Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystém pole Rostliny našich polí.
Advertisements

MÁK SETÝ (Papaver somniferum).
Zdroje včelí pastvy.
Přírodověda – 4. ročník ZŠ
Zemědělství ČR.
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
Zemědělství České republiky.
Krajina a životní prostředí
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Miroslava Melicharová
Pole.
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Rostlinná produkce a prostředí
Pícniny - rozdělení a využití
Zem ě d ě lství a potraviná ř ský pr ů mysl Č R Adéla Svejkovská 3.C.
Zemědělství.
Digitalizace výuky Příjemce
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pěstování trav na semeno
SÓJA LUŠTINATÁ (Glycine max).
Užitkové rostliny.
Polní ekosystémy.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_163.
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Kulturní rostliny, pojmy
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY I
ROSTLINY POLÍ.
Živá a neživá příroda IV
Mgr. Věra Vasiljevičová
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Okrasné a užitkové rostliny Název sady: Člověk a jeho svět.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Produkce obilovin Obiloviny výrazně ovlivňují výživovou bilanci světové populace ve všech světadílech a mají mezi ostatními zemědělskými produkty výsadní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OBILNINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Ekosystém pole Rostliny
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Lipnicovité rostliny Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Pedosféra.
Živá a neživá příroda IV
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Čeledi: lilkovité a bobovité
Pole - obilniny Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Přirozené a umělé ekosystémy.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Polní ekosystémy.
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Užitkové rostliny, které se pěstují na polích nazýváme polní plodiny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hospodářské rostliny Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_10_Ekosystémy.
Společenstva polí Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
KULTURNÍ ROSTLINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 07 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
Transkript prezentace:

Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů Pěstitelství Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů Přednáška č. 7 Polní plodiny Ing. Helena Jedličková Mgr. Hiklová Ivana

Obsah: Úvod Základní charakteristika Rozdělení polních plodin Charakteristika a zástupci: obilniny luskoviny olejniny okopaniny přadné rostliny pícniny

Biotop Pole Na území ČR rozlišuje 4 hlavní zemědělské výrobní oblasti: Charakteristika biotopu pole viz přednáška č. 3 – Biotopy ČR Na území ČR rozlišuje 4 hlavní zemědělské výrobní oblasti: 1. Kukuřičná – roviny, kolem 200 m n.m., černozemě 2. Řepařská – roviny až mírně zvlněný terén, do 350 m n.m., hnedozemě 3. Bramborářská – vrchoviny až pahorkatiny do 600 m n.m., hnědé půdy 4. Oblast horského hospodářství – horské oblasti nad 600 m n.m., podzolové půdy Faktory ovlivňující výběr oblasti pro polnohospodářskou výrobu: nadmořská výška, průměrná teplota a roční srážky, půdní typy a druhy ad.

Rostlinná produkce Pojem „Rostlinná výroba“ – můžeme posuzovat z několika hledisek: 1. odvětví zemědělství zaměřené na pěstování kulturních rostlin 2. nauka o kulturních rostlinách – studuje vztahy mezi rostlinou a prostředím 3. vědní obor, zabývající se vlastnostmi rostlina jejich požadavky. V moderním pojetí se pojem „výroba“ nahrazuje termínem „produkce“ (je bližší biologickému charakteru dějů probíhajících v rostlinách i jejich výsledku (produkce). Rostlinná produkce – základ moderní vědy o pěstování rostlin a je založena na souladu vnitřních (vlastností rostlin) a vnějších (podmínky prostředí – půda, počasí atd.) jevů.

Základní rozdělení polních plodin dle Zimolky (2000) Rozdělení podle povahy poskytovaných produktů: 1. Obilniny – produktem jsou obilky a sláma 2. Luskoviny – suchá semena a zelené krmení a hnojení 3. Olejniny – semena s vysokým obsahem tuku 4. Přadné rostliny – rostlinná vlákna 5. Okopaniny – dužnaté bulvy, hlízy a dužnaté nadzemní orgány 6. Pícniny – travní porosty 7. Kořeninové rostliny 8. Aromatické rostliny 9. Léčivé rostliny 10. Zahradní plodiny 11. Okrasné rostliny

Obilniny Zaujímají v rostlinné produkci hlavní skupinu plodin zastoupenou na orné půdě víc jak 50% podílem. Zahrnují 1/3 z celkového počtu 20-25 druhů kulturních rostlin Patří do čeledí trav, zakořeňují mělce. Rostlina - obilí má dlouhé duté stéblo s kolénky Květy jsou obaleny pluchou a pluškou jsou sestaveny v klas. Někdy jsou pluchy prodlouženy v dlouhé pružné osiny. Plodem je obilka jsou uložena v klasech Patří k jednoletým plodinám jarní a ozimé formy. Rostliny dlouhého dne. Obilniny – vlastní rostliny – porosty Obiloviny – jsou hlavním produktem obilnin (obilí) 

