DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Naučil jsem se....
Advertisements

Obsah a dodržování lidských práv
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
NOVÁ FIGURACE SOUČASNÉHO UMĚNÍ
ČESKÝ SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 26 Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 27 Číslo.
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Evropské umění počátku 20. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
JAK NA MALOVÁNÍ ZÁTIŠÍ V PC
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 15) Užitá grafika Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-06 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
PLAKÁT Mgr. Alena Ščuková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Ščuková. Dostupné z Metodického portálu
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ČAS Mgr. Alena Ščuková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Ščuková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_12_Informel TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Listina základních lidských práv a svobod
VIZITKA aneb MÉ PORTFOLIO
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Graffiti Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
SETKÁNÍ S UMĚLECKÝM DÍLEM
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Reklamace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lucie Barillová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Naučil jsem se....
Práva a povinnosti osob
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Česká meziválečná poezie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 5/12 Sada: Československé dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Výběr některých uměleckých počinů v Čechách ve druhé půli 20 TÉMA: Výběr některých uměleckých počinů v Čechách ve druhé půli 20. století PŘEDMĚT: dějepis – moderní československé dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: Mánes, socialistický realismus, Konfrontace, poválečný surrealismus, explosionalismus, Trasa, UB 12, strukturální abstrakce, informel, imaginace, Jindřich Chalupecký, Vetřelci a volavky, Křižovatka, nová figurace, 12/15 Pozdě, ale přece, Tvrdohlaví, Měkkohlaví, Ztohoven, performance JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská

Mánes založen r. 1887 Účelem bylo diskutovat a přednášet o umění; vydával časopisy Volné směry, Styl, umělecké publikace a pořádal výstavy. od února 1948 Mánes šikanován, v r. 1956 násilně rozpuštěn

Funkcionalistická budova Mánesa, obr. 1

Socialistický realismus importován ze SSSR (zde oficiálním uměním od r. 1932) oslava vládnoucí strany úspěchy režimu v reálném životě „obyčejných“ lidí venkov nebo továrny rolníci nebo dělníci, muž-hutník, žena-rolnice s atributy kladivo a srp dýmající továrny, snopy obilí a vlajky ČSSR a SSSR http://www.ceskatelevize.cz/porady/10176269182-retro/212411000360004/video/ http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/zdenek-nejedly-o-vytvarnictvi-hudbe-a-poesii-1952/ (pozn. 1 a 2)

Na základě zhlédnutého dokumentu charakterizuj plusy a minusy „socrealismu“. Co doporučuje Zdeněk Nejedlý výtvarným umělcům 50. let?

Konfrontace = výstavy zvané Konfrontace příležitost představit (mnohdy jen v ateliéru nebo náhradním prostoru) privátní tvorbu zúčastněných výtvarníků obvykle v období politického útlaku chápány i jako konfrontace potlačovaného umění s panujícím režimem

Poválečný surrealismus okruh kolem Znamení zvěrokruhu osobnost Mikuláše Medka skupina Ra (V. Zykmund, J. Zuska, …) Jak byl surrealismus chápán nacisty? Jak byl přijímán komunisty? Z hodin literatury si připomeň osobnostní vývoj Vítězslava Nezvala.

Eva a Jan Švankmajerovi Emila a Mikuláš Medkovi Martin Stejskal Ladislav Novák František Muzika

Obr. 3 Obr. 2

Jaroslav Seifert se loučí s přítelem Františkem Muzikou „Jaké štěstí bylo jít s Tebou Tvou velikou a strmou cestou z ticha zátiší k Malému a Velkému snu a k Tvým nezapomenutelným Ostrovům. Nebylo možné nejít. Síla Tvé fantazie nutila k cestě, která byla vroubena jakoby znameními divukrásných přeludů. Šel jsi za svým viděním a nespěchal jsi. Věděl jsi, kam jdeš. Viděli jsme svítit Tvá okna na větvích stromů. Tvá gesta byla vždycky úměrná a byla menší a menší, protože jich nebylo potřebí. Prošel jsi těsnou branou, za níž se vynořovaly Tvé nové a nové obrazy. Jako blesky světel ve tmě a jako zádumčivý stín v oslňující záři. Nenechával jsi odpočinout našim očím a naši zvědavost i úžas podpaloval jsi neustále svou neúnavnou fantazií…“ (Pozn. 3)

