Jana Žáčková.  Bílá kniha v sociálních službách definuje komunitní plánování jako „plánování komunitou pro komunitu a lidi v ní žijící“  sociální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
2.komunitní plán sociálních a navazujících služeb v Zábřehu na období
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
1 Sociální integrace v Libereckém kraji grantové schéma v rámci Společného regionálního operačního programu.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Vyjednávání potřebnosti sociálních služeb
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
KPSS Vsetínska v systému udržitelného rozvoje Seminář KÚ ZK, Hotel Moskva, 14. listopadu 2007 Ing. Petr Kozel, Společnost pro komunitní práci Vsetín o.p.s.
 Komunitní plánování sociálních služeb je metoda, kterou lze na úrovni obcí a nebo krajů plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům.
Mgr. Štěpánka Vojtěchovská
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Komunitní sociální práce
Transformuje Kraj nebo kraj ?
1 Plánování rozvoje sociálních služeb v ČR a další perspektivy jeho vývoje Zlín
1 Rozvoj obcí, měst a regionů Komunitní plánování.
Komunitní plánování sociálních služeb
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Je záležitostí nás všech. 1. Z dokumentů EU : Amsterodamská smlouva, Smlouva v Nice Z dokumentů ČR : Usnesení vlády ČR č. 824 z 1/9/2004, Zákon.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Zavedení systematické podpory procesu plánování sociálních služeb a péče sociálně potřebným na Středním Vsetínsku, Velkokarlovicku a Hornolidečsku“ Operační.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Kvalita v sociálních službách jako proces
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Komunitní plánování cesta k aktivní roli klienta sociálních služeb
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Ing. Stanislava Správková
Klíčové aktivity projektu
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Jana Žáčková

 Bílá kniha v sociálních službách definuje komunitní plánování jako „plánování komunitou pro komunitu a lidi v ní žijící“  sociální útvar charakterizovaný jednak zvláštním typem sociálních vazeb uvnitř, mezi členy  jednak specifickým postavením navenek, v rámci širšího sociálního prostředí

 ve světě má přibližně stoletou tradici  metoda směřující k vyvolání a podporování změny v rámci místního společenství  metoda aktivizace lidí, aby se sami postarali o řešení svých problémů  je poměrně novou formou sociální práce  metoda řešení místních problémů v oblasti sociálních služeb a zdravotní péče, ale také sousedských vztahů, životního prostředí atd.

 metoda  umožňuje zpracovávat rozvojové materiály pro různé oblasti veřejného života na úrovni obce i kraje  výrazně posiluje principy zastupitelské demokracie

Cíle komunitního plánování  Posilovat sociální soudržnost komunity  Podporovat sociální začleňování a předcházet sociálnímu vyloučení jednotlivců i skupin

 KPSS se uskutečňuje jako součást rozsáhlé reformy sociálních služeb  celý proces zohledňuje nové moderní trendy týkající se systému sociálních služeb a přímo se v něm promítá přibližování evropským standardům

 KPSS je metodou, která je inspirovaná situací ve Velké Británii, kde vláda má v sociální oblasti funkci metodickou  český model KPSS, vycházející z česko-britského projektu:  modul 1 zaměřen na komunitní plánování  modul 2 zaměřen na ověřování standardů kvality sociálních služeb a akreditaci odborníků  modul 3 se zabýval analýzou činnosti MPSV a vytvářením národních priorit sociální politiky

 funkční model sociálních služeb na místní a regionální úrovni  model sociálních služeb reflektující specifika regionu  zohlednění oprávněných potřeb obyvatel regionu  zajištění kvality sociálních služeb  dostupnost sociálních služeb pro všechny obyvatele regionu  efektivní využívaní finančních a jiných zdrojů

 Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích,  kde je uvedeno: „Obec v samostatné působnosti ve svém územním obvodu dále pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů…“  Novela zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, která klade důraz na vyšší kooperaci plánování sociálních služeb mezi obcemi a krajem.

 posláním komunitního plánování je zajišťování kvality a dostupnosti sociálních služeb  zjištění stavu poskytování sociálních služeb v dané lokalitě  zjištění potřeb, které nejsou naplněny a jejich vzájemné sladění

 slovo komunitní dává tušit, že celé plánování sociálních služeb (KPSS) probíhá za účasti komunity  v případě sociálních služeb se tedy jedná  o zástupce uživatelů,  poskytovatelů  zadavatelů sociálních služeb  další veřejnost

 zapojuje všechny účastníky systému sociálních služeb (UPZ) do přípravy a uskutečňování plánu sociálních služeb  zvyšuje podíl občanů na rozhodovacím procesu o způsobu zajišťování jejich potřeb  legitimizuje rozhodování řídících a zastupitelských orgánů  zvyšuje pocit příslušnosti ke komunitě

 umožňuje objevovat nové lidské i materiální zdroje  zvyšuje dostupnost a kvalitu sociálních služeb  rozšiřuje nabídku a zajišťuje, aby sociální služby odpovídaly zjištěným místním potřebám, reagovaly na lokální odlišnosti  zvyšuje efektivitu investovaných finančních prostředků, protože je vynakládá jen na takové služby, které jsou potřebné

 princip triády  princip rovnosti  princip skutečných potřeb  princip dohody  princip „Vše je veřejné“  princip dosažitelnosti řešení  princip cyklického opakování  princip kompetence účastníků

 popis a analýzu existujících zdrojů  (soupis a popis státních, obecních i nestátních poskytovatelů sociálních služeb a souvisejících služeb - zejména: zdravotnictví, školství, pracovní příležitosti, volný čas, možnosti práce dobrovolníků, možnosti sousedské výpomoci)  statistické, sociologické, demografické údaje, apod.  (např. věkové složení obyvatel regionu, porodnost a úmrtnost, prognózy demografického vývoje)  popis a analýzu existujících přání a potřeb obyvatel v oblasti sociálních služeb

 představu budoucnosti sociálních služeb - stanovení priorit a cílů rozvoje služeb  časový plán postupu prací a zásady, které je třeba při zpracování a naplňování plánu dodržet  způsob, jakým budou jednotliví účastníci na místní úrovni zapojeni do vytváření a naplňování komunitního plánu - stanovení podílů odpovědnosti a závazků jednotlivých účastníků  způsob, jakým bude KP sledován, vyhodnocován a případně měněn

 Deset základních kroků v procesu komunitního plánování a příprava prostředí pro pořízení komunitního plánu  Řízení a organizační struktury komunitního plánování  Zapojení uživatelů do komunitního plánování  Budování informačních systémů pro komunitní plánování  Analýza a mapování potřeb uživatelů a práce s informacemi v komunitním plánování

 Zpracování Návrhu komunitního plánu a zpracování finální verze komunitního plánu  Proces konzultací komunitního plánu  Implementace komunitního plánu do praxe  Evaluace v procesu komunitního plánování  Právní a obdobné stavy vzniklé, měnící se a zanikající v procesu komunitního plánování

 Zpracovatel, vede (koordinuje) proces komunitního plánování  průběžně zpracovává dílčí písemné výstupy  zpracovává konečnou podobu KP

   

…děkuji za pozornost Mgr. Jana Žáčková 