Informační politika 21. 9. 2012, KISK FF MU PhDr. Pavla Kovářová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice Konference 80.let sociálního pojištění.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Podnikání na Internetu letní semestr 2004 Jana Holá VIII.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
eHealth vs eGovernment : souboj bez vítěze
eGovernment Informační systémy ve státní správě a samosprávě
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Informatizace společnosti Mgr. Radko Martínek ministr.
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
Ministerstvo informatiky Cíle a plány 2003 Vladimír Mlynář ISSS
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Společnost Eurotel pro státní správu. 2 Silný partner pro veřejnou správu ›Společnost Eurotel poskytuje dlouhodobě všem zákazníkům profesionální servis.
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
ISSS 2003 PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY Ing. Dana Bérová Ministerstvo informatiky.
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Debyrokratizace státu a redukce administrativní zátěže - Personální audit ministerstev a dalších státních úřadů - Konec obíhání úřadů – soustředění souvisejících.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Informační a komunikační politika ČR PhDr. Hana Slámová,Ph.D.
Ministerstvo informatiky Cíle a plány. Cíle  Čtvrtina agend veřejné správy dálkově přístupná – ČR lídr e-Governmnetu ve střední Evropě  IT gramotná.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ekonomika malých a středních podniků
Informační politika , KISK FF MU Pavla Kovářová
Lidé, procesy, partnerství
Informační politika , KISK FF MU Pavla Kovářová
Informační politika , KISK FF MU PhDr
Informační politika , KISK FF MU Pavla Kovářová
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Lidé, procesy, partnerství
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Informační politika , KISK FF MU PhDr. Pavla Kovářová

Ukončení předmětu Docházka neevidovaná, není součástí hodnocení Studijní materiály v IS: Po každé přednášce presentace Seznam doporučené literatury Ukončení: Podrobný referát (písemný + přednáška) NEBO Písemná zkouška (znalost odborné terminologie, základních probraných témat + otázky z přednášek)

Co je podle Vás… Informační společnost? Informační politika? Informační ekonomika? Informační sektor? Informační gramotnost?

Témata přednášek Pojem informační politika IP EU, Lisabonský proces a dokumenty EU Strategické dokumenty IP ČR eGovernment e-zdravotnictví, e-archivnictví Některé služby informační společnosti a ochrana OÚ e-podpis a datové schránky IP a vzdělávání, IP a knihovny IP organizace Informační kanály a zdroje k IP ČR/EU Vliv IP a ekonomiky (Ing. Petr Očko, Ph.D.) – blok dvou přednášek Elektronické zadávání veřejných zakázek (Mgr. Tereza Stodolová) Referáty

Definice informační společnosti TDKIV: „Společnost založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi.“ (KRIŠTOFIČOVÁ, 1999) „Teprve osobní počítače propojované všude přítomnými digitalizovanými telekomunikacemi umožnily začátek plnění představy o skutečné informační společnosti, v níž se tato technika stává běžným a nepostradatelným nástrojem nejen jakékoli duševní práce, ale také účasti v občanském životě, zdrojem kultury i zábavy. Heslo dne - “informatizace společnosti” - znamená proces vedoucí k naplnění této vize a je míněno pouze jako zavádění a uplatňování informační a telekomunikační techniky a technologií a teprve tímto prostřednictvím zvyšování úlohy informací v životě společnosti.“ (Vlasák, 2001)

Základní charakteristiky informační společnosti Růst významu vzdělání, zvýhodnění hl. počítačově a informačně gramotní Od ekonomiky výrobků k ekonomice služeb - přechod od vlastnictví hmotného k vlastnictví duševnímu Možná vymezení: Ekonomické (Machlup, Porat, Drucker) – informační ekonomika Technologické (Shannon, Mansuda) – vliv ICT na společnost Sociologické (Castells, Bauman, Bell) – nový společenský model Historické (McLuhan, Toffler) – role informací od pravěku po dnešek

Paradox informační společnosti Na jednu stranu Informace jako entita, na kterou má každý nárok (podobně jako vzduch, voda, příznivé životní prostředí…) – svobodný přístup k informacím Na druhou stranu informace jako zboží, které je často velmi cenné a drahé!