Explosionalismus a Vladimír Boudník (Něžný barbar Bohumila Hrabala) vlastní umělecký směr V. Boudníka odstřižky plechu zlomené pilníky matky, šrouby, raznice, kusy litiny Vlisovával a vtloukal do plechových plátů, které pak propaloval autogenem. Škrábal do nich důlčíkem a rydlem a tloukl do nich kladivem. Tiskl své grafické abstrakce, které pak dotvářel.

Obr. 4

„Vladimír a Bondy a já jsme měli tak rádi pivo, že jak přinesli první sklenici na stůl, zděsili jsme všichni celou hospodu, nabírali jsme pěnu rukama, pomazávali si obličeje a vtírali pěnu do vlasů jako židé mazající si pejzy cukrovou vodou, při druhém pivě jsme si dali repete pomazání pěnou, takže jsme se leskli a voněli pivem na sto honů. Hlavně ale – byla to recese – byla to exprese nadšení pro pivo a nadšení mládím, které z nás hýřilo. Byli jsme pivní frajeři…“ (Pozn. 4)

„Vy všichni, kteří se díváte na Vladimírovy grafické listy, vězte, že Vladimír byl vyučený soustružník, že miloval všechny výrazové prostředky této práce a materiály, do kterých a s kterými se tvoří užitečné předměty a součástky, že Vladimír byl právě dokonalým poznáním všeho toho, co obsahuje pojem soustružnická dílna, že všechno dovedl v jistý čas tvořivě uplatnit ve své grafice tak, že žádný grafik na světě nestvořil tak posuvné a krásné a líbezné artefakty jako on. Jeho aktivní grafika dovede nadchnout jak výtvarného estetika, tak dělníka od černého řemesla…“ (Pozn. 5)

Skupina Trasa Nový figuralismus – např. Květa Válová: člověka chápala jako „kus zvrásněné lávy, v jejímž tvaru je napětí, žár, eruptivnost živlů, utajených v hlubinách neklidné země“. (Pozn. 6)

UB 12 podle původního počtu členů přátelské uskupení blízkých osobností např. Adriena Šimotová, Vlasta Prachatická, Václav Boštík, Vladimír Janoušek, …

Obr. 5 Obr. 6

Strukturální abstrakce použití netradičních materiálů písek, dřevo, papír, drátky , provázky nejčastěji používána metoda asambláže (podobné koláži – sestavování různých elementů)

Informel spontánnost projevu, svoboda Na obrazech jsou použity silné vrstvy barev, ty jsou často doplněny štěrkem, pískem nebo sádrou. u nás nejvýznamnějším představitelem Mikuláš Medek http://www.galerierudolfinum.cz/cs/exhibition/mikulas-medek#.Uuznu_l5OSo (Pozn. 7)

Imaginace, fotky Karla Kuklíka Zamořená krajina, obr. 7 Obr. 8

Uvolnění 60. let množství výstav, galerií, uměleckých studií, časopisů kontakty se západními výtvarníky výtvarná skupina Trasa (O. Zoubek, Č. Kafka, …) skupina Máj (Z. Sekal, R. Fremund, …) UB 12 (V. Bartovský, A. Šimotová, …) Etapa (F. Ronovský, V. Kiml, …) Křižovatka

1969 – výstava Marcela Duchampa v březnu a dubnu 1969 ve Špálově galerii kurátorem Jindřich Chalupecký Obr. 9 Obr. 10

Jindřich Chalupecký „Umění objevuje skutečnost, vytváří skutečnost, odhaluje skutečnost, ten svět, v němž žijeme, a nás, kteří žijeme. Neboť nejen tématem, ale smyslem a záměrem umění není nic než každodenní, úděsné a slavné drama člověka a skutečnosti: drama záhady čelící zázraku. Nebude-li toho moderní umění schopno, bude zbytečné.“ (Pozn. 8)

