Míry nezaměstnanosti Dvě míry nezaměstnanosti:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obyvatelstvo zaměstnaní nezaměstnaní.
Advertisements

ZRG - Cvičení 5 Jaro SE charakteristiky  Pro daný okres zpracujte referát o vybraných ukazatelích. K potřebným datům je možné se dostat přes tuto.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Makroekonomické ukazatele
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Evropský sociální fond v ČR
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Analýza vnitropodnikového trhu práce
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
Management PAE DS 5. ročník. Témata přednášek Vývojové tendence managementu, charakteristika strategického řízení. Poslání podniku, podnikové cíle, identifikace.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Měření nezaměstnanosti a segmentace na trhu práce
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Z0027 GEOGRAFICKÁ ANALÝZA TRHU PRÁCE
Základy regionální geografie
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Regionální a municipální informační systém RAMIS Ing. Petra Mikulecká,
Úvod: organizační pokyny základní pojmy a vztahy
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
SWOT analýza David Kobza. Co analyzujeme S trenghts – silné stránky W eaknesses – slabé stránky O pportunities – příležitosti T hreats – hrozby  vnitřní.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
CIZINCI NA TRHU PRÁCE V ČR
Úvod do problematiky, definice základních pojmů 1. přednáška.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
ZAHRANIČNÍ INSTITUCE A DATABÁZE (zabývající se trhem práce) 21. listopad 2013.
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 10:00 hod. C ESTOVNÍ RUCH – PROJEKT MOS.
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
Nezaměstnanost - vývoj v ČR v 21. století - struktury nezaměstnanosti 29. září 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic STATISTIKA CIZINCŮ V REGIONECH ČR Tisková konference ČSÚ 11.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Jak se vyvíjely kraje v minulých letech ? Základní tendence demografického, sociálního.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Cizinci v Jihomoravském kraji Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
Regionální politika ČR
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Aktualizace SUR ČR – Analýza podkladových dokumentů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Vývoj vybraných SE ukazatelů
Z0047 Geografie průmyslu a zemědělství
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Kontaktní pracoviště v Mostě
Transkript prezentace:

Míry nezaměstnanosti Dvě míry nezaměstnanosti: Míra registrované nezaměstnanosti (MPSV) = poměr lidí zaregistrovaných na úřadech práce (kteří jsou dosažitelní) ku pracovní síle (zaměstnaní+nezaměstnaní) není mezinárodně porovnatelná, neboť odráží národní specifika trhu práce každý členský stát má například jiný systém podpory v nezaměstnanosti – odlišně definovaní nezaměstnaní Míra registrované nezaměstnanosti - každý měsíc, i za okresy a obce Obecná míra nezaměstnanosti (ČSÚ) nezaměstnaný = splňuje zároveň tři podmínky (podle definice ILO): počítá s nedosažitelnými 1) není zaměstnán; 2) aktivně hledá práci a 3) je připraven k nástupu do práce (nejpozději do 14 dnů). Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS) Eurostat nepřebírá obecnou míru nezaměstnanosti, kterou samostatně zveřejňují jednotlivé národní statistické instituce, ale využívá jejich zdrojová data (z výběrových šetření) pro vlastní výpočet = mezinárodní srovnatelnost Proč přebírá zdrojová data ? ČSÚ - nezaměstnaní - skupina 15letí a starší - Eurostat omezuje horní věkovou hranici na 74 let Eurostat publikuje obecnou míru nezaměstnanosti na regionální úrovni pouze jednou ročně - ke konci následujícího roku Český statistický úřad - každé čtvrtletí - data jsou dostupná za celou ČR, regiony soudržnosti a jednotlivé kraje

Nový ukazatel – registrovaná míra nezaměstnanosti – MPSV Původní ukazatel srovnává počet dosažitelných uchazečů o zaměstnání dle evidence pracovišť ÚP ČR s pracovní silou (zaměstnané, tak nezaměstnané osoby - nikoli ekonomicky neaktivní) zdroje dat pro tento jmenovatel (pracovní síla) jsou odlišné - dosažitelní uchazeči o zaměstnání jsou bráni z evidence ÚP ČR, zaměstnané osoby jsou vzaty z dat VŠPS. Nový ukazatel podíl nezaměstnaných osob na obyvatelstvu ve věku 15 – 64 let čitatel (tj. počet evidovaných lidí bez práce) zůstává nezměněn - přizpůsobena věková skupina jmenovateli (15 – 64 let). jmenovatel - pracovní síla nahrazena celkovým počtem obyvatel v tomto věku z bilance obyvatel data z tohoto zdroje – do úrovně obcí. nový ukazatel bude vyjadřovat podíl nezaměstnaných ze všech obyvatel v daném věku, zatímco míra nezaměstnanosti poměřuje uchazeče o zaměstnání pouze k ekonomicky aktivním osobám, což je obtížněji interpretovatelné

