Kyberterorismus – Hrozby a obrana

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Computer Incident Response Capability
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ochrana kritické infrastruktury
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Kybernetická bezpečnost v ČR
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
1 National Security Authority. 2 Příprava nové legislativy a systému kybernetické bezpečnosti v ČR.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Realizace Národní strategie informační bezpečnosti ČR Mgr. Marie Svobodová Ministerstvo informatiky ČR Hradec Králové, ISSS 2006.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
1 Výzkum, vývoj a inovace v ČR a ve světě Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2011.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY. SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ PERSONÁLU REZORTU MINISTERSTVA OBRANY Praha, červen.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Kraje pro bezpečný internet Pracovní setkání, ZSMV Hotel Solenice Tomáš Marek, koordinátor KPBI, Krajský úřad Plzeňského kraje.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Zabezpečení dat a komunikační infrastruktury Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Zabezpečení dat a komunikační infrastruktury Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
AKTUÁLNÍ PRIORITY ČESKÉ REPUBLIKY V OBLASTI BOJE PROTI TERORISMU Ivan Langer ministr vnitra.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Vyhlášené výzvy operačních programů pro kraj a jeho příspěvkové organizace.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Kybernetická obrana české republiky
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Program spolupráce SN – CZ
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

Kyberterorismus – Hrozby a obrana Zasedání Gaminské Iniciativy v Mariboru, 28.-31. května 2015 Kyberterorismus – Hrozby a obrana Svaz důstojníků a praporčíků Armády České republiky

Kyberterorismus – hrozby a obrana Obsah: Úvod Strategie NATO pro kybernetickou obranu Kybernetická obrana České republiky Opatření českého Ministerstva obrany pro zajištění kybernetické bezpečnosti Zapojení důstojníků a vojáků v záloze

kybernetický terorismus I. ÚVOD V kyberprostoru dochází k různým nebezpečným činnostem, které představují vážné hrozby pro bezpečnost majetku i života fyzických osob a jejich šíření a vzrůstající agresivita mohou vést i ke kolapsu velkých organizací, průmyslových sektorů a dokonce i společenských celků a států. Takové národní i mezinárodní nelegální činnosti se podle stupně nebezpečnosti, který představují, obvykle rozlišují na: kybernetické útoky kybernetické šikany kybernetické kriminální činy kybernetický terorismus a dokonce kybernetickou válku

II. StRATEGie nato pro kybernetickou obranu 1. Politika NATO pro kybernetickou obranu Summit NATO ve Walesu v září 2014 byl soustředěn na hrozby v kyberprostoru a obranu proti nim Byl přijat nový akční plán NATO pro Obrannou politiku kyberprostoru Akční plán Stanoví, že obrana kyberprostoru je součástí základního úkolu kolektivní obrany Aliance Potvrzuje, že mezinárodní právo se vztahuje na kyberprostor a zintenzivňuje spolupráci NATO s průmyslem Vrcholnou prioritou je ochrana komunikačních systémů vlastněných a provozovaných Aliancí

II. Strategie NATO pro kybernetickou obranu 2. Politika NATO pro kybernetickou obranu NATO si uvědomuje, že kybernetické útoky budou i nadále častější, sofistikovanější a potenciálně škodlivé. Aby čelilo této vzrůstající hrozbě, NATO schválilo Posílenou politiku obrany kyberprostoru přispívající k plnění základních úkolů Aliance. Tato politika opětovně potvrzuje zásady nedělitelnosti alianční bezpečnosti a prevence, detekce, reziliance, obnovy a obrany. Základní odpovědností NATO v oblasti kybernetické obrany je ochrana jejích vlastních sítí Pomoc členům Aliance by měla být řešena v souladu s duchem solidarity Je zdůrazněna odpovědnost členů Aliance vyvíjet vlastní schopnosti pro obranu národních sítí.

