Podpora vzdělávání žáků se SVP v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol 12. 5. 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
vlastní hodnocení školy
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Pedagogická diagnostika
Individuální vzdělávací plán
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
Mateřský jazyk jako podpora národní identity a zachování kulturního dědictví v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
9. Tvorba individuálního plánu
Komplexní systém hodnocení
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Aktuální informace o projektu
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Podpora vzdělávání žáků se SVP v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol

Motto Evropských škol „ Vzděláváni bok po boku, nesužováni od dětství rozvratnými předsudky, obeznámeni se vším, co je významné a dobré v různých kulturách, ponesou v průběhu dospívání myšlenku vzájemné sounáležitosti. Při zachování lásky a hrdosti k vlastní zemi stanou se v myslích Evropany, vzdělanými a připravenými dovršit a upevnit dílo, které započali jejich předkové - vytvořit jednotnou a prosperující Evropu.“

Co jsou Evropské školy? Multikulturní a mnohojazyčné vzdělávací instituce s šedesátiletou tradicí zřizované a kontrolované vládami členských států Evropské unie na základě Úmluvy o Statutu Evropských škol (1994) Vysoce kvalitní všeobecné vzdělání od předškolního až po maturitu, tzv. Evropský bakalaureát, uznávaný ve všech členských státech EU

Kdo patří do rodiny Evropských škol? 14 EŠ typu I v sedmi zemích EU s více než žáků 10 akreditovaných škol v devíti zemích EU Evropská škola Brusel III 3000 žáků 136 tříd 7 jazykových sekcí: česká – německá - anglická - francouzská- španělská – řecká - holandská

Organizace vzdělávání Mateřská škola – 2 roky (od 4 let) Primární cyklus – 5 let Sekundární cyklus - 7 let Evropská maturita uznávaná v 28 zemích EU i v dalších zemích Vzdělávání v jazykových sekcích podle mateřského jazyka, výuka v mateřském jazyce

Žáci Evropských škol Hovořící různými jazyky Bilingvní a multilingvní Žijící v cizině Z různých zemí EU i světa Z různého sociokulturního prostředí

Systém podpory žáků se SVP Politika poskytování podpory ve vzdělávání v EŠ - platnost od Nikoliv kategorizace žáků do skupin, ale podpora každého žáka podle jeho individuálních potřeb Zásadní kritérium – prospěch a pokrok žáka, rozvoj jeho potenciálu

Principy Rovné příležitosti Včasná identifikace potřeb Efektivita Partnerství a sdílení odpovědnosti: škola – žák – rodiče - odborníci Systematické sledování a hodnocení průběhu i výsledků vzdělávání

Schéma vzdělávání v EŠ Vzdělávání v EŠ Diferencovaná výuka Speciální opatření Struktura podpory ZákladníStředníIntenzívní KrátkodobáXXX Střednědobá XX Dlouhodobá X

Diferenciace a individualizace Základ efektivního učení pro všechny žáky Respekt k individuálnímu stylu učení Analýza vzdělávacích potřeb Stanovení cílů Proces učení (variabilita obsahu, vyučovacích metod, aktivit) Hodnocení Diferenciace není považována za podporu, ale za běžný způsob práce.

Speciální opatření Pomáhají žákům dosáhnout cílů vzdělávacího programu Nemají kompenzovat nedostatek schopností, ale dovolit žáků plně využít jeho potenciál (rovné podmínky pro všechny žáky) Jsou povolena v případě jasně diagnostikovaných potřeb žáka Např. : počítač přístroj pro přepis mluvené řeči pro sluchově postižené čtecí zařízení apod.

Úrovně a typy podpory Úrovně podpory ZákladníStředníIntenzívní AIntenzívní B KrátkodobáXXXX Střednědobá XX Dlouhodobá X

Základní úroveň – General Support Pro žáky s menšími obtížemi v dílčích oblastech Osvojení učebních strategií a dovedností V malých skupinách organizovaných vertikálně i horizontálně Krátkodobá Skupinový vzdělávací plán (cíle, kritéria)

Střední úroveň – Moderate Support Pro žáky vyžadující cílenější podporu pro zvládnutí cílů vzdělávacího programu (např. žáci s poruchami soustředění, s dyslexií apod.) Individuální nebo skupinová, dlouhodobější Pro každého žáka je vypracován individuální učební plán Dosažení cílů standardního vzdělávacího programu Metody hodnocení mohou být přizpůsobeny potřebám žáka

Intenzívní podpora – Intensive Support Typ A Pro žáky se SVP v oblasti zdravotní, kognitivní, citové nebo v oblasti chování Zpráva z vyšetření erudovaným odborníkem Žák může mít upravené učební osnovy v jednom nebo více předmětech Individuální učební plán Doporučení poradní skupiny Rozhodnutí ředitele školy Smlouva mezi školou a rodiči Typ B Pro žáky bez SVP (například krátkodobá intenzívní jazyková podpora) Rozhoduje ředitel školy