John Feather: The information society : a study of continuity and change „Pokud je naše společnost informační společností, neplatilo totéž o starověkém Babylonu?“ Telefon, TV, PC byly vynalezeny v posledních 100 letech => zásadně změnilo život lidí, chod společnosti, vše 2 revoluce v historii 1. Knihtisk - rozšíření gramotnosti a vzdělanosti 2. Počítače a síť - ještě větší vliv, místo, čas, formu určuje uživatel, nikoliv autor či poskytovatel (zásadní změna oproti minulosti) Podstatou 2. revoluce je „obecná technologie, která, i když je nesmírně komplikovaná, se stala tak jednoduchou, že všichni až na hrstku mohou ignorovat její složitost“

John Feather… „Cena informace a cena služeb, prostřednictvím kterých byl k ní umožňován přístup, jsou oboje otázky dlouhé historie. Způsob, jakým jsou dnes tyto otázky formulovány, a naléhavost, s jakou je potřeba je řešit, jsou ale jiné. Je to ta změna, která má technologický původ.“ „Vždy jsme byli závislí na informaci, ale nyní jsme závislí také na technologii, která ty informace pro nás skladuje. PC už není jen pasivní nosič či sklad, jako byla kniha či knihovna. Když je vhodně ovládán, může zpracovávat a analyzovat informace a komunikovat je vůči dalším PC.“

John Feather… Informační společnost je produktem používání PC Informace kolující v ICT ovlivňují každou oblast – ekonomika informací/znalostí PC: neomezená „skladovací“ kapacita + neomezený operační potenciál => „jedinečný a bezprecedentně mocný a potenciálně nebezpečný nástroj“ Možnosti PC a sítí vítáme a zároveň nás děsí „Informační společnost jako společnost, která vyvinula informační technologie a nyní se je učí využívat“ - jsme v rané fázi tohoto procesu, ICT mocný nástroj, nezbytná kontrola využití (jako jaderná energie) Každopádně je 2. revoluce nevratná

Základní otázky při stanovení IP Jakou informační společnost chceme vytvořit? Jaký druh organizace informací nejlépe této společnosti bude sloužit? Jaké regulace informací jsou v této společnosti nezbytné?

Významy IP Zavádění a rozšiřování informačních technologií ve společnosti, budování a posilování informační společnosti Politika sdělování a komunikování určitých konkrétních informací veřejnosti (nebo i užšímu okruhu osob) Významy nejsou striktně odděleny, mohou se prolínat Záleží i na pojetí úrovně (organizace X stát) Strategie vytváření podmínek, cílů a priorit v oblasti informačních procesů zejména zdokonalováním informačních technologií, kterou se má dosáhnout zlepšení kvality života občanů, úrovně státní správy a podnikatelské sféry na úrovni národní (státní), regionální nebo celosvětové. (VLASÁK, 2001: )

Informační politika - předmět Informační politika na nejvyšší úrovni: zákony, nařízení, směrnice které regulují tvorbu, zpracování, komunikaci a využití informací Obvykle zahrnuje (Slámová, 2007): řízení vládních informačních zdrojů v teorii i praxi telekomunikace a vysílání politika mezinárodní komunikace politika veřejného přístupu k informacím informace, důvěrnost informací a soukromí řízení používání počítačů a počítačová kriminalita intelektuální vlastnictví knihovnická a archivní politika šíření vládních informací eGovernment

Informační politika – přínosy (viz Vlasák, 2001 nebo Slámová, 2007) Zlepšení kvality života širším výběrem služeb i zábavy Posun v respektování ekologických požadavků Podpora zdravotnických služeb Lepší řešení krizových situací a zlepšení stability a bezpečnosti v mimořádných situacích Ochrana a využívání kulturního dědictví Komunikace s veřejnou správou a samosprávou Transparentnější legislativa a administrativa blíž občanům Nové možnosti pro regiony (zvýšená dostupnost, lepší identita regionů a uplatnění kulturních tradic) Podpora vzdělanosti a průběžné doplňování znalostí během praktického života Distanční vzdělávání Nové možnosti pro tvořivost Umožnění laického využití ICT Změna struktury pracovní síly Efektivnější řízení podniků a lepší obchodování (noví zákazníci, dodavatelé) Nové služby pro telekomunikace a nové trhy pro software Hledání zaměstnání na dálku, telepráce