II. Strategie NATO pro kybernetickou obranu 3. Politika NATO pro kybernetickou obranu NATO si uvědomuje, že kybernetické útoky mohou dosáhnout úrovně, která ohrožuje národní a Euro-Atlantickou prosperitu, bezpečnost a stabilitu Rozhodnutí, pokud jde o použití článku 5 v důsledku kybernetického útoku by přijímala Severoatlantická rada případ od případu Užší dvoustranná a mnohostranná spolupráce hraje klíčovou úlohu při posilování schopností Aliance v oblasti kybernetické obrany Kybernetická obrana bude integrována do operací a plánování pohotovostních operací NATO a posilování sdílení informací a situačního povědomí mezi členy Aliance

II. Strategie NATO pro kybernetickou obranu 4. Politika NATO pro kybernetickou obranu NATO se bude aktivně angažovat ve věcech kybernetické obrany v mezinárodních organizacích včetně Evropské unie, jak bylo dohodnuto, a zintenzivní svou spolupráci s průmyslem prostřednictvím kyber-partnerství NATO-průmysl, protože technologické inovace a expertíza ze soukromého sektoru jsou klíčové pro NATO a její členy, aby bylo dosaženo cílů Posílené politiky kybernetické obrany NATO zdokonalí úroveň svých vzdělávacích aktivit, výcviku a cvičení v kybernetické obraně

II. Strategie NATO pro kybernetickou obranu 5. Politika NATO pro kybernetickou obranu Protože vrcholnou prioritou NATO pro kybernetickou obranu je ochrana komunikačních a informačních systémů (KIS), které vlastní a provozuje NATO, Aliance požaduje spolehlivou a zabezpečenou podpůrnou národní infrastrukturu, zejména těch sítí, které je možné považovat za kritické pro poslání NATO. Proto bude NATO ještě úžeji spolupracovat s národními orgány na vypracování zásad kritérií a mechanismů pro zajištění dostatečné úrovně kybernetické obrany pro národní komunikační a informační systémy.

II. Strategie NATO pro kybernetickou obranu 6. Politika NATO pro kybernetickou obranu NATO se zavázalo vypracovat společné standardy pro kritické úkoly Aliance Členové Aliance budou sdílet veškeré informace a nejlepší praktiky v oblasti kybernetické obrany Členové Aliance budou provádět cvičení pro oblast kybernetické obrany NATO bude dále vyvíjet a zlepšovat svou schopnost reagovat na počítačové incidenty s cílem chránit vlastní sítě NATO

III. Kybernetická obrana české republiky Dne 1. ledna 2015 nabyl účinnosti zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti) a jeho prováděcí právní předpisy – vyhláška č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích a vyhláška č. 316/2014 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních a o stanovení náležitostí podání v oblasti kybernetické bezpečnosti (vyhláška o kybernetické bezpečnosti). Dále bylo novelizováno nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury (tato novela je zveřejněna ve Sbírce zákonů pod číslem 315/2014 Sb.).

Iii. Kybernetická obrana české republiky V České republice je orgánem odpovědným za kybernetickou bezpečnost Národní bezpečnostní úřad (NBÚ), který má svou zvláštní interní jednotky CERT (Computer Emergency Response Team) a CSIRT (Computer Security Incident Response Team)  Národní bezpečnostní úřad úzce spolupracuje s Bezpečnostní informační službou, s Policí ČR a jejich podřízenými složkami  Aktuální úkoly těchto orgánů jsou definovány v Národní strategii kybernetické bezpečnosti České republiky na období 2015 – 2025  Jaká je její vize, zásady a výzvy ?

Iii. Kybernetická obrana české republiky 2. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Vize: Česká republika zaměří své úsilí na nepřetržité rozšiřování expertní základny v oblasti kybernetické bezpečnosti a schopností čelit nejnovějším kybernetickým hrozbám. Zároveň bude podporovat a rozvíjet také schopnosti bezpečnostních složek státu tak, aby byly schopny předcházet a včas detekovat aktuální hrozby. Česká republika bude při předcházení i řešení kybernetických útoků aktivně pomáhat svým mezinárodním partnerům, plnit závazky vyplývající z členství v mezinárodních organizacích, kolektivní obrany Severoatlantické aliance a podporovat bezpečnost v dalších státech světa. Česká republika bude intenzivně podporovat spolupráci a dialog zemí středoevropského regionu v oblasti kybernetické bezpečnosti a obrany skrze mezinárodní organizace, jejichž je členem.

