Vývoj výtvarného projevu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
Tematická a kompoziční složka literárního díla
PROJEKTIVNÍ TECHNIKY V MARKETINGOVÉM PRŮZKUMU
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Řád a jeho porušení Organizace prvků na pozadí. Oko si vybírá a kombinuje prvky, spojuje části tak, aby si vytvořilo pochopitelný celek.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Emoce (city).
Mladší školní období.
FIGURÁLNÍ KRESBA Figurální kresba Co je figurální kresba?
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Příčiny SPU.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: VĚCI KOLEM NÁS
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Znaky pohybu Typické znaky lidské motoriky
osob s mentálním postižením
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Funkční gramotnost III. -obrázky a fotografie J. Poddaná.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Motorické schopnosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Metodické materiály a pomůcky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
ANTROPOMOTORIKA.
Specifické poruchy učení
Lateralita.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Diagnostické metody.
Specifika dětského výtvarného projevu
Sociální psychologie – CŽV 2012
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Pozornost a paměť, představivost
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
MOTORIKA II JEMNÁ MOTORIKA
Výtvarné umění starověkého Egypta
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Vývoj výtvarného projevu Dítě předškolního věku

1. Přechod ze stadia čáranice do stádia prvotního obrazu bezobsažná čmáranice se mění na obsažnou (připomene vlak, let ptáka…) - kolem 2 roku se probouzejí asociace a vyvolávají přesnější představy věcí, nastává spojení věcí s představou a pak pojmenování, interpretace produktu (představy mohou být vizuální, optické, baltické, akustické, motorické, čichové i chuťové ) obsahová kresba – záměr tvůrce a interpretace výsledku jsou shodné

2. Vytváření grafických typů grafický typ - dominantní znak spojuje dítě v představě s konkrétním předmětem i řadou podobných předmětů, zachovává si jej v představě a je schopno jej nakreslit znovu dům, postava…) - častěji ovlivněny vizuální podobou objektů - graf.typů není mnoho, jsou pro jedince typické a poměrně stálé

Dětské výtvarné projevy 1. Projevy naivního realismu - jednoduchost a úspornost kresebných a malířských tahů (zkratka, nadsázka) - zobrazování z pohledu, který je pro rozpoznání objektu nejtypičtější - smíšený profil v zobrazení člověka, zvířete - sklápění – nevizuální pojetí prostoru - zobrazování předmětů vedle sebe a bez překrývání i za cenu deformací

2. Projevy intelektuálního realismu - funkčnost – zvýšený zájem o funkční a pro dítě zajímavé detaily - nepoměrnosti v proporcích a jejich deformace - transparence - průhledovost, kreslí např. věci v domě přes stěnu, postavy v autě… - výtvarné vyprávění – na jedné ploše více epizod zobrazovaných nad sebou

3. Projevy zosobňujícího dynamismu - oživování i neživých předmětů - personifikace – přenášení lidských vlastností na věci - antropomorfismus – přenášení lidských znaků na zvířata

4. Vliv fyziologických faktorů - grafoidismus - naklánění kreslených forem - zakulacování ostrých a pravých úhlů (pokud dítě ještě neumí zuby) - R – princip – odlišení dvou základních směrů, např. ruce k tělu, větve ke kmeni jsou v pravém úhlu

5. Projevy zobrazovacích automatismů - zobrazovací automatismus dítě kreslí mnoho detailů obrazu z důvodu pocitu libosti z rytmizované motorické činnosti, opakuje stejné formy zobrazení z důvodu fyz. nebo ps.únavy, prosazuje nacvičeného obrazového typu i tam, kde není na místě - nepravý ornament z příčiny automatismus – přezdobený, ale obsahově chudý výtvor, neschopnost sledovat a pochopit složitý tvar

6. Základy kompozičního cítění - rytmus, opakování, symetrie se uplatňují jako základní kompoziční principy – řazení do pásů, výtvarné vyprávění nad sebou

Faktory, které ovlivňují vývoj a úroveň dětské kresby mentální vyspělost dítěte kresba nemusí být na stejné úrovni jako intelekt, avšak v dětské kresbě se objevují prvky, které jsou pro daný vývojový stupeň typické úroveň motoriky hrubá, jemná, orální, oční pohyby, vizuomotorika zrakové a prostorové vnímání analýza, syntéza, diferenciace a paměť lateralita nevyhraněná a zkřížená lateralita – genotyp, fenotyp - vliv prostředí, přeučování - vnímání – paměť- vyvolání představ - znázornění - schopnost představivosti a reprodukce

Jak pomáhat v rozvoji grafomotoriky, motivovat ke kreslení rozvíjet nejprve hrubou motoriku – zařadit rytmická cvičení, rehabilitaci podporovat obratnost jemné motoriky rozvíjet grafomotoriku vytvářením dostatku příležitostí ke kreslení (dostupnost materiálu) povzbuzovat dítě v kreslení, oceňovat dílčí úspěchy, neporovnávat, naslouchat, poskytnout zpětnou vazbu volit obtížnost (podceňování, vysoké nároky) nechat dostatek času na zautomatizování – zažít pocit úspěchu náměty by měly odpovídat věku, být blízké, atmosféra uvolněná vytvořit portfólio prací – reflexe, vlastní posun