Informační politika - rizika (viz Vlasák, 2001 nebo Slámová, 2007) Digital Divide, frustrace ze zahlcení daty Pocity odcizení (telepráce, zábava u počítače) Nutnost permanentního vzdělávání (rychlý vývoj) Malá mobilita dospělé populace (nízký poměr rekvalifikace) Frustrace starší generace, strach ze ztráty zaměstnání Nutnost získat velmi brzy nové kompetence (s ICT) Nové způsoby a možnosti kriminality, i v mezinárodním měřítku Problémy spojené s elektronickým obchodem např. spamming, zneužití platebních karet, atd. Problémy autorského práva Problémy osobních dat a jejich ochrany

Některé pojmy spojené s IP CzechPoint - datová schránka - Digital Divide - digitální agenda - Digitální Česko - digitální knihovna - dlouhodobé uchovávání dokumentů – eAccessibility - e-archivnictví - e- Česko - eDemocracy - eGovernment – eHealth - eInclusion - eJustice – elektronické zadávání veřejných zakázek - e- podpis - e-volby - e-zdravotnictví - INDOŠ - ISSS - NPPG - osobní údaj - PIK - registr veřejné správy - SIKP - SIP – SIPVZ

Informační sektor (M. Porat) Primární informační sektor zahrnující všechny osoby pracující v organizacích, jejichž produkty a služby jsou výhradně informační, neboli jde o produkci informačních komodit s cílem jejich prodeje na informačních trzích. Sekundární informační sektor zahrnující pracovníky ve všech ostatních organizacích, které ve svých aktivitách alespoň zčásti uplatňují informační služby nebo informační produkty. Neinformační sektor, tedy organizace, které neuplatňují vůbec informační služby a informační produkty. Avšak tím, že zajišťuje obsluhu zařízení a také technický servis pro potřeby činností vyvíjených prvními dvěma kategoriemi, poskytuje pracovní příležitosti pro různé typy informačních povolání.

eGovernment „představuje transformaci vnitřních a vnějších vztahů veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat interní procesy. Jejím cílem je pak rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům.“ (Archiv stránek MI) Zvýšení výkonnosti státní správy, zjednodušení úkonů v komunikaci s veřejnou správou Spolupráce informačních systémů ve veřejné správě + sjednocená komunikační infrastruktura veřejné správy (ochrana dat)

eProcurement = Elektronické zadávání veřejných zakázek Větší úspora financí Lepší průhlednost Více spravedlnosti v zadávání veřejných zakázek Prevence proti korupci Cíl používat e-transakce při každém nákupu nad Kč

e-zdravotnictví Propojení a spolupráce zdravotnických zařízení Lepší a efektivnější zdravotní péče Prevence: informace o zdravém životním stylu, telekonzultace Koordinace aktivit zdravotnických zařízení v případě ohrožení zdraví obyvatel Místo průkazů pojištěnců čipové karty Systém poskytování veřejných zdravotnických informací

Digital Divide a eInclusion DD = Nerovnoměrný přístup k ICT Digitální propast, digitální rozdělení eInclusion = začleňování občanů postižených Digital Divide do informační společnosti, klíčové vzdělávání veřejnosti eAccessibility = přístup osob se zdravotním postižením a seniorů k ICT, součást eInclusion

Zdroje Archiv stránek Ministerstva informatiky [online]. [2008] [cit ]. EGovernment. Dostupné z WWW:. FEATHER, John. The information society : a study of continuity and change. 5. vyd. London : Facet, xxi, 218 s. ISBN VLASÁK, Rudolf. Informační sektor, informační profese a informační vzdělávání. NK : knihovnická revue [online]. 2001, č. 3 [cit ], s Dostupný z WWW:. ISSN SLÁMOVÁ, Hana. Hana Slámová Home Page [online]. 2007, 04 December 2009 [cit ]. Státní inf. a kom. pol. Dostupné z WWW:. Český úřad zeměměřičský a katastrální EGovernment (Ministerstvo vnitra) Hnutí za přímou demokracii Informační systémy veřejné správy Internet ve státní správě a samosprávě Justice.cz Magazín Egovernment Portál veřejné správy Server Lupa Seznam orgánů veřejné moci A další

Děkuji za pozornost.