Podnikové účetnictví Organizace podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerské účetnictví
Advertisements

Sledování nákladů ve vztahu k útvarům
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Financování stavební zakázky
Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví
Právní úprava účetnictví
Úvod do podnikových financí
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Účetní informace pro řízení po linii odpovědnosti
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
SMĚRNÁ ÚČTOVÁ OSNOVA A ÚČTOVÝ ROZVRH
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
CHARAKTERISTIKA ÚČETNICTVÍ
Účetní systémy 1 3. přednáška. Osnova: Vznik podvojného účetního systému Vznik podvojného účetního systému Jednobilanční účetní systém Jednobilanční účetní.
Finanční analýza.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Didaktický rozbor vybraných okruhů učiva Kurz DEP 507.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Organizace a organizování podniku
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Základy účetnictví 1. přednáška.
[Pařížská 15, Ústí nad Labem]
Manažerského účetnictví Hana Jurajdová
Dobré odpoledne.
Účetní informace pro řízení po linii odpovědnosti
Úvod do podnikových financí
Management - Organizování
Management - Organizování
Cvičení z manažerského účetnictví
Manažerské účetnictví
Finanční výkazy obchodních společností
Ekonomická funkce Projekt systému řízení podniku 2014/2015
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 4.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Základy účetnictví 2. přednáška zimní semestr 07/08.
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Výrobní faktory v podniku
Ekonomika a řízení podniku 2009/2010 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1151Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
FINANČNÍ ÚČETNICTVÍ I Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ.1.07/3.2.08/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Ekonomická funkce Projekt systému řízení podniku 2015/2016 Přednáška č. 5 JUDr. Martin Landa.
Účet, druhy účtů, účtová osnova, účtový rozvrh
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Rozpočty a kalkulace.
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Manažerské účetnictví
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Projekt systému řízení 2014/2015 Seminář č. 5 JUDr. Martin Landa
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Transkript prezentace:

Podnikové účetnictví Organizace podniku Ekonomika a řízení podniku 2009/2010 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa

Účetnictví a účetní výkaznictví Účetnictví: proces poznávání, měření, evidence a zprostředkování ekonomických informací umožňujících rozhodování uživatelů těchto informací Cíl účetnictví: kvalitativní stav, který v maximální míře uspokojí informační potřeby uživatelů účetních informací Základní typy procesů v rámci podnikového účetnictví: organizace účetních agend, např. platební styk, evidence pohledávek a závazků, evidence dlouhodobého majetku a zásob, mzdové účetnictví, daňová agenda atd. metodika vedení podnikového účetnictví, zejména oběh účetních záznamů, vedení účetních knih, sestavení účetní závěrky a externí výkaznictví, vnitropodnikové zúčtování externí a vnitropodnikové výkaznictví (reporting).

Struktura účetnictví a cíle jeho složek S použitím účetních metod zobrazit věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace v účetní závěrce; poskytovat informace pro daňové účely a běžné finanční řízení Podnikové účetnictví Finanční účetnictví Manažerské účetnictví Vnitropodnikové účetnictví Účetnictví pro rozhodování Poskytovat aktuální ekonomické informace o struktuře nákladů a výnosů a pro plánování a kontrolu podnikových aktivit ... Poskytovat ekonomické informace pro ekonomické řízení (cenové kalkulace, kalkulace životního cyklu produktů, analýza projektů ...)

Řešení problémů u podnikového účetnictví Při návrhu koncepce podnikového účetnictví je nutné z organizačního hlediska vyřešit tyto klíčové otázky: finanční účetnictví: základní parametry míra centralizace a decentralizace výkonu účetních agend manažerské účetnictví: úrovně zjišťovaných ekonomických informací základní orientace vnitropodnikového účetnictví formy vedení vnitropodnikového účetnictví metody používané v rámci účetnictví pro rozhodování. Typy procesů v rámci účetnictví pro rozhodování by se měly promítnout do jednotlivých funkcí - např. kalkulace životního cyklu produktu do tvorby cenové politiky a řízení nákladů ve výrobní/odbytové funkci.

Základní parametry finančního účetnictví (příklad) Účetní soustava: účetnictví (podvojné) vzhledem k právní formě podniku; rozsah vedení účetnictví: účetnictví je vedeno v plném rozsahu Určení účetních metod a postupů je realizováno: plněním zákonných povinností podle zákona o účetnictví a prováděcí vyhlášky pro podnikatele sestavením a realizací vnitropodnikových postupů (viz účetní dokumentace podniku) Stanovení pravidel sestavení a auditu účetní závěrky: základní pravidla a postupy sestavení účetní závěrky jsou převzata do vnitřní normotvorby podniku (interní směrnice) účetní závěrku tvoří: rozvaha a výkaz zisku a ztráty (v plném rozsahu), přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu a příloha; podnik splňuje zákonná kritéria povinného auditu a sestavuje výroční zprávu Určení základní odpovědnosti za kvalitu účetnictví a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku - podnik používá částečně decentralizované finanční účetnictví.