Kritéria pro zprávu z vyšetření žáka Aktuální, ne starší než dva roky Oficiální, s uvedením akreditace příslušného odborníka, podepsaná, datovaná Specifikuje speciální potřeby žáka, uvádí testy a techniky použité pro stanovení diagnózy Obsahuje jasné závěry, potřebná speciální opatření a doporučení pro vzdělávací proces Zprávy z lékařských a psychologických vyšetření obsahují informace o lékařských/psychologických opatřeních či medikaci a jejich vlivu na proces učení

Poradní skupina Skupina odborníků, kteří posuzují žádost o poskytnutí individuální podpory a dávají řediteli podklady pro rozhodnutí Složení: ředitel/ka školy nebo jím delegovaná osoba rodiče žáka (případně doprovázeni kvalifikovaným odborníkem) třídní učitel/ka, učitel/ka mateřského jazyka, učitel/ka podpory (support teacher), další vyučující, koordinátor/ka podpory (support coordinator) školní lékař/ka,školní psychology/žka,další odborníci/ce nominovaný inspektor pro podporu nebo národní inspektor (pokud je třeba) Poradní skupina se schází minimálně jedenkrát ročně.

Koordinátor podpory Odpovídá za harmonizaci napříč jazykovými sekcemi a cykly vzdělávání Odpovídá za vedení dokumentace s ohledem na její důvěrnost Vyhodnocuje efektivitu poskytované pomoci Je v kontaktu s rodiči žáků Shromažďuje a poskytuje údaje pro statistickou zprávu

Poskytovatelé podpory Učitelé vysílaní ministerstvy Učitelé místně najímaní školou Kvalifikace učitelů je posuzována národními inspektory Odborní asistenti Školní psycholog (Terapeut v případě tzv. třístranné dohody) Spolupráce mezi učiteli předmětu, učiteli podpory a třídním učitelem

Hodnocení a postup do vyššího ročníku Žáci s upraveným vzdělávacím programem mohou pokračovat se svojí třídou, ale bez oficiálního postupu do vyššího ročníku Návrat k plnému kurikulu je možný, pokud žák dosáhne vzdělávacích cílů stanovených v osnovách Žáci, kteří chtějí složit Evropskou maturitu, musí absolvovat kompletní kurikulum šestého a sedmého ročníku sekundárního cyklu

Přechod mezi jednotlivými cykly vzdělávání Mateřská škola/Primární cyklus Informace mezi učitelem MŠ a koordinátorem podpory primárního cyklu Koordinátor podpory a budoucí třídní učitel se účastní jednání poradní skupiny Portfolio žáka je postoupeno učiteli prvního ročníku Primární cyklus/Sekundární cyklus Výměna informací mezi koordinátory primárního a sekundárního cyklu Koordinátor a příští třídní učitel se účastní poradní skupiny na konci pátého ročníku V případě žáka, jehož mateřský jazyk nekoresponduje s jazykem sekce, třídní učitel úzce spolupracuje s učitelem mateřského jazyka

Evaluace účinnosti/statistická zpráva Každoročně zpracovávaná inspektory zodpovědnými za podporu žáků se SVP na základě dat poskytnutých školami Obsah: Statistické údaje o počtu žáků se SVP v systému, ve školách, v jazykových sekcích i v jednotlivých ročnících Obsah a rozsah podpory, kombinace různých typů, personální i materiální zdroje, účinnost podpory (pokrok žáků) Shrnutí, doporučení, následná opatření Příprava systému a nástrojů pro komplexní interní a externí evaluaci účinnosti podpory žáků se SVP

Porovnání: ČR - EŠ Česká republika Úsilí o inkluzívní vzdělávání v komplexním vzdělávacím systému Zakotvení v právních předpisech, odpovědnost školy Kategorie žáků se SVP (žáci se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo se sociálním znevýhodněním) Individualizace a diferencovaný přístup Rezervy ve vzdělávání učitelů Spolupráce s rodinou Systém EŠ Vysoce akademické vzdělávání s cílem absolvovat Evropskou maturitu Zakotvení v právních předpisech s vymezením kompetencí Podpora jde za žákem podle jeho individuálních potřeb, flexibilita Individualizace a diferencovaný přístup Rezervy ve vzdělávání učitelů Spolupráce s rodinou Důraz na odpovědnost žáka za vlastní učení Monitoring a evaluace účinnosti

Děkuji za pozornost PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus EŠ, nominovaná inspektorka pro podporu žáků se SVP Fráni Šrámka 37, Praha 5 Tel.: ǀ ǀ