ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1126 Ročník: 2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma: Získávání a výběr pracovníků Jméno autora: Ing. Barbora Prošková Vytvořeno dne: 12. 2. 2013 Metodický popis, (anotace) Podpora výkladu v hodině. Prezentace seznamuje žáky s problematikou získávání a výběru pracovníků, s jejich postupy a metodami.
Získávání pracovníků je činnost, která má zajistit, aby volná pracovní místa přilákala dostatečné množství odpovídajících uchazečů, a to v žádoucím termínu a s přiměřenými náklady
Pokuste se vyjmenovat co nejvíce možností, odkud podnik může získat vhodné pracovníky.
Zdroje volných pracovních sil Vnější zdroje: nezaměstnaní absolventi škol lidé měnící zaměstnání ženy po rodičovské dovolené Vnitřní zdroje: = vlastní zaměstnanci podniku, kteří - postupují v kariéře - byli uvolněni v důsledku organizačních či jiných změn - chtějí změnit pracoviště
Metody získávání pracovníků Úřad práce Inzerce (odborný tisk, noviny, internet, rozhlas) Personální agentura Vývěska a internetové stránky podniku Trhy pracovních příležitostí (trhy absolventů) Oslovení zaměstnanců podobných podniků (headhunting) Doporučení
Výběr pracovníků Předvýběr Samotný výběr - ze všech uchazečů se vybírají ti, kteří splňují základní předpoklady pro obsazované pracovní místo - provádí na základě písemných materiálů od uchazečů bez jejich přítomnosti (životopis, osobní dotazník,motivační dopis, hodnocení z předchozích pracovišť, doklady o vzdělání) - vhodní kandidáti postupují do užšího výběru Samotný výběr - představitelé podniku vybírají uchazeče s nejlepšími předpoklady pro výkon práce na daném místě, zpravidla prostřednictvím osobního pohovoru (výběrové řízení)
Účastníci výběrového řízení personalista, budoucí nadřízený, uchazeč Popř. někdo z managementu podniku či pracovník personální agentury
Formy výběrového řízení Řízený pohovor - nejčastější forma výběru pracovníků Testování uchazečů - testy znalostí a dovedností, psychologické testy, grafologický rozbor písma (slouží spíše jako doplňkové metody výběru) Assesment centrum - účastníci jsou hodnoceni v konkrétních situacích, které simulují reálné problémy - rozhodují se, vytvářejí tým a vzájemně komunikují, což umožňuje poznat účastníka z mnoha úhlů a vytvořit si tak komplexní náhled, používá se u vysokých manažerských pozic či specifických pracovních míst (piloti, dispečeři, pracovníci call-center)
Řízený pohovor Vyžaduje pečlivou přípravu otázek a struktury hovoru Hodnotí se verbální i neverbální projev uchazeče Posuzují se obecné předpoklady uchazeče i charakterové vlastnosti Zjišťuje se motivace zaměstnance, jeho představy o daném pracovním místě a o jeho dalším vývoji Uchazeč je informován o přesných požadavcích pracovního místa a výkonu pozice Trvá obvykle 20 - 30 minut
Výsledek výběrového řízení Závěrečný výběr provádí výběrová komise, konečné slovo však má zpravidla budoucí nadřízený Vítěz výběrového řízení i ostatní účastníci jsou o výsledku vyrozuměni
Zdroje Zdroje obrázků: Všechny použité obrázky pochází od Microsoft, Klipart z aplikace MS Office, 2013