K problematice vzdělávání o globální změně klimatu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

PT – obecná charakteristika
Představení zajímavých projektů OPVK
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Didaktika přírodovědy a rámcové vzdělávací programy
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
Etická výchova a Finanční gramotnost
Globální změny Zpracoval: Jakub Mach. Osnova prezentace 1.Úvod 2.Osnova prezentace 3.Skleníkový efekt 4.Globální klimatické změny 5.Konec.
Integrovaná střední škola,Slaný
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální Vzdělávání a výchova.
Záleží na tom, že dochází ke změně klimatu? Martin Hedberg, meteorolog Švédské meteorologické středisko.
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Přírodní katastrofy.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Role školního koordinátora EVVO
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
POČASÍ.
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Průřezová témata.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – hydrosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Globální oteplování VY_32_INOVACE_ 09 Globální oteplování.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
Atmosféra (XX. Část) Název školy
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK ŠKOLA: ZŠ A MŠ J. A. KOMENSKÉHO V NOVÉM STRAŠECÍ AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ATMOSFÉRA ROČNÍK: 6. ročník.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Klimatická změna v reálném světě
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Konflikt, koření života
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Meteorologie a klimatologie Filip HRBÁČEK.
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

K problematice vzdělávání o globální změně klimatu Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. KFChO PdF MU miler@ped.muni.cz Workshop „Křehká rovnováha aneb Klimatické změny v kontextu rozvoje“ Středisko ekologické výchovy SEVER, Horní Maršov 5. – 6.12. 2014

Terminologie Počasí a klima →(globální) změna klimatu Globální oteplování vs. změna klimatu Antropogenní změna klimatu Náhlá (překotná) změna klimatu Klimatický rozvrat Klimatická krize Mitigace vs. adaptace

Vědní obory Tradiční obory Meteorologie => aplikovaná fyzika Klimatologie => statistika počasí Integrované obory Vědy o Zemi (Earth science) Vědy o klimatu (základem je fyzika klimatu) (Climate science => Climate scientist)

Struktura vědy o Zemi a vztah k vědě o klimatu

Historie výzkumu globálního oteplování 1824 – Joseph Fourier (formuloval skleníkový jev) 1859 – John Tyndall (proměřil účinnost skleníkových plynů) 1894 – Svante Arrhenius (poprvé počítal „citlivost klimatu“)

Přijetí teorií odborníky a veřejností Sherwood, S. Science controversies past and present, Physics today, 2011

Energetická bilance Země

Jak funguje klimatický systém?

Oteplení o 6°C 40 mil. let

Komunikační pyramida Somerville, Hassol, Communicating the science of climate change, Physic today 2011 http://www.physicstoday.org/resource/1/phtoad/v64/i10/p48_s1?bypassSSO=1

Role médíí Globální oteplování bylo zrušeno. Rozejděte se. „Kdybych se nejmenoval Mojib Latif, jmenoval bych se Globální Oteplování.“ Globální oteplování bylo zrušeno. Rozejděte se. Začíná malá doba ledová?

http://deepclimate.org/2009/10/02/key-excerpts-from-mojib-latifs-wcc-presentation/

Cílená dezinformace zveřejněná vědci http://openwetware.org/images/2/2b/Journal_of_Geoclimatic_Studies.pdf

http://www.skepticalscience.com/translation.php?lang=1

Co znamená „vědecký konsenzus“? The Scientific Consensus on Climate Change Naomi Oreskes, Science, 2004 Analyzováno 928 abstraktů článků v odborném tisku za období 1993-2003 obsahujících klíčová slova „globální změna klimatu“. Výsledky: 75 % - připouští antropogenní změnu klimatu (AZK) 25 % - žádné stanovisko k AZK 0 % - odmítající AZK ORESKES, Naomi. The Scientific Consensus on Climate Change. Science. 2004. Dostupný také z WWW: http://www.sciencemag.org/content/306/5702/1686.full

Klimatická gramotnost

Klimatická gramotnost Eurobarometer 2009 Vnímání změny klimatu a globálního oteplování Úroveň informací o změně klimatu Boj proti klimatickým změnám Zapojení občanů do boje proti klimatickým změnám

Klimatická gramotnost

Klimatická gramotnost

Klimatická gramotnost

Klimatická gramotnost 2000 respondentů, zveřejněno: duben 2009

Klimatická gramotnost http://earthfirst.com/americans-believe-global-warming-is-happening-%E2%80%93-to-everyone-but-them/

