Název pracovního listu Živá a neživá příroda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TŘÍDĚNÍ ODPADU Nožičková Monika.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př.4.15-Třídění odpadu-prezentace
Třídění odpadu Sabina Kotlárová.
Komiks Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název Recyklace skla Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Přírodovědný seminář – přírodopis – 6. ročník
Co víš o recyklaci?.
Papír Tenký, hladký materiál vyráběný zhutněním vlákna. Použitá vlákna jsou obvykle přírodní nebo založená na celulóze.
INFORMACE STAROVĚK STŘEDOVĚK NOVOVĚK
TŘÍDĚNÍ ODPADU.
Odpady ( environmentální příručka – 5.ročník )
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
VÝROBA SKLA, PAPÍRU, PLASTU
Odpady.
Třídění odpadu V domácnosti. Každý moderní člověk třídí odpad a s novými pomocníky na třídění do domácnosti to jde jedna radost. Poradíme vám jak třídit,
Složka sady EUIII/2 č. 13 VY_32_INOVACE_Rv_7. Název: Ekologie – Člověk a zdraví (odpadky) Autor: Šárka Vodrlintová Předmět(oblast): Člověk a zdraví – Rv.
Jak je to s odpady ?.
Jak třídit odpad.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Výroba a recyklace papíru
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TISKÁRNYTISKÁRNY Od tiskařských lisů až po laserové tiskárny.
VY_V/2_INOVACE_65_Opakování – jak se co vyrábí Opakování – jak se co vyrábí Miroslav Kaňok.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Masarykova univerzita
Denní centrum SVÍTÁNÍ, o.p.s.
DEN ZEMĚ TEST.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název Třídění odpadů   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
TŘÍDĚNÍ ODPADU JAK SPRÁVNĚ TŘÍDIT.
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
TŘÍDĚNÍ ODPADU Vypracovala: Brychtová Markéta, SP/TE Učo:123831
Problematika využití papírových obalů Lukáš Lehovec TTZO 2007/2008.
RECYKLACE PETLAHVÍ Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VÝROBA PAPÍRU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Třídíme se zvířátky Autorky: Michaela Mikolášová Nikola Smyčková Tereza Mžiková Jubilejní Masarykova ZŠ Sedliště.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
TŘÍDĚNÍ ODPADU VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Práce v domácnosti Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_16.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Pro 2.ročník ZŠ, vytvořeno : březen 2012 Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_01_Informace.
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_15.
Výroba Papíru Jan střída
Technické prostředky v požární ochraně
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Pracovní činnosti – 8. ročník, Úprava rostlin pro suchou vazbu
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
MISKA NA SLADKOSTI vy_32_Inovace_07MD-2
Pergamen Bogdan Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bogdan Nogol. Autor obrázků Tomasz Nogol souhlasí se zveřejněním.
Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk ,okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor : Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_10
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY II.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Třídění odpadů,recyklace
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
JARO U NÁS VY _32 _ INOVACE _01
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Transkript prezentace:

Název pracovního listu Živá a neživá příroda VY_32_INOVACE_PRV3_5 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Název pracovního listu Živá a neživá příroda

Základní škola a Mateřská škola, Popůvky ANOTACE VY_32_INOVACE_PRV3_5 Základní škola a Mateřská škola, Popůvky ANOTACE Šablona: III/2 Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: Vznik a výroba papíru   Autor: Jitka Havlíčková Očekávaný výstup: Rozlišuje prvky živé a neživé přírody, označuje, které zásahy člověka do přírody prospívají a které jsou negativní. Klíčová slova: Papír Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák 1. stupně ZŠ Typická věková skupina: 3. ročník ZŠ Použité zdroje a materiály: www.rucni-papir.cz www.papir.arnika.org./historie.html www.antalis.com

Cesta za papírem

Historie výroby papíru Papír má svou bohatou historii v různých geografických oblastech a kulturách. Je jedním z nejdůležitějších vynálezů. Lidé však psali dávno předtím než byl vynalezen papír - na hliněné tabulky a papyrus, na kůru, vápenec, provázky, pergamen atp.

Egypt Papír získal své jméno podle papyru, který se objevil v Egyptě před 5 000 lety. Vyráběl se ze stébel šáchoru papírodárného, který dorůstá výšky až 4 m. Psalo se na něj násadkami ze seříznutého rákosu. Staré svitky se nevyhazovaly, písmo se z nich jednoduše oškrábalo a mohlo se psát znovu.

Čína Papír tak, jak ho známe dnes, byl vynalezen v Číně asi roku 105 n. l. Otec tradičního papíru - T´sai Lun Papír se vyráběl z rostlinných vláken, která se rozdrtila a povařila na kaši. Poté se rozmíchala ve vodě a nabírala na rámeček z bambusových štěpin a proutků. Přebytečná voda odkapala a vlhký list se sušil na slunci.