Cena Jindřicha Chalupeckého cena založena r. 1990 z iniciativy Václava Havla, Jiřího Koláře a Theodora Pištěka udělována každoročně mladým umělcům do 35 let

„Čtyřprocentní“ zákon – 1965 Nařizoval při realizaci veřejných zakázek uplatnit 1–4 % rozpočtu na realizaci umění. Tyto zákony platí v řadě západních států dodnes (Nizozemí, některé státy USA). Práci tak má velký počet umělců. Je kultivován veřejný prostor. O uměleckých realizacích rozhodovaly soutěže (avšak často byl výběr motivován spíše politicky a realizace procházely přísnými ideologickými kritérii a komisemi). (Pozn. 9)

Pavel Karous: Vetřelci a volavky výstavy a monografie na základě mnohaletého výzkumu a dokumentace 60.–80. léta Dnes často mizí pod záminkou revitalizace sídlišť mnohdy kvalitní díla (s poukazem na to, že vznikla „za minulého režimu“).

Skupina Křižovatka založena na podzim 1963 v Praze Hledali konfrontací odlišných výtvarných projevů. otevřenost světu moderní civilizace vlivy světového umění Hlásili se k dynamice moderní doby, technickým vynálezům… Vladimír Burda, Běla a Jiří Kolářovi, Karel Malich, … (Pozn. 10)

Nová figurace nový vztah skutečnosti a člověka reakce na neosobní abstraktní umění – zdůraznění lidské postavy a emocí Věra Janoušková – sochařka, autorka figurálních papírových koláží, (Dokumentární pořad: Věra Janoušková, sochařka, pozn. 11) Tři unavené hlavy na sudu, obr. 11

Eva Kmentová Brána snů, 1966, obr. 13 List v pohybu, 1973, obr. 12

Jiří Kolář: Prométheova játra Nemám už opravdu žádnou naději Nevím kde bych ji vzal A také mi ji nemá kdo dát A přeci bych chtěl pracovat Ještě víc než to činím Psát A dokonce Odvážím-li se něco z toho co mi dala noc Přečíst těm pěti nebo šesti přátelům Neboť dnes večer nebo zítra Nevím Může přijít pán s odznakem nebo v kožáku A učiní všemu konec --- Mejla Hlavsa: Básníci ticha, pozn. 12 http://www.youtube.com/watch?v=3POMMyIz70U Kavárna Slávia, obr. 14

Olbram Zoubek „Do té pochmurné atmosféry toho ohýbání se a zapomínání a přizpůsobování přišel ten čin Jana Palacha jako záblesk, zázračnej, pro mě ohromně silnej. Tak jsem po zprávě o jeho činu chodil po bytě a přemýšlel jsem, jak budu žít dál, že to přece nemůžu dost dobře nechat jen tak. Ale že bych měl odvahu to zopakovat, to teda ne. Myšlenky se mi ale hodily hlavou vážný... ale napadlo mě, že mu můžu poskytnout službu, kterou neuměl každý – sejmout mu posmrtnou masku, abych se alespoň nějakým smítečkem, nějakým vláskem mohl podílet taky.“ (Pozn. 13) Obr. 15

Obr. 17 Obr. 16 Obr. 18 Obr. 19

Karel Malich sochař, malíř Obr. 20 sochař, malíř práce s plexisklem, dráty; kresba pastelem, krajinomalba, … Krásný ztráty (pozn. 14): http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096002521-krasny-ztraty/213562250500030/

1970: „Pán Bůh připoutal člověka k zemi tím, že mu dal schopnost plodit pokračování sebe sama. Těm několika z mnohých ponechal možnost uvidět a pochopit nicotu všeho. Tuto nicotu změnil v energii, která těm, co ji spatřili a uvědomili si ji, dává možnost tvořit. V tvorbě pak na tuto nicotu chvíli zapomenou a vytvářejí svou představu o světě.“ (Pozn. 15)

