PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.. Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní.
Advertisements

Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
POJMOVÁ MAPA JAKO NÁSTROJ AKTIVNÍHO UČENÍ V MATEMATICE
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Taktická příprava Michal Lehnert.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Vybrané techniky a metody sociální práce
Jak se stát dobrým právníkem?
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Pro výuku jakéhokoli předmětu je důležitá nejen odborná kvalifikace vyučujícího, ale také způsob prezentace učiva studentům. Současný rozvoj multimediálních.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Teorie vzdělávání dospělých
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Základy sociální psychologie
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Postavení pedagogiky mezi vědami
Psychologie výchovy a vzdělávání
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pedagogická diagnostika
centrální porucha zpracování řečového signálu
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Mentální reprezentace
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Metodické materiály a pomůcky
Institut Celoživotního Vzdělávání
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Inteligence,tvořivost, paměť
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální psychologie – CŽV 2012
Témata kognitivní psychologie
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Odborník ve školní praxi
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ Učení z obrazového materiálu

Učení z textu Pedagogický text, didaktický text Verbální složka Teoreticky rozpracováno téměř 100 let – teorie tvorby učebnic (Průcha, Gavora, Michovský) Neverbální (obrazová) složka Rozpracováváno posledních 20 let Kognitivní psychologie Psychodidaktika (Held, Pupala, 1995) Psychologie ilustrace (Willows, Houghton, 1987) Technologie vzdělávání (Rankin, 1995) Teorie vizuálních jazyků (Chang et al. 1987) Další rozvoj s novými techologiemi – HCI, CAI, e-learnig http://www.wikipedia.org/wiki/Human-computer_interaction http://full.nkp.cz/nkkr/NKKR0401/0401007.html

Zpracování obrazových informací V předškolním věku verbální a neverbální složka propojeny (obrázkové knížky, TV programy pro děti) V průběhu školní docházky se verbální a neverbální složka postupně oddělují (Výklad učitele) Text učebnice – výuka čtení je systematická (gramotnost; funkční gramotnost) Obrazový materiál – výuka nesystematická - “obrázek je názorný, nepotřebuje vysvětlení” (vizuální gramotnost; obrazová negramotnost) J.A.Komenský – Orbis Pictus (ukázka):

Příklady

Zpracování vizuálních informací (Kosslyn, 1989; Mareš, 2001) Vliv zkušenosti reorganizování Okamžitá paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť Vnímaný obraz Vnímaný obraz Diskriminování Stanovení priorit Spojení do skupin Zkreslení Selekce Zakódování Reorganizace Stanovení priorit Překódování

Vizuální gramotnost Schopnost /dovednost Např.: schopnost porozumět (“číst”) a používat (“vytvářet”) obrazy; myslet a učit se v termínech obrazů (Hortin, 1980) Závisí na vývoji poznávacích struktur např. mapa – chápání symbolického vztahu mezi mapou a reálnou krajinou a symbolické funkce značek:

Obrazový materiál Od věrného zobrazení skutečnosti (fotografie, film, realistická kresba) Po zobecňující a abstraktní vyjádření, vycházející z určité konvence (zjednodušený obrázek, mapa, schema, diagram, ikona...)

Učení z učebnice Jedinec nevnímá obrazový materiál a text izolovaně Modely: Jednoduché kódování informací analýza; sémantická paměť – abstraktní propozice Dvojné (duální) kódování Zpracování obrazu a textu zvlášť – paměť verbální a paměť neverbální; jsou propojeny Senzoricko-sémantický model I písmo má vizuální charakteristiky, přidává se charekteristika fonetická; sémantické zpracování; charakteristiky smyslu vnímaných informací Trojné kódování Zvuková, psaná a obrazová podoba informací; auditivní, vizuální logogen a piktogen; zpracovány kognitivním systémem (McLean-Thorne, 1994)

Úrovně sdělování informací Syntaktická Jak je to zobrazeno? Jaká je souvislost mezi prvky? Sémantická Co to je? Jaký to má význam? Jaký to má smysl? Pragmatická Můžu podle obrázku něco udělat? Jaký je postup? Vizuální faktory (Goldsmith, 1987) Ucelenost obrázku; prostorová lokalizace; odstupňování důrazu; vztah obrázek-text

Funkce obrazového materiálu Dekorativní Nesouvisí s textem; může být zařazen z typografických důvodů Funkce reprezentující Cílem vytvořit adekvátní vizuální představu objektu

Funkce - pokračování Funkce organizující Cílem uspořádat představy; vytvořit procedurální znalost (návody, rozfázované obrázky, plánky, vývojové diagramy...)

Funkce - pokračování Funkce interpretující Cílem usnadnit pochopení učiva v oblastech, které se vymykají zkušenosti dětí; nebezpečí vytvoření chybné představy v případě chyby v obrázku Co vidíte na obrázku?

Funkce - pokračování Funkce transformující Cílem ovlivnit způsob učení a uvažování o problému. Princip tří V: Vyměnit způsob kódování poznatků aby byl konkrétní a zapamatovatelný Vytvořit promyšlený a ucelený koncept Systematické vedení k vybavování potřebných informací z paměti

Funkce - pokračování Funkce afektivně-motivační Cílem je ovlivnit emoce žáků a povzbut je při jejich učení (př. vtip) Jednoznačný efekt není prokázán Funkce koncetrování pozornosti Udržení pozornosti změnou kódování informace Funkce kognitivně regulační “organizátoři postupu” - Ausubel, Gavora “nástroje perspektivního navozování” - Peeck, Gould Vedení, regulace, perspektiva učení převzato z www.vpm.cz/img/rencin/86.gif

Problémy Přílišná “názornost” může brzdit vývoj abstrakce Učinek je ověřován spíše verbálně; není rozvíjena aktivita nonverbální a není sledován tento efekt ne vždy je člověk schopen popsat viděné, ale je schopen podle obrázku postupovat (např. návody k IKEA nábytku ;) Různé styly učení u žáků vhodné zejména pro vizuální typ Vazby mezi estetickým a psychodiaktickým rozměrem „hezký“ obrázek může navozovat nesprávnou představu Výzkumy se spíše zaměřovaly na statické obrazy; otázka nových technologií široce nezkoumána jak si pamatujeme animované schéma, postup při hledání informace „klikáním“ atp.