Evropa Už v 8. století (751) vyzvěděli tajemství výroby papíru od Číňanů Arabové. Znalost výroby papíru se rozšířila do Evropy, a to nejprve do Španělska (v Toledu se papír začal vyrábět roku 1085). Odtud pronikla tato technika do Itálie, Francie, Německa a do ostatních zemí. Do té doby se používal pergamen vyrobený ze zvířecích kůží. Byl ovšem velmi drahý - na výrobu jedné bible se spotřebovalo 300 ovčích kůží. Ruční výroba papíru v Evropě trvala přes 700 let. Masivní rozšíření výroby (spíše spotřeby) papíru je spojeno až s rokem 1456, kdy Johann Gutenberg vytisknul první bibli.

Používané suroviny: Surovinou pro výrobu papíru ve středověkých papírnách byly staré hadry. Sesbírané hadry se třídily, někdy také praly, a pěchovaly do vykopaných jam. V nich se nechaly po nějakou dobu zahnívat. Hadry se rozmělňovaly tak dlouho, dokud z nich nevznikla jemná suspenze vhodná k výrobě papíru. Suspenze se nalévala do mírně vyhřívaných kádí, ze kterých se nabírala na síto. Listy papíru se ze síta vyklápěly, prokládaly vlněným suknem nebo plstí. Na ručním lisu se z nich odstranila přebytečná voda a pak se papír sušil (obvykle volným vysoušením na půdě papírny). Vysušené listy se ještě klížily, aby se na nich nerozpíjel inkoust.

Výroba papíru Výroba papíru stoupala a tím stoupala i spotřeba hadrů.Navíc se prostřednictvím hadrů získaných od nemocných a zemřelých rychle šířila tuberkulóza. Hledaly se náhradní suroviny- Stromová kůra, rýžová sláma, listy kukuřice, mech, vinná réva, chmel, kopřivy,rašelina, bodláky,jedlové šišky. Konec 18. stol.- pozornost na využití dřeva. Nejprve se používaly piliny – obrus – posléze se začala používat dřevěná buničina – celuóza. Ta se ukázala jako nejvhodnější.

Postup při výrobě papíru Kmeny se zbaví kůry, dřevo se rozseká na drobné kousky a po přidání chemikálií se vaří. Vařením dřevěné drtě vzniká buničina Buničina se propírá, drtí a bělí. Než odteče na papírenský stroj, přidávají se k ní různé příměsi(plnidla, klížidla, barviva). Tato směs se nazývá papírovina. Papírovina přitéká na speciální síto, kde se z větší části odvodní. Papírový pás se pak vede do papírenského lisu a v sušící části stroje se ve válcích vyhřívaných parou usuší. Papír z výroby vychází buď v rolích nebo je rozřezaný na archy. Přímo ve stroji lze papír upravovat. Lesk získá papír tak, že se navlhčí a následně zahřeje. Křídový papír pro kvalitní tisk je pokryt vrstvičkou kaolinu.

Schéma výroby papíru

Využití papíru Papír se stále více stává nejvíce používanou látkou ve všech oborech. Využívá se především jako nosič informací – psaných a tištěných záznamů ale také jako recyklovatelný obalový materiál.Má i řadu dalších použití: slouží k výrobě nábytku, jídelního nádobí a dokonce šatů. Nesplnila se předpověď, že s postupem počítačů bude význam papíru klesat – je tomu právě naopak. Papír je a bude jednou z nejdůležitějších surovin našeho každodenního života.

Druhy papíru Tiskové-novinový, knihtiskový, plakátový, bankovkový, známkový, mapový, rozmnožovací, křídový… Psací a kreslící papíry-ruční papír, imitace ručního papíru, knihový, bankovní, strojový, průklepový, pauzovací..atd. Obalové papíry- střední balicí, balíkový, černý na fotoobaly, hedvábný,pergamenový, parafinový…atd. Papíry pro elektrotechniku- kabelový, kondenzátorový, pro polepování dynamových a transformátorových plechu…atd. Technické a průmyslové papíry-pytlový, kelímkový, fotografický, cigaretový, sulfátový na lepicí pásky…atd. Filtrační papíry- sací papíry, buničitá vata, papíry pro filtraci plynu spalovacích motoru..atd. Papíry na zušlechtění-surový fotografický, propisovací…atd. Ostatní papíry- uhlový, dekorační..atd.