Adriena Šimotová http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/116521-mensi-ohlednuti-adrieny-simotove/ (Pozn. 16) zájem o nitro člověka Různými technikami zpracovává papír a textil (mačkání, prořezávání, vrstvení, otisky rukou, nohou, …), frotáž a perforace. manželka malíře Jiřího Johna Obr. 21

Bohumil Zemánek, sochař vliv amerického pop-artu, nová figurace, groteska Obr. 23 Obr. 22

významný český malíř, grafik a vysokoškolský pedagog Jiří Načeradský Jiří Sopko http://www.naceradsky.cz/ (Pozn. 17) významný český malíř, grafik a vysokoškolský pedagog lidské tělo a lidské postavy, někdy i s erotickým a sexuální podtextem malíř, grafik, sochař vliv fauvismu Zopakuj znaky fauvismu. Obr. 24

Kurt Gebauer Obr. 26 sochař, pedagog Obr. 25 Obr. 27

12/15 Pozdě, ale přece skupina založená v červnu 1987 jako reakce na skupinu Tvrdohlaví členové: J. Sopko, K. Gebauer, … Snažili se navzájem respektovat jiné výtvarné tendence svých kolegů.

Tvrdohlaví umělecká skupina působící v l. 1987–2001 Václav Marhoul – manažer skupiny Následují někteří členové skupiny: Obr. 28

Jiří David malby, fotografie, instalace „Nevím, co jsem; nevím, co znamenám; nevím, proč a pro koho dělám; neznám smysl ani důvod původu mých, mnohdy recyklovaných prací. Podezřele méně a méně je pro mne podstatné, kdo a jak porozumí smyslu mých prací, a to včetně mne samého; jsem svým vlastním cizincem. Po patnácti letech intenzivní, profesionální práce v oblasti umění, někde uprostřed Evropy, jsem ztratil jakoukoliv koherentní identitu. Pomalu a nejistě dospívám k závěru, že to pro mě není negativní, i když nevím, co s tím.“ (Pozn. 18) Obr. 29

Obr. 30

Jaroslav Róna sochař, malíř, keramik, umělecký sklář, grafik, amatérský herec, literát Pravidelně vystupuje v Divadle Sklep. Artprofil na ČT24: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/nejnovejsi-videa/252920-artprofil-jaroslav-rona/ (Pozn. 19) Na plovárně: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/20352216004-na-plovarne-s-jaroslavem-ronou/ (Pozn. 20) Obr. 31

Obr. 32 Obr. 33

Michal Gabriel bývalý děkan Fakulty výtvarných umění VUT v Brně sochař, vysokoškolský učitel Obr. 35 Obr. 34

David Černý tvůrce kontroverzních a provokativních plastik Růžový tank – 1991 Kůň (Svatý Václav sedící na břiše svého mrtvého koně – 1999) Miminka na žižkovském vysílači – 2000 Obr. 36

Obr. 37 Obr. 39 Obr. 38 Obr. 40

Petr Nikl malíř, hudebník, fotograf, divadelník decentní barevnost zvláštní zvířata http://www.petrnikl.cz/index.html (Pozn. 21) Obr. 41

Měkkohlaví skupina vznikla v 80. letech Autodafé – pálení vlastních uměleckých děl na vrchu Zebíně nedaleko Jičína v době jarního slunovratu 1989 Miloš Šejn, Petr Kvíčala, Václav Malina, … Miloš Šejn, Zelený muž, obr. 42

Ztohoven performance, mediální objekty 20–100 umělců otazník nad Pražským hradem: r. 2003 z neonového růžového svítícího srdce Jiřího Davida na 10 minut svítící otazník Znásilněný podvědomí: Výstava ve vestibulu metra Dejvická (ve schránkách na reklamu) – druhý den pracovníky metra odstraněna, ale na vernisáž se přišly podívat stovky lidí. na skupinu podáno trestní oznámení

www.ztohoven.cz „Možná si myslíte, že Vás se to netýká. Reklama ale postupně a nenápadně znásilňuje podvědomí každého z nás. Proto si bereme slovo. Zneužíváme reklamu, které zneužívá naše nejvnitřnější touhy, myšlenky a city, aby prodávala zboží. Překrucujeme ji, pozměňujeme ji, přetváříme ji tak, aby alespoň jeden den mluvila řečí umění. Vytváříme jiné reklamy, takové, které nemůžete přejít bez povšimnutí, takové, které vzbuzují neklid, takové, které se nesnaží vplížit do vaší mysli bočním vchodem podvědomí.“ (Pozn. 22)