Iii. Kybernetická obrana české republiky 3. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Česká republika bude efektivně zajišťovat nejen prvky kritické informační infrastruktury (dále jen „KII“), ale celkově bezpečnost sítí a kyberprostoru, v jehož rámci vyvíjejí aktivity její obyvatelé, a který je zásadní pro jejich ekonomické a sociální zájmy.  Česká republika se v rámci zabezpečování své KII výrazně zaměří na zabezpečení industriálních systémů, které jsou v KII obsaženy. Česká republika bude podporovat rozvoj kultury informační společnosti pomocí osvěty svých občanů i subjektů soukromého sektoru. Těm zajistí svobodný přístup ke službám informační společnosti, respektive k informacím pro zodpovědné chování a používání informačních technologií. Své občany bude chránit před škodlivými dopady, jež mohou kybernetické útoky způsobovat, a které by mohly mít negativní vliv na kvalitu jejich života či důvěru ve stát.

Iii. Kybernetická obrana české republiky 4. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Zásady: Obrana základních lidských práv a svobod a zásad demokratického právního státu Budování důvěry a spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem a občanskou společností Rozvoj kapacit určených pro zajištění kybernetické bezpečnosti

Iii. Kybernetická obrana české republiky 5. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Zásady: Česká republika (ČR) zvýší své investice do výzkumu a vývoje v oblasti kybernetické bezpečnosti ČR bude podporovat výrobu svých vlastních technologií v oblasti kybernetické bezpečnosti ČR vybuduje a zvýší své možnosti a svůj potenciál pro národní expertízu ČR posílí existující struktury a procesy spolupráce v oblasti prevence a boje s informační kriminalitou

Iii. Kybernetická obrana české republiky 6. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Výzvy: Česká republika může sloužit jako potenciální testovací cíl Nedostatečná důvěra českých obyvatel ve stát S rostoucím počtem uživatelů mobilních platforem se také zvyšuje množství mobilního malware Možnosti zneužití zabudovaných zpětných vrátek v hardware pro exfiltraci informací Botnety a útoky DDoS/DoS (distributed denial of service) se stávají stále robustnější, odolnější a lépe ukryté. Proto je nezbytné zvýšit povědomí o obranných opatřeních proti útokům typu DDoS/DoS

Iii. Kybernetická obrana české republiky 7. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Výzvy: Růst kybernetické kriminality Hrozby a rizika spojená s užíváním sociálních sítí a Internetu Nízká digitální gramotnost koncových uživatelů informačních technologií Nedostatek expertů v oblasti kybernetické obrany a nezbytnost revize současných vzdělávacích osnov ve školském systému

Iii. Kybernetická obrana české republiky 8. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Hlavní cíle: Zvýšit povědomí a gramotnost v oblasti kybernetické bezpečnosti žáků a studentů základních a středních škol a široké veřejnosti, včetně koncových uživatelů informačních technologií podporou iniciativ a kampaní, organizací konferencí pro veřejnost, atd. Aktualizovat současné vzdělávací osnovy pro základní a střední školy a podporovat nové univerzitní studijní programy zaměřené na přímé vzdělávání a přípravu expertů pro kybernetickou bezpečnost Vzdělávat a školit zaměstnance veřejné správy pracující nejen v oblasti kybernetické bezpečnosti a počítačové kriminality

Iii. Kybernetická obrana české republiky 9. Národní strategie kybernetické bezpečnosti na období 2015 -25 Podporovat schopnosti Policie ČR při vyšetřování a boji proti počítačové kriminalitě Posílením personálu jednotlivých pracovišť Policie pracující s počítačovou kriminalitou Obnovováním technologického vybavení zvláštních policejních jednotek Upevněním vztahů přímé a rychlé spolupráce mezi dotyčnými národními orgány a dalšími bezpečnostními silami pracujícími v oblasti počítačové kriminality Podporou spolupráce s mezinárodními orgány v oblasti výměny informací o počítačové kriminalitě a vzdělávání v této oblasti Profesionálním vzděláváním a výcvikem expertů Policie ČR Vybudováním multidisciplinárního akademického prostředí pro poskytování podpory schopností Policie bojovat s počítačovou kriminalitou  Pro každou z výše uvedených oblastí je zpracován akční plán.

