Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:ICT ve výuce Číslo a název šablony klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název ověřovaného materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_147 Ročník:1. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Předmět:Základy přírodních věd Tematická oblast:Přírodní látky Téma:Lipidy Jméno autora:Mgr. Eva Stammová Vytvořeno dne:Únor 2013 Metodický popis, (anotace) Učební materiál slouží k výkladu a osvojení poznatků o lipidech.
LIPIDY Obr.1 z řeckého lipos = mastný
Obecná charakteristika velká a různorodá skupina přírodních látek hojně rozšířeny jak v živočišných, tak v rostlinných organismech patří mezi ně tuky, oleje, vosky nerozpustné ve vodě, ale rozpustné v organických tzv. lipofilních rozpouštědlech (ether, chloroform, benzen) Obr.2
Z pohledu výživy mají z lipidů největší význam TUKY vznikají v živých organismech reakcí (esterifikace) glycerolu a mastných kyseli n + + VMK: - palmitová (C 15 H 31 COOH) nasycená (jednoduchá vazba) – pro tuky -stearová (C 17 H 35 COOH) -olejová (C 17 H 33 COOH) nenasycená (dvojná vazba) – pro oleje glycerol karboxylová kyselina tuk (ester) voda
Zisk tuků z přírodních materiálů se tuky získávají: lisováním rozdrcených plodů rostlin škvařením (vytavování) rozpouštěním v organických rozpouštědlech Obr.3 Obr.4
Funkce lipidů rezervní - slouží jako zdroj a zásoba energie strukturní - důležitá složka membrán a tkání (podkožní, nervové) Obr.5 Obr.6 Obr.7
Funkce lipidů ochranná - ochrana proti mechanickému poškození ledvin, tepelná izolace katalytická - některé jsou biokatalyzátory -lipofilní prostředí pro vitaminy, hormony a léčiva Obr.8 Obr.9
Obr.14 slunečnicový, olivový,… výjimka rybí tuk kapalné skupenství = olej obsahují nenasycené MK tzv. „hodné“ (zdravé) tuky obsahují málo cholesterolu nejhodnotnější :mořské ryby, oleje lisované za studena Rozdělení tuků podle původu živočišné máslo,sádlo,lůj pevné skupenství = tuky obsahují nasycené MK tzv. „zlé“ (škodlivé) tuky obsahují cholesterol, způsobuje ucpávání cév rostlinné Obr.10 Obr.11 Obr.12 Obr.13 Obr.15
Obezita nadměrné ukládání tuků příčina: – nadměrná konzumace tučných potravin – malá fyzická námaha – nedostatečný pohyb Obr.24
Žluknutí tuků působením světla, tepla, vzduchu a mikroorganismů dochází k rozkladu oxidace vznikají aldehydy a ketony zapáchají a hořknou Obr.16
Obr.11 Ztužování tuků pro potravinářské účely se z rostlinných olejů vyrábějí pevné tuky - margaríny hydrogenace – reaguje vodík s olejem zanikají dvojné vazby jsou stálejší, odolnější vůči žluknutí, nepáchnou
STEROLY nejrozšířenější a nejznámější – cholesterol tvoří součást membrán živočišných buněk pomáhá tělu zpracovávat tuky ve větší míře se nachází v mozkové tkáni, ve žluči, v krevní plasmě, v nadledvinkách, v nervové tkáni, v míše, ve vaječném žloutku a v tuku ovčí vlny (lanolin) naše tělo potřebuje asi kolem 2 g cholesterolu denně za normální hladinu v krvi považujeme do 5,0 mmol/l zvýšený obsah v krvi způsobuje choroby krevního oběhu Obr.23
Obr.17 VOSKY zvláštní skupina lipidů rostlinné: tuhé povlaky na pokožce listů, plodů – ochranná funkce živočišné: včelí vosk – stavba plástů – stavební funkce součást krémů na boty, svíčky, lešticí pasty Obr.18 Obr.19 Obr.20
FERMEŽ snadno vysychající oleje např. lněný olej při styku se vzduchem brzy tuhnou použití k nátěrům dřeva, tiskařské černi, sklenářských tmelů a linolea Obr.21 Obr.22
Zdroje: Obr.1NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.2NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.3 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2012/11/olivy.jpg Obr.4 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.5NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: w4uny.jpg? Obr.6 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2012/09/tuky-zena-iStock_ XSmall.jpg Obr.7 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: images/myelin.jpg Obr.8 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.9NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.10NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.11NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg?PHPSESSID=e821c28 Obr.12NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.13NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.14NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.15 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2010/11/olives.jpg Obr.16NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.17 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: b.jpg Obr.18 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Zdroje: Obr.19 Jiří Bohdal. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: medonosna jpg Obr.20NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.21NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: image/800x600/ jpg Obr.22NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.23NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: fit.co.uk/pfiles/images/reduced%20cholesterol.jpg Obr.24 NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Literatura: Chemie pro střední školy – doc. RNDr. Jiří Banýr, CSc. – doc. RNDr. Pavel Beneš, CSc. a kolektiv autorů, SPN – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 1999