Experiment: Občan K. Občan K.: 12 členů Ztohoven se nechalo podobně ostříhat, vyfotografovali se a snímky pak upravili morphingem, který ze dvou tváří vytvoří obličej jeden, na němž jsou ale rozeznatelné rysy obou původních podob, a zažádali o občanský průkaz na jméno kolegy. 6 měsíců žili pod cizí identitou, s kterou se někteří členové účastnili voleb, cestovali do zahraničí, získali zbrojní pas či se oženili. Představení expozice s názvem Občan K. se odehrálo 18. června 2010. Policie České republiky následně falešné občanské průkazy zabavila a zadržela Romana Týce. dokumentární film Občan K.

Non multi sed multa 28. kříž na Staroměstském náměstí červen 2011 – 27 křížů v dlažbě Staroměstského náměstí v Praze doplněno o další kříž – k uctění památky neprávem opomíjeného Martina Fruweina z Podolí (Ten před popravou zřejmě spáchal sebevraždu a 21. června 1621 byla proto sťata už jen jeho mrtvola.) Po tři dny si nikdo změny nevšiml.

Morální reforma 5. června 2012: Skupina během schůze Poslanecké sněmovny rozeslala poslancům a novinářům stovky SMS zpráv (tvářily se, že pochází od samotných poslanců – zmatek). „… název parlamentní inscenace vyjadřující ideální stav vztahů v politické sféře, utopistickou vizi smířlivé komunikace mezi politiky všech stran, různých názorů a přesvědčení. Záměrně naivní zpracování plné patosu a citů ukazuje, jak důležité je navrátit do politické kultury lidský rozměr a morální hodnoty.“ Součástí bylo zveřejnění telefonních čísel ministrů, poslanců i prezidenta v průběhu akce v DOX.

Mediální realita  – 17. 6. 2007 atomový výbuch v pořadu Panorama: Výstup na jeden z vysílačů používaných Českými radiokomunikacemi a napíchnutí se na jednu z kamer používanou pro živý přenos z Krkonoš – v ranním vysílání se tak na v pořadu Panorama (ČT2) odvysílal fiktivní výbuch atomové bomby s panoramatem Krkonoš na pozadí. „hacking do vysílání České televize“ Podáno trestní oznámení pro šíření poplašné zprávy, což ovšem soudce nepotvrdil (obžaloba nenašla žádného svědka, kterého by akce vystrašila). Za tento počin byla skupina oceněna významnou cenou Národní galerie – NG 333. http://www.youtube.com/watch?v=bV4uUWn1XY8 (Pozn. 23) http://www.youtube.com/watch?v=gRprj-J8cXs (Pozn. 24)

Roman Týc Svoji tvorbu prezentuje ve veřejném prostoru. Obr. 43 –45 Svoji tvorbu prezentuje ve veřejném prostoru. alternativní kultura Není co slavit: ironicky poupravil pomník 17. listopadu 1989. Nad rokem 1939 ruce hajlují, nad rokem 2009 se tyčí „fuckující“ prostředníčky.

Milan Knížák výtvarník, hudebník, performer Od r. 1990 vede atelier na AVU. 1999–2011 – ředitelem Národní galerie kontroverzní osobnost Obr. 46

Obr. 47 Obr. 48

Performance představení V tomto umění nejsou žádné rozdíly mezi uměním a životem. pevný scénář Je plánovaným mechanismem vnímání, které je směřované k divákům. Názorová pluralita, kterou dekóduje performer a nabízí jí divákům. Nedílnou součástí jsou samotní diváci a jejich reakce.