Význam obilnin Hlavní postavení ve výživě člověka i hospodářských zvířat. Hlavním produktem jsou obilky - přestavují hlavně energetickou složku – bílkoviny a glycidy. Zrna – významná suroviny pro zpracovatelský průmysl (mlýny, pekárny, sladovny, piovary ad.) Ke krmení zvířat slouží i celé rostliny (zelené, sušené, silážované) Vedlejší produkt – sláma – podestýlka pod dobytek, může se zaorávat a přispívat tak zúrodňování půdy (hnojení).

Pšenice obecná (Triticum aestivum) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: obilnina, mouka, škrob, základ nápojů, materiál - alkohol

Žito seté (Secale cereale) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: obilnina základ nápojů farmaceutický průmysl hostitel námele

Ječmen setý (Hordeum vulgare) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: obilnina základ nápojů

Oves setý (Avena nuda) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: obilnina

Proso seté (Panicum miliaceum) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat zelené hnojení potravinářský průmysl: obilnina-jáhly

Kukuřice setá (Zea mays) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: škrob základ nápojů tuky, oleje, semeno materiál - lipidy okrasná rostlina materiál - vlákno palivo - alkohol přísada - sladidlo

Rýže setá (Oryza sativa) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: obilnina škrob základ nápojů

Luskoviny Luskoviny jsou důležitou skupinou polních plodin. Patří do čeledi bobovité – jsou schopny vázat vzdušný dusík. Plodem je lusk. Semena obsahují nejvyšší podíl bílkovin ze všech kulturních rostlin. Některé z nich (sója, podzemnice olejná ad.) obsahují vysoký podíl tuku a jsou využívány jako olejniny. V ČR jsou pěstovány především pro krmné účely a v menší míře jako potravina.

Agronomický význam luskovin Příznivě ovlivňují půdní úrodnost a proto se řadí k nelepším předplodinám. Prostřednictvím symbiózy s hlízkovitými bakteriemi jsou schopny vázat vzdušný N Mohutný hluboko sahající kořenový systém přispívá ke zlepšování půdní struktury. Svým bohatým olistění zastiňují půdu a významně potlačují výskyt světlomilných plevelů

Čočka jedlá (Lens culinaris) Hospodářské využití: potravinářský průmysl: zelenina,luštěnina rekultivační plodina - půdní zlepšovatel

Sója luštinatá (Glycine max) Hospodářské využití: přísada - koření krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: škrob luštěnina rekultivační plodina-půdní zlepšovatel materiál - olej

Olejniny Olejniny jsou rostlinné druhy syntetizující v plodech a semenech a jiných rostlinných orgánech oleje a tuky. Botanicky náleží k různým čeledím. Areál jejich pěstování se rozprostírá v oblastí tropů, subtropů a mírného pásma. Důležitou složkou rostlinných olejů jsou fosfolipidy, především lecitin, významná je obsah vitamínu E a F Největší obsah oleje mají semena máku a slunečnice ad. Oleje, které obsahují vysoké procento kyselin (linolenové ad.) jsou vhodné pro průmyslové účely. Jedlé oleje mají mít těchto kyselin nejméně, mají však vysoká podíl kyseliny olejové a linolové.

Jsou zastoupeny druhy: 1. jednoleté – v mírném pásu – řepka olejka, hořčice,slunečnice roční, mák setý 2. vytrvalé – v oblasti tropů – oliva, palma olejná. Z celosvětového hlediska zaujímá nejvýzamněljší místo sója. Obsah důležitých látek v semenech olejnin ovlivňuje nejen genotyp, ale i prostředí a agrotechnické zísahy, způsob sklizně ad. Rostlinné tuky olejnin se vyznačují rozdílnou intenzito tuhnutí na vzduchu: Netuhnoucí oleje – podzemnice olejná, skočec (ricinový olej) Polotuhnoucí oleje – řepka, sója, slunečnice, hořčice Tuhnoucí oleje – konopí, mák

Brukev řepka olejka (Brassica napus napus) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat zelené hnojení potravinářský průmysl: oleje a tuky bio-palivo

Slunečnice roční (Helianthus annuus) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: tuky, oleje, semeno okrasná rostlina materiál - vlákno materiál - olej med