Původní X nová míra nezaměstnanosti Zdroj: http://www.mpsv.cz/files/clanky/13856/tz_071112a.pdf

Cvičení 8 - obraz okresu 24.4.- 1.5. V rámci tohoto cvičení se pokuste vytvořit jednoduchý „mediální“ a „kulturní“ obraz území vašeho okresu. Zadání je specifikováno pouze rámcově - opřete se o vlastní tvořivost a invenci. U mediálního obrazu – zaměřte se na média s celorepublikovým a větším prostorovým dosahem (tzn. celá ČR, Evropa, svět – deníky, cestovatelské servery, zájmová sdružení atd.). Vyhledávejte informace týkající se území vašeho okresu (tedy i jeho částí - obcí, měst, chráněných území, významných zaměstnavatelů apod.). Na základě získaných informací se pokuste vytvořit a popsat takový obraz území okresu, jaký by si o něm člověk mohl vytvořit, pokud bude mít k dispozici pouze médii zprostředkované informace. Takto vytvořený obraz vlastními slovy dále komentujte, a to zejména v tom smyslu, jestli a do jaké míry je podle vás zkreslený. U kulturního obrazu – částečně můžete vycházet z informací získaných v předcházející části cvičení. Doplňte ale i další zdroje – např. literaturu, písně nebo obrazy související s územím okresu, média s regionálním rozsahem, uveřejněné rozhovory s místními obyvateli a osobnostmi apod. Cílem je vytvoření „obrazu“ místní kultury a jejich (případných) odlišností v rámci území okresu – např. místní folklor, zvyklosti, kulturní události. Zamyslete se, jak tyto a další faktory souvisí s regionální identitou obyvatel. Na závěr komentujte: • Váš vlastní metodický postup zpracování a důvody tohoto postupu. • Postupovali byste příště stejným způsobem, nebo jinak? Zdůvodněte proč. • Jak by podle vás bylo možné postup zkoumání obrazu území dále „vylepšit“- např. pokud byste měli více času, finančních zdrojů apod.? • Je podle vás okres vhodným prostorovým rámcem pro zkoumání obrazu území? Pokud ne, jaký jiný prostorový rámec (nebo i zcela jiné řešení) byste navrhovali?

Cvičení 9 – Komparace 1.5. – 10.5. Cílem cvičení je srovnání (komparace) dvou regionů (okresů). Každá pracovní skupina dostane k dispozici vypracovaná cvičení jiné pracovní. Provede srovnání dvou okresů z hlediska všech ukazatelů a charakteristik zjišťovaných v rámci předcházejících cvičení (cvičení 3 – cvičení 8) Srovnání z hlediska nejvýraznějších rozdílů nebo naopak podobností + vlastní komentář (např. kde a proč je situace „lepší“ nebo „horší“). Měla by obsahovat textovou část, tabulky, grafy, obrázky atd.

Cvičení 10 – SRD 8.5 – 17.5. Vyhledejte jeden nebo dva (podle územního rozsahu) strategické rozvojové dokumenty, týkající se (částí) území vašeho okresu (programy nebo strategie rozvoje obcí, měst, mikroregionů, svazků obcí, MAS …) Preferujte ty, které z hlediska jejich prostorového zaměření pokrývají co největší část území okresu. Dokumenty prostudujte – poreferujte: název dokumentu, pro jaké území je určen, jaký časový rámec řeší, kdo jsou jeho autoři, na čí podnět a za jakým účelem dokument vznikl analytická část – povšimněte si, jakým způsobem je analyzováno dané území, jak autoři u této analýzy postupovali, v čem jsou podle vás její nedostatky, čím by se dala vylepšit atd. jaké jsou podle autorů dokumentu silné a slabé stránky (rozvoje) území, jaká identifikovali ohrožení a příležitosti? Souhlasíte s nimi? návrhová (strategická část) – jaké hlavní priority, cíle, opatření… rozvoje území autoři dokumentu pro dané území stanovují. Souhlasíte s autory? Navrhli nebo doplnili byste nějaké vlastní priority rozvoje? další názory, připomínky, komentáře týkající se daného dokumentu… Druhá část cvičení – vyhledejte strategický rozvojový dokument území, kterého je váš okres jednoznačnou součástí (např. kraj) – charakterizujte ho stejně jako v předešlém případě Třetí část - uveďte váš názor na obsahovou a koncepční provázanost (příp. rozporuplnost) obou dokumentů. Zhodnoťte oba dokumenty v kontextu informací, které jste o regionu (okresu) získali doteď (analýzou a komparací s jiným okresem). Čtvrtá část – pokuste se vytvořit vlastní jednoduchou koncepci strategie rozvoje území vašeho okresu (jako celku) na příštích 10 až 20 let. Zaměřte se na určení silných a slabých stránek, příležitostí, ohrožení, cílů a priorit dalšího rozvoje.