Český sen Obr. 49

http://www.youtube.com/watch?v=cKFUuMr63EM (Pozn. 25) Obr. 50

Český sen – 31. 5. 2003 dokumentární film – premiéra: únor 2004 O přípravě reklamní kampaně a otevření hypermarketu, který ve skutečnosti neexistoval. Filip Remunda a Vít Klusák si najali reklamní agenturu, aby pro ně udělala reklamu nového hypermarketu pod názvem Český sen. Obsahem dokumentu je příprava a průběh kampaně i dav asi 3000 zákazníků. Letňany – manažeři hypermarketu přivítali zákazníky, přestřihli pásku, ochranka odstranila kovové zábrany a lidé se rozběhli po louce ke kulise čelní stěny hypermarketu – zklamání, vztek, smích, … agrese, … v médiích diskuze o smyslu akce

Pokus se najít typické znaky moderního českého umění Pokus se najít typické znaky moderního českého umění. Porovnej s uměním socialistického realismu. Lze ve výtvarném umění striktně odlišovat oficiální a neoficiální umělce? Co je to „umění pro umění“? Jak si představuješ „uměleckou svobodu“? Jakou roli má v současném umění provokace a nadsázka? Který z citovaných umělců Tě nejvíce zaujal a čím?

Literatura: JANKOVIČOVÁ, Sabina. Vetřelci a volavky: atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968–1989) = Aliens and Herons: a guide to fine art in the public space in the era of normalisation in Czechoslovakia (1968–1989). Vyd. 1. Řevnice: Arbor vitae, 2013, 459 s. ISBN 978-80-7467-039-8.

Poznámky: Pozn. 1: Retro: Socialistický realismus. [online]. 2012 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10176269182-retro/212411000360004/video/ Pozn. 2: Šimíček, P.: ZDENĚK NEJEDLÝ - O VÝTVARNICTVÍ, HUDBĚ A POESII (1952). [online]. 15. 2. 2014 [2014-02-17]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10176269182-retro/212411000360004/video/ Pozn. 3: Tetiva, Vlastimil a Koubská, Vlasta (2012). František Muzika.Gallery Praha, 267. ISBN 978-80-86990-14-9. Pozn. 4: HRABAL, Bohumil. Něžný barbar: pedagogické texty. Praha: Odeon. S. 30. ISBN 80-207-0110-9. Pozn. 5: HRABAL, Bohumil. Něžný barbar: pedagogické texty. Praha: Odeon. S. 122. ISBN 80-207-0110-9. Pozn. 6: Wikipedie: Květa Válová. [online]. 29. 12. 2013 [2014–02-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kv%C4%9Bta_V%C3%A1lov%C3%A1 Pozn. 7: Galerie Rudolfinum: Mikuláš Medek. [online]. [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.galerierudolfinum.cz/cs/exhibition/mikulas-medek#.Uuznu_l5OSo Pozn. 8: Wikipedie: Jindřich Chalupecký. [online]. 09. 03. 2013 [2014-02-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jind%C5%99ich_Chalupeck%C3%BD Pozn. 9: Ladislav Zikmund-Lender: Umění šedé zóny. [online]. 13. 01. 2014 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.artalk.cz/2014/01/13/umeni-sede-zony/ Pozn. 10: Galerie Art: Jiří Kolář. [online]. [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.galerieart.cz/prodej_kolar.htm Pozn.11: J. Chytilová: Věra Janoušková, sochařka. [online]. 2005 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1185083644-portrety/305291310220005-vera-janouskova-socharka/