Mák setý (Papaver somniferum) Hospodářské využití: přísada - koření krmení hospodářských zvířat potravinářský prům. tuky, oleje, semeno materiál - lipidy materiál - olej farmaceutický prům. zdroj kodeinu, morfínu zdroj papaverinu, narkotinu okrasná rostlina

Okopaniny Skupina velmi výkonných polních plodin, které poskytují produkty s nízkým obsahem sušiny a dosahují vyšší hospodářské výnosy než jiné plodiny. Mají vysokou produkční schopnost organických látek (cukry, škrob, inulin), které ukládají ve zdužnatělých rostlinných orgánech, stoncích, oddencích, kořenech. Zabezpečují energetickou složku výživy a krmení. Většinou mají nízký obsah bílkovin. Jsou vhodnými předplodinami. Hnojí se statkovými hnojivy. Patří k plodinám s pomalým počátečním růstem a následnou velkou listovou plochou. Vyžadují stejnoměrné rozmístění rostlin v porostu a intenzívní ošetřování a zpracovávání půdy.

Rozdělení okopanin Okopaniny rozdělujeme vzhledem k většímu počtu rozdílných druhů podle různých hledisek. Podle způsobu rozmnožování: 1. Generativně množené – cukrovka, krmná řepa 2. Vegetativně množené – brambory Podle účelu spotřeby: stolní(brambory), průmyslové (cukrovka), krmné (ostatní) Botanické rozdělení: pěstované okopaniny se řadí do čeledí např: brambor – lilkovité, řepa – merlíkovité ad. Podle užitkových částí: 1. bulevnaté – cukrovka, řepa krmná ad. 2. hlíznaté – brambor, topinambur 3. tykvovité – tykev, dýně ad.

Význam a využití okopanin V lidské výživě jsou okopaniny využitelné přímo stolní brambory a používají se ke zpracování potravinářským průmyslem. Ke krmení hospodářských zvířat se používají pro svoji vysokou produkci biomasy. K průmyslovému zpracování okopanin pěstovaných pro technické cukrovary výroba cukru a vedlejší produkty např: melasa škrobárny - výroba škrobu a jeho derivátů z brambor lihovary sušárny – čekankové bulvy jsou po vysušení používány na výrobu kávových náhražek.

Lilek brambor (Solanum tuberosum) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: škrob základ nápojů zelenina

Rostliny jejichž mechanická pletiva, trichomy na plodech, listech nebo ve stoncích jsou využitelná pro textilní výrobu. Vlákna jsou velmi pevná, trvanlivá a odolná proti teplu i hnilobě. Mají dobrou sací schopnost a tepelně izolační vlastnosti. Přadné rostliny patří k nejstarším kulturním plodinám. Pěstují se ve všech světadílech a v různých klimatických podmínkách. Hlavní přadnou rostlinou světa je bavlna., dále jutovník, agáve (sisal) ad. V mírném pásu je nejvýznamnější přadnou rostlinou len setý a konopí seté. Některé druhy přadných rostlin se uplatňují také jako olejniny, případně mohou být využívány ve farmaceutickém průmyslu a kosmetice. Přadné rostliny

Len setý (Linum usitatissimum) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat potravinářský průmysl: tuky, oleje, semeno materiál – lipidy,vlákno, olej farmacie

Pícniny Pícninářství je vědní obor zabývající se pěstováním a využitím pícnin na orné půdě a obhospodařováním a využíváním trvalých lučních porostů. Pícniny = píce jsou polní plodiny, které se pěstují a dále využívají jako krmivo pro hospodářská zvířata. Polní plodiny využívané jako pícniny: obiloviny, luskoviny, okopaniny, olejniny, víceleté jeteloviny – jetel luční, jetel plazivý, štírovník růžkatý ad. Mezi pícniny řadíme také trávy (bojínek, jílek, kostřava ad.)

Jetel luční (Trifolium pratense) Hospodářské využití: krmení hospodářských zvířat

Štírovník růžkatý (Lotus corniculatus)

Bojínek luční (Phleum pratense)

Použitá literatura: Kincl, M., a kol.: Základy rostlinné výroby pro učitele 2,PdF. Ostrava. 1989, ISBN 80-7042-009-x Zimolka, J.: Speciální produkce rostlinná – rostlinná výroba (Polní a zahradní plodiny, základy píscninářství), MZLU. Brno, 2000, ISBN 80-7157-451-1 Šrot, R. a kol.: 1000 dobrých rad mladým ovocnářům, květinářům, zelinářům, pěstitelům, pokusníkům, SZN.Praha.1960, ISBN nezjištěno www.biolib.cz

Ing. Helena Jedličková  Děkuji za pozornost přeji hezký den Ing. Helena Jedličková 