Klimatická gramotnost

Klimatická gramotnost Třídenní seminář ”Climate and Weather Literacy” Duben 2007

Klimatická gramotnost

Vzdělávání o změně klimatu UNFCCC (1992) stanovuje signatářům rozvoj a realizaci vzdělávacích a školících programů USA – A Framework for K-12 Science Education Evropa – v rámci vzdělávání k TUR, roztříštěné ČR – zmínka v RVP (Environmentální výchova)

Problematika reflexe vědy o klimatu ve vzdělávacím systému

DRR – Disaster Risk Reduction CCA – Climate Change Adaptation Integrace ochrany obyvatelstva před přírodními katastrofami (DRR) a adaptace na klimatické změny (CCA) DRR – Disaster Risk Reduction CCA – Climate Change Adaptation

UNISDR, 2009, Briefing note 02: Adaptation to Climate Change by Reducing Disaster Risks: Country Practices and Lessons

Integrace vzdělávání o ochraně obyvatelstva (DRR Education) a změně klimatu (CC Education) v rámci vzdělávání pro udržitelný rozvoj (Education for Sustainable Development) Selby & Kagawa, 2013, Towards A Learning Culture of Safety and Resilience: Technical Guidance for Integrating Disaster Risk Reduction in the School Curriculum (Pilot Version), UNESCO/UNICEF

Ochrana člověka za mimořádných událostí Živelní pohromy Iniciativa GŘHZS Pokyn MŠMT Vzdělávací materiály Začlenění do výuky (rozšířen RVP ZV)

Cíle vzdělávání o změně klimatu Klimatická gramotnost veřejnosti Mitigace a adaptace Příprava budoucích vědeckých pracovníků Jak funguje věda Rozvoj kritického myšlení

Transformace systému vědy o klimatu do didaktického systému Diferenciační přístup Integrační přístup

Transformace 1. Diferenciační přístup

Možné rozdělení učiva do přírodovědných předmětů Fyzika Klimatický systém Meteorologie Chemie Chemie atmosféry oceánů a půdy Antropogenní znečištění Přírodopis Evoluce a podmínky života Fenologie Zeměpis Zemské sféry Společnost

Možné rozdělení učiva do přírodovědných předmětů Společná témata Koloběhy látek Metody zkoumání Adaptace a mitigace

Klíčová témata problematiky změny klimatu a metod zkoumání změny klimatu. Tečky značí příslušnost k oborům fyzika, geografie, chemie a biologie ve vztahu k fungování klimatického systému.

Transformace fyzikálního obsahu vědy o klimatu

Transformace – 2. Integrační přístup

Realizace integračního přístupu na ZŠ Jako volitelný předmět v rámci průřezového tématu Environmentální výchova V budoucnu jako součást integrované přírodovědy

Cíle vybraných aktivit – 8. ročník Obyvatelná zóna žák zná význam vzdálenosti planet od Slunce pro jejich teplotní podmínky. Dokáže vysvětlit a provést pokus demonstrující pokles intenzity světla se vzdáleností od zdroje. Klimadiagramy na základě klimadiagramu žák popíše teplotní a srážkový režim daného místa a odhadne jeho přibližnou z.š. Stopování hurikánů žák prokáže dovednost práce s mapou, aplikuje převody jednotek vzdálenosti a času, vypočítá průměrnou rychlost. Vysvětlí podmínky vzniku tropického cyklónu, jeho pohyby a ničivé dopady.

Finanční náklady na vzdělávací aktivity Bez nákladů: Pranostiky Nízkorozpočtové – tisk pracovních listů, internet, jednoduché pomůcky (~10 Kč) Ladovy pohlednice, Měření teploty, Denní chod teploty a průměrná denní teplota, Měření tlaku, Modely meteorologických přístrojů, Meteorologická stanoviště GLOBE škol, Druhy oblaků, Dokumentární filmy, Klimadiagramy, Köppenova klasifikace klimatu, Stopování hurikánu, Sněhová koule, Měření úbytku led v Arktidě, Masová vymírání druhů, „Kuličkový model“ klimatického systému, Kolik CO2 vypouštíme do ovzduší? Vztah počasí a klimatu, Zdroje energie, Uhlí a jeho hustota, Biouhel, Globální indikátory. Nákladné (~100 Kč) Měření albeda, Okyselování oceánu, Obyvatelná zóna Finančně náročné (~10 000 Kč) Školní meteorologická stanice, Využití měřící stanice Vernier,