Pozn. 12: Mejla Hlavsa: Básníci ticha. [online]. 20. 11 Pozn. 12: Mejla Hlavsa: Básníci ticha. [online]. 20. 11. 2010 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=3POMMyIz70U Pozn. 13: Viktor Portel: Příběh Olbrama Zoubka. Post Bellum. [online]. 10. 02. 2010 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.pametnaroda.cz/story/zoubek-olbram-1926-967 Pozn. 14: J. Lacina: Krásný ztráty. [online]. 2013 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096002521-krasny-ztraty/213562250500030/ Pozn. 15: Karel Malich. [online]. 1970 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.karelmalich.cz/ Pozn. 16: mis: Menší ohlédnutí Adrieny Šimotové. [online]. 26. 02. 2011 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/116521-mensi-ohlednuti-adrieny-simotove// Pozn. 17: Jiří Načeradský. [online]. 2013 [2014-02-01]. Dostupné z: http://www.naceradsky.cz/ Pozn. 18: OKO: Jiří David. [online]. 2010 [2014–02-01]. Dostupné z: http://www.oko-opava.cz/cs/obecne/jiri-david.html Pozn. 19: ARTPROFIL: Jaroslav Róna. [online]. 02. 12. 2013 [2014–02-01]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/nejnovejsi-videa/252920-artprofil-jaroslav-rona/ Pozn. 20: Marek Eben: Na plovárně s Jaroslavem Rónou. [online]. 2003 [2014–02-01]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/20352216004-na-plovarne-s-jaroslavem-ronou/ Pozn. 21: Petr Nikl: Vizuální umělec a výtvarník. [online]. 2008 [2014–02-01]. Dostupné z: http://www.petrnikl.cz/index.html Pozn. 22: Adis: Znásilněný podvědomí. [online]. 2003 [2014–02-01]. Dostupné z: http://eldar.cz/oner/stohoven.html Pozn. 23: Lukáš Slovák: Atomová bomba na ČT2. [online]. 17. 06. 2007 [2014–02-01]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=bV4uUWn1XY8 Pozn. 24: Lukáš Slovák: Atomová bomba na ČT2 – ztohoven – exkluzivní video 2 [online]. 17. 06. 2007 [2014–02-01]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=gRprj-J8cXs Pozn. 25: Vít Klusák: Český sen. [online]. 20. 03. 2007 [2014–02-01]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=cKFUuMr63EM

Obrázky: Obr. 1: Che. Philafrenzy. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praha_Manes.jpg > Obr. 2: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan-%C5%A0vankmajer.jpg> Obr. 3: Homeless14. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_%C5%A0vankmajer_v_Galerii_U_Betlemsk%C3%A9_kaple.jpg> Obr. 4: Šjů. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kostnick%C3%A9_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD,_deska_Vladim%C3%ADr_Boudn%C3%ADk.jpg> Obr. 5: Vladimír Janoušek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vladim%C3%ADr_Janou%C5%A1ek,_Postava_s_m%C3%AD%C4%8Dem,_1984,_d%C5%99evo,_plech,_%C5%A1rouby,_matice_(variabiln%C3%AD_plastika),_v%C3%BD%C5%A1ka_67_cm.jpg> Obr. 6: Jindřich Nosek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vladim%C3%ADr-Janou%C5%A1ek,-%C4%8Cesk%C3%A1-krajina,-ka%C5%A1na,-Ji%C5%99sk%C3%BD-kl%C3%A1%C5%A1ter,-Praha.jpg> Obr. 7: Karel Kuklík. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kuklik_z_cyklu_Zamo%C5%99en%C3%A1_krajina_I-1959.jpg> Obr. 8: Karel Kuklík. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kuklik_z_cyklu_Dv%C5%AFr_I-1976.jpg>

Obr. 9: [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marcel_Duchamp_01.jpg> Obr. 10: [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fontaine_Duchamp.jpg> Obr. 11: Věra Janoušková. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C4%9Bra_Janou%C5%A1kov%C3%A1,_T%C5%99i_unaven%C3%A9_hlavy_na_sudu,_1966,_plech_a_osinkocement,_v%C3%BD%C5%A1ka_106_cm.jpg > Obr. 12: Jindřich Nosek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eva-Kmentov%C3%A1,-List-v-pohybu-(1973),-Praha-9,-Prosek.jpg> Obr. 13: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eva_Kmentov%C3%A1,_Br%C3%A1na_sn%C5%AF_(1966),_Liberec.jpg > Obr. 14: Corradox. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caf%C3%A9_Slavia_Praha.jpg> Obr. 15: Jindřich Nosek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olbram-Zoubek.jpg> Obr. 16: Aldo Ardetti. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Monumento_a_Jan_Palach.JPG> Obr. 17: Ludek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ujezd_Pomnik_obetem_komunismu_front.jpg> Obr. 18: Christof Halbe. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Litomy%C5%A1l,_Kloster.jpg> Obr. 19: Luděk Kovář. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zoubek_-_H%C3%A1je_-_souso%C5%A1%C3%AD_3.jpg>