Třídění a recyklace papíru Jak se recykluje papír: Papír, na který jsou určeny speciální kontejnery, tedy nezamaštěný a jinak neznečištěný, je možné recyklovat až sedmkrát. Slisovaný sběrový papír poslouží k výrobě nového papíru. Stejně jako když se vyrábí ze dřeva, přidává se do výrobní směsi. Novinový papír, sešity, lepenkové krabice, obaly na vajíčka, toaletní papír, to vše se dá znovu vyrobit díky recyklaci

Co patří a nepatří do modrého kontejneru na papír?? ANO Kancelářský papír Sešity Noviny Časopisy Reklamní letáčky Krabice Lepenka Karton NE Voskovaný a uhlový papír (kopírák) Obvazy Hygienické vložky Mokrý, mastný a znečištěný papír

Třídění papíru prostě má své místo a význam. Při recyklaci 1 tuny papíru se ušetří až 2 tuny dřeva a 100 000 litrů vody. Sběrový papír se používá pro výrobu ostatních druhů papíru jako jsou například lepenkové obaly, kancelářský papír, krabice a tepelné izolace. Z půl kila vámi odloženého papíru, samozřejmě s danými přísadami, lze vyrobit například jednu učebnici. Třídit odpad se opravdu vyplatí.

Výroba ručního papíru Co budeme potřebovat starý papír – například z kartónových krabic, balicí papír, hedvábný papír atd. Nevhodný je novinový papír (tiskařská barva budoucímu papíru na kráse nepřidá – zato popsaný nevadí) rovnou desku čistý balicí papír pod arch připravovaného ručního papíru mísu na papírové těsto mixér – stačí ruční, ponorný dvě desky na lisování savý papír – noviny savou látku – utěrku na ozdobu lisované rostlinky, obrázky z časopisů, barevné nitě a provázky, barvivo, kávu, koření, případně temperové barvy na obarvení apod.

Postup výroby ručního papíru: 1. Suchý starý papír natrháme na malé kousky, vložíme do mísy a zalijeme vodou. Papír necháme ve vodě měknout asi 12-24 hodin.

2. Rozmočený papír rozmixujeme i s vodou na kaši 2. Rozmočený papír rozmixujeme i s vodou na kaši. Barva kaše závisí na použitém materiálu, ale dá se měnit přidáním jakékoliv rozpustné barvy. Papírové těsto můžeme taky oživit lístky květin, kousky nití nebo kousíčky barevného papíru a obrázků z časopisů, ale tyto přísady vmícháme až do hotové hmoty. 3. Připravíme si podkladovou desku, na ni rozprostřeme savou látku a na látku položíme list čistého balicího papíru.

  4. Papírovou hmotu lehce vymačkáme a na připravenou desku s látkou a papírem ji rozprostřeme ve vrstvě silné asi 3 mm. Papírové těsto můžeme rozprostřít rovnou do požadovaného tvaru a hotový papír potom nemusíme stříhat. S nepravidelnými okraji vypadá lépe.   5. Chceme-li náš papír nějak ozdobit, učiníme tak před zatížením. Na hmotu můžeme třeba ledabyle rozmístit barevné okvětní lístky nebo nitě a papírky. Taky můžeme k ozdobení použít lisovanou rostlinku, čtyřlístek pro štěstí nebo nějak zajímavě stočený provázek.

6. Naši hmotu potom přikryjeme savým papírem, látkou a destičkou a rovnoměrně zatížíme závažím, například knihami, nádobou s vodou apod., takto lisujeme několik hodin.   7. Z vylisovaného papíru sejmeme závaží a sušíme třeba na topení. Nakonec vložíme hotový papír mezi dva čisté suché listy papíru a dosušíme žehličkou.

Barvení a zdobení papíru PŘÍRODNÍ BARVIČKY: MODRÁ – borůvky FIALOVÁ - ostružiny, černý rybíz ŽLUTÁ - kari, kurkuma HNĚDÁ - káva, Melta, odvar z ořechů ČERVENÁ a RŮŽOVÁ - červený rybíz, maliny, jahody

Ukázky ručně vyrobených papírů

Detaily kvítků z papíru

Co už vím: Na co lidé psali před tím, než byl vynalezen papír? Podle čeho papír získal své jméno? Kdo vynalezl papír tak, jak ho známe dnes? Jaké suroviny se používaly na výrobu papíru ve středověkých papírnách? Z čeho se papír vyrábí dnes? Znáš postup výroby papíru? Jaké je využití papíru? Jaké znáš druhy papíru? Proč je důležité třídit odpad – papír? Co znamená recyklace papíru?

Zdroj informací www.rucni-papir.cz www.papir.arnika.org./historie.html www.antalis.com Petr Bradáč, Miroslav Kolář,Přírodověda pro 5.ročník, Člověk a technika, Alter, 1997