarchická demokracie Pojem zavedený do politologického diskursu Robertem Dahlem v roce 1953 (spolu s Ch. Lindblomem) - odvozeno z řeckých slov „mnoho“ a „vláda“, čili „vláda mnohých“ Označuje polit. systém moderních zastupitelských demokracií se všeobecným volebním právem a s fungujícími 6 uvedenými institucemi. Liší se od zastupitelských demokracií 19. st., kdy volební právo bylo omezené.

Zákl. polit. instituce rozvinutých moderních demokracií (dle Dahla) 1) Volení státní činitelé - základ zastupitelské demokracie 2) Svobodné, spravedlivé a časté volby 3) Svoboda projevu 4) Přístup k alternativním zdrojům informací - právo na informace 5) Svoboda shromažďování a sdružování 6) Inkluzivní občanství (zahrnující všechny dospělé lidi) (Pramen: Dahl, R.: „O demokracii.“ Praha 2001)

Radikální demokracie Snaha o maximální účast občanů na politickém rozhodování Rousseau – formulace obecné vůle, tj. rozhodnutí kolektivního suveréna, je možná jen v malém státě - nebezpečí podřízení individuálních zájmů kolektivu: člověk je „donucen ke svobodě“ Současný stav (Nová levice apod.): snaha o decentralizaci, transparentnost rozhodování - důraz na individuální práva a společenský pluralismus - snaha o kompatibilitu s institucemi liberální demokracie - významná role dobrovolných sdružení, participace apod. => občanská společnost Feminismus: politizace soukromého

Globální demokracie Souvisí s proměnou fungování teritoriálně uzavřených národních států G. d. jako prostředek k nastolení globální spravedlnosti Účast transnacionální/globální občanské společnosti Omezení mocenských výstřelků některých států Na druhé straně: Problém kulturní a jazykové plurality Neexistence světového „lidu“ Šikmá plocha ke globální tyranii (I. Kant)

Doporučená literatura k tématu Čermák, V.: Otázka demokracie 1. Demokracie a totalitarismus. Praha, 1992. Dahl, R.: O demokracii. Praha, 2000. Sartori, G.: Teória demokracie. Bratislava 1993. Tocqueville, A. de: Demokracie v Americe. Praha 2000 (či vydání z roku 1992).