Obr. 20: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel-Malich-2012.jpg> Obr. 21: Jiří Jiroutek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jiri_Jiroutek_Simotova_Adriena,_Praha_2001.jpg> Obr. 22: Bohumil Zemánek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0achy-(1986-87),-re%C5%BEn%C3%A1-a-glazovan%C3%A1-p%C3%A1len%C3%A1-hl%C3%ADna,-v.-80-cm.jpg> Obr. 23: Bohumil Zemánek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Julie---sprost%C3%A1-holka-(1978),-re%C5%BEn%C3%A1-a-glazovan%C3%A1-p%C3%A1len%C3%A1-hl%C3%ADna,-v.-175-cm.jpg> Obr. 24: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ji%C5%99%C3%AD-Sopko.jpg?uselang=cs> Obr. 25: Kenyh Cevarom. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jewish_cemetery_Gebauer_4925.JPG> Obr. 26: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kurt-Gebauer.jpg> Obr. 27: Gampe. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:19910902-Gebauer.jpg> Obr. 28: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C3%A1clav-Marhoul.jpg> Obr. 29: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ji%C5%99%C3%AD-David.jpg> Obr. 30: M. Rejha. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praha,_Star%C3%A9_M%C4%9Bsto,_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_Franze_Kafky,_socha_z_kl%C3%AD%C4%8D%C5%AF_VI.JPG> Obr. 31: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jaroslav-R%C3%B3na.jpg>

Obr. 32: Myrabella. [cit. 2014-02-01] Obr. 32: Myrabella. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kafka_statue_Prague.jpg> Obr. 33: [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jaroslav_R%C3%B3na_S%C3%A9pie_2.jpg> Obr. 34: Ing.Mgr.Jozef Kotulič. Doko. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bratislava12Slovakia16.JPG> Obr. 35: Jirka Borovy. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hadovka4.jpg> Obr. 36: Jindřich Nosek. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:David-%C4%8Cern%C3%BD.jpg> Obr. 37: Norbert Požár. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDi%C5%BEkov_tv_tower.jpg> Obr. 38: Prazak. Zp. Evrik. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Miminka_Davida_%C4%8Cern%C3%A9ho.jpg> Obr. 39: Aktron. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Le%C5%A1any,_Vojensk%C3%A9_muzeum,_r%C5%AF%C5%BEov%C3%BD_tank.JPG> Obr. 40: Matěj Baťha. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_Cerny_-_ruzovy_tank_2008_3.jpg> Obr. 41: NoJin. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Petr-Nikl-(2013).jpg> Obr. 42: Sejn. Timichal. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sejn_green_man.JPG> Obr. 43: ŠJů. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:T%C3%BDcovy_semafory_(05).jpg>

Obr. 44: Pastorius. [cit. 2014-02-01] Obr. 44: Pastorius. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TycovySemafory1.jpg> Obr. 45: ŠJů. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:T%C3%BDcovy_semafory_(03).jpg> Obr. 46: Che. Gepetito. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milan_Kn%C3%AD%C5%BE%C3%A1k.jpg?uselang=cs> Obr. 47: Percy31. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zabij_se_a_let.JPG> Obr. 48: che. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milan_Knizak_sign.jpg> Obr. 49: Víklub. Julo. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C4%8Cesk%C3%BD_sen_davy.jpg> Obr. 50: Víklub. Julo. [cit. 2014-02-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C4%8Cesk%C3%BD_sen_bou%C5%99e.jpg>