TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poptávka a poptávané množství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Mikroekonomie.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I

Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu prodat za určitou cenu. Rozlišujeme elastickou (pružnou) nabídku a neelastickou nabídku. Zákon rostoucí nabídky vysvětluje, že s rostoucí cenou roste nabízené množství tržních výstupů, toto platí i naopak. Toto se vysvětluje tím, že vysoké ceny zboží jsou pro nové a další výrobce stimulem, toto znamená, že vyšší výroba přinese vyšší zisk.

Dělení agregátní – souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh, cenu určuje trh, individuální – nabídka jednoho výrobce, je určena objemem výroby tohoto jednotlivého výrobce a cenou jeho zboží, dílčí (tržní) – představující součet individuálních nabídek jednotlivých firem na určitém trhu, pouze jednoho druhu zboží

Ovlivňující faktory cena daného zboží, výrobní náklady, pokles nákladů umožňuje ze stejných zdrojů vyrobit více, ceny alternativních výrobků, které může výrobce produkovat se svými výrobními faktory počet výrobců či dodavatelů (včetně dovozu), specifické faktory – počasí v zemědělství, technické požadavky na výrobky, hospodářská politika státu v oblasti zahraničního obchodu, očekávání

Poptávka Poptávka je množství zboží, které je kupující ochoten koupit za určitou cenu, v určitý čas na určitém místě. Rozlišujeme elastickou poptávku (pružnou), která výrazně a rychle reaguje na změny cen (obvykle postradatelné a snadno nahraditelné zboží), neelastickou poptávku (nepružnou), která na změny cen reaguje pomalu a omezeně (obvykle jde o zboží a služby, bez nichž se nejde obejít a které nejde dost dobře nahradit, jako je pitná voda či sůl). Speciální variantou je jednotkově elastická poptávka, kdy poptávané množství klesne (či vzroste) přesně o tolik procent, o kolik vzrostla (či klesla) cena daného zboží či služby. Zákon klesající poptávky S rostoucí cenou klesá množství poptávaného zboží.

Dělení agregátní poptávka – neboli celková poptávka, je to poptávka všech kupujících po všech druzích výrobků. Používaná v makroekonomii. Spolu s agregátní nabídkou se na základě ní posuzuje rovnováha na trhu tržní poptávka – poptávka všech zákazníků po konkrétním výrobku individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího po konkrétním výrobku

Tržní rovnováha Pojmem tržní rovnováha označujeme takovou situaci, při které jsou nabídka a poptávka v rovnováze – tj. na trhu nevzniká ani nedostatek ani přebytek zboží a cena je stabilní. Cena, při které dochází k tržní rovnováze (tj. k rovnosti mezi nabízeným a poptávaným množstvím), se označuje jako rovnovážná cena nebo cena vyčišťující trh. Tržní rovnováha je stav a zároveň určitá tendence ve vývoji na trhu, kdy při stávající ceně jsou kupující i prodávající v souhrnu spokojeni s množstvím kupovaných a prodávaných statků, takže nemají zájem měnit svá rozhodnutí.

V bodě ve kterém se tržní poptávková křivka a tržní nabídková křivka protínají, nabízejí výrobci právě takové množství statků, jako spotřebitelé poptávají. V tržním prostředí se v takovém bodě vytváří tržní rovnováha. Tržní rovnováha tak jinými slovy znamená, že jsou při dané ceně spokojeni jak všichni výrobci, tak všichni spotřebitelé - není vyprodukováno žádné množství statku navíc a jsou uspokojeny právě všechny potřeby (veškerá poptávka) všech spotřebitelů.