8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
záznam a reprodukce zvuku
Advertisements

KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Šíření zvuku prostředím
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Fyzika 6. ročník Těleso a látka Anotace
Magnetické pole elektrického proudu
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Zvuk.
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Gravitační síla, gravitační pole Země
Zákon vzájemného působení dvou těles
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 02 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Podstata.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Akustika.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Vznik a šíření zvuku.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 AnotaceZákladní.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Objemové změny těles s teplotou
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk a hudba.
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Vlastnosti těles a látek
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Mechanické kmitání, vlnění
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku

Vznik zvuku Vydává zvuk například sklo v okně, nebo školní lavice, housle, na které se nehraje? Co když začneme hrát na housle nebo zaťukáme na sklo v okně? Už slyšíme zvuk? Slyšíme bezvětří? A co třeba vítr? Ten slyšíme? Ne Ano Ne Ano 7. ročník

Vznik zvuku Rozkmitej ladičku kladívkem. ladička Rozkmitej ladičku kladívkem. Pak přilož malý míček na provázku k ladičce. Co pozoruješ? Ladička uvedla míček do pohybu. Čeho je to důkaz? Klepnutím kladívka do ladičky začala vibrovat (chvět se, kmitat). Vydává klepnutá ladička zvuk? Ano 7. ročník

Vznik zvuku Zdrojem zvuku je chvějící se (vibrující) těleso!!! hlasivky při mluvení napjatá blána na bubnu při bubnování struny strunových nástrojů při hraní vzduchový sloupec v dechových nástrojích při hraní atd. 7. ročník

Vznik zvuku Vzniká-li zvuk nepravidelným chvěním tělesa, vnímáme jej jako hluk. Hluk je zvuk vzniklý nepravidelným kmitáním zdroje zvuku. vrzání, chrápání, hukot, šum, šramot, šustění apod. Vzniká-li zvuk pravidelným kmitáním tělesa, vnímáme tón. Tón je zvuk vzniklý pravidelným kmitáním zdroje zvuku. hudební zvuk 7. ročník

Působení vibrujícího tělesa na prostředí rozkmitání tělesa těleso mění svoji polohu v prostoru s časem (viz. obrázek) jednou je výš a jednou níž takto pořád dokola, dokud má energii kmitat 7. ročník

Působení vibrujícího tělesa na prostředí v prostoru, kde těleso bylo, vznikne podtlak => => zředěni vzduchu pohybující se těleso před sebou tlačí částice vzduchu => zhuštění částic ve směru pohybu tělesa => přetlak => => zhuštění vzduchu 7. ročník

Působení vibrujícího tělesa na prostředí zhuštění a zředění vzduchu se periodicky mění stejný princip funguje ve všech prostředích – kapalinách, plynech i pevných látkách 7. ročník

Šíření zvuku Co je to vakuum? Prostředí bez jakýchkoliv částic s nulovým tlakem plynu. hlasitost zvuku v atmosféře a ve vakuu Může se zvuk šířit: v kapalinách, plynech, pevných látkách, a ve vakuu? Ano Ano Ano Ne 7. ročník

Šíření zvuku Zvuk se šíří látkami pevnými (s), kapalnými (l) i plynnými (g). Nemůže se šířit ve vakuu, vždy potřebuje látkové prostředí. 7. ročník

Nešíření zvuku ve vakuu Zvuk je podélné vlnění. Představte si to např. jako řadu lidí (částic prostředí) první člověk se začne kývat ve směru a proti směru řady. Rozkývá tak dalšího, který stojí za ním, ten rozkývá dalšího atd. Tímto způsobem se šíří zvuk od zdroje zvuku do prostředí. Ve vakuu žádné částice nejsou, proto se zvuk ve vakuu nešíří. Není tam totiž nic, co by mohlo kmitat. 7. ročník

Rychlost zvuku Každá látka (prostředí) má jiné složení. odlišná hustota, struktura i z jiných částic Rychlost šíření zvuku závisí na vlastnostech látky, respektive látek, ze kterých je těleso vyrobeno. Obecně platí: rychlost zvuku roste s rostoucí hustotou látky. 7. ročník v pevných látkách

Rychlost zvuku změřena experimentálně s rostoucí teplotou látky rychlost roste vzvuku ve vzduchu při 0 °C 332 m/s vzvuku ve vzduchu při 20 °C 340 m/s vzvuku ve vodě při 20 °C 1 460 m/s vzvuku v oceli při 20 °C 5 000 m/s 7. ročník v pevných látkách

Použité zdroje 7. ročník snímek 3 Kolářová, R., Bohuněk, J. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Dotisk 1. vydání. Praha: Prometheus, spol. s. r. o., 2001. ISBN 80-7196-119-1. s. 167 snímek 6-8 Kolářová, R., Bohuněk, J. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Dotisk 1. vydání. Praha: Prometheus, spol. s. r. o., 2001. ISBN 80-7196-119-1. s. 166 snímek 9 [online]. [cit. 1. 6. 2012]. Dostupný na WWW: http://www.youtube.com/watch?v=ce7AMJdq0Gw 7. ročník

Děkuji vám za pozornost. Konec Děkuji vám za pozornost. 6. ročník

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Téma: Anotace: Očekávaný výstup: Druh učebního materiálu: Prezentace Autor: Ing. Pavel Broža Jazyk: Čeština Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – druhý stupeň Ročník: 7. Datum vytvoření: . . 2012 8. ročník