Příklad řešení částečně decentralizovaného systému Účetní agenda Obsah agendy Zajišťující útvar Prodej produktů evidence obchodních partnerů a cen, tržby z prodeje produktů oddělení prodeje Zásoby evidence nákupu a spotřeby materiálu, evidence nedokončené výroby, výrobků a zboží divize, oddělení logistiky Dlouhodobý majetek evidence pořízení a vyřazení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a jeho technického zhodnocení, výpočet odpisů oddělení správy majetku Mzdy výpočet mezd a dalších složek mezd, výpočet odvodů, vedení mzdových záznamů oddělení mezd Platební styk evidence pohledávek a závazků, zajištění platebního styku oddělení finančního účetnictví Pokladní operace pokladní příjmy a výdaje divize, oddělení finančního účetnictví Daně vedení daňových záznamů k přímým a nepřímým daním Všeobecné účetnictví vedení účetních knih, centralizace účetních informací, sestavení účetních závěrek Vnitropodnikové zúčtování vnitropodnikové zúčtování mezi útvary ve druhém účetním okruhu, evidence vnitropodnikových cen oddělení manažerského účetnictví Kalkulace a rozpočty kalkulace vlastních a úplných nákladů produktů, tvorba vnitropodnikových rozpočtů oddělení controllingu, oddělení manažerského účetnictví, oddělení divizí Ekonomické informace a analýzy analýzy ekonomických informací, vnitropodnikový reporting oddělení controllingu

Klíčové faktory ovlivňující organizaci manažerského účetnictví Základní faktory: typ a složitost podnikatelského procesu délka produkčního cyklu a opakovanost produkce proporce přímých, resp. nepřímých nákladů styl a metody řízení (míra centralizace a decentralizace) pojetí nákladů uplatňované v manažerském účetnictví Techniky organizace MÚ: základem je finanční účetnictví v kombinaci s analytickým členěním nákladů (bez vnitřního zúčtování) jednookruhové účetnictví: syntetické a analytické účty finančního účetnictví ve spojení se zúčtováním vybraných druhotných nákladů dvouokruhové účetnictví: je založeno na existenci dvou účetních okruhů - finanční a vnitropodnikové účetnictví.

Jednookruhové účetnictví

Dvouokruhové účetnictví - 1. okruh

Dvouokruhové účetnictví - 2. okruh

Základní parametry vnitropodnikového účetnictví (příklad) Technika VPÚ: dvouokruhové účetnictví s použitím účtové třídy 8 a 9 Používané metody a postupy ve vztahu k ekonomické funkci: rozvrhování nákladů a výnosů na střediska (tvorba rozpočtů středisek, měsíční reporty) základní objekt - místo vzniku - tomu jsou uzpůsobena vnitřní zúčtovací pravidla a kalkulační postupy kompletní rozvržení nákladů na střediska umožní oceňování zásob a tvorbu požadovaných kalkulací a rozpočtů (účelové členění nákladů) Určení základní odpovědnosti za kvalitu VPÚ a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku - centralizované manažerské účetnictví (odd. manažerského účetnictví).

Organizace a organizování podniku Organizování: cílevědomá činnost, jejímž konečným cílem je uspořádat prvky v systému, jejich aktivity, koordinaci a kontrolu; výsledkem organizování je organizace Organizace: vnitřní formalizované, zpravidla hierarchické uspořádaní celku, určení relativně trvalejších vztahů nadřízenosti a podřízenosti, vymezení působnosti, pravomocí a odpovědnosti apod. (formální organizace) Rozpětí řízení: počet osob (podřízených), které manažer řídí Delegování: přenesení a fixování určitého přesně vymezeného rozsahu pravomoci a odpovědnosti na jinou osobu nebo útvar Centralizace: soustřeďování kompetencí do „jedněch rukou“, způsob vykonávání moci, řízení a kontroly z jednoho centra Decentralizace: rozdělení moci, rozhodování, činností a přenášení práv, povinností, odpovědnosti a oprávnění na nižší složky.

Útvarová a procesní struktura - postup organizování b a c d

Faktory ovlivňující organizování Typ předmětu činnosti: výroba výrobků, obchodní činnost, služby a jejich různé typy - např.: doprava, stavebnictví, cestovní kanceláře, poradenství Složitost produkčního procesu: např. rozdíly mezi sériovou a zakázkovou produkcí Způsob prodeje podnikových produktů: přímý prodej odběratelům nebo velkoobchod Velikost podniku: má vliv zejména na rozpětí řízení Míra centralizace/decentralizace: projevuje se např. volbou ploché nebo strmé organizační struktury.

Přístupy k vytváření útvarových struktur Obecné principy přiřazení procesů útvarům: princip funkční specializace princip předmětné specializace kombinace obou principů Volba útvarové struktury (a jejich kombinací): tradiční útvarové struktury: liniová struktura funkční struktura liniově-štábní struktura cílově programové útvarové struktury: projektová koordinace a projektová struktura maticová struktura.

Typy organizačních struktur Liniová Liniově štábní Projektová Maticová

Organizační schéma (příklad) Proč jsou jednotlivé prvky uspořádány tak, jak je zobrazuje schéma a nikoliv jinak? Ředitelé divizí jsou podřízení generálnímu řediteli a nikoliv technickému řediteli, vývojové procesy jsou decentralizovány na divize, oddělení mezd podléhá personálnímu řediteli a nikoliv finančnímu řediteli ...

Nejčastější chyby Nepřiměřeně jednoduchá/složitá organizační struktura Předmětem organizačního schématu jsou zejména pracovní místa a nikoliv organizační útvary Organizační útvary nemají výkonné pracovníky, ale pouze administrativní Organizační útvary jsou uvedeny označením procesů a nikoliv označením útvaru Nejasné organizační vazby mezi útvary

Nepřiměřeně zjednodušené organizační schéma Předmět činnosti podniku: Výroba plastových výrobků Počet pracovníků: 210

Nepřiměřeně zjednodušené schéma a preference pracovních míst Předmět činnosti podniku: Výroba kovových komponent Počet pracovníků: 140

Organizační útvary nemají výkonné pracovníky, označení útvarů Předmět činnosti podniku: Výroba zařízení, ekologické poradenství ... Počet pracovníků: 170

Organizační útvary nemají výkonné pracovníky, označení útvarů

Nejasné organizační vazby mezi útvary Předmět činnosti podniku: Výroba dveří, zárubní, lišt a hran Počet pracovníků: 200