Diagnostika a reedukace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Podpora studentů s SPU na MU
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Speciální péče na naší škole
Možnosti poradenské práce pro studenty VŠ s dyslexií Lenka Krejčová CENTRUM ® PRAHA - CZECH REPUBLIC.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pedagogická diagnostika
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Specifické poruchy učení
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Pedagogická diagnostika
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
7. Diagnostika školní zralosti
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Diagnostické metody.
Čtení a psaní genetickou metodou
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika a reedukace Literatura Matějček Z. Kterákoliv práce s tématem poruchy učení Zelinková O. Poruchy učení. Portál – kterékoliv vydání od roku 2003 Další práce s tématem dyslexie a další DYS-poruchy

Garantem diagnostiky jsou Pedagogicko-psychologické poradny Speciálně pedagogická centra většinou při speciálních školách Centra pro podporu studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na VŠ

Orientační diagnostiku SPU V rodině – dítě selhává v běžných denních činnostech, liší se od staršího sourozence, od vrstevníků Ve škole - výrazný rozdíl mezi výkony ve čtení (psaní) a v jiných předmětech Střední školy – opět výrazný nepoměr mezi výkonem v různých činnostech Dospělí – vyhýbají se aktivitám spojeným se čtením, tištěné dokumenty studují neúměrně dlouho, další obtíže

Diagnostika v předškolním věku Není diagnostika dys-poruch, ale rizika… Zahrnuje oblasti nutné pro osvojení dovedností: Řeč Sluchová percepce Zraková percepce Motorika, grafomotorika Sebeobsluha Probíhá v rodině, v mateřské škole….

DIAGNOSTIKA SPU na odborném pracovišti Diagnostický proces zahrnuje: Anamnéza rodinná a osobní Inteligence Diagnostika úrovně čtení Diagnostika úrovně psaní Diagnostika úrovně zrakové a sluchové percepce Řeč Pravo-levá a prostorová orientace Lateralita. Motorika Další zkoušky dle potřeby

Závěry diagnostického procesu Zpráva z vyšetření Integrace a z ní vyplývající integrační opatření nebo … Příznaky dyslexie, rysy dyslexie…. Funkční diagnostika pro studenty VŠ

Reedukace SPU Reedukace vychází z rozboru příčin, rodinného zázemí a individuality dítěte-dospělého Navazuje na dosažený stupeň vývoje Předpokladem úspěchu je dobrý začátek a soustavná pozitivní motivace Multisenzoriální přístup Reedukace je individuální, může mít kolektivní formu Je zaměřena na celou osobnost

Oblasti reedukace Reedukace funkcí, které podmiňují poruchu Utváření dovednosti číst a psát Působení na psychiku jedince s cílem naučit ho s poruchou žít Spolupráce s rodiči, musejí pochopit obtíže dítěte Spolupráce s učitelem Tyto oblasti se vzájemně kombinují, zdůrazňují se různé momenty v závislosti na věku dítěte a situaci

Reedukace – podpora studentů VŠ, dospělých Využívat a posilovat silné stránky Vyvarovat se oblastí, kde se deficit projevuje Pokud to nejde – pracovat se zvýšenou koncentrací, požádat o pomoc Další informace v samostatné prezentaci

Reedukace čtení Čtení Technika čtení Porozumění

Technika čtení = dekódování Písmena Slabiky Slova

Zrakové rozlišení tvaru Čtení písmen Zrakové rozlišení tvaru dítě písmena nejmenuje, pouze určuje stejný – nestejný tvar Prostorové vnímání tvaru umístění tvaru v prostoru b-d-p, stále ještě bez čtení 3. Spojení hláska - písmeno využití všech známých cvičení (říkanky, obrázky…) Automatizace utvořeného spojení Dosud není standardizovaný test

Čtení slabik Tvoření slabik syntézou písmen Čtení slabiky jako celku bez hláskování Automatizace čtení slabik Není jednoznačně prokázáno, že metoda genetická, která po zvládnutí písmen přechází ke čtení celých slov je pro jedince s dyslexií vhodnější. Globální metoda, která vychází ze čtení celých slov, není pro jedince s dyslexií optimální.

Čtení slov Slova typu souhláska – samohláska – souhláska (les, pes, rok..) jsou pro jedince s dyslexií nejsnazší. Výběr slov ke čtení musí respektovat náročnost hláskové stavby. Spolu se čtením slov se zaměřujeme na porozumění. Pokud dítě určitý typ slov nezvládá, čte po hláskách hádá, vrací se na začátek slov, neměla by tato slova být součástí souvislých textů. Opakované čtení slov je nutné z hlediska automatizace. Vždy spojovat slovo s obsahem

Porozumění čtenému textu Izolovaná slova Slovní spojení ve spojení s obrázkem, situací Porozumění textu a opakování na základě asociací Porozumění textu s vědomím souvislostí

Reedukace písemného projevu Grafický projev Opis, přepis Diktát Samostatný písemný projev Všechny uvedené oblasti Syntax Obsah textu Sluchová percepce Paměť Porozumění řeči Znalost gramatiky Zraková percepce Čtení Koncentrace poz. Grafo- motorika