IV. Opatření mo čr pro zajištění kybernetické bezpečnosti 1. KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURA Dopravní síť (DS) Síť vojenských údajů (SVÚ) Stálá hlasová síť (SHS) Velení a letecké síly (VLS) Síť managementu – DANESE TS secures communication environment for information systems and communication systems within Czech Defense ministry area CADS creates transfer environment for information systems and communication systems SHS is created by a quantity of telephone centres interconnected by means of ministerial but also by means of hired lines DANESE creates communication enviroment interconnecting individual access networks

IV. Opatření mo čr pro zajištění kybernetické bezpečnosti 2. INFORMAČNÍ INFRASTRUKTURA Štábní informační systém (ŠIS) Informační systém logistiky (ISL) Informační systém Internetu MO ČR (IMO) Finanční informační systém (FIS) Informační systém o službě a personálu (ISSP) Zdravotnický informační systém (ZdravIS) ŠIS-is principal information system used for support of troops in peace condition ISL-IS is used for securing support of troops IS IMO-secures access to information from public communication environment FIS-is the system used for financial securing of Defense Ministry area ISSP-is used for personal security of Defense Ministry – professional soldiers and civilian employees ZdravIS-is used for securing support of health security of Defense Minsitry area

IV. Opatření mo čr pro zajištění kybernetické bezpečnosti 2. INFORMAČNÍ INFRASTRUKTURA Informační systém mobilizačních příprav (ISMP) Informační systém CZ NS NOAN - CRONOS (Pro NATO) Informační systém EU Extranet MO (Pro EU) Informační systém SEKTOR VS (pro vzdušné síly) Informační systém ICC (pro mapování vzdušné situace) Informační systém OTS VŘ PozS (pro velení a řízení vojsk) ISMP-special APV securing mobilization security CRONOS-classified IS serving for communication with NATO IS EU Extranet MO-classified IS securing communication with the European Union IS SEKTOR VS is working in favour of Air Forces IS ICC classified IS serving for mapping the air situation IS OTS VŘ PozS classified IS used for securing the command and management of troops

IV. SCHOPNOSTI KYBERNETICKÉ OBRANY V REZORTU MO ČR 1. Úroveň strategická Rada pro kybernetickou obranu MO Gestor kybernetické obrany Koordinační centrum kybernetické obrany 3. Úroveň operační Gestor CIRC (AKIS) Koordinační centrum AKIS GESTOR KIS KO (Kybernetická obrana) N CDMB (NATO Cyber Defence Management Board) RADA pro KB (Rada pro Kybernetickou bezpečnost) CIS Communication Information System AKIS Centrum („CERT“) 3. Úroveň výkonná Operátoři IS a KS + PBS KIS

IV. ZÍSKANÉ SCHOPNOSTI TECHNICKÉHO CENTRA CIRC MO Management & Support Monitorování Detekce Hlídači (24/7) Klasifikace Reporting Řešení Náprava incidentu Koordinace Výstupy Analýza Vyhodnocení Doporučení Analytici Podpora technologií CIRC Administrátoři

IV. CIRC (Computer Incident Response Team) na MO - Další úroveň bezpečnosti Architektura CIRC na MO Autorita CIRC Ŕízení Agentury KIS Koordinační centrum CIRC Agentura KIS Praha Technické centrum CIRC Agentura KIS Brno Operační autority KIS Administrátoři systému a bezpečnosti KIS

V. Zapojení záložních důstojníků a vojáků A. Záložní důstojníci a vojáci mající zvláštní znalosti a zkušenosti v oblasti kybernetické obrany Mohou být přiděleni k operační úrovni v rámci rezortu MO v závislosti na úrovni jejich kompetence Mohou být aktivní při navrhování materiálů/manuálů používaných na operační úrovni, atd. B. Záložní důstojníci a vojáci ochotní vykonávat dobrovolnou práci v oblasti kybernetické obrany Šíření informací o kyberterorismu a o obranných opatřeních proti němu Účast na vzdělávacích akcích v základních a středních školách v oblasti programů a akcí zaměřených na kybernetickou bezpečnost.

Svaz důstojníků a praporčíků Armády České republiky Zasedání Gaminské Iniciativy v Mariboru, 28.-31. květen 2015 DĚKUJI ZA POZORNOST Svaz důstojníků a praporčíků Armády České republiky zprávu přednesl kpt. JUDr. Radim J. Marušák